• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaimolle pyörää hankkimassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Äärimmäisen kiinnostava aihe muuten. Itse olen keväällä menossa autokouluun pärräkorttia ajelemaan ja miehen kanssa ollaan tuumattu mikä pyörä vois olla minulle hyvä.

Minulla ei kokemusta mistään kaksipyöräisistä (ja pituuttakin huimat 161cm) ja mies oli sitä mieltä että joku customi olis mulle hyvä. Ja minä vastustan henkeen ja vereen koska ne ei minua miellytä. Tietenkään en voi tehdä päätelmiä pelkän ulkonäön perusteella, mutta...

No eipä tuota tieten kannata ajatella ennenkuin on kortti taskussa, jos on  
lookaround_orig.gif
Kyllä nämä jutut on pitkälle tuntemus asioita. Suosittelisin kuitenkin hankkimaan sellaisen mopedin, joka tyyliltään miellyttää itseä.

Itse ostin piikki Varaderon vaimolle harjoittelupyöräksi, vaikka tällä oikea A-kortti. Ei vain kiinnostunut ajamisesta.
Onneksi tyttö sai kevarikortin samana kesänä ja poika seuraavana, niin ei mennyt piikin osto ihan hukkaan.
No, en ehkä olisi ostanut uutta piikkiä vain vaimon opetteluun, vaikka hyvä ratkaisu olisi ollutkin.
Moniko tosiaan ostaisi lapselleen 600 ensipyöräksi - ehkä vaimo ei ole siten kaikille niin tärkeä...

Moniko tosiaan ostaisi lapselleen 600 ensipyöräksi - ehkä vaimo ei ole siten kaikille niin tärkeä...
Niin hyvä pointti... Se on tosiaan aivan eri asia ostaa itselleen tonttu rikseri tai joku muu vastaava vempain ensiö pyöräksi, kun taas läheiselleen se 600:nen. Parempi ottaa vastuu itsestään, kuin "yllyttää" toista.

Äärimmäisen kiinnostava aihe muuten. Itse olen keväällä menossa autokouluun pärräkorttia ajelemaan ja miehen kanssa ollaan tuumattu mikä pyörä vois olla minulle hyvä.

Minulla ei kokemusta mistään kaksipyöräisistä (ja pituuttakin huimat 161cm) ja mies oli sitä mieltä että joku customi olis mulle hyvä. Ja minä vastustan henkeen ja vereen koska ne ei minua miellytä. Tietenkään en voi tehdä päätelmiä pelkän ulkonäön perusteella, mutta...

No eipä tuota tieten kannata ajatella ennenkuin on kortti taskussa, jos on  
lookaround_orig.gif
Noilla pituuksilla yllät aivan hyvin lähes kaikkiin pyöriin, kun vaan haet ajokokemusta ja tottumista moottoripyöräilyyn sellaisella pyörällä joka on helppo käsitellä ja ei ole ylettömän tehokas.

Älä missään nimessä osta customia jos et sellaista halua!! Eihän se äijäsi sitä prätkää aja ja jos ei maksa niin sano sille että pitää päänsä kiinni
033102bebe_1_prv.gif
Ja ostat sellaisen kun haluat.

Nakypyörät on hyviä aloitella, mutta niillä tuo matkan tekeminen on hieman raskaampaa, tosin sekin on makuasia millä haluaa päästellä! Kyllä nuo maailmalla pyörii ilman mitään katteita pojat ja sanovat nauttivansa. Lähinnä itse haen sitä seikkaa että jos sitten lipsahtaa jossain niin nakupyörän kaataminen on yleensä hieman halvempaa kuin täyskatetun. Kun kuitenkin todella usein tuntuu olevan ne hölmöimmät kaatumiset aloittelu vuonna lähellä. Itse olin tyytyväinen er 5 jolla meni eka kesä. Tehoja on autoon tottuneelle kohtalaisen mukavasti, ainakin valoista lähdettäessä hajurako autoihin on taattu muutamassa sekunnissa
biggrin.gif
Avokilla oli gs 500 e ja kehui sitä maasta taivaaseen kunnes sai cbr 600f:n

Itsellesi saat pituutta ostamalla paksupohjaiset ajokengät. 160 cm pituinen avokkini yltää zx6r:n selkään aivan riittävän hyvin. Tonninen svkään ei tuottanut mitään vaikeuksia.

sanoi:

Jos se lapsi on kolmekymppinen nainen, niin miksei? Antaisitko vaimolle (tai sille uhmaiän ylittäneelle lapselle) ensiautoksi talvikeleille mieluummin Nissan Micran vai neliveto turbo Audin? Vaikka sen Audinkin saa varmasti polkemalla lähtemään lapasesta.

Itse ostin piikki Varaderon vaimolle harjoittelupyöräksi, vaikka tällä oikea A-kortti. Ei vain kiinnostunut ajamisesta.
Onneksi tyttö sai kevarikortin samana kesänä ja poika seuraavana, niin ei mennyt piikin osto ihan hukkaan.
No, en ehkä olisi ostanut uutta piikkiä vain vaimon opetteluun, vaikka hyvä ratkaisu olisi ollutkin.
Kukapa sitä kuussatkua ekaksi ostaa kun välissä on kuitenkin mentävä mopolla ja piikillä. Myöskin isojen pyörien tehorajoitukset olisi käytävä läpi.

Ja kyllä heti kun sen aika olisi niin miksi ei?

Ja tuohon vaimo lapsi asiaan ei kannattaisi edes puuttua, mutta ajattele nyt edes hetki miksi sille vaimolle sen 6satkun voi antaa ja lapselle ei.

Itse tarjosin viime kesänä omaa pyörää (650cc keppipyörä) naiselleni, mutta ei lämmennyt sillä kurvailemaan. Liian kova ja kantikas pyörä kuulemma
wink.gif
Ehkäpä laite on liian karhea naisen kuskattavaksi, mutta hän ei olekaan ajanut pienellä pyörällä sitten pyöräkoulun, vaan 750cc Kawa ZR-7:lla
eek.gif

Tuo toimii siis oivasti näköjään ensipyöräksi ja vähän pidemmäksikin aikaa. Uskaltanen myös tarjota Hondalta vastaavaa, eli CB Sevenfiftyä. Edullisia, luotettavia ja johdonmukaisia pyöriä.

Älä missään nimessä osta customia jos et sellaista halua!! Eihän se äijäsi sitä prätkää aja ja jos ei maksa niin sano sille että pitää päänsä kiinni  
033102bebe_1_prv.gif

Tätä mieltä minäkin. Ja ainakaan tähän mennessä ei ole tullut kiistatta todistettua että customit olisi helpompia aloittelijalle...?

033102bebe_1_prv.gif

Tätä mieltä minäkin. Ja ainakaan tähän mennessä ei ole tullut kiistatta todistettua että customit olisi helpompia aloittelijalle...?
Eiköhän se perustu pitkälti siihen, että ovat matalia istuin korkeudeltaan ja sitä myöden painopiste alhaalla. "Varmempia" käsitellä paikallaan, kun jalat ylettää reilusti maahan.

033102bebe_1_prv.gif

Eiköhän se perustu pitkälti siihen, että ovat matalia istuin korkeudeltaan ja sitä myöden painopiste alhaalla. "Varmempia" käsitellä paikallaan, kun jalat ylettää reilusti maahan.
Mutta aivan hirveitä ryömittää. Ja itseasiassa kun se ajoasento on jalat edellä, niin paikallaanhan on helpompi pitää nakupyörää jossa jalat yltää maahan hyvin silloin pyörää pidetään seisaallaan eikä maaten pystyssä. Juu kokemusta on kummastakin.

Toki ajoominaisuudet on sitten noissa nakupyörissä tältä vuosituhannelta kun taas noissa lötköttimissä ei. Toki noita täyskatettujakaan ei ehken kannata aivan kokonaan unohtaa, mutta osta halvalla er 5 tai hornetti ja kun tuntuu hyvältä vaihda sinne päin missä tuntuu omimmalta. Liikkeet on täynnä pyöriä joita voi koeajella kun hieman saa pyöräilyyn tuntumaa.

Itse tarjosin viime kesänä omaa pyörää (650cc keppipyörä) naiselleni, mutta ei lämmennyt sillä kurvailemaan. Liian kova ja kantikas pyörä kuulemma  
wink.gif
Ehkäpä laite on liian karhea naisen kuskattavaksi, mutta hän ei olekaan ajanut pienellä pyörällä sitten pyöräkoulun, vaan 750cc Kawa ZR-7:lla
eek.gif

Tuo toimii siis oivasti näköjään ensipyöräksi ja vähän pidemmäksikin aikaa. Uskaltanen myös tarjota Hondalta vastaavaa, eli CB Sevenfiftyä. Edullisia, luotettavia ja johdonmukaisia pyöriä.
cb sevenfifty on kyllä hiton painava ja kankea pyörä ensipyöräksi ja aivan eri nipusta kun kawa (noin tehojenkin puolesta
biggrin.gif
). Myöskin todella leveä satula on lyhyelle kuskille turma. Tosin itse tykkäsin kyseisestä pyörästä ja jos rahaa olisi riittämiin en myisi ollenkaan pois.

Mutta aivan hirveitä ryömittää. Ja itseasiassa kun se ajoasento on jalat edellä, niin paikallaanhan on helpompi pitää nakupyörää jossa jalat yltää maahan hyvin silloin pyörää pidetään seisaallaan eikä maaten pystyssä. Juu kokemusta on kummastakin.
Niin, se isäntäkin sano, eikä tarvinnut vakuutella yhtään. Mutta ite kun on 157:n Minni-hiiri ja toinen on 185:n Super Hessu. Tuntemuksetkin on sitä myötä varmasti hippasen erilaiset.

wink.gif
eek.gif

cb sevenfifty on kyllä hiton painava ja kankea pyörä ensipyöräksi ja aivan eri nipusta kun kawa (noin tehojenkin puolesta  
biggrin.gif
). Myöskin todella leveä satula on lyhyelle kuskille turma. Tosin itse tykkäsin kyseisestä pyörästä ja jos rahaa olisi riittämiin en myisi ollenkaan pois.
?

Kawa ZR-7:

Teho: 76-78 (lähteestä riippuen)
paino: 210kg
Istuinkorkeus: 815mm

Honda CB Sevenfifty:

Teho: 72-77 (lähteestä riippuen)
Paino: 215kg
Istuinkorkeus: 795mm

Saman kokoinen rengastus jne.. Viisi kiloako tekee pyörästä hiton painavan?

Mun mielipiteeni on, että jalat on helpompi vain pudottaa maahan etutapeilta kuin nostaa keski- tai rearset -tapeilta.
Sama jalkojen nostossa tapeille.
Varsinkin, jos on tiukat ja kankeat housut jalassa.
biggrin.gif

Mun mielipiteeni on, että jalat on helpompi vain pudottaa maahan etutapeilta kuin nostaa keski- tai rearset -tapeilta.
Sama jalkojen nostossa tapeille.
biggrin.gif
Oma akka valitteli mm. XJ600:sen jalkatappien olevan tiellä jalkaa maahan laitettaessa, eli joutui siirtämään jalkoja kauemmas pyörästä ja näin ollen ylsi vieläkin huonommin varpaat maahan. Taas messuilla CBF 600:sen päällä istuskellessa eivät jalkatapit tulleet tielle.

Lyhyyteni (165 cm) yhdistettynä puutuvaan varmuuteen taluttaa pyörää (madallettu CBR600F) sarvista aiheuttaa ongelmia parkkipaikoilla ja muualla, missä pyörää tarvitsee "venkslata" edestakaisin. Liikenteessä pääsääntöisesti riittää, kun saa toisen jalan maahan.

Ajokenkiä hankkiessa kannattaisi (jos vaan mahdollista)yllätyksiltä välttyäkseen testata kenkiä myös pyörän selässä istuen. On luonnollista (sitä vaan ei aina tule ajatelleeksi kenkäostoksilla), että kunnon kisakenkä rajoittaa nilkan suoristamista (ja maahan asti yltämistä) ihan eri tavalla kuin tavallinen mp-gorekenkä.

biggrin.gif
Anteeksi kovin mutta mulle tulee mieleen se mainos missä heppu oli ostanut uuden customin ja tiukat nahkahousut eikä päässyt pyörän päälle kun housut olivat liian tiukat.
tounge.gif

Hiukan samanlaista pähkäilyä tässä taloudessa on käyty, eli mikä mopo. Emännällä on pituutta hiukan vajaa 163cm ja ainakin hänellä kontit ylettyivät maahan mun vanhan 750 gsxr:n pukilta. Tosin wanha -93 gikseri taisi olla hiukan matalampi kuin nykypyörät.

Olen 160cm naisihminen ja ajelen hyvin 600s suzukilla. Muu pyörä ei olisi kelvannutkaan viime keväisen ajokoulun jälkeen. Ajokortin olin ajanut niin myöhään, että jouduin ajokouluun ja se oli hyvä. Antoi varmuutta ja tuntumaa ajamiseen.

Varpaat minullakin yltää maahan, mutta hyvin olen pärjännyt. Missään vaiheessa ei ole tullut tilannetta vastaan, että olisin pienuuteni takia pulassa. Suzukilla painopiste hyvä ja kevyt ohjattava ja istuma-asento hyvä(ainakin minulle). Samaan runkoon on tehty 1000 vai oliko se 1200 ylettyisin sitäkin ajamaan, mutta luulen, että tässä 600 on minulle tarpeeksi pyörää. Hyvin pärjää motareilla ja liikennevaloissa.
Komppaan tätä. Meillä kanssa on hyvin pärjäilty näillä GSF600S -opeilla. Marinaa kun alkoi kuulua, pantiin LeoVince kiinni ja säädöt kohdalleen. Hyvin hörpöttää, on helppo ja hauska sekä riittää mihin vaan. Pelkään, että nuo Viragot ja LTD:t eivät ole kestävää kehitystä.

Back