• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaihteen näyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja krpk67
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Seinäjoki
Moro!

Onko tonniäffään saatavilla, tai mahdollisesti jollakin keinolla asennettavissa kulloinkin päällä olevan vaihteen näyttö? Minun mielestäni olisi kovinkin hyödyllinen kaupunkiajossa, kun aina joutuu "kokeilemaan", mikä pykälä on päällä. Honttura tuntuu olevan aika kranttu siinä, että tilanteeseen sopiva vaihde on esim risteyksissä päällä. Yleensä kakkosen hakeminen nopsaan on se hankalin paikka. Ykkönen on liian lyhyt ja kolmonen ihan liian pitkä
nixweiss.gif

Kannattaa ottaa huomioon, että jos (tai kun) pyörässä ei ole vaihdensensoria, niin vaihdenäyttö toimii vain silloin kun moottori pyörii ja kytkitä ei paineta.

Helposti sellaisen itse tekee ja ottaa vaihteet helposti suzukeista olevasta maadotuslevystä josta vapaakin haetaan.
Oletan siis että tarkotat tonnista suitsan F:ää?

Honttura viittaisi hondaan ja malli lienee CBR1000F

Tässä halvempi ja varmatoimisempi malli joka toimii myös pyörän ollessa paikoillaan.
Ja täältä sen voi tilata. Lisää myyjiä Googlesta "Ganganzeige MGA1"

Ei, kyse on CBR 1000F ja kiitos noista linkeistä. Varsin kalliita ovat kuitenkin johtosarjojen kanssa, mutta pitänee tutkailla, miten tuon tekisi, jos sen ylipäätään saa tuohon tehtyä. Mun mielestä nuo mittarit toimivat sähköisesti, vaikka ovatkin viisarilla, mutta ainakaan linkeistä löytyvistä paikoista ei ollut suoraan tähän sopivaa johtosarjaa.

On muuten törkeen hankala ymmärtää miten niin kranttu. Toi civikin koneella varustettu pörriäinenhän lähtee melkeen millä vaan vaihteella liikkumaan :-) Ja jos kakkosta tarttee silmään, niin kyllä mä ainakin huomaan jo siitä miten vaihe "pamahtaa" paikoilleen, et oisko jo sopivaa tarjolla. Eli siis vauhtia kun on enempi, ni sehän semmottis tuntuu jysähtävän lujempaa mitä pienemmän laittaa ja ykkönen onki sit jo virhe :-P

Ei kai semmosta näyttöö ehi ees kukaan kattelee ajellessa...

Ryytsportti ajotyyliä vaan kehiin ja vaihteita haetaan aina pienemmälle, ku risteys lähestyy. Pyörästähän lähtee paljon kivempi ääniki silleen, ku aina vähän nostelee kytkintä siin vaihtojen välissä ja sillee.

Ryytsportti ajotyyliä vaan kehiin ja vaihteita haetaan aina pienemmälle, ku risteys lähestyy. Pyörästähän lähtee paljon kivempi ääniki silleen, ku aina vähän nostelee kytkintä siin vaihtojen välissä ja sillee.
Joo näin just, kuten koulussakin opetettiin
biggrin.gif

Ainoa tapa saada pikku-sussusta edes jotain mörinää aikaiseksi, tuo liikennevaloihin pykälä kerrallaan moottorijarruttelu
wink.gif

"Ganganzeige MGA1"
Onko sulla omakohtaista kokemusta tuon toimivuudesta? Miten nuo mikroswitchit on säältä suojattu?

PDF:n vilkaisin saksankieltä hallitsemattomana nopeasti läpi, suht yksinkertainen konstruktio näyttäisi olevan. Toimitetaanko tuo valmiiksi kolvattuna vai pitääkö laittaa juotin jo valmiiksi lämpiämään?
Ei omaa kokemusta mutta olen lukenut paljon hyviä kokemuksia.
Jos minulle tulee tarve vaihdenäytölle niin aivan varmasti päädyn tuohon, enkä niihin jotka arpoo vaihteen kierrosten ja nopeuden suhteessa.

Toiminta on idioottivarma eli sellainen että tuo laskee ylös/alas vaihdot ja "resetoituu" aina vapaa valosta.
Pyörään tulee kytkettäväksi vain kolme johtoa (virrat ja vapaavalo) ja itse laitteen perään tulee vivustolle soveltuva hässäkkä.
Aseteltavissa 2-9 lovisiin laatikoihin jumpperilla.
Valmiit lienee aseteltu valmiiksi kuutoseen.  
nixweiss.gif

Itse numerosegmentin kirkkaus säätyy automaagisesti.

Antureina kannattaa käyttää täysin tiiviitä reed kytkimiä ja jonnekkin vivustoon magneetti.

Noita saa tinattavaa rakennussarjaa tai valmista settiä.
Täältä valmiita. Joku kieltä osaava voi varmistaa mikä noista.
Ko. pulju taitaa myydä myös eBayssa.

Asennusesimerkki kahdella erillisellä reedilla.
Toinen tapa on "reedplatine" jossa molemmat samassa.

Täältä lisää kuvia ja idoita omaan sovellukseen.

Joo näin just, kuten koulussakin opetettiin
biggrin.gif

Ainoa tapa saada pikku-sussusta edes jotain mörinää aikaiseksi, tuo liikennevaloihin pykälä kerrallaan moottorijarruttelu
wink.gif
Jä vielä valikaasulla pienemmälle aina tottakai
tounge.gif

Toiminta on idioottivarma
Pilkun nussintaa, mutta sekoaa tuokin joka vaihde-missistä.
Delvacit koneeseen, niin vaihdemissejä ei tule...  
wink.gif
On jo, ja kyllähän ne auttaa  
tounge.gif

---

Toi Pamauksen laittama Bombers linkin viritys on hieno.

Ja hieman asiaan liittyen niin tosiaan kannattaa muistaa että pyörä tykkää kun sitä pykältää. Ei kannata opetella lasketteleen kytkin pohjassa tai tehdä liian laiskoja vaihtoja. Mitä enemmän kierrokset ehtii tippua verrattuna laatikon pyörimiseen sitä enemmän se vaihteistoa rasittaa.

"Onko sulla omakohtaista kokemusta tuon toimivuudesta? Miten nuo mikroswitchit on säältä suojattu? "

Mulla on tuollainen asennettuna -08 Transalppiin. Tilasin viime talvena sen halvemman (kahden reed-kytkimen) version ja toimii. Tais maksaa postikuluineen 45 e.

Työmaata oli kyllä rakentaa toimiva vaihdeanturi, mutta talvella oli kiva askarrella.

Reed- kytkimet on valettu muovin sisään, eli olettamuksena on, että kestää vettä ja ketjurasvaa. Toki tuokin voi väärää vaihdetta näyttää, jos keppiä ei nykäise ihan kunnolla päälle. Tuo tilanne on sattunut niin harvoin, etten oo viitsinyt hienosäätää kytkimien etäisyyttä. Ehkä ensi talvena, jos mitään muuta tekemistä ei ole.

FTE-Motorradtechnikin kanssa onnistuu sähköpostittelu Englanniksi.

Terve!

Nyt se näyttö sitten tuli, mutta tuli samalla probleema. Misät löydän kaapelin, jossa kulkee info, kun vaihde on vapaalla? Ilmeisesti vihreä/punainen johto se on, mutta en minä aivan äkkiä sellaista löydä. Tankin alle ja sivusuojien taakse kurkkasin, mutta ei apua. Sinänsä asennus on helppo, kunhan löydän tuon johdon jostakin
wink.gif
.

Onko jollakin tietoa? Kiitos!

Terve!

Nyt se näyttö sitten tuli, mutta tuli samalla probleema. Misät löydän kaapelin, jossa kulkee info, kun vaihde on vapaalla? Ilmeisesti vihreä/punainen johto se on, mutta en minä aivan äkkiä sellaista löydä. Tankin alle ja sivusuojien taakse kurkkasin, mutta ei apua. Sinänsä asennus on helppo, kunhan löydän tuon johdon jostakin
wink.gif
.

Onko jollakin tietoa? Kiitos!
Vapaan tieto tulee ainakin mittaristoon vapaan valolle. Eli mittariston takaa katselemaan passelin väristä johtoa. Toinen paikka mistä sen voi löytää, on itse vapaan anturin päästä jostain koneen päältä/kyljestä. Edellyttää tosin tietoa anturin paikasta, mutta huolto-manuska auttaa...

TUOLLA on vastaavan kapistuksen asennuksesta juttua.

Yleensä tuon ikäisissä Hondissa laatikon kyljestä löytyy vain yksi "anturi" johon menee vain yksi johto --> maadoittava vapaakytkin.
Katsele hieman, kyllä se sieltä löytyy.
Varmistaaksesi abico irti ja vapaavalo syttyy kun tuikkaat sen maihin.

Back