• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaihtamisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oma ajotyyli kun on kohtuullisen rauhallinen, niin ajossa tulee aina käytettyä kytkintä vaihtaessa - vaikka sitten vain nopeasti lipsauttamalla. Tarkoituksella siis en koskaan ole vaihtanut ilman kytkintä. Aika monta kertaa kuitenkin tahattomasti..
shaun.gif

Vaikka vekottimien parissa olen jonkun verran puuhannut, vaihdelaatikoiden anatomia on minulle jäänyt hämäräksi kuin naisen mieli. Voiko joku valistaa tyhmää siinä, onko oikesti vaihdelaatikoissa eroa siten, että jotkut (MP-) vaihdelaatikot on suunniteltu kestämään vaihtamista ilman kytkintä ja toiset mahdollisesti ei? Vai onko tuo kaikkien (mopo)laatikoiden normaalia, jopa suunniteltua käyttöä? En moista vaihtamistapaa kuitenkaan ole ikinä nähnyt ensimmäisessäkään käyttöoppaassa suosittavan.

Olen ymmärtänyt esim joidenkin jälkiasennus-nappivaihteiden toimivan siten, että vaihtamisen hetkeksi sytytys katkaistaan jonkin (milli)sekunnin ajaksi? Eli riittääkö se, että otetaan laatikolta kuorma vaan vaihtohetkeksi veks?

Mitenkäs nämä eri vaihteistotyypit? Onko kasettivaihteistolla (mikä hitto tuo sitten onkaan) eroa perinteiseen?

Vaihdatteko monet kytkintä käyttämättä? Kiihdyttäessä? jarruttaessa?

Suht älytöntä mun mielestä alkaa katukäytössä repiin vaihteita silmään ilman kytkintä, just niinku sillä miljoonasosa sekunnilla olisi merkitystä. Eli aina käytän kytkintä... Muutaman kerran oon testannu ilmankin ja hyvin menee vaihteet päälle kuhan vaan vedon stoppaa vaihdon ajaksi (höllääpi kaasua). Kaippa tuo on mallikohtanen juttu... Luulisin että ns. radalle tarkoitetut muoviluodit olisi suunniteltu niin, ettei ilman kytkintä vaihtaminen ole erityisen hazardia laatikolle... LUULISIN SIIS...

Eikös se kasettimallinen vaihdelaatikko ole jotakuinkin sellanen mihin pystyy noita välityksiä muutteleen suht helposti??? Eli et saapi auki ilman koko koneen (alakerran) halkasua jne. VAI? Tosta asiasta en tiedä nääs mitään...
nixweiss.gif

Kawavanhuksissa (Z1100/Z900) vaihdan 2:sta ylöspäin ilman kytkintä normaalissakin ajossa aika usein.
Isompi menee kevyesti pesään kaasun hölläyksellä ja eipä kyytiläinenkään välttämättä huomaa onko kytkin mukana vai ei.

Laiskuuttako? ..voipi olla. Mutta eiköhän tuo vaihtamistapa ole aikas yleinen.

Silloin tällöin myös minä heitän isompaa päälle ilman kytkintä, varsinkin kovissa kiihdytyksissä. Joskus (harvoin) oon missannu vaihteen, mutta samahan voi tapahtua kytkintä käyttäenkin... Mitään ei kuitenkaan ole koskaan hajonnut. Ja musta toi ilman kytkintä vaihtaminen on jotenkin helvetin hauskaakin...
biggrin.gif
tounge.gif

Niissä Kawoissa joita mulla on ollut, vaihteet menevät hienosti päälle ilman kytkintä. Hondassa (VFR -92) ei mennyt. Saatto olla yksilö"vika"...
nixweiss.gif

Onnistunee tuo ilman kytkintä vaihtaminen useimmissa japsipyörissä ainakin. Olen joskus kokeillut, mutta enpä usko että sillä kovin suurta hyötyä saavutetaan.

Jos muuten ajelet Motoguzzilla, niin sitten voit kyllä unohtaa tuon ilman kytkintä vaihtamisen.

Ja samalla myös "nopeat" vaihdot
biggrin.gif

sanoi:
Niissä Kawoissa joita mulla on ollut, vaihteet menevät hienosti päälle ilman kytkintä. Hondassa (VFR -92) ei mennyt. Saatto olla yksilö"vika"...
nixweiss.gif
Hondassa (VFR -93) menee ilman kytkintä ihan hyvin päälle. Paitsi ykköseltä kakkoselle... Yleensä käytän kytkintä, mutta joskus esimerkiksi tiukemmassa ohituksessa (kolmosella 80 vaihdista) on tullut vaihdettua ilmankin...

EDIT: Paitsi ei enää jatkossa, jippen (alempana) mainitseman artikkelin vakuuttamana...

Mun kawasaki myös vaihtaa isompaa vaihdetta kehiin ongelmitta, ilman kytkintä. Tosin, koitan silti käyttää kytkintä mielummin(vaikka eipä tuosta mitään suurempaa haittaakaan ole ilmennyt).

Löysin myös netistä tuollaisen nappivaihteen. Toimi jotenkin niin, että hölläät kaasua, nostat jalalla hieman vaihdetta ja painat nappulaa.

Hondassa (VFR -93) menee ilman kytkintä ihan hyvin päälle. Paitsi ykköseltä kakkoselle... Yleensä käytän kytkintä, mutta joskus esimerkiksi tiukemmassa ohituksessa (kolmosella 80 vaihdista) on tullut vaihdettua ilmankin...
Kuten sanoin: "Saatto olla yksilövika..." Tuossa VFR:ssä takelteli vaihteisto muutenkin...Esim. silloin tällöin todella kovassa kiihdytyksessä en saanu vaihteita päälle neloselta ylöspäin, ei kytkimellä eikä ilman, ennen kuin laskin reilusti vauhtia. Mutta muuten VFR oli upea! Tosin jätti mut kerran tielle vian takia joka ei ikinä mulle selvinnyt....Kawa ei ole jättäny.

No hittolainen. Tuon lukemisestahan tuli - jos ei viisaammaksi, niin taas montaa tietoa rikkaammaksi.

En edes yritä rasittaa päätäni sillä totteleeko BMW, jossa on kuiva, yksilevyinen kytkin, samaa logiikkaa. Uskon että juu, koska jokainen hiukan ajanut on varmasti havainnut, jotta vaihtaminen on itseasiassa kaikkein jouhevinta kunnon rivakassa, joustavassa, hyvärytmisessä kiihdytyksessä. Aivan tuon artikkelinkinkin totuuksia noudatellen, saa kaikkein paukkuvimmat vaihdot aikaan sillä, että yrittää rauhallisesti vedellä pykäliä sisään "rauhallisin vedoin" koulukirjatyyliin.

TATTIS Jippe!

zzr1100 kawassa voi helposti vaihdella ylöspäin 2:sta alkaen ilman kytkintä, kuten prätkissä pitäisi tehdäkin, paitsi joissakin em. italiaanoissa, hehiö, alaspäin taas mieluummin käytän zetorissakin hieman kytkintä.

uusimmissa tai sporttisemmissa alaskinpäin menee ihan sujuvasti jopa ykköselle asti ja taas takasin. menee zetorissakin alaspäin ilman kytkintä, mutta aika kankeasti ja tuntuu loota räjähtävän.

kaasulla on löysättävä veto pois, niin vaihtuu.

tosin rauhallisessa ajossa käytän kolmoseen asti kytkintä ylösvaihdettaessa. prätkissä on siis sekventiaalinen vaihteisto, tarkoittaa lähinnä japsipyöriä. josta taas en tiedä sen enempää. joku viisaampi voisi kirjoitella asiasta.

Itse vaihtelen miten milloinkin. Monesti tiukemmassa kiihdytyksessä ilman kytkintä. Hitaassa kaupunkiliikenteessä ilman kytkintä vaihtaessa tuntuu vaihteisto paukahtelevan kovasti, joten silloin käytän kytkintä (hienosti sanottu).
wink.gif

Maantiellä twini vaatii kierrosten mulkkausta, silloin monesti vaihdan ilman kytkintä 6->5->6 väleillä.
sport05.gif

Alaspäin vaihtaessa käytän kytkintä 90% kerroista, edellä mainittua lukuunottamatta.

Todellisuus on, että aina kun kuuluu kova kolaus vaihteisto kuluu ja vaihteen kytkennän tapit (dog) pyöristyvät.
Tämä alkaa vaivaamaan vaihteen pomppimisena pois päältä tiukoissa kiihdytyksissä ja lisääntyneenä mekkalana vaihdoissa.
Ongelma tuosta yleensä esiintyy kakkosvaihteella ja riskiryhmässä tuntuis olevan "vanhat" kawat (85-95).
Yamahallakin toiset mallit ottavat kyttyrää tuollaisesta vaihtotavasta.

Hondan CBR600RR:ssä on ainakin vaihteisto suunniteltu toimimaan ilman kytkintä vaihdettessa.
buttrock.gif

Kasettivaihteisto: vaihteisto purkautuu "helposti" päädyn kautta, ilman että moottoria tarvitsee purkaa.
Mahdollistaa nopeat välitysten vaihdot kisakäytössä.

Kyllähän sitä on kaikilla vehkeillä tullu pätkittyä ilman kytkintä ylöspäin.. alaspäin kannattaa kyllä auttaa kytkimellä tai odotella sopivaa kierroslukua..
062802jumpie_prv.gif

Kyllä tuli vaihdeltua joskus muinoin ilman kytkintä DR350:llä. Mutta vain keuliessa (1->2->3)! Muuten kyllä käytän aina kytkintä. (pitää olla nopee käsi...
biggrin.gif
niin ei tarvii "raakana" heitellä vaihteita...)

Radalla käytännössä aina ilman kytkintä kuten myös nopeissa kiihdytyksissä kadulla. Muuten kytkimen kanssa. Hyvinhän nuo sisään putoavat ilmankin.

Kytkintä ei oikeastaan tarvita kuin vapaalta ykköselle vaihdettaessa, muuten vaihteet menevät suht' siististi ilman kytkintä sekä ylös- että alaspäin ainakin 80-luvun keskikoisissa Kawoissa (Z500, Z650/750).

Usein jos cruisailee vaan hissukseen tai ajaa yhdellä kädellä niin tulee vaihdettua ilman kytkintä..
smile_org.gif
..ja kun tekee sen kaasun hölläyksen ja lisäyksen oikeaan aikaan ni menee vaihto todella tasaisesti ilman pienintäkään nykäystä..  
062802moto_prv.gif

Kiihdytyksissä ilman kytkintä. Jostain kumman syystä keuliessa on pakko vaihtaa kytkimen kanssa, tasapainottaa tms. Tai sit en vaan osaa..
smile_org.gif
pyöränä z750

Kyllä mä kytkintä käytän.. kun nuo Ducatin vaihdelaatikkorempat on opiskelijan kukkarolle vähän turhan kalliita.
omg.gif

Back