• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaihtaako normiliikkeet myös Ducatin renkaat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Samalle vanteelle samanmerkkisillä laadukkailla kilpakumeillakin 0-70g on normihajonta. 70g epätasapainoa yli 200km/h kulkevassa vehkeessä 17" vanteella. Onnea vaan.

Ainakaan oma Ducati ei tahdo moisia sietää. Enkä ymmärrä mikä siinä painottamisessa on niin hankalaa.
Onks sulla oikeesti referenssiä viimeajoilta noin isosta hajonnasta?
Just vähän aika sitten tuota kyselin ja +/-5g tuntui olevan tuo heittely. Eteenkään ei oo tarvinnut juurikaan painoja vaihdella kun laittaa renkaan samaan asentoon kuin vanha. Tosin kovin montaa kumia ei mulla ole mennyt viime kesinä.

Jep, yksi 190/55 7704 D211 Dunlop Ntec Allrightista ostettuna vaati 70g painoa. Eilen alle laittamani 20g. Tänä kesänä olen laittanut vaan vissiin 5 uutta takasta. Vähiten on mennyt 20g, silloin tosiaan yleensä noin samassa paikassa. Joten oletan että kyseessä on enimmäkseen vanteen heitto. Mutta 70g on myös laitettu.

Viime kesänä paino oli lähtenyt irti jonka ansiosta katuajossa n 90km/h vauhdissa järkyttävä peilien tutina. Yli tai alle sen ei paljoa huomannut.

Edit: Olen myös ollut MotoGP varikolla ja SBK varikolla katsomassa tiimien touhua. Noissahan ammattilaiset rengasrekoissa vaihtaa tiimille renkaat ja puntittaa ne. Samalla seurataan rengassääntöjen noudattamista. Kuitenkin ensimmäinen mitä tiimi tekee kun vanteet saa takas, repii puntit huitulaan ja tiimi tasapainottaa varmuuden vuoksi 2,5g tarkkuudella uudelleen. Voisin kuvitella että tätä ei ihan huvikseen tehdä. Olipa yksi suomalainenkin muutaman vuoden töissä SBK-tiimeillä nimenomaan huolehtimassa että kumit on prikulleen puntissa.

^ not sit renkaissa on mallien tai valmistajien kohdalla eroa tai mulla on ollut tuuria. Uusia ja käytettyjä Raceteceja ja Supercorsia (sekä eteen että taakse) on laiteltu vanteille ja eteenkään ei ole laitettu 10g enempää painoja koskaan.

Ei ole kokemusta kuin katukumeista.

Kerran motarin levikkeellä väänsin painon pois kun täristi niin perkeleesti, oli edellisen tasapainotusen jäljiltä ja jätin sen oletusena et toimii uudella kumilla samassa kohdassa...ei toiminu.

En omista sopivia holkkeja tuohon yksipuoleiseen, tulis kai noita muuten painoteltua.

Just meni Supercorsaan 40g painoja, kun viimeeksi meni 0g!
Jos jättää tommoset painottamatta niin tärää kyllä.
Heittoja on, välillä ei tarvi painoja ja välillä taas reilummin.

Myynnissä hyvään kotiin...
Nettimoto.

Tulipa kerran lähdettyä uusilla " asiantuntijaliikkeen " tasapainottamilla kumeilla Eurooppaan. Tulos: yli sadankolmenkympin ei voinut ajaa, muuten olisivat paikat hampaista tippuneet. Eli mielestäni oikea tasapainoitus on kaiken a&o - eipä tarvitse arpoa renkaan heittoja.

Joo. Tuli toi takanakki vaihdetettu ja siinä samalla olkapään(mekaanikon) yli seurattua touhua ja kyllä se vaan siihen renkaaseen usiamman 5g painon laitto. No mulla nyt on vaan tollanen Italialainen puputtaja, mutta voisin kyllä kuvitella miten se rengas rupee levottomaks vauhdin kiihdyttyä keskipakovoiman ansiosta. En tiedä yhtään asiaa mikä sen estäis, muutakuin tasapainotus. Autoissa on tietty toiset massat, mutta on niissä jousien lisäksi myös kallistuksen vakaajat ja silti oon nähnyt ku rengas pomppii ilmassa, kun ei ole välitetty moisesta asiasta.

Joo. Tuli toi takanakki vaihdetettu ja siinä samalla olkapään(mekaanikon) yli seurattua touhua ja kyllä se vaan siihen renkaaseen usiamman 5g painon laitto.
niin paljonkos se otti pois vanhoja painoja?
On mullakin toisessa pyörässä 30g takavanteessa painoja kun se vanne on tasapainoitettu ilman rengasta... Rengasta ei sen jälkeen ole tarvinnut tasapainottaa.

Kyllä Ducatinkin rengas vaihtui helposti
smile_org.gif
. Takanen on itseasiassa erittäin nopea irrottaa toispuoleisen haarukan ansiosta, kun ei tarvi edes ketjujen kanssa pelata. SF:ssa joutuu ottamaan sliparit irti, kun irrottaa takarenkaan, mutta se on 1 pultti + 2 jousta irti ja sit vaan vetää putket pois. Eli nopeaa, helppoa ja toimivaa
smile_org.gif
!

Back