• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaihdenäytölle piuhat vähän hakusessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BenDilde
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Elikkäs hommasin G.P.T:n GI3001 mallisen vaihdenäytön SV1000:seen. Laitoin näytön johdot mittariston piuhoihin kiinni, virta tulee, näyttää vapaata viivalla ja harmaan ohjelmointi johdon kun laittaa runkoon, niin alkaa vilkuttamaan ykköstä, eli voisi alkaa tehdä ohjelmointia. Mutta! Taitaa olla mulla väärä piuha kierrosten signaalilta. Ei ainakaan tapahdu mitään. Ohjeet, mitkä on perkele italiaksi, sanoo että johto pyörässä olisi harmaa/valkoinen, mutta en mä ainakaan sellasta löytäny. Mun mielestä siellä on yksi kokonaan musta ja kaksi musta/valkoista. Toinen on maa, minkä otin jo käyttöön. Onko kellään kokemusta/tietoa?
nixweiss.gif

Ettei vaan olis ns. "oppiva malli" kyseessä?
Meinaan et pitäis ensin ajella 1. ja 2. vaihteella ja "kertoa" missä mennään?

En kyllä ole ihan varma. Ohjeet oli käännetty englanniksi jotenkin mun mielestä aika suppeesti. Siinä luki, että pitäis eka laittaa ykköselle, kierrokset 2000-4000rpm kytkin pohjassa ja sitten kun syttyy näyttöön kakkonen, niin sama uudestaan ja kaikilla vaihtella sama homma. Tai näin ainakin sen ymmärsin
biggrin.gif

Eli sun "boxi" ei tiedä mistään mitään ennenkuin sille on kerrottu kierrosluvun ja nopeuden suhde.
Eli pitäis päästä ajamaan.
En ole touhunnut noiden "opetettavien" kanssa mutta tulee mieleen että pitäsikö sun vaan odotella lumien sulamista (juhannuksena?...)

Mulla kyllä fillari on takapukilla ja kokeilin vaihteet läpi kytkin ylhäälläkin, mut ei se vaan alkanu pelaamaan
bawling.gif
Mutta kattelin tossa tota pyörän johtokaaviota ja ei sieltä mittaristolta edes pitäis mitään harmaa/valkoista piuhaa tulla. Mutta sieltä lähtee O/R johto, elikkäs olisko se sitten oranssi/punainen, mikä menee speedometer sensorille. Pitäisköhän se johto laittaa sitten siihen väliin...?

Mulla on healtech:n GLpro vaihdenäyttö ja mullakin meni ensimmäinen opetus yritys väärin mutta ainakin tuon pysty resetoimaan ja aloittamaan alusta. Ohjeet varmasti erilaiset eri valmistajilla mutta tuossakin käytiin perä ylhäällä vaihteet yksi kerrallaan läpi ja ylöspäin vaihto aina kun näytön merkit anto luvan.
Vaihdenäyttö vertaa vain ilmeisesti moottorin ja eturattaan kierroksia ja tietää siitä mikäkin vaihde milloinkin käytössä.

Mulla tosin oli merkkikohtaset piuhat plugeineen että siinä ei ollu mitään epäselvää. Tuon opettamisen kyllä mokaa helposti.

No näin mä sen kyllä oletin menevän, mutta olis aika jees jos joku olis tollasen kyseisen näytön laittanu. Siinä kuitenkin pitää johdot kolvata kiinni, niin ei viittis jokaista lähteä leikkaamaan ja kokeilemaan
crazy.gif
Kai tässä pitäis käydä italian pikakurssi, koska ne englanniksi käännetyt ohjeet on niin laimeat, et ei ota oikein selvää

No näin mä sen kyllä oletin menevän, mutta olis aika jees jos joku olis tollasen kyseisen näytön laittanu. Siinä kuitenkin pitää johdot kolvata kiinni, niin ei viittis jokaista lähteä leikkaamaan ja kokeilemaan  
crazy.gif
Kai tässä pitäis käydä italian pikakurssi, koska ne englanniksi käännetyt ohjeet on niin laimeat, et ei ota oikein selvää
http://www.edubs.net/bikestuff/sv1000/sv1000_2003ServiceManual/

Ton perusteella nopeusanturilta lähtee:
B/R "plussa 12V".
B/W "maa 0V".
B signaali.

Seuraavassa liittimessä:
B signaalin johdon väri muuttuu P/W joka sitten taas menee mittariin.
B/R "plussa 12V" muuttuu O/R joka sitten taas menee mittariin.

Eli ota nopeussignaali P/W piuhasta sielt mittarin päästä.
(pinkki valkosella raidalla)

Jos vielä haluut testata että värit tosiaan on oikein, niin sillonku puhat on kiinni, pistä volttimittarin maa P/W piuhaan ja volttimittarin plussa O/R piuhaan ja pyöritä takarengasta niin jännitteen pitäis vaihdella 0/jotain(6V?12V?) välillä.

Jos otat liittimen irti mittarista, niin sit sun tarvii pistää esim 10kOhmin vastus siihen piuhojen väliin ja O/R:stä vetää piuha akun plussaan, ja mitata se piuhojen välinen jännite sillon ku pyörität takarengasta.

Netistä löyty tommone:
2002 SV650S (E-33 model).
The speed sensor signal wire is Pink(P), O/R is sensor power, B/W is ground. If you measure the voltage on the Pink wire, you will see it switch between roughly 0v and 6v as you spin the front wheel.
Speed sensor harness colors did change between gen1 and gen2 bikes.

Joten sen takii niissä ohjeissa voi olla väärä väri?

crazy.gif
http://www.edubs.net/bikestuff/sv1000/sv1000_2003ServiceManual/

Ton perusteella nopeusanturilta lähtee:
B/R "plussa 12V".
B/W "maa 0V".
B signaali.

Seuraavassa liittimessä:
B signaalin johdon väri muuttuu P/W joka sitten taas menee mittariin.
B/R "plussa 12V" muuttuu O/R joka sitten taas menee mittariin.

Eli ota nopeussignaali P/W piuhasta sielt mittarin päästä.
(pinkki valkosella raidalla)

Jos vielä haluut testata että värit tosiaan on oikein, niin sillonku puhat on kiinni, pistä volttimittarin maa P/W piuhaan ja volttimittarin plussa O/R piuhaan ja pyöritä takarengasta niin jännitteen pitäis vaihdella 0/jotain(6V?12V?) välillä.

Jos otat liittimen irti mittarista, niin sit sun tarvii pistää esim 10kOhmin vastus siihen piuhojen väliin ja O/R:stä vetää piuha akun plussaan, ja mitata se piuhojen välinen jännite sillon ku pyörität takarengasta.

Netistä löyty tommone:
2002 SV650S (E-33 model).
The speed sensor signal wire is Pink(P), O/R is sensor power, B/W is ground. If you measure the voltage on the Pink wire, you will see it switch between roughly 0v and 6v as you spin the front wheel.
Speed sensor harness colors did change between gen1 and gen2 bikes.

Joten sen takii niissä ohjeissa voi olla väärä väri?
tuo pinkki valkoisella raidalla on myös mun veturissa kanssa..taitaa olla universaali väri tuolle signaali piuhalle tms. Asensin gipron vaihdenäytön omaani hetki sitten, niin ja on myös opetettava itse tämä näyttö vaihteiden mukaan.

Ja sit kierrossignaali on joko Br/B tai B/G, ainakin mitä olin arpovinani ton piuhakaavion pohjalta.
Eli ruskea(?) mustalla raidalla tai musta harmaalla raidalla.

...Ja kun katsoo pdf sivulta 4_23, niin siinäpä näkyy suoraan ett kiekkasignaali on Br/B eli ruskea mustalla raidalla.

Joo se nopeussignaali piuha on kyllä mulla oikein, mut se kierrosten piuha oli vähän hukassa. Pitänee katella sitä kaaviota, et olisko se sitten se musta/ruskea tai musta/harmaa

Niin siis niinhän se oli
biggrin.gif
Mut katoin itsekin saman kuvan, niin sehän se näyttäis olevan. Kiitokset tästä erittäin paljon
062802jumpie_prv.gif
Josko sitä kohta lähtis uudelleen yrittämään. Ja tukehtumaan pakokaasuun talliin...

Back