• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaihdelaatikon avaus?

Sijainti
Tampere
Heips. Nyt on talvi, joten ainakin minulla on aikaa miettiä joutavia: miksi entivanhaan laatikot aukesivat pystysuoraan, kun nykyisin ne avataan vaakasuunnassa. Öljyvuodot ovat tietysti ilmeinen syy, mutta onko muitakin? Tietäjät tietää, joo, ja tekoälykin varmaan osaa keksiä, mutta olisi mukava, jos pitäisitte minua jännityksessä ja antaisitte muidenkin funtsia.

Nykyäänkin, suurin osa moottoripyörien vaihteistoista tulee ulos vain lohkot halkaisemalla. Harvemmissa malleissa tulee loota ulos ns.kasettina edelleenkin.
Kasetin etu on sen huollettavuus. Vaihteisto on alle tunnissa pöydällä työn alla. Muuten perinteiseen olisi otettava koko moottori ulos ja halkaistava se alakautta yleensä.

Nykyäänkin, suurin osa moottoripyörien vaihteistoista tulee ulos vain lohkot halkaisemalla. Harvemmissa malleissa tulee loota ulos ns.kasettina edelleenkin.
Kasetin etu on sen huollettavuus. Vaihteisto on alle tunnissa pöydällä työn alla. Muuten perinteiseen olisi otettava koko moottori ulos ja halkaistava se alakautta yleensä.
En ihan seurannut ajatuksenjuoksuasi. Lohkot on erotettava toisistaan, jotta sinne sisälle päästään ronkkimaan. Jopa minä ymmärrän sen verran, mutta miksi halkaista pystysuuntaan, vertikaalisesti, tai halkaista vaakasuoraan eli horisontaalisesti?

Heips. Nyt on talvi, joten ainakin minulla on aikaa miettiä joutavia: miksi entivanhaan laatikot aukesivat pystysuoraan, kun nykyisin ne avataan vaakasuunnassa. Öljyvuodot ovat tietysti ilmeinen syy, mutta onko muitakin? Tietäjät tietää, joo, ja tekoälykin varmaan osaa keksiä, mutta olisi mukava, jos pitäisitte minua jännityksessä ja antaisitte muidenkin funtsia.
Okei, on mulla yksi idea siihen, mutta pidän vielä sormia poissa näppikseltä...
Ai niin: huumori on Wikipedian mielestä leikinlaskua ja leikillisyyttä sekä kykyä tajuta ja ilmaista huvittavat asiat.<a href="https://fi.wikipedia.org/wiki/Huumori#cite_note-1"><span>[</span>1<span>]</span></a> Usein huumori tekee ihmiset iloisiksi ja kohottaa mielialaa.

Kaikessa on kysymys siitä mikä on halpaa valmistaa. Kaksitahtisissa pitää tiivistää kampikammio niin kannattaa halkoa sitten siihen suuntaan.

Sporttiisemmissa laitteissa tosiaan vaihteisto lähtee sivukopan kautta ulos kasettina ilman koneen halkaisua missään suunnassa.

Kyllä niitä lohkoja halkeaa edelleen pystyyn ja vaakaan, riippuu vähän moottorityypistä ja ovh:stakin mitennja mihin suuntaan mikäkin aukeaa.

Back