Kommentoinnin paikka??? OK. Teksti ei ole ihan loppuun mietittyä, mutta ehkä laittaa ajattelemaan... Tai jotain.
Ei mulla tuohon, mitä kirjoitit, ole mitään lisättävää. Asia on niinkuin se on.
Onkin syytä kysyä että miksi ihmeessä tätä pelleilyä harrastetaan. Missä on se "järki" joka vaatii rajoitusten laskemisen ja nämä muut "liikenneturvallisuutta" parantavat toimenpiteet.
Seuraavassa on sitten spekulointia siitä että missä on menty metsään, että tähän on päädytty. Näin lyhyesti, esimerkkejä löytyy jos jotakuta kiinnostaa.
Mun nähdäkseni se logiikka, joka nykyään on vallalla on kutakuinkin seuraava:
1) Liikenteen halutaan olevan aina turvallista kun se tapahtuu kaikkia liikennesääntöjä noudattaen. Eli yhtäkään kuolemaa tai vakavaa loukkaantumista ei saa sattua niin, ettei löydy selkeätä syyllistä ja pykälää jonka rikkominen voidaan osoittaa.
2) Ykköskohdan toteutuminen johtaa siihen, että voidaan haudata täysin konsepti "tilannenopeudesta" ja kaikesta muusta, joka vaatii kuljettajan harkintaa. Eli kuljettajan ei tarvitse tietää mitään muuta kuin vallitsevat säännöt ja toimia niiden mukaan, jolloin mitään pahaa ei voi tapahtua.
3) Kun kuljettajalta ei tarvitse enää vaatia mitään arviointikykyä, harkintaa eikä muutakaan, voidaan myös todeta ettei kuljettajalla sitä ikinä olekaan. Tuossa ympäristössä ei ole enää perusteltavissa, että tällä tiellä voisi ajaa turvallisesti kovempaakin kuin päivän rajoitus.
Tämä kaikki ilmenee sitten niin että esim jos on 15 kilometrin pätkä tietä jossa on pari jyrkkää mutkaa, niin ennen sinne olisi varmaan tökätty 80km/h rajoitukset ja (jos budjettia riittää) niihin jyrkkiin mutkiin varoituskyltit ja suositukset että ajakaa vaikka viittä kymppiä. Nykyään se mutkan kohta joko rajoitetaan viiteen kymppiin, tai jos budjetti on tiukalla niin koko tie. Sitten kun sitä ei noudateta, tökätään automaattikamera jollekin suoranpätkälle.
Eli: liikennesäännöistä ja -turvallisuudesta yritetään tehdä täysin mustavalkoista, eli joko ajat kiltisti ja olet hyvis, tai jos et, olet oikeasti suuri rikollinen ja vaarannat paitsi kaikki muut, myös koko systeemin.
Näin hieman kärjistettynä. Ei mun nähdäkseni noista asioista päätetä siltä pohjalta mikä olisi oikeasti turvallisuuden kannalta parasta (huomioiden se että tiellä siis on pakko liikenteen myös sujua jotenkin) vaan siltä pohjalta, millä saadaan kansalaisille se "warm, fuzzy feeling".