• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vähän kuin geokätköily, mutta motoristeille. Sivusto valitettavasti suljettu 09/2019

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pleksi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jlik sanoi:
Juuri näin.

Kävin juuri äsken kuittaamassa Porkkalan niemen kätkön löydetyksi. Oli ihan hauskaa ottaa kuva siitä yhdestä tietystä postilaatikosta. Edessä pyöri kaks kotiloa siinä kääntöpaikalla ja ihmettelivät että mitä ihmettä kuvaan jotakin postilaatikkoa. Hauskaa oli ja jatkoin sitten venesatamaan. Kiva oli sitten ajella kotiin päin muttei tietenkään sitä lyhintä ja nopeinta reittiä.

Pleksi, todella hyvän jutun oot pannu pystyyn.:jippikaijee:

Kiitoksia!

Minäkin olen herättänyt jo hämmennystä kuvaamalla postilaatikkoa, sulakkeiden merkintöjä, Paippisten Shellin mittaria tosi läheltä ym. Yhdellä reitillä muistin, että kysyttiin tienviitasta kilometrimäärää, mutta enpä muistanutkaan, että minne. Kännykässä ei datayhteys toiminut, joten pyörä parkkiin ja kuvaamaan kaikki alueella olevat tienviitat. Jos tää kätköily ja kyseinen tapa tehdä muistiinpanoja yleistyy kovasti, niin saadaan hauska maine motoristien valokuvausharrastukselle :p

Hyvää palautetta muiltakin. Olen kyllä yrittänyt kovasti, että homma pysyisi itse asiassa, eli kätköjä löytääkseen ei tarvitsisi tehdä paljoa muuta tehdä kuin ajella ja tustustua paikkoihin. Mitä nyt sitten ainakin itse välillä unohdan, että kätköön liittyi kysymys ja pitää ottaa uusiksi. Mutta mitäs siitä sitten... tulee vaan lisää ajamista eli tuplahauskaa :cruising:

Olin tosiaan kahden vaiheilla, että laitanko nuo tarkistuskysymykset mukaan. Toisaalta siksi, että niiden laatiminen vaatii vähän tarkkuutta, että ovat sellaisia, joihin pystyy myös vastaamaan. Ja toiseksi en oikein ollut varma, tykätäänkö niistä. Mutta ihan hyviä kysymyksiä porukka on laittanut ja vissiin ainakin osa niistä pitääkin - luulisin, ehkä...

Niin siis mun kuvaidea oli se että kohteesta olisi olemassa useampia kuvia kuin vain yksi eli se rastin perustajan ottama/linkittämä kuva. Saisi siis halutessaan katsella useampia kuvia kohteesta ja lisätä omansa!!

pleksi sanoi:
Kiitoksia!
Mitä nyt sitten ainakin itse välillä unohdan, että kätköön liittyi kysymys ja pitää ottaa uusiksi. Mutta mitäs siitä sitten... tulee vaan lisää ajamista eli tuplahauskaa :cruising:

Nyt kun rupesin kattomaan noita lähiseudun kätköjä uudelleen kartalta niin huomasin että olis voinut käydä kuittaamassa aika monta lisää eilisen reitin varrella, mutta kun oon putkiaivo (ainakin vaimon mukaan) niin ei ollut kuin se yksi kätkö mielessä (Porkkalanniemi). Toivottavasti moni muukin meistä on putkiaivo joten aina vaan sitten lisää ajamista.

Go-Za sanoi:
Niin siis mun kuvaidea oli se että kohteesta olisi olemassa useampia kuvia kuin vain yksi eli se rastin perustajan ottama/linkittämä kuva. Saisi siis halutessaan katsella useampia kuvia kohteesta ja lisätä omansa!!

Thanks.

Tämä onkin sitten aika selvää, mitä halutaan. Jossain vaiheessa tuo ominaisuus pitäisi varmaan tehdä. Ihan juuri nyt ei pysty, kun on reittien tekemiseen ja näyttämiseen liittyvät parannukset menossa, mutta laitan "listalle".

Pitääpä harkita, jos lisäisi ensin mahdollisuuden laittaa kuvalinkkejä. Se kun olisi kuitenkin paljon nopeampi toteuttaa kuin varsinainen kuvien lataus. Toisaalta kuvien lataus tähän palveluun olisi tarpeen myös kätkön kuvia varten. No, eiköhän tuo selviä, kunhan vähän testailee kuvien lataukseen liittyviä tekniikoita.

Jack sanoi:
Hyvä idea tuo kuvahomma. Tuosta herneen nenään vetämisestä, sovitaan ettei tällä palstalla kukaan tee silleen niin ois hieno homma. Tuolla kuvajahtipuolella välillä porukka käy välillä vähän liian kuumana.

Eikä tää tosiaan oo kilpailua muuta kuin itsensä kanssa ja hauskaa sellasta.

Ihan samat sanat olisin itse voinut kirjoittaa :) . Pidän tästä kätköilystä juurikin siksi, ettei se ole kilpailua kuin itsensä kanssa ja siinä on aika vapaat kädet toteuttaa sitä juuri itselleen sopivalla tavalla. Joku käyttää navigaattoria ja joku ei, joku ajaa yhden kätkön kerrallaan ja joku suunnittelee pitkiä reissuja monen kätkön kautta, joku valitsee hiekkatiekätköjä ja joku kahviloita, joku ajelee yksin ja jotkut kimpassa jne jne. Ja silloin ei myöskään ole tarvetta "tapella" kun ei ole liian tarkkoja sääntöjä ja oteta hommaa liian vakavasti :)- .

Kuviahan voi toki jo nyt "lisätä" kun laittaa lokimerkintään linkin, josta kiinnostuneet voi käydä kuvia katselemassa. Toki pitkällä aikavälillä voi tulla ongelmaksi juurikin tuo kuvien "katoaminen" kun linkit ei enää toimi, mutta kaikkea ei voi saada heti (tai palvelua ei olisi ehditty ikinä julkaista, kuten Paratiisissa juttelimme). Tosin kannattaa muistaa kuvia linkatessa, ettei laita kuvaa jossa näkyy vastaus kätkökysymykseen :;): (vaikka eihän se rehellisiä kätköilijöitä haittaa, varmaan monen vastauksen saisi googlattua muutenkin mutta silloin ei huijaa kuin itseään :)- ).

jlik sanoi:
Nyt kun rupesin kattomaan noita lähiseudun kätköjä uudelleen kartalta niin huomasin että olis voinut käydä kuittaamassa aika monta lisää eilisen reitin varrella, mutta kun oon putkiaivo (ainakin vaimon mukaan) niin ei ollut kuin se yksi kätkö mielessä (Porkkalanniemi). Toivottavasti moni muukin meistä on putkiaivo joten aina vaan sitten lisää ajamista.

Ja nyt pääset Porkkalaankin uudestaan :D Lisäsin juuri tämän https://www.motocaching.net/cache/view/id2232

Enpä ollu kerenny katselemaankaan saittia melkein pariin kuukauteen, todella hienosti on kehittynyt tämä kokonaisuus, ei todella uskoisi, että vasta muutaman kuukauden ollut koko homma vireillä.:thumbup:

Voisin ennustaa myös kansainvälistä menestystä, jos vaan sais ideaa puskettua läpi jotain kautta.

Maaemo sanoi:
...joku ajaa yhden kätkön kerrallaan ja joku suunnittelee pitkiä reissuja monen kätkön kautta...

Mä vähän kadehdin noita teidän monen kätkön reissuja. Itse on tullut nyt ajeltua enimmäkseen niin, että saan yhtäkkiä päähäni lähteä ajelulle ja sitten ei ehdi paljoa suunnittelemaan. Toisaalta juuri noihin "pikalähtöihin" kätköily sopii ainakin minulle. Saa helposti katsottua jonkun määränpään ja sitten vaan menoksi. Kiitoksia vaan kaikille, jotka olette paikkoja saitille lisänneet!

Herneen nenään vetäminen ei tosiaan kannata. Kokeilin sitä vähän pienempänä ja äiti joutu viemään mut lääkäriin, että saatiin se pois :p

pleksi sanoi:
Mä vähän kadehdin noita teidän monen kätkön reissuja. Itse on tullut nyt ajeltua enimmäkseen niin, että saan yhtäkkiä päähäni lähteä ajelulle ja sitten ei ehdi paljoa suunnittelemaan. Toisaalta juuri noihin "pikalähtöihin" kätköily sopii ainakin minulle. Saa helposti katsottua jonkun määränpään ja sitten vaan menoksi. Kiitoksia vaan kaikille, jotka olette paikkoja saitille lisänneet!
:p

Näin se mullakin vähän on; ekstemporena matkaan ja jää sitten suunnittelematta reitti. Mutta näinhän sitä saa taas ajaa lisää ja hauskaa on.

peitsamo sanoi:
Voisin ennustaa myös kansainvälistä menestystä, jos vaan sais ideaa puskettua läpi jotain kautta.

Joo, tän kun sais läpi ulkomaalaisilla motopalstoilla. Eka edellytys ehkä on se, että sivusto väännetään enklannin kielelle.

Täytyy itsekin ruveta tekemään kätköjä. Yks paikka on jo mielessä ja siinähän on hyvä syy lähteä käymään siellä. Ehkä ens viikonloppuna.

jlik sanoi:
Tämän rastin olen jo käynyt mutten ole vielä ehtinyt kuitata sitä.

Juu... huomasin kyllä, että olit käynyt, mutta ennen kätkön tekemistä. Eli sikäli olisi tarjolla uutta reissua Porkkalan suuntaankin :orgmp:

pleksi sanoi:
Juu... huomasin kyllä, että olit käynyt, mutta ennen kätkön tekemistä. Eli sikäli olisi tarjolla uutta reissua Porkkalan suuntaankin :orgmp:

Elikä tätä reissua ei sitten hyväksytä? Kiitti vaan (huumorilla otan tän tietenkin). No, ei kai auta kuin käydä vielä uudestaan.:D

jlik sanoi:
Elikä tätä reissua ei sitten hyväksytä? Kiitti vaan (huumorilla otan tän tietenkin). No, ei kai auta kuin käydä vielä uudestaan.:D

No ei kai sitä voi hyväksyä, muutenhan sinulla olisi Porkkalan kätköt kuitattuna, eikä enää asiaa sinne päin :) (huumorilla tämäkin).

Mutta joo, jos ollaan tarkkoja, niin onhan säännöissä tosiaan sellainen maininta, että tarkoitus on merkitä löydetyksi paikat, joissa on käynyt kätkön julkaisun jälkeen.

pleksi sanoi:
Mutta joo, jos ollaan tarkkoja, niin onhan säännöissä tosiaan sellainen maininta, että tarkoitus on merkitä löydetyksi paikat, joissa on käynyt kätkön julkaisun jälkeen.

Joo, tää on riittävän hyvä syy hylätä mun käynti Porkkalan niemessä. Enkä tosiaankaan vedä herneitä nenään, hauskaahan tän pitää olla ja taas hyvä tekosyy käydä Porkkalassa ja lisää ajamista sitten.

pleksi sanoi:

Ja musta tää on aika tärkeä (ja lähes ainoa) sääntö, sillä muutoin olisi saanut jo heti alkuun merkitä tosi monta kätköä kuitatuksi ilma että olisi ajanut metriäkään. Kuitenkin aika iso osa (etenkin reiteistä) on kuitenkin motoristeille tuttuja ja varmaan joskus ajettuja. Mutta oma ilonsa onkin juuri siinä, että pääsee uudelleen ajamaan kivoja reittejä kun niihin on tullut lisää kätköjä :thumbup: . Mullakin on kuitattuna Porkkalanniemi, mutta Cafe Porkkala ja Porkala Marin kuittaamatta, kun ne on tehty vasta sen jälkeen kun Porkkalassa päin oon viimeksi käynyt :)- . Voisipa vaikka tänään suorittaa ilta-ajelun siihen suuntaan :) .

peitsamo sanoi:
Enpä ollu kerenny katselemaankaan saittia melkein pariin kuukauteen, todella hienosti on kehittynyt tämä kokonaisuus, ei todella uskoisi, että vasta muutaman kuukauden ollut koko homma vireillä.:thumbup:

Must tästä tulee ehdottomasti seuraava "Angry Birds" :thumbsup: Pitääpä rekistöröityä :)

Yks ehdotus kun oon vähän laiska. Nyt sisäänkirjautuminen vaatii s-postiosoitteen naputtelemista, mutta oisko mitenkään mahollista käyttää esim. orkkipalstan nimimerkkiä. Tämä vain siksi että oon laiska naputtelemaan pitkiä juttuja. Voihan ne kirjautumistiedot tietenkin tallentaa selaimeen, mutta kun käytän useampaa tietsikkaa niin ei viihtis naputella joka koneella tuota s-postiosoitetta (taas kun oon laiska).

jlik sanoi:
Yks ehdotus kun oon vähän laiska. Nyt sisäänkirjautuminen vaatii s-postiosoitteen naputtelemista, mutta oisko mitenkään mahollista käyttää esim. orkkipalstan nimimerkkiä. Tämä vain siksi että oon laiska naputtelemaan pitkiä juttuja. Voihan ne kirjautumistiedot tietenkin tallentaa selaimeen, mutta kun käytän useampaa tietsikkaa niin ei viihtis naputella joka koneella tuota s-postiosoitetta (taas kun oon laiska).

Ymmärrän... varsinkin, jos on sellaisia koneita, joita käyttää muutkin, niin tunnuksia ei ehkä kannatakaan tallettaa.

Ihan tähän hätään en muuttaisi sisäänkirjauksen systeemiä, mutta pidän asian mielessä. Jossain vaiheessa pitää kuitenkin tehdä sähköpostiosoitteen vaihtamismahdollisuus, niin tätä voisi kehittää siinä samassa yhteydessä.

Tämä on vähän sellaista, kuten varsinkin tällä foorumilla tiedetään, että turvallisuuden nimissä tulee joskus tehtyä asiat hankaliksi :ohmy: Aika yleinen käytäntö on se, että jos on jokin kaikille näkyvä nimimerkki käytössä, niin sitten käytetään sisäänkirjauksessa sähköpostiosoitetta. Se vähän hankaloittaa salasanojen arvailua, kun ei ole kaikkien kirjautumistunnukset tiedossa. Mutta voisihan ehkä käyttäjän profiiliin lisätä mahdollisuuden, että voi sallia itselleen kirjautumisen nimimerkillä sähköpostiosoitteen sijaan. Ehkä tässä ei kannata ihan hirveitä turvavaatimuksia pitää, kun kellään ei ole kovin isot rahat tässä pelissä mukana.

pleksi sanoi:
Aika yleinen käytäntö on se, että jos on jokin kaikille näkyvä nimimerkki käytössä, niin sitten käytetään sisäänkirjauksessa sähköpostiosoitetta. Se vähän hankaloittaa salasanojen arvailua, kun ei ole kaikkien kirjautumistunnukset tiedossa.

Luonnollisestihan tuohon pitäisi soveltaa automaattibannausta, eli että laitetaan tunnus esimerkiksi tunniksi jäähylle jos siihen tulee liikaa vääriä kirjautumisyrityksiä. Tuo on ihan normaali käytäntö ainakin shellipalvelimilla, oletan että myös esim foorumisoftissa.

Ja toisaalta, kaapattuja meiliosoite- ja salasanapareja kuitenkin liikkuu listoina webissä, joten ei se mikään oikotie onneen ole, että käyttäjän julkinen nikki ei kelpaa kirjautumiseen.

PS. Onhan täällä .orgissakin kirjautumistunnuksena tuo julkinen nikki, enkä muista ainakaan kuulleeni että kenenkään tunnaria olisi kaapattu. :grin:

Back