• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vähän kuin geokätköily, mutta motoristeille. Sivusto valitettavasti suljettu 09/2019

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pleksi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jack sanoi:
Ilmotat Jlik ittes mchuurteen Atlantinvallijutaukseen kesäkuussa, 4-5 päivää n.2000 km + siirtymät pohjois Norjaan ja takas etelään. Saa ajaa tarpeeks ja muutama kätkökin taitaa olla matkanvarrella. Taitaa vaan olla jo paikat täys (30 pyörää) mut varasijalle varmaan mahtuu ! Mä meen tuolle reissulle.

Valitettavasti tuo jutausajankohta ei sovi kun oon työmatkoilla silloin. Täytyy tehdä tuo Lapin reissu yksin; olishan se mukavampaa ajella muiden kanssa.

Maaemo sanoi:
^ Ja MasaMotoristi asui pk-seudulla, jossa oli paljon enemmän lähikätköjä kuin KuntoMotoristilla, joka asui Pohjois-Suomessa :)-

ja MasaMotoristi lähti joka ilta kiertämään Ouluun asti uusia kätköjä :-)

Onneksi olkoon jlik :jippikaijee:

Aikamoinen veto! Ei onnistuis meikäläiseltä aamuyöllä pakkasessa lähtö. Mutta varmaan hieno reissu ja tuli taas nähtyä uusia seutuja. :respect:

pleksi sanoi:
Onneksi olkoon jlik :jippikaijee:

Aikamoinen veto! Ei onnistuis meikäläiseltä aamuyöllä pakkasessa lähtö. Mutta varmaan hieno reissu ja tuli taas nähtyä uusia seutuja. :respect:

Kiitoksia. Joo, mulla on vähän erikoinen vuorokausirytmi. Mun oli pakko lähteä aikaisin eilen aamulla kun kotona piti olla ajoissa. Sikäli mukavaa lähteä liikkeelle ajoissa, että päivä valkeni kuitenkin suht aikaisin joten pimeässä ajoa ei kovinkaan paljon. Tulipahan sitten testattua omat kamppeetkin ja kyllä niillä pärjää pakkasellakin (ainakin jonkin aikaa). Hieno reissu ja tulihan sitä nähtyä taas uusia paikkoja, vaikken kovinkaan kaukana ollut hesasta.

Nyt olisi tarjolla maalaismarkkinat -tapahtuma. https://www.motocaching.net/cache/view/id4110

Se ei sinänsä ole ihan sääntöjen mukainen, mutta paebar:n kanssa asiaa pohdittiin ja julkaistiin se kuitenkin sellaisenaan. Oltiin molemmat sitä mieltä, että voi olla ihan kiva ajelun kohde ja samalla voitaisiin keskustella asiasta ja saada ehkä sääntöjäkin kehitettyä.

Säännöt sanoo tällaista:
--------------------------------------
"2. Tapahtumakätkö ei saa olla sellainen, että se voidaan tulkita jonkin tapahtuman mainokseksi tai ilmoitukseksi." ja "Tapahtumakätköt, joissa kehoitetaan osallistumaan johonkin tapahtumaan siten, että osallistujalle ei ole järjestetty mitään motocaching:iin liittyvää, tulkitaan pääsääntöisesti kohdassa 2 tarkoitetuiksi mainoksiksi tai ilmoituksiksi." (loput tuolla: https://www.motocaching.net/instructions/document?docId=instr_rules#tapk)

Säännöllä tavoitellaan sitä, ettei tästä tule mitään "futisjoukkoeiden myyjäisten" yms. mainoskanavaa. Jos käyttäjämäärät kasvaa, niin myös alan likkeet varmaan mielellään laittaisivat kaikki häppeninkinsä kätköiksi, vaikka eivät sopisikaan oikein ajelureissun kohteeksi (enkä muutenkaan halua niin kovasti jakaa ilmaista mainostilaa).

Sitten toisaalta ainakin mun ja paebarin järki sanoisi tällaista:
-----------------------------------------------------------------------------------
Kätkön tekijällä ei ole mitään kytköksiä ko. markkinoihin. Hän vain ajatteli, että voisi olla mukava kohde ajella, kun on hyvää keliäkin luvattu.

Ehkä voisi sanoa, että "vinkki maaseutupaikasta, jossa voisi olla kiva käydä" on aivan eri asia kuin "mainos, jolla tavoitellaan jotain etua". Eihän tämä mikään "kätköilijöiden tapahtuma" ole, mutta kuitenkin ajelun kohde siinä kuin muutkin (tosin aikarajoituksella varustettu).

Kysymys:
--------------------
Mitäs mieltä olette? Olisiko tuon tyyppisiä tapahtumia hyvä saada mukaan? Ja jos niitä halutaan, niin miten sen voisi määritellä säännöiksi?

pleksi sanoi:
Nyt olisi tarjolla maalaismarkkinat -tapahtuma. https://www.motocaching.net/cache/view/id4110

Se ei sinänsä ole ihan sääntöjen mukainen, mutta paebar:n kanssa asiaa pohdittiin ja julkaistiin se kuitenkin sellaisenaan. Oltiin molemmat sitä mieltä, että voi olla ihan kiva ajelun kohde ja samalla voitaisiin keskustella asiasta ja saada ehkä sääntöjäkin kehitettyä.

Säännöt sanoo tällaista:
--------------------------------------
"2. Tapahtumakätkö ei saa olla sellainen, että se voidaan tulkita jonkin tapahtuman mainokseksi tai ilmoitukseksi." ja "Tapahtumakätköt, joissa kehoitetaan osallistumaan johonkin tapahtumaan siten, että osallistujalle ei ole järjestetty mitään motocaching:iin liittyvää, tulkitaan pääsääntöisesti kohdassa 2 tarkoitetuiksi mainoksiksi tai ilmoituksiksi." (loput tuolla: https://www.motocaching.net/instructions/document?docId=instr_rules#tapk)

Säännöllä tavoitellaan sitä, ettei tästä tule mitään "futisjoukkoeiden myyjäisten" yms. mainoskanavaa. Jos käyttäjämäärät kasvaa, niin myös alan likkeet varmaan mielellään laittaisivat kaikki häppeninkinsä kätköiksi, vaikka eivät sopisikaan oikein ajelureissun kohteeksi (enkä muutenkaan halua niin kovasti jakaa ilmaista mainostilaa).

Sitten toisaalta ainakin mun ja paebarin järki sanoisi tällaista:
-----------------------------------------------------------------------------------
Kätkön tekijällä ei ole mitään kytköksiä ko. markkinoihin. Hän vain ajatteli, että voisi olla mukava kohde ajella, kun on hyvää keliäkin luvattu.

Ehkä voisi sanoa, että "vinkki maaseutupaikasta, jossa voisi olla kiva käydä" on aivan eri asia kuin "mainos, jolla tavoitellaan jotain etua". Eihän tämä mikään "kätköilijöiden tapahtuma" ole, mutta kuitenkin ajelun kohde siinä kuin muutkin (tosin aikarajoituksella varustettu).

Kysymys:
--------------------
Mitäs mieltä olette? Olisiko tuon tyyppisiä tapahtumia hyvä saada mukaan? Ja jos niitä halutaan, niin miten sen voisi määritellä säännöiksi?

Minusta tällaiset markkinat voitaisiin hyväksyä kätköilytapahtumiksi varsinkin kun kätköntekijällä ei vaikuta olevan mitään kytköksiä itse tapahtumaan. Kyseessä on ilmeisesti kaupallinen tapahtuma, mutta taloudellinen hyöty menee ko. alueen yrityksille. Eri tilanne olisi jos kyseessä olisi jonkin yksittäisen yrityksen tapahtuma. Esimerkkinä tällaisesta voitaisiin mainita vaikka Orkkipalstan yläosassa olevan mainosbannerin tapahtuma ensi viikonloppuna. Tällaisia tapahtumia en hyväksyisi kätköilytapahtumaksi.

jlik sanoi:
Minusta tällaiset markkinat voitaisiin hyväksyä kätköilytapahtumiksi varsinkin kun kätköntekijällä ei vaikuta olevan mitään kytköksiä itse tapahtumaan. Kyseessä on ilmeisesti kaupallinen tapahtuma, mutta taloudellinen hyöty menee ko. alueen yrityksille. Eri tilanne olisi jos kyseessä olisi jonkin yksittäisen yrityksen tapahtuma. Esimerkkinä tällaisesta voitaisiin mainita vaikka Orkkipalstan yläosassa olevan mainosbannerin tapahtuma ensi viikonloppuna. Tällaisia tapahtumia en hyväksyisi kätköilytapahtumaksi.

Samoilla linjoilla. Kiinnostavat markkinat tms. useamman yrityksen/toimijan tapahtuma, johon ei kuitenkaan ole pääsymaksua (ts. pystyt suorittamaan kätkön ilmaiseksi) kelpaisi mielestäni kätköksi. Silloin ei kyse ole yksittäisen yrityksen mainostamisesta. Sääntöihin voisi mainita, että useamman yrityksen/toimijan yhteistapahtuma ilman (kätkön tekijän omaa) kaupallista intressiä sallitaan kätköksi. Se miten sitä vahditaan, ettei kätkön tekijällä ole omaa kaupallista intressiä, onkin sitten eri asia, mutta eiköhän sen huomaa jos joku alkaa tehtailemaan jatkuvasti tapahtumakätköjä omaa taloudellista etua saadakseen.

Heitetäänpäs vähän hankalampi esimerkki:
- motoristien tapahtuma, jossa on lisukkeena vaikka konsertti tms. (muoks: siis sellainen vähän isompi häppening)
- tapahtuma on ilmainen
- järjestäjiä on useita tahoja
- tapahtumakätkö, jossa joku tapahtumaan mitenkään liittymätön kätkön tekijä kertoo tapahtumasta. Ja löytämisen ehtona on, että käy tapahtumassa

Oma mielipiteeni on se, että esim. tuollainen kätkö ei tuo motokätköilyyn lisäarvoa. Ja myös niin päin, että motokätköily ei tuo mitään lisää siihen, että muutenkin osallistuisi tapahtumaan. Ei edes oikein siinä mielessä, että kätköilysivuston avulla "löytää" ko. tapahtuman. Niitä tapahtumien ilmoitussivustoja on jo muutenkin pilvin pimein. Ja jotenkin haluan pitää siitä kiinni, ettei tapahtumalistasta tule mitään ilmoituskanavaa (maksulliset mainokset sitten joskus erikseen, mutta ei tapahtumina)

Lisäksi tuollainen "osallistukaas sinnekin" -tyyppinen kätkö vie paikan siltä, että joku ottaisi asiakseen järkätä jotain kivaa kätköilijöille asiaan liittyen. Vaikka kokoontuminen ennen tapahtumaa ja ajaminen paikalle letkana.

Mutta samaan aikaan olen silti sitä mieltä, että toi maalaismarkkinat on ihan hyvä. Sillä on selvä arvo juuri nyt löytää jotain, mitä moni ei olisi muuten varmasti löytänyt.

Olen mietiskellyt, mikä on motokätköilyn "beef".

Musta se on vaan ajella johonkin paikkaan, jossa on jotain mielenkiintoista. Kuten esim Karkkilassa oleva 90 metriä syvä kaivos. Mulle se oli todella suuri yllätys ja kiitokset kätkön tekijälle. Näitä paikkoja ei mainosteta kunnan sivuilla.

Eikä jokainen kohde voi olla viiden tähden Fagervikintie, joka on tosi makee ja ajan sen joka kesä. Mutta pitää olla pieniä kätköä, jotka eivät ole valtakunnnallisesti merkittäviä tai muuten ihmeellisiä.

Parhaat hetket motocachingjutuista olen saanut pienistä paikoista, joihin kukaan ei eksy vahingossa.

paebar sanoi:
Musta se on vaan ajella johonkin paikkaan, jossa on jotain mielenkiintoista. Kuten esim Karkkilassa oleva 90 metriä syvä kaivos. Mulle se oli todella suuri yllätys ja kiitokset kätkön tekijälle. Näitä paikkoja ei mainosteta kunnan sivuilla.

Toi kiteyttää aika hyvin myös meikäläisen mietteet. Ja hyvin porukka on onnistunutkin kätköjen teossa. Se menee kai aika luonnostaan, kun motiivina on näyttää muille jotain, mihin voisi ajella. Ja noilla aatoksilla tuli juurikin kiva maaseudun markkinatapahtumakin mukaan.

Mutta sitten jos motiivina onkin esim. haalia osallistujia tapahtumiin, jotka järjestetään ihan muista syistä, kuin kätköilyn takia, niin saadaan helposti mukaan sellaista, mikä ei enää sovikaan tuohon ajatusmaailmaan. Ja kaikki sellainen tavallaan vesittäisi tai hämärtäisi sivuston arvoa sellaisena, kuin se nyt on (siis minun mielestäni se arvo on tasan tarkkaan niissä kätköissä, mitä porukka on tehnyt). Ehkä vähän vaikea selittää, mutta minusta joku "tänäkin vuonna järjestetään Iloisen motoristin kevätpäivä - menkääs sinne" -tyyppinen juttu ei vaan "kuulu joukkoon". Vai onkohan toi vaan joku mun päähän kasvanu pelko, eikä sillä loppujenlopuksi olisi mitään väliä :ohmy:

^ Kyllä mäkin samoin ajattelen. Ehkäpä tällaiset tapahtumien "mainostamiset" pitäisi aina mennä ylläpidon kautta. Nythän ei ole ongelmaa, kun kaikki kätköt tarkastetaan, mutta jos joskus "vapautetaan" kätköjen tekeminen, niin silloin varmaan tarvitsisi epäselvät tapaukset ylläpidon (tai ehkä jokin aktiivisten kätköilijöiden raati?) ratkaista hyväksytäänkö niitä kätköiksi. Koska tosiaan vaikea rajata yksinkertaisesti ja selvästi millainen yhteistapahtuma-kätkö olisi sallitun rajoissa.

Joutuuhan sitä ylläpito sitten puuttumaan mainostamiseen väkisinkin, jos sellaista tulee. Mutta olisihan se tarpeen, että säännötkin on sitten sellaiset, että on selvää, mitä saa tehdä ja mitä ei.

Mainitsemasi aktiivisten kätköilijöiden raati voisi olla hyvä juttu. Ihan jokaisen kätkön tarkistamiseenkin. Olen kovasti miettinyt juuri sitä, että tän homman laajentamisessa eri maihin on suurena haasteena "kätköjen tarkastajien värvääminen". Jos olisi jokin "raati", joka sitten keskenään kutsuisi uusia jäseniä, jos vanhoja karisee matkan varrelta pois, niin se voisi olla aika hieno systeemi. Mistähän siihen saisi mallia? Oliskohan jossain jo joku hyvin toimiva "itsesäätelevä" toimintatapa (wikipedia, roolipeliharrastajat, geokätköily tai vastaava?). Niin ja vielä se, että kätköjen tsekkaamisessa on myös kyse kätköjen teossa auttamisesta. Se hyväksyminen on vaan yksi osuus.

pleksi sanoi:
Joutuuhan sitä ylläpito sitten puuttumaan mainostamiseen väkisinkin, jos sellaista tulee. Mutta olisihan se tarpeen, että säännötkin on sitten sellaiset, että on selvää, mitä saa tehdä ja mitä ei.

Mainitsemasi aktiivisten kätköilijöiden raati voisi olla hyvä juttu. Ihan jokaisen kätkön tarkistamiseenkin. Olen kovasti miettinyt juuri sitä, että tän homman laajentamisessa eri maihin on suurena haasteena "kätköjen tarkastajien värvääminen". Jos olisi jokin "raati", joka sitten keskenään kutsuisi uusia jäseniä, jos vanhoja karisee matkan varrelta pois, niin se voisi olla aika hieno systeemi. Mistähän siihen saisi mallia? Oliskohan jossain jo joku hyvin toimiva "itsesäätelevä" toimintatapa (wikipedia, roolipeliharrastajat, geokätköily tai vastaava?). Niin ja vielä se, että kätköjen tsekkaamisessa on myös kyse kätköjen teossa auttamisesta. Se hyväksyminen on vaan yksi osuus.

Rajanveto mitä tapahtumia voitaisiin hyväksyä kätköiksi ei ole ihan suoraviivainen juttu ja voi olla hieman vaikeaa tehdä säännöt täysin yksiselitteisiksi. Näissä asioissa on myös tunteet mukana joten eiköhän jätetä päätökset tällaisista tapauksista ylläpidon tai tuon raadin tehtäväksi. Tuo raati voisi olla hyvä juttu varsinkin kun homma alkaa laajentua ja porukkaa ja kätköjä tulee koko ajan lisää. Ainakin siinä tapauksessa jos homma leviää ulkomaille, joissa täytyy olla joku paikallinen ylläpitäjä. Tästä voitaisiin keskustella vaikka siellä Stonesin tapaamisessa. Nyt kun ajokausi alkaa olla lopuillaan niin meillä on aikaa miettiä asioita talven aikana. Tapaan huomenna yhden mun geokätköguruystävän, joka on harrastanut geokätköilyä vakavasti useita vuosia. Voisin keskustella hänen kanssaan miten geokätköilijöiden hommat on oikein organisoitu.

Joo, tuo kätköjen tekeminen ei aina ole ihan helppo juttu niin kuin eilen ihmettelin tuota mun tekemää Seurasaari-kätköä. Olisin halunnut laittaa Googlen karttaan kätkökysymyksen oikean paikan ja Google sitten jatkoikin reittiä saaren eteläpäähän vaikka saarelle on ehdoton ajokielto (ei saa edes ajaa fillarilla siellä). Vähän ihme juttu sillä Google tiesi keskiviikkona, että Käkisalmen silta on remontissa elikä tie on väliaikaisesti poikki. No, onneksi pleksiltä sain sitten apua. Tämän motokätköraadin yksi tehtävä voisi olla myös auttaminen kätköjen tekemisessä.

Ajelin vähän ylimääräsiä ja löysinkin hyviä teitä mistä ei oo vielä tehty kohteita, kun vaan sais aikaiseks et alkas harjottelee.

Jack, mainitsit että sulla olisi ideoita uusista kätköistä. Nyt ei muuta kuin rupeat tekemään niitä. Apua saat varmasti. Ekan tekemiseen voi mennä vähän enemmän aikaa mutta seuraavat on jo helpompia.

pleksi sanoi:
Aivan paras :p

Ja juuri äsken asensin uuden version, jolla pystyy ylipäätään tekemään lokimerkintöjä. Eilinen päivitys nimittäin rikko koko toiminnon :itkupilli:

Suskin kysymykseen: Niin mä ajattelisin, että kartalla on vain kahta sorttia löytyneitä: "tällä kaudella" ja "aiemmin". Eli "kauden kätköjä" etsiessä sillä ei kai ole väliä milloin se aiempi löytö oli, kunhan oli ennen kuluvaa vuotta. Tietty kätkön tiedoissa voisi muuten näyttää minä vuonna se aiempi löytö oli, jos sellainen kiinnostaa.

Kivoja uudistuksia on tullut uusimpaan versioon. Suurkiitokset pleksille!:jippikaijee:

jlik sanoi:
Jack, mainitsit että sulla olisi ideoita uusista kätköistä. Nyt ei muuta kuin rupeat tekemään niitä. Apua saat varmasti. Ekan tekemiseen voi mennä vähän enemmän aikaa mutta seuraavat on jo helpompia.

Jep, mielessä on. On sit mielessä nääkin: tyttären jalka on paketissa, tarvitaan puukkoa siihen et tulee kuntoon, maanantaina pitää mennä ostaa auto ku vaimo tartee omansa, vaimo opiskelee toisella paikkakunnalla eli hoidan kotihommat ja muksut, viikonloppuna tuli 6 mottia metrihalkoa pihaan pitäis pätkiä ne, kämpän remontti oottaa, pitää mennä vkl pohjanmaalle juhliin, ei pääse ajaa pyörällä taaskaan :itkupilli:, mitähän muuta ois....

Eli ei ekana mielessä kätköjen teko mut tuolla hyvinkään takana tai jossain siellä ois hyvä baana mistä vois tehdä kun pääsis sen ajamaan ekaks ja ja ja ja.....

Jack sanoi:
Jep, mielessä on. On sit mielessä nääkin: tyttären jalka on paketissa, tarvitaan puukkoa siihen et tulee kuntoon, maanantaina pitää mennä ostaa auto ku vaimo tartee omansa, vaimo opiskelee toisella paikkakunnalla eli hoidan kotihommat ja muksut, viikonloppuna tuli 6 mottia metrihalkoa pihaan pitäis pätkiä ne, kämpän remontti oottaa, pitää mennä vkl pohjanmaalle juhliin, ei pääse ajaa pyörällä taaskaan :itkupilli:, mitähän muuta ois....

Eli ei ekana mielessä kätköjen teko mut tuolla hyvinkään takana tai jossain siellä ois hyvä baana mistä vois tehdä kun pääsis sen ajamaan ekaks ja ja ja ja.....

Seli seli. No, vitsihän tuo oli. Joo, ihan ymmärrettäviä syitä.

Hmmm... jostain syystä mulla ei toimi "vastaa lainaten", mutta kokeillaan "käsipelillä". Lainaus siis jlik:n kommentista.

Rajanveto mitä tapahtumia voitaisiin hyväksyä kätköiksi ei ole ihan suoraviivainen juttu ja voi olla hieman vaikeaa tehdä säännöt täysin yksiselitteisiksi. Näissä asioissa on myös tunteet mukana joten eiköhän jätetä päätökset tällaisista tapauksista ylläpidon tai tuon raadin tehtäväksi.

Olet tietty oikeassa, että ei ole suoraviivaviivaista ja viimekädessä joku sitten vaan "päättää". Eihän lakiteksteistäkään tule aukottomia ja "raati" joutuu antamaan päätöksiä. Ja lakeihin on sentään satstattu vähän enemmän kuin näihin sääntöihin :p

Mutta nyt kun tätä on tässä pohdittu, niin ainakin minulle on tullut sellainen fiilis, että pitäisi olla mahdollisimman yksikäsitteiset säännöt vaikka sitten sillä kustannuksella, että pieniä maalaismarkkinoitakaan ei voisi hyväksyä.

Meinaan vaan, että josko ne tunteet tulee mukaan oikein kunnolla siinä vaiheessa, kun isolla vaivalla tekee tapahtumakätköä ja sitten joku pahuksen ylläpito tai raati hylkää sen ja vieläpä jotenkin epämääräisin perustein.

Toissaalta ymmärrän kätköjä tarkastaessani asian niin, että minulla ei ole mitään oikeutta jättää kätköä hväksymättä, ellei se ole sääntöjen tai kätköntekoohjeen vastainen. Eli jos säännöt eivät rajaa pois vaikkapa junnujen futisjoukkoeen myyjäisiä, niin sitten niitä voi tuonne tapahtumiin ihan hyvin tulla.

En ole varma, mutta voi olla vain ajan kysymys, kun saitille tulee myös käyttäjiä, joiden motivaatio on jokin muu, kuin esitellä kanssamotoristeille ajelun kohteita.

Mun mielestä kätkön voi hyväksyä, jos se on motoristin kannalta mielenkiintoinen (mitä ikinä se sitten tarkoittaakin).

Jos tulisi junnujen futisjoukkueen myyjäiskätkö Espoon Tapiolaan, ei varmaan kauhean moni ajaisi sinne, jos ei nyt sattuisi pitämään futiksesta. Eli kansa äänestää mopoillaan.

Moderointi on hyvä juttu. Toki pleksi tarvinnee apua, jos tämä juttu laajenee.

Back