• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaatimukset MP-alalle työhön tuleville?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mopohuoltaja ja mopoharrastaja ei ole hyvä yhdistelmä samassa paketissa. Silloin kun on paras ajoaika, olet 24 h töissä, kun on RUUHKAA ja sitten talvella, kun ei pääse ajaan, istut peukaloitas pyöritellen ilman hommia. No way
omg.gif
!

Mopohuoltaja ja mopoharrastaja ei ole hyvä yhdistelmä samassa paketissa. Silloin kun on paras ajoaika, olet 24 h töissä, kun on RUUHKAA ja sitten talvella, kun ei pääse ajaan, istut peukaloitas pyöritellen ilman hommia. No way
omg.gif
!
juuri siksi en muitten mopoja huolla!

eikä siitä saa riittävästi hintaa. ehkä jos olis oma firma tai jotain.

Itse pitäisin koulutusta vähemmän tärkeänä kuin lahjakkuutta, huolellisuutta ja vastuuntuntoa. Kokemus on varmasti eduksi mutta jos sellaista ei ole saatavilla niin lukutaito paikkaa paljon.
Nimenomaan ja järjestyksessä 1. vastuuntunto, 2. huolellisuus ja 3. lahjakkuus. Kyllähän nykyään tuntuu olevan yleisesti tilanne sellainen, että ainoa motiivi työnteolle on raha ja sen saaminen mahdollisimman helposti. Lahjakkuus sinänsä ei ole tärkeää, kyllä ne taidot kokemuksen ja kokeneen mestarin opissa sitten karttuvat. Tilanne vain tahtoo olla sellainen vähän joka alalla, että nuo konkarit eivät enää juuri kerkiä antamaan kovin syvällistä opetusta eikä seuraamaan sivusta riittävän pitkään, koska työmäärä heillä muutenkin jatkuvasti kasvaa. Saattaa jopa käydä niin, että vanhempi noviisi opettaa uudempaa, jolloin väärät menetelmät siirtyvät eteenpäin yhä uudestaan ja uudestaan. Tässä on tietysti vastuu suurelta osin yrityksen johdolla. Tärkeintä kuitenkin aina on tuo vastuuntunto (halu tehdä työ mahdollisimman hyvin, ammattiylpeys, työomatunto). Kun vastuuntunto on kunnossa, sen päälle on sitten helppo rakentaa ja kartuttaa työtaito.

Kyllä ne vanhemmatkin mekaanikot ovat varmaan jostain aloittaneet, ja yhdestäkään koulusta ei tule kaikkitietäviä ammattilaisia, vain tekemällä tulee ammattilainen.

Monesti työpaikkailmoituksissa haetaan tyyliin "alle 30vuotiasta, rautaista ammattilaista, vähintään 15 vuoden työkokemuksella"

nimim. päivääkään ei oman alan töissä.

Koulutusta on, jotain, todella niukkaa tyyliin TTS:n pienkonemekaanikko.

Mutta ei se mun mielestä siltikään ole Pertti Perusmekaanikon taidoista kiinni, vaan "viitsimisestä", tai miten sen nyt sitten sanoisi. Kyttäät silmä tarkkana vieressä korjausta ja hommat sujuu ihan ok vs. jätät pyöräsi sinne niin ei tu lasta eikä paskaa paitsi laskun osalta. Ei nämä tosiaan ole mitään scifi-hommia, olisko sitten vaan että johdonkin puolelta tulee painetta mekaanikoille, että hutkikaa hutkikaa kun pyöriä on jonossa perkeleesti. Luotetaan siihen että kyllä niitä uusia höynäytettäviä aina jostain tulee vaikka vanhat äänestäisivätkin jaloillaan - niin kuin valitettavasti tuleekin.

Tuo Athenen nostama pointti oli myös hyvä, itse jo hetken mietin kun paikallinen mp-alan yritys hakee mekaanikkoa, mutta tuohan on varmaan ihan taivahan tosi, no way!
biggrin.gif

jos joku ei ko. hommaa osaa omaan mopoonsa tehä ni olis korkee aika valita kiikun ja opettelemisen väliltä...
Tai joillain on vaan rahaa niin ei tarvii turhaan sotkea kätösiään
033102bebe_1_prv.gif
tollasilta joilla on rahaa, eikä halua käsiään paskata harrastevälineensä kanssa, on mekaanikon hyvä vetää sitä ylimääräistä hintaa tehdystä työstä.
wink.gif
luojan kiitos, rahamiehiä vielä sentään löytyy.

tollasilta joilla on rahaa, eikä halua käsiään paskata harrastevälineensä kanssa, on mekaanikon hyvä vetää sitä ylimääräistä hintaa tehdystä työstä.
wink.gif
Väliäkö tuolla? Jos vaan on työt tehty. Pahempi ongelma on, että laskutetaan töistä, joita ei ole tehtykään.
sad_orig.gif

En kyllä alkaisi vaimolle gynekolokiksi, vaikka siinäkin varmaan voisi säästää rahaa ja tuntea onnistumisen riemua, kun diagnoosi osuu kohilleen ja fiksaus toimii. Luotan ammattihenkilöön ja maksan laskut, ennemmin kuin tähystelen kaivosmiehen lamppu otsassa ja haynesin manuska kourassa venttiilien toimintaa...:D

Kaikki kunnia roplaajille, onhan se tietyllä tavalla osa harrastusta. Itse käytän vapaa-aikani ajeluun. Ei kerrassaan riitä aika enempään, semminkin kun huoltokelpoinen tila on 30 km päässä asuinpaikasta.

wink.gif
Väliäkö tuolla? Jos vaan on työt tehty. Pahempi ongelma on, että laskutetaan töistä, joita ei ole tehtykään.
sad_orig.gif

En kyllä alkaisi vaimolle gynekolokiksi, vaikka siinäkin varmaan voisi säästää rahaa ja tuntea onnistumisen riemua, kun diagnoosi osuu kohilleen ja fiksaus toimii. Luotan ammattihenkilöön ja maksan laskut, ennemmin kuin tähystelen kaivosmiehen lamppu otsassa ja haynesin manuska kourassa venttiilien toimintaa...:D

Kaikki kunnia roplaajille, onhan se tietyllä tavalla osa harrastusta. Itse käytän vapaa-aikani ajeluun. Ei kerrassaan riitä aika enempään, semminkin kun huoltokelpoinen tila on 30 km päässä asuinpaikasta.
läppänä ton heitin. en mäkään työkseni koneita ruuvaa, koska mikäs harrastus se sitten enää olisi?
smile_org.gif

tarkoitin vaan että kiireen aikakaudella harva viitsii itse tehdä enää mitään, ja ihan sama mitä se maksaa kun toisella teettää. samapa tuo minulle on.

jos joku ei ko. hommaa osaa omaan mopoonsa tehä ni olis korkee aika valita kiikun ja opettelemisen väliltä...
Tai joillain on vaan rahaa niin ei tarvii turhaan sotkea kätösiään  
033102bebe_1_prv.gif
wink.gif
Juuri tuo asenne vaivaa lähtökohtaisesti ainoastaan Suomalaista ja muuta slaavilaista (=Venäläistä) yrittäjyyttä. Yritetään vedättää asiakasta ala-arvoisella ja ylihintaisella "palvelulla" ja samalla kustaan omaan sukkaan.

Se ei ole vielä näille leveysasteille levinnyt käsitteen "asiakaspalvelu" merkitys. Hyvinvointi-Skandinaavin selkä vaan on liian jäykkä ymmärtämään, että laskuttaakin voi, mutta mitä enemmän laskutat - sen parempi on palvelun oltava.

Mää en kerta kaikkiaan ymmärrä miten tässä maassa kaiken maailman vedättäjät ja valohoitoyrittäjät voivat menestyä. Ehkä se on sitten niin, että tuosta saamme me kuluttajat itseämme syyttää. On omituista, että tuollainen paska työ tai yliveloitukset hyväksytään "alaan kuuluvina".

Itse olen yrittänyt sitä periaatetta vaalia, jotta jos jonkun lafkan saan paskasta työstä, vedättämisestä tai muusta silmään kuseksimisesta, niin asiointi loppuu laakista siihen. Ja sen myös kerron. Tuolla periaatteella on "mustalla listallani" parikin firmaa, joiden ovesta en enää jalkaani sisään pistä.

Itse olen yrittänyt sitä periaatetta vaalia, jotta jos jonkun lafkan saan paskasta työstä, vedättämisestä tai muusta silmään kuseksimisesta, niin asiointi loppuu laakista siihen. Ja sen myös kerron. Tuolla periaatteella on "mustalla listallani" parikin firmaa, joiden ovesta en enää jalkaani sisään pistä.
mä teen huoltohommat ja korjaukset sekä muut rakenteluhommat ihan omissa oloissani, niin ei tarvitse stressata siitä et kusetetaanko mua. sama pätee autoon. ainoo et tarvii joskus alistua siihen että joutuu ostamaan ko. merkkiin tiettyjä varaosia merkkiliikkeestä ja se se vasta vituttaakin.

jos 10min. hommasta joutuu maksamaan täyden tuntiveloituksen, niin eikö se ole kusetusta?

Niinhän se menee että kun löydät hyvän paikan älä hinnasta välitä kyllä se alas tulee kun oppimaan tunnetaan, mutta kun yrität jokaisen pennin säästää et voi odottaa saavasi kunnon palvelua ostat aina sieltä missä on halvinta ja saat paskaa. Suomessa on outo halpahallien menekki! Missään toisessa maassa ei myydä käyttökelvotonta paskaa niin paljon kuin täällä. Euron työkalulta odotetaan enemmän kuin yhden ruuvin kestämistä
pftroest.gif
Säästellään pennejä ja hävitään kymppejä. No jokainen edellenkin tavallaan, mutta karu totuus on että kun rahaa on tarpeeksi ei tarvitse paska hommia harrastella ajopyörällä
smile_org.gif
ne voi silloin teettää missä haluaa siis siellä parhaalla!
lookaround_orig.gif

mä teen huoltohommat ja korjaukset sekä muut rakenteluhommat ihan omissa oloissani, niin ei tarvitse stressata siitä et kusetetaanko mua. sama pätee autoon. ainoo et tarvii joskus alistua siihen että joutuu ostamaan ko. merkkiin tiettyjä varaosia merkkiliikkeestä ja se se vasta vituttaakin.

jos 10min. hommasta joutuu maksamaan täyden tuntiveloituksen, niin eikö se ole kusetusta?
Juuri tuota tarkoitin. Jos täytyy tehdä huollot (tai mikä hyvänsä työ) itse siksi, että voi olla edes jollain lailla varma siitä, että työ on tehty laadukkaasti, niin joku mättää aika pahasti.

Minäkin teen huollot pääsääntöisesti itse, mutta ymmärrän pirun hyvin niitä, joilla tuohon ei ole aikaa, paikkaa, osaamista tai halua.

Onneksi moottoripyörien määrä nousee jatkuvasti tarjoten markkinoita yhä useammille palvelun tarjoajille. Jossain vaiheessa alkavat toivottavasti markkinavoimatkin toimia kunhan itse kukin on valmis maksamaan normihinnan kunnon työstä ja toisaalta äänestämään jaloillaan paskaa kohdatessaan.

Kyllä ne normihuollot ns. normihuoltomies tekee mopoon sekä kotiloon samalla asenteella kun sinäkin oman jokapäiväisen rutiini työsi!
Eli vain pakollinen ja mahdollisimman nopeesti, varsinkin jos on kiire hakeen akka bussipysäkiltä!
Siksi onnesta soikeena tahtoo tietää mitä omat kikottimet on sisäänsä syönyt.
Joskus vierestä katsonut kun huoltomies yrittää manuaalista selata et miten sen pitäin toi ja toi ruuvi avata, eli ammattitaito on ihan kiinni omasta aktiiviisuudesta sekä myöskin lahajakkudesta kun kaikkien kädessä se peukalo ei ole siinä normaalilla paikalla.

Kyllä ne normihuollot ns. normihuoltomies tekee mopoon sekä kotiloon samalla asenteella kun sinäkin oman jokapäiväisen rutiini työsi!
Eli vain pakollinen ja mahdollisimman nopeesti, varsinkin jos on kiire hakeen akka bussipysäkiltä!
Siksi onnesta soikeena tahtoo tietää mitä omat kikottimet on sisäänsä syönyt.
Joskus vierestä katsonut kun huoltomies yrittää manuaalista selata et miten sen pitäin toi ja toi ruuvi avata, eli ammattitaito on  ihan kiinni omasta aktiiviisuudesta sekä myöskin lahajakkudesta kun kaikkien kädessä se peukalo ei ole siinä normaalilla paikalla.
Eli hyvin ja ahkerasti tapauksessani
wink.gif

Back