• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaaratilanteet liikenteessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Luolis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No eipä outoja tapahtumia ole tullut. Vaarallisia kyllä. Kerran ajelin mutkatietä vauhdikkaasti menemään, niin eiköhän sieltä tule toinen prätkäilijä vähintään yhtä vauhdikkaasti. Muutama sydämen tykytys lisää. Sitten toisen kerran samalla tiellä, tuli autoilija keskiviiivaa pitkin ja vauhdikkasti. Siinä piti jo säikähtää enemmän.

No eipä outoja tapahtumia ole tullut. Vaarallisia kyllä. Kerran ajelin mutkatietä vauhdikkaasti menemään, niin eiköhän sieltä tule toinen prätkäilijä vähintään yhtä vauhdikkaasti. Muutama sydämen tykytys lisää. Sitten toisen kerran samalla tiellä, tuli autoilija keskiviiivaa pitkin ja vauhdikkasti. Siinä piti jo säikähtää enemmän.
Sama kävi itsellekin muutama viikko sitten - jouduin kääntymään mutkatielle asuntoauton perässä. Tämähän hieman estää nautiskelua, joten kyttäsin siinä sitten (pyörälle) sopivaa ohituspaikkaa, ja pienessä notkelmassa se ~100m näkyvyys sitten tulikin. Olin jo lähtemässä ohi kun vastakkaisesta suunnasta mutkan takaa suhahti toinen nautiskelija vähintäänkin moottoritienopeutta!
cool.gif

Onneksi en ehtinyt lähteä ohi, olisi nimittäin tie käynyt ehkäpä liiankin kapeaksi. Eli varotaanhan myös siellä mutkateillä, kaikki muutkin tekevät hienona syyspäivänä juuri samaa kuin sinäkin!
sport05.gif

Voi mennä vähän off topic, mutta kerronpas silti...

Heinäkuun alkupäivinä ajelin pitkin motaria etelästä päin kohti Oulua. Siinä Tupoksen ABC:n jälkeen huomaan vastakkaiselta suunnalta tulleen auton, joka oli nätisti siirretty penkalle. Itekseni vain mietiskelin, että mikähän tuollekin menopelille on tullut, mitenhän jatkaneet tuosta matkaa jne. Samaan hengenvetoon ajattelin myös, että eipä se ketään tuolla penkalla haittaa.

Jatkoin kaasuttelua. Ehkä pari kilometriä ko. paikasta kauhistun: keskellä vasenta kaistaa, hätä vilkut (muistaakseni) päällä seisoi auto! (Siis keskellä "vastaantulevien" vasenta kaistaa.) Alan heti pälyileen, et onkohan tuohon laitettu edes varoituskolmiota, mielessäni nimittäin näin jo kolarin ja lehden otsikot: motoristi/autoilija kuoli ajettuaan päin moottoritiellä seisovaa autoa 120 km:n tuntivauhdissa...) Nooh. Kolmiota ei näkynyt, mutta sitävastoin pari ulkomailta, etelän maista tullutta nuorukaista källisteli parikymmentä metriä auton takana.  
eek.gif
Liftaamassa kenties? Jos oisin voinut, olisin heivannu pyörän ympäri ja palannu takas käskien niitä pukkaamaan auton pientareelle...

Onneksi liikennettä oli tuona iltana vähäsen ja toivottavasti seuraava auto pysähtyi ja opasti ko. immeisiä maan tavoille. Onneksi ei lehdistä saatu lukea mitään ikävää ko. asian tiimoilta. Ois varmasti tullut kaameaa jälkeä, jos joku olisi paukassut ko. kotiloon pahki, meinaan.

edit: ja tuskinpa niille ulkomaanelävillekään kovin koriasti olis käyny, jos oisivat täysosuman saaneet... Kuka hullu menee keskelle moottoritien ohituskaistaa vapaaehtosesti seisomaan? -En mää ainakaan...

Oudointa? Yolla ita -Afrikan pimeydessa kapeeta soratieta kotiin ajaessa valokeilassa nakyi "keppi" melkein koko tien leveydella. Ei se mitaan - tuumin - ajelen yli. Vauhtia jotain 60 kun sen muutaman sekunnin paasta tajuan etta se on hel** iso kaarme.  
crazy.gif
Menin taysin lukkoon enka onnekseni tehnyt mitaan vaan ajoin yli. Oli ihan pimee hetki paassa ennen kaarmetta ja sen jalkeen. Yli ajaessa muistan mielikuvituksen tuoneen limaisen tunteen jalkapohjiin. Meni kait 100m ennenkuin havahduin ja pysytin pyoran. Hetken pumpun tasaannuttua kaannyin katsoon kuinka kaarmen kavi, se vaan oli jatkanut tien yli ja kadonnut heinikkoon.

Onni oli etta kaikki toiminta pysahtyi enka vaantanyt tai kaantanyt paniikissa ja pysyin pystyssa. Kylla niita vaistamisia ja muita voi kelata paassa tulevia vaaratilanteita varten, mutta tollaista en ennen osannu kuvitella. Mitenkahan paljon ennakoiva valmentautuminen poistaa primitiivi reaktioita?

Olinpa kerran kauniina kesäpäivänä autolla liikenteessä ja ajoin vähän kapeampaa kaupungin kujaa. Edessä meni pariskunta käsikynkkää keskellä tietä. Aikani siinä takana seurailin ja kun mitään väistämiselettä ei tapahtunut, niin möyräytin kauppakassin konetta. Isäntä kääntyi katsomaan, että mikä siellä oikein meteliä pitää. Rouva veti isäntää jalkakäytävän suuntaan, mutta isäntä tuli autoa kohti ja potkaisi (onneksi) eturenkaaseen. Minä noisin autosta ja kysyin motiivia mielenilmaukselle. Istäntä sanoi, että ei tarvitse ihmisiä säikytellä autolla jalkakäytävällä. Rouva huuteli sieltä jalkakäytävältä, että "tule Jorma pois sieltä tieltä". Isäntä vastasi, että, "turpa kiinni, akka" ja alkoi käyttäytyä uhkaavasti. Minä yritin kertoa, että väkivaltaan turvautuminen on huonoin mahdollinen ratkaisu. Ei auttanut. Menin takakontille ja otin sieltä sählymailan ja sanoin isännälle, että tapellaan vaan, mutta minä en tappele reilusti...

Toinen "hauska" juttu on Lappeenrannasta. Kaikki tietää sen suoran, kun tullaan Imatran suunnasta, juuri ennen kuin tie muuttuu nelikaistaiseksi. Kaksikaistaisella on nopeusnäyttö. Ajelin pyörällä siinä auton takana, nopeutta meillä oli vajaa 90km/h (100km/h rajoitus). Kun nopeusnäyttö näytti 87km/h tai jotain, niin se auto pudotti nopeuden n. 70km/h. Sitten kun tultiin siihen nelikaistaisen alkuun, niin auto veti suoraan kaiteen vääräälle puolelle vastaantulevien kaistoille. Sen verran katsoin että autossa oli kaksi nuorta naista ja ne nauroivat kippurassa molemmat. Oli varmaan niin hausta tilanne. Yritin mennessäni vastaantuleville valoja volkuttaa, mutta eiköhän nuo huomanneet sen auton, onneksi se on aika suora tie...

Kyllähän tuolla tien päällä sattuu ja tapahtuu ja välillä ei voi kuin ihmetellä, että miten se on mahdollista.

Ihmeellisiä asioita sitä sattuu. Espanjassa ajoin konetietä ja kurvissa oli pitkin poikin lautoja tippunut jostain kuormasta. Sisäkurvissa oli vielä betoniaita, jolloin noita ei juuri etukäteen nähnyt. Hieman pelästyin, mutta pääsin ehjänä yli pikku pomppimisella. Vauhtia oli jotain 150.

Sitten Espanjan ja Ranskan rajan ylitin jotain ihme pikkutietä GPS:n avulla, kun en halunnut samaa reittiä ajaa uudestaan. 10km matkalla oli ensin lauma vuohia, seuraavaksi vähän matkan päästä kurvissa lauma hevosia ja vielä jouduin vähän päästä keskelle kanalaumaa. Liekö karanneet jostain, mutta aika omituinen juttu. Vettä vielä satoi niin pirusti ja oli jo ihan pimeää. Tiedä sitten mitä vakuutusyhtiö olisi sanonut, jos olisi johonkin kanoihin tai hevosiin törmännyt.

Jyväskylän eteläpuolella sattui kotilomatkalla viitisen vuotta sitten hiljentävä öinen kokemus:
Mäennyppylän takana oli yöllä saatanan iso urosirvi poikittain tiellä, kerkesin jarrutella ihan rauhassa koska välimatkaa oli tarpeeksi, mutta hirvipä ei väistynytkään vaan seisoi poikittain keskellä tietä! Räpytin valoja ja tööttäsin, mutta mitään vaikutusta ei ollut ja juuri kun ajattelin lähteä sitä ohittamaan tuli metsästä toinen jätti, tälläkertaa sarveton, ja käveli suoraan tien yli.
Uroshirvi meni perässä.

Luonnollista kai, mutta jotenkin juhlavaa...

Itsellä kävi kesän alussa mielestäni todella outo juttu.
Ajelin duunista himaan ja aloin olemaan enää muutaman mutkan päässä. 50 rajotuksella ajelin hissukseen ohi pellon, Louhelaan päin.

Puolessavälissä suoraa, kuuluu suhahdus ja kimpoamisen ääni... joku valkoinen "pieni" esine lentää jumalattoman kovaa edestäni ja ottaa kimmokkeen asfaltista. --> pelästyn ja katson suuntaan (oikealle) mistä epäilin esineen lentävän... niin mitä nään... jokon nuoria "kukkulan" päällä pellon takana.... golf-mailat kädessä! MITÄ VITTUA!!!!!!
veryangry.gif

käyn kääntämässä pyörän seuraavassa risteyksessä ja menen katsomaan tuleeko uutta palloa. No ei tullut, joten en mennyt sitten käväsemään jututtamassa kun en aivan varma ollut... seuraavaksi kun näen pojat ja jos on mailat kädessä...
kaboom.gif
kaboom.gif
kaboom.gif
(Sitä ennen tosin käväsen hakee himasta pesarin)

WTF, mitä touhua... vois aika pahasti käydä jos pallosta tulee osuma!
crazy.gif
veryangry.gif

Viime talvena ajelin kotilolla Lahdenväylää ja nousin Porvoon motarille, no eihän siinä kerennyt kauaa ajelemaan, kun sen ekan liittymän jälkeen joku ääliö peruuttaa keskellä oikeaa kaistaa! no onneksi olin sen verran myöhään liikkeellä, että ei ollut kauheasti liikennettä joten pääsin siirtymään vasemmalle kaistalle ja ohittamaan tuon ääliön töötti pohjassa. No soitto poliisille ja lupasivat käydä keräämässä tuon volvokuskin talteen.

Jos vasemmalla kaistalla olisi ollut auto niin olisin varmaan vetänyt sen peruuttavan perään, koska kaukaa näytti siltä että se auto olisi ollut pientareella, kun motarihan kääntyy vähän niillä paikkeilla, mutta lähemmäksi päästyäni huomasin peruutusvalon... toinen vaihoehto olisi ollut yrittää jarruttaa ja sitten tähdätä pientareelle peruuttajan ja sillan tolppien välistä...

vaikka kuinka paljon mitä oudoimpia juttuja liikentees sattunu...varmaan pahin ku tossa toissakesänä joku yritti jenkillänsä plokata tieltä,tuli kolmion takaa suoraan eteen.
ei mitenkään erikoinen tapaus sinänsä,mutta teko oli suht törkeä koska näki jo pitkältä että olin tulossa ja jäi odottamaan,juuri kun olin kohilla niin lämäs kaasun pohjaan.

ei mitenkään erikoinen tapaus sinänsä,mutta teko oli suht törkeä koska näki jo pitkältä että olin tulossa ja jäi odottamaan,juuri kun olin kohilla niin lämäs kaasun pohjaan.
crazy.gif

Kaikenlaisia sekopäitä sitä kyllä löytyykin. Jouduitko siis oikein väistämään, via polkaisiko tyyppi kaasua vasta kohdalla? Eipä näköjään riitä edes se että tietää tulleensa huomatuksi - täytyy vielä yrittää arvailla onko toinen osapuoli sekopää
veryangry.gif

crazy.gif

Kaikenlaisia sekopäitä sitä kyllä löytyykin. Jouduitko siis oikein väistämään, via polkaisiko tyyppi kaasua vasta kohdalla? Eipä näköjään riitä edes se että tietää tulleensa huomatuksi - täytyy vielä yrittää arvailla onko toinen osapuoli sekopää  
veryangry.gif
no sanotaanko että ikinä aikasemmin en ollu yhtä kovaa hätäjarrutusta tehny..kyseinen heppu tosiaan oikein odotti että tulen kohille ja kurvas niin eteen että melkein kajautin astron takaovist sisään!!
mad.gif
noh,jarrutus tilanteesta selvittyä meikäläisellähän kärähti hermot välittömästi ja ajoin vierelle ja näytin varmaan kaikkia mahd. kansainvälisiä käsimerkkejä,josta sitten tuo astro kuski vasta riemastuikin ja lähti perään tööttäillen ja valoja vilkuttaen...pieni "lievä" kaasukahvan vääntöliike ja eipähän kusipäätä näkyny enää peileistä
tounge.gif

crazy.gif

veryangry.gif
no sanotaanko että ikinä aikasemmin en ollu yhtä kovaa hätäjarrutusta tehny..kyseinen heppu tosiaan oikein odotti että tulen kohille ja kurvas niin eteen että melkein kajautin astron takaovist sisään!!
mad.gif
noh,jarrutus tilanteesta selvittyä meikäläisellähän kärähti hermot välittömästi ja ajoin vierelle ja näytin varmaan kaikkia mahd. kansainvälisiä käsimerkkejä,josta sitten tuo astro kuski vasta riemastuikin ja lähti perään tööttäillen ja valoja vilkuttaen...pieni "lievä" kaasukahvan vääntöliike ja eipähän kusipäätä näkyny enää peileistä
tounge.gif
Olisit tehnyt niin, kuin minä--> perään ja
kaboom.gif
kaboom.gif

Voi h...vetti ,kun ei riitä että täytyy varoa kaikenlaisia törppöjä jotka törppöilee vahingossa, vaan vielä törppöillään piruuttaan. Voi p...kele, kun olis kirveellä töitä!
kaboom.gif

Toissakesänä ajelin avovaimokkeeni kanssa kaupungilla ja ns. nelikaistasta pitkin... Joku PAJEROkuski tai vastaava yritti eteeni ILMAN vilkkua, siis tuli yhtäkkiä eteeni ja ei ollut kaukana ettei tullut osumaa... No tästä kimpaannuttuani tööttäsin ja ajattelin, että se siitä, hyvä jottei mitään sattunut, kaveri ei huomannut meitä...
nixweiss.gif

Ajelimme maasturin perässä liikkennevaloihin kun kaveri laski ikkunan ja alkoi huutelemaan vitun homoksi, joka ei osaa liikennesääntöjä, eikä osaa ajaa, mä en VIELÄ sanonut mitään katottiin muijan kans ihmeissään tyypin reihuntaa..
No olin edelleenkin witun homo jne... kun huusin sille äijälle, "että kai homoksi pitäis alkaa jos joutus olemaan sun akkas näkösen kanssa..."  
033102bebe_1_prv.gif
Sillä oli kait vaimo tai joku nainen kyydissä
confused_orig.gif
biggrin.gif

Voitte kuvitella, ku jamppa alkoi nousemaan autosta, mutta valot vaihtui ja sitten alettiinkin ajelemaan/kiilaamaan meitä ja nakkelemaan jotain romuja autosta ulos meitä kohti
veryangry.gif

No onneksi pääsin eroon jätkästä ku käännyin muijan ja oman turvallisuuden takia ekasta mahdollisesta oikealle  
buttrock.gif

Että semmottia
PS. terkkuja sille kuskille
033102ass_1_prv.gif

Nyt kesällä oli tiukka paikka tuolla pienemmällä maantiellä. Ajelin tietty hiukan yli rajotusten " no niin plaa plaa " niin sit tuli tiukempi kurvi eteen ja metikköö siin sopivasti ettei nää mutkan alkua pitemmälle. No just mutkan keskivaiheilla näky vaan ku tukkirekka oli tulossa sisäkurvin puolelta mettätieltä suoraan tielle. Ja vielä lähdössä mua vastaan tulemaan, siin se kerkes just puoleen väliin tietä ennenku huomas mut, hytti vaan nytkähti ku kaveri veti rekas liinat kii. Sain sit hitusen jarrutettua ja ei muutako tuurilla vastaantulevien puolelta koukata ohi. Kyllä, kyllä ! Tuurilla, tuurilla  
crazy.gif
Toinen vaihtoehto ois ollu ajella suoraan rekan nuppiin tai sit liittymään ja perävaunun alle. Mut eipä tullu semmosii ajateltua siin vaihees, ei ollu muutako et nyt vaan koukata sivusta ohi. Ja se onnistu, mut kyl joutu pysäkille pysähtyy ja antaa sykkeen tasaantua vaik lujille sekin otti! Ei sitä oikeen osaa tajuta ennenku omalle kohdalle sattuu hiukan tiukempi tilanne. No ajot jatkuu ja se on pääasia
062802moto_prv.gif

Kyllähän noita autojen kääntymisiä eteen on sattunut melko paljonkin. Varsinkin yksi kerta jäi varsin hyvin mieleen, kun taajamassa ajellessani kaupan pihasta hyökkäsi joku farkkukuski suoraan eteen. Löin molemmat jarrut pohjaan, ja ei tosiaankaan jäänyt, kuin noin 30cm etupyörän ja kuskin oven väliin. Kuski vain katsoi hämmästyneenä ja jatkoi matkojansa. Onneksi ei ollut minun takanani ketään. Olisi voinut kolista hieman enemmänkin...

En mä tiedä, mut kun lukee näitä tapauksia, niin ihmettelen et missä helvetissä te oikein ajelette, itse nyt kyllä vasta 3:tta kautta ajelen mopolla ja vaarallisin tilanne liikenneympyrässä, kiertäessämme naikkonen edessä  parkkeera auton ympyrään, jotte silleen. Itse pidän itseäni suht joustavana kuskina liikenteessä päästän motareilla rampeista tulijat jne, harvoin on oikesti ongelmia ollut. Tosin ohitukset teen aina kunnolla, enkä jää köröttelemään vierelle.
Onkohan osassa motokuskeista ja kotilokuskeista itsessään vikaa, tietty Volvo kuskit on asia erikseen, nykyisin niitäkin kun on enempi kuin aikoinaan LADA kuskeja.  
062802moto_prv.gif

Tosin kauniimpi meitin perheessä väittää et oon liikenteessä ihan mielipuoli.

Back