• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

V-strom kyssiä liuta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja watergate
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
morjens kaikille!
Pari kuukautta sitten hommasin uuden tonnisen stromin ja ollut kovasti tyytyväinen.Ainoa asia mikä on vaivannut on tämä pinta-
kaasu nykiminen,mutta tähän löytyy lääke Glpro/ATRE eli TRE ja
yhdistetty vaihdenäyttö (stormilta 125e).Tosi helppo asentaa ja
ei enää nypytä eikä tussahtele.toivottavasti ei kuulosta stormin
mainokselta, mutta on kyllä rahansa arvoinen härpäke,suosittelen.
062802jumpie_prv.gif

morjens kaikille!
Pari kuukautta sitten hommasin uuden tonnisen stromin ja ollut kovasti tyytyväinen.Ainoa asia mikä on vaivannut on tämä pinta-
062802jumpie_prv.gif
Vaikuttiko kulutukseen?

En ole vielä tarkemmin mitannut, mutta noin perstuntumalla
ei ole mitään isompaa muutosta suuntaan tai toiseen.
Eli reilu 300km ja sitten tankkaamaan.

morjens kaikille!
062802jumpie_prv.gif
Mihin kiinnitit sen vaihdenäytön? Mistä muuten helpoimmin pääsee käsiksi liittimiin? Olen kans itse nimittäin tuota laitetta jo ehtinyt alkaa harkita.

Tein alumiinipellistä sen näytön kokoisen lätkän ja siihen oikeaan alakulmaan reikä ja tämän alumiinilätkän kiinnitin teräslanka-
kehikkoon minkä läpi kaasuvaijerit kulkevat,siinä lankakehikossahan
on semmonen hyvä silmukka mihin sen pellinpalan saa pienellä
pultilla kiinni.Näytön mukana tulee semmonen tarrasysteemi ja sillä
näyttö vaan kiinni,on tukevasti ja hyvin pysyy.
Satulan alta löytyy liittimet ovat siinä heti näkösällä ei voi erehtyä.
Tankin kun nostaa ylös niin piuhat helppo vetää sitä kautta.
satulan alla oleva liitin auki ja tähän väliin kytketään näytön liittimet.

Eturatas vaihdettu 16 piikkiseen. Hyvältä tuntuu.
Pyörä on DL 650.

Kaupunkiajossa erityisen hyvä, koska 1-3 vaihteiden käyttörajat parani.

Eräs merkkikorjaamo väitti rengaspaineiden suosituksen olevan suomessa korkeammat kuin lämpimissä maissa".

Olen käyttänyt aina edessä 2,3 ja takana 2,8.
Orggisrenkaat kesti 20000 km. Että sillai.
Huoltomiehen mukaan eteen 2,7 ja taakse 3,05 ja laitto kanssa.
Minähän nauroin ja tyhjensin renkaita oikeisiin paineisiin.

Mitä kolleegat on mieltä näistä rengaspaineista?
Mulla meinasi lähteä etukumi kulumaan kiilan malliseksi, kun oli liian alhaiset paineet (2,0 bar). Huomasin vasta nyt eilen, jolloin olin edellisestä tarkastuksesta pari viikkoa (noin 1500 km). Mulla 1000 Strömmissä eturenkaan oikea paine lienee siellä 2,5 bar paikkeilla ja takarenkaan tasan 3,0 bar, jolloin on hyvä ajella.

Kun kumissa on liian alhaiset paineet (n. 2 bar), se alkaa sortamaan kaarteissa ja tunne pidosta on sellainen "spagetti". Ja taas yli 2,7 bar etukumin paineella siitä tulee sellainen "muovinen" pyörä.

Liian alhaisen paineen näkee todella renkaan kulumisesta. Kumi alkaa ottamaan pidon renkaan reunoilta, jolloin ne myös kuluvat siitä. Tällöin etukumi alkaa kulumaan kiilamaiseksi, niin että keskellä on materiaalia ja reunat on syöty. Liiallinen paine taas kuluttaa pelkästään keskeltä.

Jos sulla (nimim. v-strom) renkaan kuluminen on mainitsemillasi paineilla ja kuormauksella tasaista, ei huoltomiehen tekemisistä kannata välittää. Kyllä niitä "kaiken tietäjiä" tässä maailmassa riittää....
lookaround_orig.gif

062802moto_prv.gif
terv,

Ootte te kovia, eix uudella kandeis ensin ájaa ja miettiä et mix?
omg.gif
Tere,

Kyllä se vaan niin menee, että jos valmistaja on suositellut renkaan paineeksi 2,5 bar, niin se on tehty ympäristössä jossa on kuumempaa kuin Suomessa.

Nääs, jos Suomessa tien pintalämpö kohoaa kuumimpanakaan päivänä +50 oC, on se esim Italiassa +80 oC. Siis vain 30 astetta enemän. Miksi sitten Suomessa pitäisi käyttää suurempia paineita johtuu seuraavasta. On yksinkertaista perustella asia ihan matematiikan keinoilla...

Jos rengas ajatellaan säiliöksi, jonka tilavuus ei juurikaan muutu paineiden vaihteluiden takia, voidaan tilanne hahmottaa seuraavalla tavalla. Tilanne on ns. isokoorinen, eli tilavuus ei muutu =>

p1 * v1 / T1 = vakio
p2 * v2 / T2 = vakio

=> p2 = p1 * (T2/T1)

missä p1 on paine pienessä lämpötilassa, p2 paine suuressa lämpötilassa, T1 on pienin käyttölämpötila ja T2 suurin käyttölämpötila.

Jos ajatellaan esim. tilannetta, että tien pinta on suomessa +50 oC ja valmistajan spesifioimassa ympäristössä +80 oC. Tällöin tien kitkan aiheuttama lämpenemä renkaassa on kuitenkin sama, eli esim. +25 oC. Valmistaja on spesifioinut rengaspaineen 2,5 bar, mikä olisi silloin vastaava paineen oltava alemassa lämpötilassa?

p2 = 2,5 bar * ((273 K + 80 K + 25 K) / (273 K + 50 K + 25 K)) = 2,72 bar

Tämä siis tarkoittaa, että saavuttaakseen saman tilavuuden, pitää renkaan paineen kasvaa noin 200 mbar / 30 oC. Siis ts. 0,1 bar / +15 oC.

Tarkentiko asiaa yhtään,

Kuitenkin keskittyen olennaiseen
062802moto_prv.gif
,

morjens kaikille!
062802jumpie_prv.gif
Hmmm??

Pintakaasulla esiintyvän nykimisen saa pois "softapohjaisesti" seoksia säätämällä ilman mitään TRE- tms. virityksiä. Asiakaspalveluun panostava myyjäliike tuskin edes veloittaa työstä 20 € enempää. Minulle ei myöskään koskaan ole tuon vaihdenäytön idea selvinnyt
withstupid.gif

Kun katson nopeus- ja kierroslukumittaria samaan aikaan, niin tiedän mikä vaihde on päällä. No OK, en ehkä pienimmillä vaihteilla mutta mitä merkitystä sillä on? Senhän tuntee p**seessään että vaihde on oikea/väärä. Eli mitä ihmeen virkaa sillä vaihdenäytöllä on? Autossakaan en ole sellaista kaivannut?!?
withstupid.gif

Eli 125 € kuulostaa paljolta jos 25 €:lla selviää kun kerran siitä vaihdenäytöstä kannattaa maksaa noin 0 €.

Pintakaasulla esiintyvän nykimisen saa pois "softapohjaisesti" seoksia säätämällä ilman mitään TRE- tms. virityksiä. Asiakaspalveluun panostava myyjäliike tuskin edes veloittaa työstä 20 € enempää. Minulle ei myöskään koskaan ole tuon vaihdenäytön idea selvinnyt  
withstupid.gif

Kun katson nopeus- ja kierroslukumittaria samaan aikaan, niin tiedän mikä vaihde on päällä. No OK, en ehkä pienimmillä vaihteilla mutta mitä merkitystä sillä on? Senhän tuntee p**seessään että vaihde on oikea/väärä. Eli mitä ihmeen virkaa sillä vaihdenäytöllä on? Autossakaan en ole sellaista kaivannut?!?  
withstupid.gif

Eli 125 € kuulostaa paljolta jos 25 €:lla selviää kun kerran siitä vaihdenäytöstä kannattaa maksaa noin 0 €.
Se ATRE (Advanced Timing Retard Eliminator) muuttaa sytytyskarttoja. Ainakin joissakin TRE-laitteissa sytytyskartta muuttuu kaikilla vaihteilla samaksi kuin nelosella. Seuraus on suorituskyvyn paraneminen 1-2-3 vaihteilla (saastepäästöjen vuoksi niiden kartat on optimoitu vähäisiä päästöjä, ei suorituskykyä ajatellen) ja toisaalta 200 km/h nopeusrajoittimen poistuminen 6-vaihteella.
Tai siis ainakin näin tämän idean olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä.
Jotkut TRE-laitteet aiheuttavat sen, että samalla kojetaulusta poistuu myös 6-vaihteen merkkisignaali. Tästä Stormin laitteesta en tiedä, käykö myös siinä niin. Toisaalta sillä ei isommin ole väliä, vaikka kävisikin, kun vaihdenäyttö kertoo, että kutonen on silmässä.
Ajan kanssa en minäkään tiedä, onko digitaalisesta vaihdenäytöstä mitään hyötyä, mutta kieltämättä nyt parin viikon ajojen jälkeenkin yhä mulla on toisinaan epätietoisuutta, mikä pykälä silmässä milloinkin onkaan. Aiempi pyörä kun oli 5-vaihteinen 1-pyttyinen, niin Strömbergiä ajaessa ei vielä ole ehtinyt perstuntuma kehittymään siihen pisteeseen, että tieto olisi selkäytimessä.
125 ei minun mielestäni kuulosta pahalta rahalta noista eduista. Sen sijaan nykiminen kyllä häviää varmasti myös sillä, että säädättää ruiskun. Siihen ei mitään ATREa tarvita.

Meidän 06 650 vidströmmillä on nyt ajettu 6500km eikä pintakaasu nykimistä esiinny. Laite on ollut kaksi kertaa huollossa espoon frankilla ja on muuttunut koko ajan pehmeämmäksi ajaa. ovatkohan heittäneet sisään uudet kartat kysymättä? Olemme kaksi päällä liikkellä sivu-, perä ja tankkilaukkujen kanssa. Savon mäissä pitää välillä käyttää reippaasti kierroksia nousuissa, enemmän tarkkailen kierroslukumittaria kuin mietin mikä vaihde on päällä.

Etupään pudottaminen sentillä paransi mun mopottimen ajettavuutta merkittävästi, samalla kiristin hiukan etujousen jännitystä. Woblaustaipumus hävisi kokonaan. Aiemmin motarilla jos teki yhdellä kädellä nopean impulssin tankoon niin tunsi kuinka liike välittyi myös pyörän takaosaan eikä vaimentunut nopeasti. Uusilla säädöillä takaosa ei reagoi ollenkaan nopeisiin tankonykäyksiin.

Se ATRE (Advanced Timing Retard Eliminator) muuttaa sytytyskarttoja. Ainakin joissakin TRE-laitteissa sytytyskartta muuttuu kaikilla vaihteilla samaksi kuin nelosella. Seuraus on suorituskyvyn paraneminen 1-2-3 vaihteilla (saastepäästöjen vuoksi niiden kartat on optimoitu vähäisiä päästöjä, ei suorituskykyä ajatellen) ja toisaalta 200 km/h nopeusrajoittimen poistuminen 6-vaihteella.
Tai siis ainakin näin tämän idean olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä.
Jotkut TRE-laitteet aiheuttavat sen, että samalla kojetaulusta poistuu myös 6-vaihteen merkkisignaali. Tästä Stormin laitteesta en tiedä, käykö myös siinä niin. Toisaalta sillä ei isommin ole väliä, vaikka kävisikin, kun vaihdenäyttö kertoo, että kutonen on silmässä.
Ajan kanssa en minäkään tiedä, onko digitaalisesta vaihdenäytöstä mitään hyötyä, mutta kieltämättä nyt parin viikon ajojen jälkeenkin yhä mulla on toisinaan epätietoisuutta, mikä pykälä silmässä milloinkin onkaan. Aiempi pyörä kun oli 5-vaihteinen 1-pyttyinen, niin Strömbergiä ajaessa ei vielä ole ehtinyt perstuntuma kehittymään siihen pisteeseen, että tieto olisi selkäytimessä.
125 ei minun mielestäni kuulosta pahalta rahalta noista eduista. Sen sijaan nykiminen kyllä häviää varmasti myös sillä, että säädättää ruiskun. Siihen ei mitään ATREa tarvita.
Itse asiassa taitaa olla niin, että laite "huijaa" elektroniikkaa luulemaan että päällä on 4. vaihde huolimatta siitä mikä pykälä sisällä oikeasti on. Toiselta palstalta luin, että ko. vehkeen pystyy rakentamaan itsekin katkaisemalla yhden johdon ja laittamalla väliin yhden 2,7 kOhm vastuksen. Toki koteloitu ja tehdasvalmisteinen voi olla tee-se-itse-mallia siistimpi mutta onpahan kotelolla ja logolla hintaa kerrakseen.

Aiempi threadi aiheesta

Ja tuolla on aiheesta juttua vaikka millä mitalla:
V-Strom Intl

Joku Power Commander taas on monipuolisuudessaan ihan omaa luokkaansa kun siinä oikeasti voi säätää sitä ruiskua vaikka tunnin välein eikä vain valita yhtä tiettyä karttaa jota käytetään koko ajan tyyliin on/off.

Ajossa huomasin että kutosvaihteen merkkivalo ei pala. Tästä tullee johtopäätös että huolto päivittänyt kartat. Liekö valmistajan suositus kun on vielä takuun alla oleva mopotti.

Mistä ihmeen kutosen merkkivalosta te puhutte? Mistä sellainen löytyy? Ei mulla ole koskaan palanut mikään kutosen merkkivalo.
withstupid.gif

No ilmankos en ole moisesta kuullutkaan. En vain tajua, että mitä järkeä on laittaa pyörään valo, joka kertoo vaihteen olevan kutosella. Ykkösvalo sen sijaan voisi olla ihan käytännöllinen.

No ilmankos en ole moisesta kuullutkaan. En vain tajua, että mitä järkeä on laittaa pyörään valo, joka kertoo vaihteen olevan kutosella. Ykkösvalo sen sijaan voisi olla ihan käytännöllinen.
No juu, kyllähän "mielitekoja" ja "tarpeita" löytyy joka lähtöön.

Miten olisi epätaloudellisesta ajotavasta huomauttava Non-Economy-strobovalo? Tai Power Commanderia vastaava Power Paralyzer, jolla voisi rajoittaa maksimikierrokset haluamalleen tasolle vaikkapa 3,5 tuhannen paikkeille jotta bensan kulutus, ketjujen venyminen ja renkaiden kuluminen tulisi minimoitua

Tai ehkä motoristeilla on vaan nykyisin liikaa rahaa
crazy.gif

Itse asiassa taitaa olla niin, että laite "huijaa" elektroniikkaa luulemaan että päällä on 4. vaihde huolimatta siitä mikä pykälä sisällä oikeasti on. Toiselta palstalta luin, että ko. vehkeen pystyy rakentamaan itsekin katkaisemalla yhden johdon ja laittamalla väliin yhden 2,7 kOhm vastuksen. Toki koteloitu ja tehdasvalmisteinen voi olla tee-se-itse-mallia siistimpi mutta onpahan kotelolla ja logolla hintaa kerrakseen.
Yksinkertaisimmat TRE:t (timing retard eliminator) toimivat juuri noin.
Tuo Stormin laite on siis ATRE (ADVANCED timing retard eliminator). Sitä en tiedä, onko se muutoin kehittyneempi kuin siltä osin, että siinä on myös digitaalinen sisällä olevan vaihteen näyttötaulu.
Olettaisin, että on muutoinkin kehittyneempi, mutta en siis tiedä.

650 kuskeille: ainakaan 07 mallissa se 6-vaihteen signaali ei ole varsinaisesti valo, vaan nestekidenäyttöön syttyy OD -symboli. (Overdrive?)

Aika jännää, että huollon temppujen jälkeen tuo ei enää toimi... kertoisi siitä, että myös nopeusrajoitin on sitten historiaa. Käypäs jonain kuivana yönä kokeilemassa.

Btw pleksistä: sisäänajo edistyi tänään niin pitkälle, että pääsi jo vähän nostamaankin kierroksia. Kun ajelin 150 ja yli, pleksi toimi ylimmässä asennossaan loistavasti. Näyttää siltä, että on suunniteltu Saksan nopeuksiin...

Back