Meinasin nimenomaan sitä, että se saa täydet tehot korkeaoktaanisemmalla bensalla. Ja tehot putoaa jos ei ole oktaania tarpeeksi.Tuskin normaalilla nakutusanturilla varustettu pata osaa ottaa mitään hyötyä korkeammasta sopasta, kuin siitä mille se on speksattu. Se vaan myöhäistää, jos alkaa naulaamaan.Jos siinä on tarpeeksi puristuksia ja nakutustunnistin (säätää sytkää sen mukaan), niin varmaan huomaakin eron 98:lla ja 95:llä. Ja sama juttu 98 vs V-power, tosiaan jo ruttua on tarpeeksi, siis että alkaisi nakuttamaan 98:lla parhaalla ennakolla..Seuraava on todella tällaista "musta tuntuu juttua", johon oma järki sanoo, että ei voi pitää paikkansa, mutta, mutta...
Mulla on Bemari K12S ja siihen valmistaja suosittelee 98E:tä. Olen käyttänyt kaikkia 95Etä, 98E:tä ja muutaman kerran myös Shellin V-Poweria. Jonkinlainen elektroninen moottorinohjaushan ja ruiskutus tuossa pyörässä on, mutta en tiedä säätääkö sytytystä itsekseen bensan puristuskestävyyden mukaan.
Mutu havaintona olen huomannut, että kun käyttää 98E bensaa käy kone jotenkin "pehmeämmin", olisiko siinä hiukan vähemmän metallinen sointi ja tehot tuntuvat irtoavan koneesta ikäänkuin vaivattomammin. Huipputehojen suhteesta en osaa sanoa mitään, sellaisia en ole kokeillut. V-Powerilla käynti on edelleen aavistuksen verran pehmeämpää, mutta ero on kyllä 98E:hen hyvin pientä ja ei minusta enää perustele V-powerin selvästi kalliimpaa hintaa.
Osaako joku selittää tätä ilmiötä, vai onko koko homma vaan mielikuvitukseni tuotetta, jota sen haluaisinkin olevan. Hommaa sotkee vielä se, että joskus vaikka olen tankannut (yleensä jostain vähän pienemmältä asemalta) 98E bensaa, pyörä käyttäytyy kuin olis tankattu 95E:tä. Vai onko silloin perstuntuma oikea ja huoltamoyrittäjä huijaa myymällä 95E:tä tai laimennettua 98E:tä hyvällä hinnalla![]()
Sitä kyllä vähän epäilen, koska jopa 13.5:1 rutulla voi ajaa 98:lla ilman nakutusta. Esim oma pyöräni. Toki palotilojen ja mäntien muoto, nokkien ajoitus jne jne vaikuttaa tuohon nakutusherkkyyteen.
Erijuttu on sitten ionisaatio systeemit..
Siitä ei tietenkään ole mitään hyötyä, että lisätään oktaanilukua vaikka ei nakuta optimaalisella ennakolla.