• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uutta pyörää ostamassa, mutta mikä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joonas.k
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä kilogixeri on matkapyöräksikin ihan ok, jos ei ole hirveästi matkatavaroita. Sellaisella (K3) olen käynyt ajellut Norjaa, Ruotsia ja Suomea ristiin rastiin
smile_org.gif
. Pisimmät päivämatkat n. 700 km.
Ja mä kävin sellaisella reilun parin viikon reissulla Rivieralla. Hyvinhän sillä yksikseen ajelee vaikka ton 700km päivässä, tai 8 tuntia. Tavaraakin saa ihan riittävästi mukaan.

Noista pitkistä pojista en tiedä kuinka monta metriä ne on, mä oon vaan alle 2 m, ei mitään ongelmia mahtumisen kanssa.

eli hyvä mopo moneen menoon.
Eikös ne juurikin ole noi alkupään K:t väljempiä ja parempia myös matkan taittamiseen.. uudemmat ovat menneet paljon tiukemmiksi / kyykymmiksi ajoasennoltaa, kun vanha oli tosiaan ihan "matkalehmä"
wink.gif

- P

Kiitoksia vastauksista!
Eiköhän tässä tullut jo tarpeeksi tietoa jotka vähän vaikuttaa valintaani. Alukesästä pääsee sitten ihan fyysisesti kokeilemaan erimallit, niin tietääpähän ainakin mikä pyörä passaa itelleen parhaiten. Pitää vielä pankkiirin kanssa käydä vähän neuvotteluja ennen H-hetkeä
smile_org.gif

Tässä vaiheessa on hyvä lyödä topicci lukkoon, kun ei tule muutakuin "oman pärrän myynti ilmoituksia".

Sen verran täytyy mainita kun liittyy ihan aloitusviestiin, että nämä vanhemmat Bleidit on myös aika tilavia. Ajoasennoltaan melko matkapyörämäisiä nykymittapuulla, mutta tehoa kuitenkin ihan ok. Ilmeisesti sama pätee saman ikäisiin tonni-Gixereihin? Muutaman sadan kilometrin lenkkejä vain itse tehnyt, mutta ei nuo ainakaan ole tuntuneet juuri missään.

Itellä mielessä vaihto "tiukempaan" kyykkyyn, mutta nuo uudemmat tuntuu turhankin kyykyltä varsinkin kun kaupungissa ja ruuhkassakin tulee ajeltua, joten saa nähdä ajelenko sittenkin vanhalla vai vahdanko nakuun tms.

Täällä nyt on ehdoteltu enimmäkseen pyörää, jolla tuo 1000km siirtymä pitää visiin toteuttaa 4 ... 5 tunnissa, jotta ei ranteet ja selkä väsy ;-)

Jos oikeasti haluaa ajella vaikka vähän hitaammin ilman vastatuulen nostetta, niin sellainen matkaenduro on kelvollinen. Miltei 1000 kilsaa V-Stomilla olen kerralla ajanut vaikkakin siinä meni sitten toistakymmentä tuntia. Siinä tosin oli sitten parikin laivamatkaa mukana.

Matkaenduron ajoasentoa voi talvella käydä katsomassa vaikka Marskin ratsastajapatsaalla ;-)

daytona 955i - siihen saa tavaratelineenkin..
cool.gif

Ja ihan käypänen kyykky vaikkei uusin malli ja kirein rassi nakkarilla ookkaan.

Yleensähän ensimmäinen pyörä on juuri 600 kuutioinen jolla on hyvä opetella moottoripyöräilyn niksit. Kuussatasissa esim. FZS, mukavuutta ja tehoa ihan kohtuullisesti. Aika nopeasti tulee aika kokeilla vähän suurempaa menopeliä. Pyörän valinnassa kannattaa pitää pää kylmänä, miettiä mitä ominaisuuksia pyörältä haluaa ja käydä koeajamassa erilaisia vaihtoehtoja. Ihmettelen vaan niitä jotka hehkuttaa tonnisen superbiken puolesta, miten hyvä juuri tämä ja tämä on... omasta mielestä  tonniluokka on juuri kaikkein turhin. Valmistajilla on vain yksi päämäärä, valmistaa nopein pyörä luokassaan ja kaikki muu on toissijaista. (Mielipide on kuin persreikä, jokaisella on omansa ;) Onneksi on olemassa ison luokan pyöriä joissa on painotettu myös mukavuutta ja hyviä matkaominaisuuksia. Normaaliajossa (alle 120 km/h nopeuksissa) on vääntävä moottori kaikkein miellyttävin. Muutamia malleja mitä kannattaa kokeilla; VTR 1000F, SV1000, VFR800, ZRX1100/1200, Bandit 1200/1250, CB900 ja 1300, CBF1000, FZ1, FZS1000, Varadero 1000, DL1000, R- ja K-sarjan bemarit jne jne... Toki on paljon muitakin. Näissä on matkustusmukavuus kohdallaan ja 1000 kilsan päiväsiirtymät on helppo nakki  
062802moto_prv.gif

R1 olis tollaseen ajoon kuulema iha ykköne 1000 kyykyistä. Eikä varmasti kalpene gikserin rinnalla. vanhempia saaki toho 10.000e paikkeille. Ei ole itellä kokemusta muutaku liikkeessä istunu ja sopi ku hanska käteen.
smile_org.gif

Kevät etenee ja ajokelit lähenee, mutta pyörä tekisi vielä mieli vaihtaa!

Tällä hetkellä on 600 FZS -03 ja isompaa tekisi mieli.

Eli olen ajatellut 1000cc Gixxeriä seuraavaksi pyöräksi, mutta ongelma on siinä, että pyörällä pitäisi jaksaa tarvittaessa ajella useampia satoja kilometrejä päivässä. Jaksaako Gixxerillä kurvailla niin pitkiä matkoja vaih pettääkö omat paikat?
Jos oisi ehdotuksia n. 1000cc sarjan "sportti" pyörissä, niin ois mukava kuulla! Hinta katto pyörälle on n. 10k.

Ajokelejä odotellessa
062802moto_prv.gif
Miten olis Honda fireblade 1000 RR vm.2006-2007
Kysytty korimalli. Tuskin petyt. Taitaa olla karvan´´ yli kympin pyörä.
Tai 04-05 malli vähän halvempi.
Tv: 954RR onnellinen omistaja
smile_org.gif
Polvikulma gixeriäkin tiukempi ko. laitteessa ja muutenkin ajoasento tiiviimpi ja penkki kovempi. Sellaisen olen myös omistanut, ei sovi touring-ajoon kovinkaan hyvin
nixweiss.gif
.

Yleensähän ensimmäinen pyörä on juuri 600 kuutioinen jolla on hyvä opetella moottoripyöräilyn niksit. Kuussatasissa esim. FZS, mukavuutta ja tehoa ihan kohtuullisesti. Aika nopeasti tulee aika kokeilla vähän suurempaa menopeliä. Pyörän valinnassa kannattaa pitää pää kylmänä, miettiä mitä ominaisuuksia pyörältä haluaa ja käydä koeajamassa erilaisia vaihtoehtoja. Ihmettelen vaan niitä jotka hehkuttaa tonnisen superbiken puolesta, miten hyvä juuri tämä ja tämä on... omasta mielestä  tonniluokka on juuri kaikkein turhin. Valmistajilla on vain yksi päämäärä, valmistaa nopein pyörä luokassaan ja kaikki muu on toissijaista. (Mielipide on kuin persreikä, jokaisella on omansa ;) Onneksi on olemassa ison luokan pyöriä joissa on painotettu myös mukavuutta ja hyviä matkaominaisuuksia. Normaaliajossa (alle 120 km/h nopeuksissa) on vääntävä moottori kaikkein miellyttävin. Muutamia malleja mitä kannattaa kokeilla; VTR 1000F, SV1000, VFR800, ZRX1100/1200, Bandit 1200/1250, CB900 ja 1300, CBF1000, FZ1, FZS1000, Varadero 1000, DL1000, R- ja K-sarjan bemarit jne jne... Toki on paljon muitakin. Näissä on matkustusmukavuus kohdallaan ja 1000 kilsan päiväsiirtymät on helppo nakki  
062802moto_prv.gif
Hyvin kirjoitettu! Tälläisiä vastauksia olen odottanutkin! Meni hetki tutkiessa mainitsemasi pyörät läpi. VFR on jotenkin aina miellyttänyt pitää ottaa siis myös mukaan koeajoon. Mainitsemasi, että kuka tekee nopeimman pyörän muu on toisijasta ei kyllä ihan pidä paikkaansa. Kyllä omasta mielestä noissa 1000cc serien pyörissä on muitakin kohtia ajateltu kuin viisarin venymistä.
Ja toinen asia mikä osaltaan ratkasee valinnan on se, että pyörä on myös ns. haluttu malli. Koska ei ikinä tiedä mitä huominen tuo tullessaan jos joutuukin pyörästä luopumaan. Niin ei oo ainakaan se pyörä joka viimoseks kannetaan kaupasta pihalle. Onneks tässä on vielä hetki aikaa pureskella!
033102beer_1_prv.gif

Kevät etenee ja ajokelit lähenee, mutta pyörä tekisi vielä mieli vaihtaa!

Tällä hetkellä on 600 FZS -03 ja isompaa tekisi mieli.

Eli olen ajatellut 1000cc Gixxeriä seuraavaksi pyöräksi, mutta ongelma on siinä, että pyörällä pitäisi jaksaa tarvittaessa ajella useampia satoja kilometrejä päivässä. Jaksaako Gixxerillä kurvailla niin pitkiä matkoja vaih pettääkö omat paikat?
Jos oisi ehdotuksia n. 1000cc sarjan "sportti" pyörissä, niin ois mukava kuulla! Hinta katto pyörälle on n. 10k.

Ajokelejä odotellessa
062802moto_prv.gif
Meikäläinen vaihto just 600 FZS -02:sen YZF R1 -04:seks.

Mä mitään koeajellut, koska aina ovat hivelleet meikäläisen silmää nuo markkinoiden tehokkaimmat muoviluodit, joten semmoista kokeillaan nyt, jahka nuo lumet sulaa ja vaihdetaan sitten johonkin muuhun, jollei tuommoisella ajelu huvita.
062802moto_prv.gif

Niin perinteinen vastaus, mutta paikkaansa pitävyyttä ei pysty arvostelemaan: Kokeile malleja, jos mahdollista ja sitten valitset
smile_org.gif

Itsellä näihin rajautuu: GSX-R, R1, Ei myöskään Hondat huonoja varmasti ole! R1 tai GSX-R olisi silti oma valintani.

Aina välillä ihmetyttää kun tuputetaan jotain järki kusiaista tai vfr/varadero matkalehmää, vaikka kysyjä olisi kiinnostunut sporttipyöristä. Hyviä vespojahan ne kyllä on, mutta aika kaukana haetusta jos on sporttipyörästä haaveillut. Tulee vaan karvaita pettymyksiä kun on viikon sahannut vifferillä ja kokeilee kaverin rykköstä. Ei tunnukkaan enää vifferi niin järkisportille...

Itseasiassa aikalailla tiukka polvikulma+tanko kaukana ja matalalla noissa k1-k3 gixerissäkin on, sanotaanko että Suzukimainen ajoasento. Kawan samanikäisiin 6R ja 9R ei voi edes verrata. Jos lähtis matkaa tekemään, niin ei tarviis kauaa miettiä ottaako kwaakun vai suitsan alle. Lisäksi ihmetyttää, että suzuki tehnyt gsx-f malleistakin yllättävän "tiukkoja" ajoasennoltaan mitä olen tyyppäillyt. Uudemmista ei kokemusta, mutta kyllä melko mahdoton täytyy matka-ajossa olla, mikäli vielä tiukempi ajoasento(ja varmaan onkin). Tuokin tosin tottumuskysymys. Selviää koeajolla, joillekin sopii hyvin ja toiset ei voi sietää. Tosin mitä alan julkaisuja lukenut, niin Suzukin pitäs tänäpäivänä olla se kadulle soveltuvin. Vaikea uskoa, mutta niinkait se on.

Itseasiassa aikalailla tiukka polvikulma+tanko kaukana ja matalalla noissa k1-k3 gixerissäkin on, sanotaanko että Suzukimainen ajoasento. Kawan samanikäisiin 6R ja 9R ei voi edes verrata. Jos lähtis matkaa tekemään, niin ei tarviis kauaa miettiä ottaako kwaakun vai suitsan alle. Lisäksi ihmetyttää, että suzuki tehnyt gsx-f malleistakin yllättävän "tiukkoja" ajoasennoltaan mitä olen tyyppäillyt. Uudemmista ei kokemusta, mutta kyllä melko mahdoton täytyy matka-ajossa olla, mikäli vielä tiukempi ajoasento(ja varmaan onkin). Tuokin tosin tottumuskysymys. Selviää koeajolla, joillekin sopii hyvin ja toiset ei voi sietää. Tosin mitä alan julkaisuja lukenut, niin Suzukin pitäs tänäpäivänä olla se kadulle soveltuvin. Vaikea uskoa, mutta niinkait se on.
Itse olisin ysiärrää ehdottanutkin, ainakin testattavaksi ketjun aloittajalle, mutta olisi varmaan tullut "matkalehmä" kommenttia tuohon jostain suunnasta
biggrin.gif

100cc vähemmän kuutioita kuin esim. suitsassa, mutta hemmetin hyvä motti mun mielestä + soveltuu joka paikkaan hyvin, muttei loista oikein millään osa-alueella. Mutta sopivasti alusta säädettynä taipuu hienosti mutkiin, tehoa on hyvin ja ajoasento on sopivan väljä ja katteet suojaa hyvin eli esim. 500km siirtymät menee ihan hymyssäsuin.

Olen ollut todella tyytyväinen, enkä ole uutta tonnista osannut kaivata. Johtunee tuosta, että tuolla on loistava heittää pidempiäkin siivuja päivässä ja ei paikat prakaa ja löylyäkin löytyy, varisinkin hieman piristämällä oikein kivasti.

- P

Mutta sopivasti alusta säädettynä taipuu hienosti mutkiin, tehoa on hyvin ja ajoasento on sopivan väljä ja katteet suojaa hyvin eli esim. 500km siirtymät menee ihan hymyssäsuin.
500 kilsan siirtymä ei tunnu missään... itsellä parhaimmat päiväsiirtymät kaksipäällä -00 mallin ysikawalla ollut +1200km ja viikonlopussa +2500km.. ei se nyt mikään pannari ole, mutta yleispyöräksi erinomainen tehon ja ajoasennon kannalta.

GSX-R 1000 K2.

28tkm ajettu, huoltokirja täydellisenä ja pyörä uusilla hyvillä kulutusosilla. Pyynti 7,5kE.

Mielipiteitä ja kokemuksia tästä K2:sta olisi kiva kuulla.

Yks matkalehmä jota kannattaa käydä kokeilemassa, on Trumpan Sprint. Siinä on todella mukava moottori.

Mutta kyllähän kuussatasella Fasullakin ajelee 800-900 km päiväreissuja.

Back