killa sanoi:
Jäykempää jousta haikailin alunperin juurikin siksi, että perä voisi kulkea korkeammalla mutkissa sisällä, mikä parantaisi tämän luontaisesti kankeahkon laitoksen kääntyvyyttä. Koska mitään erityistä draamaa (lähinnä pitoon ja avauksiin liittyen) ei ole ajossa kuitenkaan ollut huomattavissa nykyisellä kokoonpanolla, ja koska parista lähteestä olen kuullut 95 N/mm jousivakion olevan minun painoiselleni kuljettajalle sopiva lähtökohta, valitsin myös uuteen oikean pituiseen jouseen tuon saman jousivakion kuin mitä vanhassa lyhyessä jousessa oli. Kokemus saa näyttää tuntuuko jatkossa olevan tarvetta vaihtaa jäykempään. Siinä kohtaa sitten todennäköisesti investoisin sen lineaarisen linkunkin mikä muuttaisi tuota perän toimintaa vähän paremmin ratakäyttöön sopivaksi.
Toi on vähän kakspiippunen juttu missä törmätään siihen ensimmäiseen seikkaan mikä yleensä tulee vastaan alustaa säätäessä. Eli pidon kustannuksella haetaan tiettyä käytöstä. Varsinkin, kun aletaan "väärällä" asialla säätämään sitä haluttua asiaa.
Jos sitä kääntyvyyttä haluaa parantaa, niin se pitäisi ensisijaisesti tehdä geometrisilla muutoksilla, eli keulan laskulla ja perän nostolla. Toki noistakin syntyy "ongelmia" koska kaikki vaikuttaa kaikkeen jne. Esim keula voi muuttua levottomammaksi, mutta se nyt joka tapauksessa aina on hintana kääntyvyydestä. Ts semmosta kompromissa ei voi saada aikaan että keula ois rauhallinen mutta samalla herkästi kääntyvä.
Ja yksi asia mikä yleensä ihan ensimmäisenä unohtuu, on se kuskin ajotyyli, ja painon käyttö. Se itse asiassa pitäisi olla se kaikkein ensimmäisin seikka millä pitäis lähteä parantamaan mopon käytöstä.
Eli esim jarrutaksä apeksiin asti vai et. Ja aukeeks sulla ulkojalka/lantio tarpeeks, jotta saat persees tarpeeks eteen, ja lisäks vielä onks yläkroppa tarpeeks alhaalla. Jo pelkästään tolla maksimaalisella painon siirrolla sä korvaat pykälää paria jäykemmän jousen.
Mutta jos palataan tohon jäykempään jouseen, niin sehän aiheuttaa, ei ainoastaan sitä toivottua vaikutusta, vaan myös sen että joustomatkaa käytetään vähemmän, eli pito kärsii. Joka taas johtaa takasin siihen että vois olla järkevämpi tehdä toi haluttu muutos niillä geometrisilla muutoksilla.
Ett jos haluaa vastakkaisen näkökulman tohon "perä korkeella mutkassa - jousi", eli maksimi pidon:
Löysemmällä jousella joustomatkaa käytetään enemmän ja pito on parempi. Ja esijännityksellä vain säädetään painauma, joka on se haluttu ulosjoustovara, jotta saadaan jousitus toimimaan koko joustoalueellaan.
Ja sit tietty on se keulan jouset, ja öljyn määrä eli ilmajousen voimakkuus, kun siit kääntyvyydestä puhutaan. Ett kuinka usein sulla keula pohjaa per kierros, vai pohjaako ollenkaan. Ja onks siel keulassa esim hydraulipohjaanlyöntivaimentimet, mitkä syö sitä joustomatkaa ja kääntyvyyttä.
Anyhow, Mun Mielestä takajousen jousivakio pitäis olla jotain aivan muuta kuin seurausta kääntyvyyden säätämisestä.