• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uusi SP1/SP2/RC51 ketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuhaV
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hommasin iibeistä ~50 € niittaustyökalun, jolla voi painella myös ne sivulevyt paikoilleen ja purkaa ketjun - tosin purkuun mulla on jemmassa kätevämpikin laite. Toimii oikein kivasti. Tosin tolla JPA:n menetelmälläkin pärjää. Romut voi tulla hakemaan Päijät-Hämeestä lainaan, mikäli seudulle satut...  
wink.gif

Eilen tuli nautittua Alastaron lämpöä 29 asteen edestä, ei valittamista.

Pyörä kulki hyvin ja kuskin suoritustaso alkaa olla viime vuoden tasoa lähellä, omalla päivän max vauhdilla pyörän lämmöt max 85 astetta, joten viritys voidaan tuomita onnistuneeksi, tosin elektroniikkapuolella kaikki viritykset eivät vielä toimi halutulla tavalla, mutta ei vauhti ole siitä kiinni.

Jos oli viime kerralla opettelua uuden tappisarjan luomaan ajoasentoon ja shifteriin + ns. kisakaavioon, niin eilen uusi pykälää pienempi nahkapuku pakotti hieman eri ajoasentoon, mutta siihen tottui nopeasti, jos seuraavalla kerralla ei olis mitään muuta uutta kuin bensat ja uudet käytetyt renkaat, niin pääsis vähän hiomaan varsinaista ajamista.

moikka

kausi avattu pienien mutkien kautta ja pyörä alkaa olemaan suunnilleen nipussa reilun 100km lenkki heitetty ilman mitään ongelmia mut pientä hieno säätöö joutuu lämpöjen kaa itellä tekemään ei sen kummempaa

sit ku kesäloma alkaa niin jarru ja kytkin nesteen vaihdot sekä keula huolto tulee lisäksi.

venttiilin tarkistus/säätö meni niin että takapytyllä oli kaikki toleransseissa ja etupytyllä joutu toista imu ja pako venttiilin välystä väljentään sen viis satikkaa minkä palat antaa myöden!

Jos rupeaa moottorin lämmöt kiusaamaan/arvelluttamaan kovin, niin omasta kokemuksesta voin suositella hankkimaan moriwakin hiilikuituiset cooling finit syylärien päälle. Tai rakenteleen vastaavat. Auttaa oikeasti lämpötilaan, vaikka aikalailla epäilinkin aikanaan... Tokimoto toi joskus maahan niitä ainakin.

Itse en ole huomannut lämmöissä (vielä) suurempaa ongelmaa kuumumisen kanssa. Kone lämpiää kyllä yllättävän äkkiä normaaliin käyttölämpötilaan startin jälkeen. Ajossa lämmöt siinä ~77-82 C kieppeillä, kaupungissa heti satasen kohdilla, jolloin flektit alkavat pyörimään.

Bensaa tuntuu kelpaavan, polttoaineen merkkivalo alkaa palamaan jatkuvasti heti 200km jälkeen, jossain 180km kohdalla vilahtelee ensimmäisen kerran.

On kyllä vastannut odotuksia täydellisesti, enemmän kuin tyytyväinen olen ollut tähän mennessä. Tusinamopoilla aiemmin ajaneena tuntuu oudolta kun SP2 kerää katseita jatkuvasti ja muita motoristeja tulee aina kyselemään bensiksellä tai taukopaikoilla. Ducatikuskitkin näyttävät olevan kiinnostuneita
tounge.gif

Mä ajelin noilla Morin ohjureilla viime vuoden ja eikä mulla varsinaista ongelmaa lämpöjen kanssa ollut, nyt vaan on toiset kujeet.

Lämpöanturihan näissä on termarikopan alla, joka taas on pyttyjen välissä ilmaputsarin alla, sieltä menee signaali ecun kautta lämpömittarille, mun mielestä järjestelmä pyrkii 75 asteeseen.
HRC:n syylärisetissä on ihannelämmöksi ilmoitettu 65 astetta, mutta mittaus on keulasyylärin yläreunasta ja noi on tarkoitettu vähän enemmän lämpöä tuottaviin kapistuksiin.

Katteiden alla pystyy kukin tekemää aika paljon vaikkapa säteilylämmön tai ilmanohjauksen eteen, vähän uskomuksista ja motivaatiosta riippuen.

moikka

moriwakin ilmanohjaimet tai paremminkin niitten kopiot on hyllyssä ja ne oli tarkoitus laittaakin viilentämään lämpöjä mut nyt on se ongelma ennemminkin että ei nosta tarpeeksi lämpöjä ku ei oo termostaattia enää moriwakin airboxin vuoksi mutta pienillä "säädöillä" oon saanu lämmöt jo jokseenkin järkeviksi maantielle ja nyt näyttää vielä siltä että pyörä vaatii säädön ku vaihduttiin turnonen boxista moriin ainakin korvakuulolta ei tunnu samalta mut penkissä kierros kertoo sit totuuden et missä mennään.

hyvään suuntaan lämmöt nyt on kuitenkin menny vaikka aluksi näytti että hankala saada nousemaan lämpöjä ollenkaan tienopeuksilla järkeväksi mutta aika ja testailu tuo varmasti lisä tietoa ja pieniä muutoksia vielä kesän aikana.

edit: radalla sit varmaan lämmöt on aika optimaaliset

Itse en ole huomannut lämmöissä (vielä) suurempaa ongelmaa kuumumisen kanssa. Kone lämpiää kyllä yllättävän äkkiä normaaliin käyttölämpötilaan startin jälkeen. Ajossa lämmöt siinä ~77-82 C kieppeillä, kaupungissa heti satasen kohdilla, jolloin flektit alkavat pyörimään.

Bensaa tuntuu kelpaavan, polttoaineen merkkivalo alkaa palamaan jatkuvasti heti 200km jälkeen, jossain 180km kohdalla vilahtelee ensimmäisen kerran.

On kyllä vastannut odotuksia täydellisesti, enemmän kuin tyytyväinen olen ollut tähän mennessä. Tusinamopoilla aiemmin ajaneena tuntuu oudolta kun SP2 kerää katseita jatkuvasti ja muita motoristeja tulee aina kyselemään bensiksellä tai taukopaikoilla. Ducatikuskitkin näyttävät olevan kiinnostuneita
tounge.gif
Flektit, I wish...SP-1:ssä kun on vaan yksi. +28 asteen ulkolämpötilan jälkeen ei yksi enää riitä jäähdyttämään
sad_orig.gif

Loppu kuulostaa kovin tutulta
smile_org.gif

Flektit, I wish...SP-1:ssä kun on vaan yksi. +28 asteen ulkolämpötilan jälkeen ei yksi enää riitä jäähdyttämään
sad_orig.gif

Loppu kuulostaa kovin tutulta
smile_org.gif
sp2:sen flektit ku heittää ykköseen niin sit ei oo ainakaan niitten puolesta ongelmia.
kakkosessa ku niitä on kaksin kappalein ja olikohan ne muistaakseni kooltaankin vielä isompiakin ku vertaa ykkösen flektiin.
sit durbahnin tai moriwakin ilmanohjaimilla saa muuten lämpöjä alas aika merkittävästi esim. rata-ajoa silmällä pitäen jotka ainakin sp1:ssä nousee liian isoiksi lämpöjen suhteen yleensä siis jos verrataan siihen optimaalisimpaan lämpöön minkä mikan tuossa aijemmin mainitsi.

Ja kaikein helpoin tapa viilennykseen on laittaa oma kytkin flektille ja lyödä se ajoissa päälle.

Kakkosessa on "ylimääräinen" flekti pienempi kuin ykkösen ainokainen, muistaakseni johtuen puolan sijainnista, flektien ohjaus on myös luonnollisesti erilainen.

Kesäautossa mulla on kaksi noita SPALleja imevänä vaiheittain kytkeyttynä, niillä on korvattu viskotuuletin, hyvin ovat virkansa hoitaneet.

Espoon Bikeworldissa näytti olevan myynnissä SP2.

bw_vtr_2.jpg

Pyynti oli satkua vajaa kymppi ja mittarissa neljäkymppiä.
Ja olipa siellä ikkunallakin näytillä jokin kisakuosissa oleva SP1.

bw_vtr_1.jpg

Tietääkö joku tuosta enemmän mistä on kyse?

sanoi:
Millaisen verokohtelun suunnilleen tulli arpoo SP2:lle

Kaikkea väliltä 1000€-2500€, mikäli hinnat on esim. Mobilen normitasoa. Vuosimalli, kilsat ja kunto on yllättäen aika ratkaisevia.

sanoi:
Pyynti oli satkua vajaa kymppi ja mittarissa neljäkymppiä.
Ilmeisesti viime keväinen ostokseni muuttui viimeistään tällä hintatiedolla todella kannattavaksi.
biggrin.gif

Tietääkö joku tuosta enemmän mistä on kyse?

Itse en tiedä tuon yksilön tarinaa, mutta aikanaan Maikola/Siukola yksilö oli noissa väreissä ( tosin silloin siinä pyörässä oli keulasyylärit ja toisenlaiset putket ) ja Strömberg ajoi joko samalla yksilöllä tai sitten mahdollisella omallaan, ei kai niitä muita kilvettömiä ykkösiä siihenkään aikaan ollut suomen radoilla?

Kirjotellaas tännekki jotain ekaa kertaa
smile_org.gif
Viime kesän lopulla pitkän etsinnän jälkeen löydettiin isälle SP2. Mikään muu malli ei edes ollut vaihtoehtona paitsi tietenkin SP1. Aika vakiokuntoinen peli. K&N ilmansuodattimet, Micronin pöntöt ja öhlinsin takaiskari. Tuolla itsekkin tullut ajeltua ainakin 2-3tkm ja on kyllä pirun hieno peli viedä vaikka kyykyistä ei niinkään aiempia kokemuksia ole. Itse motocrossia enemmän ajanut. Vähän taitaa olla ongelmia lämpöjen kanssa. Tuntuu että lämmöt nousee tosi helposti sinne 100-asteen paikkeille ja vähän ylikin. Ei taida olla ihan normaalia? Flektit kyllä pyörii. Pitää varmaan askarrella jotkut ilmanohjaimet tai etsiä jostain noi moriwakin ohjaimet

Täältä löytyy jotain kuvia > http://spec.kuvat.fi/kuvat/HONDA%20VTR1000%20SP2/
_smaller.jpg

Toukohuoltoa suoritettu alkukauden jäljiltä ja HRC pikarulla piti laittaa kilvelliseen alkuperäisen kaasurullan tilalle, raaserin pikakaasu tuntui niin luontevalta saman tien.

Jos jollakulla on kiinnostusta ja ymmärrystä mun kilvellistä kohtaan ja muutama tonni ylimääräistä budjetissa perustuunatun hankintahintaan verrattuna, niin kannattaa olla privalla yhteyksissä.
Älä kuitenkaan kysele erikoisosia, koska en paloittele pyörää vähään aikaan, vaan vaikkapa: Missä ja milloin ( siis esim. eri ratapäivillä ) pyörän kulun, käytöksen ja tekniset ratkaisut voi todeta paikan päällä.

http://www.mp-foorumi.com/gallery/gallery.php?user=mikke&gid=0

Linkin kuvissa näet varusteluvaihtoehdot esim. katteiden ja vanteiden osalta.

Tänään pääs ekaa kertaa kokeilemaan mihin tosta ykkösestä on. Lappeenrannan lentokentällä 1700m matka, huiput 258kmh (292 mittari). Ehti siinä ajon aikana vähä vilkuilemaan mittaria. Ihan kivaa kyytiä se menee vaikkakin ei toinna vertailla busseihin jotka veteli yli 300kmh.

Nyt sitä on pakko päästä radalle kesämmällä. Sekoitti nimittäin sen verran pahasti vauhti ton pääkopan
smile_org.gif

Toi mittarivirhe vähä ihmetyttää
eek.gif

Lappeenrannan lentokentällä 1700m matka, huiput 258kmh (292 mittari).
Toi mittarivirhe vähä ihmetyttää
eek.gif
Oletko vaihtanut välityksiä? Minkä kokoinen takarengas?
Aika linjassa on oman rakkineen kanssa tuo huippunopeus, viime kesänä meni samalla kentällä muistaakseni 256 km/h.

Ylä-Savon yhtyneet veturinkuljettajat muuten saivat tänään empiirisien kenttäkokeiden jälkeen vahvistuksen sille että SP1:n vakiokeulassa tosiaan tarvitaan Öhlinsin jousikitin kanssa 10-20 mm pituiset korotusholkit, jotta esijännityksen säätöruuveilla päästään 'alueelle'. Tarkka syy on vähän epäselvä mutta johtunee siitä että sama jousikitti on tarkoitettu myös kakkoseen.

Allekirjoittanuthan tuskaili viime kesänä asian parissa hetken jos toisenkin, eikä varmaa tietoa löytynyt enää mistään. Nyt toisen keulan ja jousikitin kanssa tämä holkkien tarve on vahvistettu.

Back