• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uusi Seelanti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J-PS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tulevan talven reissu on tietysti jo lyöty lukkoon, mutta talvelle 2014-15 suunnitelmat on täysin auki. Tapana on ollut tehdä noin kuukauden mittainen reissu johonkin, yleensä marras- tai joulukuussa. Mieleen tuli Uusi Seelanti; jos vuokraisi Rvan kanssa prätkät pariksi viikoksi ja toiset pari viikkoa pelaisi golfia saarten huippukentillä, noiden toimintojen lomassa tutustuisi saarten luontoo ja eläimiin, kuten myös keittiöön. Äkikseltään ei kuulosta ollenkaan pahalta. Onkos joku motoristiveli(-sisar) visiteerannut tuolla ja jos on, niin kertoisikos kokemuksistaan? Tuollainen firma pomppasi esiin: http://www.motorbiketours.co.nz Onko kellään kokemusta?

-jp-

Itse asuin puolisen vuotta Uudessa-Seelannissa, aivan mahtava maa reissaamiseen. Kauniita rauhallisia teitä (tosin tarkkana saa olla eläinten kanssa, opossumeja riittää), mahtavia maisemia ja edullisia majoituspaikkoja joka puolella. Kuukaudessa ehtii hyvin kiertämään sekä pohjois- että eteläsaaren parhaat paikat ei ole loppujen lopuksi kovin suuri maa. Voin laittaa vinkkejä käymisen arvoisista paikoista lähempänä ajankohtaa. Sekä auton että pyörän vuokraamisen on suhteellisen kallista, mutta kalusto yleensä hyvässä kunnossa.

Itsellänikin on edessä reissu juuri tuohon suuntaan :D

Menen nyt ensin tsekkaamaan skimbamestat, mutta sen jälkeen on mahdollista vuokrata mp Aucklandista. Onko sinulla sieltä hyviä vinkkejä päivän mittaiselle mopoilulle?

Toinenpaikka mitä mietin on Melbourne ja sieltä käsin ehkä Tasmania, onko sinulla antaa näistäkin vinkkejä?

Aucklandin satamasta lähtee lauttoja Waiheken saarelle, jossa asuttiin muutama kuukausi. Upeita maisemia, rabtoja, viinitiloja ja ravintoloita, kannattaa ajella päivä ympäriinsä, lautta kesti noin puoli tuntia. Huomiona itärannikolla tiet osin hiekkateitä. Hieman pidempi lenkki tulee jos lähtee pohjoiseen Bay of Islandsille, matkalla näkee maisemaa punapuumetsistä hiekkadyyneihin ja perillä voi käydä vaikka delfiinien kanssa uimassa.

Australiassakin asuin aikoinaan, mutta Tasmaniaan en ehtinyt. Legendaarinen Great Ocean Road kannattaa kyllä käydä ajamassa, tie ei niin mielenkiintoinen mutta maisemat sitäkin hienommat.

Hel_1 sanoi:
Itsellänikin on edessä reissu juuri tuohon suuntaan :D

Menen nyt ensin tsekkaamaan skimbamestat, mutta sen jälkeen on mahdollista vuokrata mp Aucklandista. Onko sinulla sieltä hyviä vinkkejä päivän mittaiselle mopoilulle?

Toinenpaikka mitä mietin on Melbourne ja sieltä käsin ehkä Tasmania, onko sinulla antaa näistäkin vinkkejä?

Hel_1 sanoi:
Menen nyt ensin tsekkaamaan skimbamestat...

Kun nyt kummiskin varmaan päädyt Queenstowniin käy koeponnistamassa Fergburgerin mätöt - on nimittäin hyvää :)

Japanian puuterin pilaamilla avoilla oli vaikea käsittää lapsellista riemua ja intoa jolla Treble Conen hurjat roppailivat käsittämättömän paskaan liisterinuoskaan nurmipaakkujen sekaan ja väistämättömien kuperkeikkasarjojen jälkeen keräsivät pystyyn - vain hypätäkseen hymy stoppareissa korkeammalta seuraavalla kierroksella!

Wanakassa kannattaa hiihtelyn ja rantakahviloiden lisäksi käydä tsekauttamassa Tim Wallisin lentokonehangaari, siellä on masiinaa jos jonkinlaista katsottavana.

Aorakilla päin on myös hyvää kopterisettiä ja Fjordlandissa ihan etelässä kannattaa käydä jo ihan maisemien takia.

Christchurchissa on muuten HD-kauppa Rolling thunderin naapurissa Ducati kaubba jonka ukolla on ihan ehta Britten (!) [Tai itseasiassa kaksi, mutta toinen on yleensä jossain museossa tms. lainassa ja toinen kaupan rivissä.]

Invercargiliin jos eksyy niin paikallisesta rautakaupasta löytyy kaikkea kiintoisaa aparaattia ja kamaa näytillä - mm. Burt Munron vanha rojuhylly kamoineen, "Offerings to God of speed" teksteineen kaikkineen.

Kaikenkaikkiaan NZ on kyllä oiva mesta ja katsottavaa ja puuhaa piisaa aika pirusti.

Teuwo sanoi:
Kun nyt kummiskin varmaan päädyt Queenstowniin käy koeponnistamassa Fergburgerin mätöt - on nimittäin hyvää :)

Kuulostaa siltä, että tuossa annoksessa on ihan vain kaksi kaloria...noh, menköön!:p

Kaverit ovat tainneet sisäistää kuuluisan lausahduksen "aina voi dropata". Mulla tämä skimbaosuus reissusta tulee olemaan puhtaasti rinnelaskua, ehkä ihan pienen hetken rinteen sivussakin...

Vakuutukset ei ole jokatapauksessa voimassa missään vaarallisissa lajeissa, että sen mukainen meno. Mutta mikä on suhtautuminen merkittyjen alueen ulkopuolella laskemiseen?

Ja kiitti Pos tuosta linkistä. Sivuilta löytyi mulle riittävä tieto, eli sähköpostiosoite ja nyt ollaan ensimmäiset viestit vaihdettu. Vaikutelma oli oikein hyvä, sana innokas tuli adjektiiveista ensin mieleen. Johtuuko sitten rahasta vai aidosta palosta, se selvinnee hyvinkin pian :right:

Moi.
Jos et ole huomannut, matkakertomuksia-osiossa löytyy matkakertomuksemme: Kotkan ja Marjatan Uuden Seelannin reissu. Olimme Peter panin reissulla ja olimme kovasti tyytyväisiä reissuumme. Voin suositella Uutta Seelantia erinomaisena kohteena.
Kotka

Hel_1;6226155 Vakuutukset ei ole jokatapauksessa voimassa missään vaarallisissa lajeissa sanoi:
Ihan jees - mitään ameriikkan mallista urputusta ei ole luvassa.

Toki avalanche control saattaa sulkea alueita, joista voi esimerkiksi lurahtaa kamaa rinteeseen, kunnes ovat testanneet niiden stabiliuden - mutta tuohan on vain järkevää.

Esim. keskusten teiden alapuomeilla olevat hessut neuvoivat ihan mielellään spotteja, tosin moni olikin kausilaisen oloisia nuorempia jamppoja.

kotka sanoi:
Moi.
Jos et ole huomannut, matkakertomuksia-osiossa löytyy matkakertomuksemme: Kotkan ja Marjatan Uuden Seelannin reissu. Olimme Peter panin reissulla ja olimme kovasti tyytyväisiä reissuumme. Voin suositella Uutta Seelantia erinomaisena kohteena.
Kotka

Kiitos Kotka, hyvää tarinaa ja omiaan vahvistamaan päätöstä tuonne lähtemisestä.

-jp-

PS. Sinijalkasuula ei muuten ole tuon näköinen otus :)

J-PS sanoi:
Ei mitenkään hirveen vakuuttavat kotisivut, taidan jättää väliin.

-jp-

? Eihän nuo ihan ammattilaisen tekemiltä sivuilta vaikuttanut mutta sekö riittää ettei ole huiput sivut niin
silloin jätetään väliin tarjonta?

Aika jännää minusta. :blink:

Jouni K sanoi:
? Eihän nuo ihan ammattilaisen tekemiltä sivuilta vaikuttanut mutta sekö riittää ettei ole huiput sivut niin
silloin jätetään väliin tarjonta?

Aika jännää minusta. :blink:
Noiden sivujen informaatioarvo on kyllä aika lähellä nollaa; edes karttaa reiteistä ei ole viitsitty tehdä. Puhumattakaan että kertottaisiin millaisesta majoituksesta mahtaa olla kyse; minkä tasoinen, yhden vai kahden hengen huone, entäpä jos vuokrataan kaksi pyörää mutta jaetaan huone, etc.? Onko mahdollista vuokrata pari pyörää ja support vehicle, ei muuta? Nämä nyt vain parina mua kiinnostavana esimerkkinä asioista, jotka muut vastaavat palveluntarjoajat kertovat sivuillaan, mutta tämä "suomipoika" ei katso tarpeelliseksi. Eli mä äänestän lompakollani. Aika jännää minusta. :D

-jp-

Joo eipä siinä mitään, minä kyllä soittaisin kun yhteystiedot löytyy niin eiköhän sillä selviäisi.
Tietysti jos on aina matkatoimiston kautta tottunut saamaan kaiken valmiina niin kynnys
itseselvittelyyn voi olla suurempi.

Reitit kun on aika hyvin sanallisesti kuvattu ja pystynee hahmottamaan kartalta. Kai tuo maa Mapsista löytyy, en ole katsonut.

Mutta voi olla parempi ettet soita. Ei pahoitu kummankaan mieli.

Jouni K sanoi:
Joo eipä siinä mitään, minä kyllä soittaisin kun yhteystiedot löytyy niin eiköhän sillä selviäisi.
Tietysti jos on aina matkatoimiston kautta tottunut saamaan kaiken valmiina niin kynnys
itseselvittelyyn voi olla suurempi.

Reitit kun on aika hyvin sanallisesti kuvattu ja pystynee hahmottamaan kartalta. Kai tuo maa Mapsista löytyy, en ole katsonut.

Mutta voi olla parempi ettet soita. Ei pahoitu kummankaan mieli.
Jos kaipaisin pelkkiä yhteystietoja niin käyttäisin puhelinluetteloa; netti nyt vaan mahdollistaa hieman laajemmankin informaation tarjoamisen, jos palveluntarjoaja vain haluaa. Ja kun nuo muut alan toimijat näkyvät haluavan niin mä kyllä käännyn heidän puioleensa. Varsinkin kun tuo suomalaisuus ei tässä tapauksessa ole mulle mikään itseisarvo.

-jp-

J-PS sanoi:
Jos kaipaisin pelkkiä yhteystietoja niin käyttäisin puhelinluetteloa; netti nyt vaan mahdollistaa hieman laajemmankin informaation tarjoamisen, jos palveluntarjoaja vain haluaa. Ja kun nuo muut alan toimijat näkyvät haluavan niin mä kyllä käännyn heidän puioleensa. Varsinkin kun tuo suomalaisuus ei tässä tapauksessa ole mulle mikään itseisarvo.

-jp-

Ihme kun tuollaisena modernina kosmopoliittina viitsit näillä suomenkielisillä sivuilla surffailla monen viestin verran. Tosi jännää!

Mun kuukauden kestäneen NZ-tourin dokumentaatiota löytyy täältä: pikitielta.blogspot.com
Mopon vuokrasin ongelmitta City Motorcycle Rentalsista ja vuoraan uudelleen, jos tarvetta tulee.

Olipa upea päivä käydä Heikin kanssa ajelemassa! Km kertyi 435:D Kaikki toimi niin kuin pitikin ja hauskaa oli, paitsi silloin, kun mehiläinen tai muu öttiäinen pisti kurkkuun... en itkenyt!

Nyt on polte päästä joskus takaisin ja ainakin 10 pv reissu mopoilemaan.

Back