• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uusi kypärä ja pahoinvointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja OdzordZ1K
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Inkoo
Hylkäsin vanhan ja uskollisen Araini tänään ja hommasin uuden Schubertin c2:n. Kypärä istuu täydellisesti päähän ja se hiljaisuus (huom. hiljaisuus verrattuna Arain mölyyn) on mykistävä. Koeajoin kypärää pikkumatkan ja olin heti myyty. Kaikki ok.
Uudesta lelusta innostuneena mutkittelin iltapäivän pitkähköä reittiä kotometsiin ja pikkuhiljaa voimistuvan pahanolon huipentuessa meinasin antaa ylen, oli pakko pysähtyä ja hengitellä raitista ilmaa hetki ilman pottaa, heti auttoi. Mistäköhän moinen voi johtua? Tottumattomuus uuteen kypärään kenties? Onko kukaan törmännyt samanlaiseen juttuun? Twilight Zone -juttuja, hämärä muistikuva kertoo että jos korvat ympäröi jotenkin painetiiviisti niin saattaa alkaa voida pahoin, nojoo, hataralla pohjalla tuo...

-o-

Moikka,

mulla Schuberhtin kypärä myös ja on tooodella hiljainen. Olethan pitänyt yläpuolen ilmanottoaukon myös avoinna? Menee joskus päähän laittaessa kiinni vahingossa. Siitäkin voi huono olo johtua.

Paras kypärä tähän asti
tounge.gif

Puristaa ja siten heikentää pintaverenkiertoa josta johtuen tulee paha olo pitemmän ajan kanssa...

EDIT: Itsellä oli sama ongelma oman kanssa kunnes se hieman venyi...

voi olla että kypärän tiivis kaulaosa puristaa kaulaa ja samalla kaulavaltimon haarautumiskohdassa olevia painereseptoreja, mikä alentaa verenpainetta ja saa aikaan huimausta tai pahoinvointia.

Mulla ainakin se leukapalan alaosassa oleva kolmionmallinen tarrakiinniteinen kaulapala oli liikaa. Puristi kaulaa kokoajan. Revin sen irti niin heti helpotti, ja pysyi yhtä hiljaisena.

Ostin tuon Shubertin kanssa mutta kyllä mun tarttee sanoo että se oli parempi pianisti kuin kypärän tekiä.

Ilmenee myös täällä tuo pahoinvointi. Minulla ei kuitenkaan johdu kypärästä vaan maastosta missä ajetaan. Pahoinvointi kun ilmenee myös autossa ja huvipuistoissa jne. Tarpeeksi nopeasti kun ajetaan mutkaista ja ennenkaikkea mäkistä reittiä, niin pahoinvointi vain kasvaa. Johtuneeko sitten tuosta tasapainoelimestä(?), tällaista olen kuullut. Äkilliset paineenvaihtelut saattavat myös aiheuttaa huimausta ja pahoinvointia mutta onko tuossa sitten tarpeeksi suuri vaihtelu, en tiedä.

Kannattaa pitää tuuletukset auki. Ainakin entisen Nolanin kanssa oli aina nuutunut olo ajamisen jälkeen. Nykyään Arain kanssa ei tuota ongelmaa ole kun pitää tuuletukset auki. Jos ilma ei vaihdu kunnolla voi tulla lievää happivajetta, joka aiheuttaa huimausta.

Asensin eilen autocomin kypäräpuhelinsarjan tuohon pottaan, jotenkin vissiin potta muuttui "hengittävämmäksi" tahi jotakin, eilen pahoinvoinnit tiessään. Huonovointisuus ei ollut ensimmäisen kerran tottumattomuutta, koin saman parilla seuraavallakin ajokerralla, no toivottavasti jatkossa parempi. Poistin samalla tuon tarrakiinnitteisen leukapalan, joka otti aina mikkiin kiinni kun kypärän sulki, helpotus saattoi johtua siitäkin kuten pomppe1 kertoi...

-o-

Hylkäsin vanhan ja uskollisen Araini tänään ja hommasin uuden Schubertin c2:n. Kypärä istuu täydellisesti päähän ja se hiljaisuus (huom. hiljaisuus verrattuna Arain mölyyn) on mykistävä. Koeajoin kypärää pikkumatkan ja olin heti myyty. Kaikki ok.
Uudesta lelusta innostuneena mutkittelin iltapäivän pitkähköä reittiä kotometsiin ja pikkuhiljaa voimistuvan pahanolon huipentuessa meinasin antaa ylen, oli pakko pysähtyä ja hengitellä raitista ilmaa hetki ilman pottaa, heti auttoi. Mistäköhän moinen voi johtua? Tottumattomuus uuteen kypärään kenties? Onko kukaan törmännyt samanlaiseen juttuun? Twilight Zone -juttuja, hämärä muistikuva kertoo että jos korvat ympäröi jotenkin painetiiviisti niin saattaa alkaa voida pahoin, nojoo, hataralla pohjalla tuo...

-o-
Jospa se haisee se kypärä......?
tounge.gif

Oman uuden Suomyn saatuani olin tyytyväinen kunnes pistin sen päähän pari minuuttia kypärän maksettuani: Haisi niin tautisesti vehkeeltä
biggrin.gif
Tosin se tuskin nyt on syynä
lookaround_orig.gif

Messuilla saksalainen sujuvasti enklantia puhunut tehtaan edustaja
neuvoi, että kypärä saattaa olla niin ilmatiivis hyvin suljettuna, että
voi tulla happivajausta. Tästä syystä on hyvä pitää visiiriä raollaan
joko alaosastaan tai sillä tavoin, kun se visiiri laitetaan kummaltakin
puolelta silleen "pikkasen" raolleen (naps ja naps .. city-asento).
Mutta kuten sanoin, niin valmistajan edustaja varoitteli tuosta.
Ajaminen on kuuleman mukaan sen verran kiihkeää puuhaa (?),
että kuski ei välttämmättä huomaa olevansa huonolla hapella.
Tiedä sitten onko totta ... itsellä ainakin on pysynyt taju tallella.
cool.gif

Uudesta lelusta innostuneena mutkittelin iltapäivän pitkähköä reittiä kotometsiin ja pikkuhiljaa voimistuvan pahanolon huipentuessa meinasin antaa ylen, oli pakko pysähtyä ja hengitellä raitista ilmaa hetki ilman pottaa, heti auttoi. Mistäköhän moinen voi johtua?
eek.gif
ettet vaan hyperventiloinut... jospa mutkittelu oli niin huumaavaa, että läähätit innostuneesti tiedostamattasi sitä ja hups tuli liikaa happea vereen.... se voi alkaa huimaamaan myös.

Oman uuden Suomyn saatuani olin tyytyväinen kunnes pistin sen päähän pari minuuttia kypärän maksettuani: Haisi niin tautisesti vehkeeltä
biggrin.gif
Tosin se tuskin nyt on syynä
lookaround_orig.gif
Mun Suomy kans HAISI ihan kamalalle kun sen ostin.. sit kun ihmettelin sitä, selvis et se laatikko HAISI HIRVEÄLLE ja se oli tarttunut kypärään... nyt jo onneks hävinnyt
smile_org.gif

Juu, uutuuden tuoksu (tai haju miten sen nyt ottaa) vieläkin tuntuu, mutta tuossa ilmatiiviydessä voisi olla perää, ihmettelin jo ensimmäistä kertaa pottaa sovittaessani että kuinka ovat ingenjöörarit onnistuneet peittämään jokaisen kolon. Toisallta tuo hyperventilointi ehkä sopisi tähän tyyppiin taudinkuvaksi parhaiten, viimetorstain ajelutkin meni korkeataajuuksisen hallitsemattoman ujelluksen säestyksellä, kunnes "maalissa" tajusin että perillä jo ollaan ja voin sulkea suuni
wink.gif

-o-

Asensin eilen autocomin kypäräpuhelinsarjan tuohon pottaan, jotenkin vissiin potta muuttui "hengittävämmäksi" tahi jotakin, eilen pahoinvoinnit tiessään. Huonovointisuus ei ollut ensimmäisen kerran tottumattomuutta, koin saman parilla seuraavallakin ajokerralla, no toivottavasti jatkossa parempi. Poistin samalla tuon tarrakiinnitteisen leukapalan, joka otti aina mikkiin kiinni kun kypärän sulki, helpotus saattoi johtua siitäkin kuten pomppe1 kertoi...

-o-
Itse en ole Chuberthin C2:n mölyihin vielä tottunut! (eikä vaimonikaan takana samanlaisella C2:lla)
Ehkä päämme -/ korvamme
confused_orig.gif

Mielestäni keskinkertaisesta kypärästä mainoshenkilöiden tekemä "huippukypärä" kovaan hintaan!
033102ass_1_prv.gif

Kannattaa mielestäni koeajaa muuallakin kuin liikkeessä/netissä!

sanoi:
suhisee aivan tautisesti hintaansa nähden

Tarkistappa että visiiri menee kunnolla kiinni, jossakin näin kirjoittelua, että ovat joutuneet Schuberthiansa vähän säätelemään ennenkuin alkoi toimimaan. Itse en ole hiljaisempaa kypärää vielä kokeillut ja tein ennen ostopäätöstä melkoisen vertailu Agv:n Shoein, Nolanin ja Schuberthin kesken, myöskin mun päähän istui Schuberth parhaiten. Onhan noissa pirusti eroja ja meillä kaikilla kuuppa on erilainen ja siksi en uskalla mitään merkkiä kenellekään suositella. Kuten nytkin, löytyi ääripäät, toisella kypärä suhisee kovasti toisella hiljaista...

-o-

Back