• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uusi kilpaluokka GP 450

Itse en näe mitään järkevää ideaa gp 450 mopoissa. Meille harrastelijoille vanhat ratanelarit 600cc -1200cc varmasti paras vaihtoehto.

Junioreille 12v alkaen junior cup. Pyörät edullisia, samat renkaat ja tehot kaikilla.

Huolto vähäistä, joskus öljyjä vaihtaa ja bensaa tankkiin. Helppo isien lähteä mukaan, ei tarvitse olla mikään huippumekaanikko.

Junior cup säännöt.http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/579048/Road+Racing+Junior+Cup+-säännöt+2012+1.0.pdf

Ja sitten 16v 600cc puikkoihin. Jos ei moto3 kutsu maailmalla sitä ennen.

pena1 sanoi:
Itse en näe mitään järkevää ideaa gp 450 mopoissa. Meille harrastelijoille vanhat ratanelarit 600cc -1200cc varmasti paras vaihtoehto.

Junioreille 12v alkaen junior cup. Pyörät edullisia, samat renkaat ja tehot kaikilla.

Huolto vähäistä, joskus öljyjä vaihtaa ja bensaa tankkiin. Helppo isien lähteä mukaan, ei tarvitse olla mikään huippumekaanikko.

Junior cup säännöt.http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/579048/Road+Racing+Junior+Cup+-säännöt+2012+1.0.pdf

Ja sitten 16v 600cc puikkoihin. Jos ei moto3 kutsu maailmalla sitä ennen.

Moto3-luokkaan onkin helppo siirtyä suoraan junior cupista. Suomessa ajettava Moto3-luokka taas on pyörien hinnoiltaan sitä luokkaa, ettei tarvitse unta nähdä. Vakavissaanko ajattelit, että noista junior cupin pyöristä ja niille saavutetuista näytöistä siirryttäisiin suoraan sitten maailmalle Moto3-luokkaan? Ja jos siirtymä Moto3-luokkaan tapahtuisi parin, kolmen vuoden näyttöjen jälkeen kusiaista, niin juna olisi mennyt jo ohi. Itseni ohi se meni 25 vuotta sitten, en ehtinyt edes laiturille perävaloja ihailemaan.

Jukka

Moottoripyorailyn_tuki_ry sanoi:
Moto3-luokkaan onkin helppo siirtyä suoraan junior cupista. Suomessa ajettava Moto3-luokka taas on pyörien hinnoiltaan sitä luokkaa, ettei tarvitse unta nähdä. Vakavissaanko ajattelit, että noista junior cupin pyöristä ja niille saavutetuista näytöistä siirryttäisiin suoraan sitten maailmalle Moto3-luokkaan? Ja jos siirtymä Moto3-luokkaan tapahtuisi parin, kolmen vuoden näyttöjen jälkeen kusiaista, niin juna olisi mennyt jo ohi. Itseni ohi se meni 25 vuotta sitten, en ehtinyt edes laiturille perävaloja ihailemaan.

Jukka

Onhan siinä huima nopeus ero Moto3 luokan pyöriin. Mutta ompahan ainakin kokemusta nelarista. 2-tahtiset ovat menneen talven lumia, niihin on enää turha takertua.

Nykyisiä Moto3 ei kyllä suomessa nähdä.

Hyvinhän eräs Kallio Racing tiimissä ajava kuljettaja viimekaudella siirtyi minimotoista suoraan 600cc. Uskon myös että kyyti kasvaa tänä vuonnakin superstockeissa.

Tässä oli mielipiteeni, ehkä lähde juupas eipäs kijoitteluun. Jatketaan tarinaa varikolla.

kyllä toi gp450 pyörä on ainakin mun mielestä mainio vaihtoehto 125 2t pyörälle.kun tuossa tulin avanneeksi moottori rikkojen pandoran lippaan niin kyllä mä kuitenkin sanon että 450cc on kustannuksiltaan edullisempi ja ennenkaikkea luotettavampi/helpompi kun 125 2t pyörä kaikkine suuttimen vaihto jumppineen.minä ainakin uskon että kun kausi 2013 alkaa näitä on radalla paljon,ensi vuosi menee vielä kyttäillessä:thumbup:

pena1 sanoi:
Hyvinhän eräs Kallio Racing tiimissä ajava kuljettaja viimekaudella siirtyi minimotoista suoraan 600cc. Uskon myös että kyyti kasvaa tänä vuonnakin superstockeissa.

Tuollaisilla murrosikäisille tai sitä vielä odottaville alle 150 cm natiaisille kusiainen on liian raskas fillari käsiteltäväksi. Itselleni oli Tunturi Tigerkin oli siinä ja tässä, kusiaisen päälle en olisi päässyt kuin avustettuna (ikä 15, pituus 140 + ja paino jossain 30 korvilla) Nyttemmin jaksan kyllä isompaakin pyörää varikolla työntää ja jalatkin yltävät maahan.

Kalliot tietämäni mukaan ajattavat GP450 luokan kuskia ensi kaudella Suomessa.

Itsekään en usko nettiväittelyiden osoittavan asioita oikeiksi tai vääriksi. Bomber-Magazinen päätoimittajan pseudonyymit olivat 2000-luvun alussa internetin ihmemaailmassa sitä mieltä, ettei ratapäivillemme tule ketään muuta ajamaan kuin minä itse ja joku pv-kuski. On siellä näiden reilun 10 vuoden aikana kai joku kolmaskin joskus nähty ja tuhoon jo ennakkoon tuomitusta Jokamiesluokastakin kai jotain tuli vaikka sitä oli jo kokeiltu ja nähty. 2005 sitä ei halunnut kukaan SM-kisoihinsa, nyt melkeinpä kaikki kilpailunjärjestäjät.

Katsotaan mitä luokasta tulee. Itsehän tuota en ole kehittämässä eikä minulla ole senttiäkään kiinni. Toivottavasti ottaa tuulta purjeisiin.

Jukka

pena1 sanoi:

Jos tarkkoja ollaan, niin Joel siirtyi minisupermotoista, jotka ovat kooltaan minimotojen ja 450:n väliltä. Minimotot ja minisuperit ovat muuten myös hyviä luokkia paitsi nuorille, myös aikuisille, joille esim. muu rata-ajo on liian kallista tai vaikkapa radat liian kaukana. Karting-ratojahan on vähän siellä sun täällä.
Toki 450-luokka on varmasti hyvä ja kiinnostava sekin, riippuen mitä etsii.

Viimeksi muokattu:
Kyllä se on helevetin hyvä, että tuloo lisää ykspyttyysiä nelaria radoille ja toivottavasti samalla vähenis nua nelipyttyyset miälen tylsistyttäjät jokka kiljuu liian kovaa... :grin: :grin:

Kyllähän tuommoinen luokka vaikuttaa ihan hauskalta vaihtoehdolta. Itseäni ei ainakaan kiinnosta kuunnella niitä 2t piikkivehkeitä pätkääkään varikolla päryyttämässä, joten tämä on ehdottomasti hyvä juttu. Vielä jos mopoja saadaan viivalle huomattavasti enemmän, kuin esim viime kaudella oli piikeissä, niin alkaa olla järkeä kilvanajossakin.

Osaako joku sanoa että minkälainen teho tuommoisessa on vs. 125cc kilpuri? Kuinka paljon esimerkiksi 80 kg kuski antaa armoa 50 kg kuskille huonon teho/paino -suhteen takia? Kerran olen tuommoista 450 krossimopoa testannut ja mx-radalla siinä oli enemmän tehoa kuin kuskilla taitoa, mutta asfaltilla tulee se toinen ääripää vastaan varmaan aika nopeasti.

Lauri_S sanoi:
Osaako joku sanoa että minkälainen teho tuommoisessa on vs. 125cc kilpuri? Kuinka paljon esimerkiksi 80 kg kuski antaa armoa 50 kg kuskille huonon teho/paino -suhteen takia? Kerran olen tuommoista 450 krossimopoa testannut ja mx-radalla siinä oli enemmän tehoa kuin kuskilla taitoa, mutta asfaltilla tulee se toinen ääripää vastaan varmaan aika nopeasti.

Kari Autio ajoi aika-ajot viimosessa SM:ssä
Kommentti oli, että jos alustan säädöt olis laitettu kohdalleen ja vähän treeniä alle niin ehkä joku sekunti tai pari olis lähtenyt ajasta pois.

TULOKSET pdf.doc

K U V A

Viimeksi muokattu:
Lauri_S sanoi:
Kyllähän tuommoinen luokka vaikuttaa ihan hauskalta vaihtoehdolta. Itseäni ei ainakaan kiinnosta kuunnella niitä 2t piikkivehkeitä pätkääkään varikolla päryyttämässä, joten tämä on ehdottomasti hyvä juttu. Vielä jos mopoja saadaan viivalle huomattavasti enemmän, kuin esim viime kaudella oli piikeissä, niin alkaa olla järkeä kilvanajossakin.

Tuossa speksejä lajiryhmän kokouksessa esitetystä.

Rengas, etu*120/70-17 Slick tai kuvio
Rengas, taka *160/60-17 Slick tai kuvio
Paino ajokunnossa *n.100 kg
jousitus etu 43mm marzocchi USD
120mm stroke + mahdollista lisätä cartridge kit
taka std MX + muutososat (sis. Kit )
mahdollista päivittää kunnon iskunvaimentimeen
Etujarru Brembo 4 mäntäinen radial satula
Etujarru Brembo Radial pääsylinteri
320mm jarrulevy
Huipputeho n.55 hv / 9500 rpm
voidaan ajaa huoletta yhdessä 125GP

Ja tuossa sitten ennakkoon kerrottuja vasta-argumentteja varikkoropaamiselle. Itse en tekniikasta mitään ymmärrä, joten en ota kantaa, laitan vain suoraan lainattuna alan ammattilaisen kommentit.

" Helpompi ylläpitää ja huoltaa ? – omat taidot ei riitä niin merkkihuolto auttaa.
Kisaviikonloppuna perushuollot ja voi keskittyä ajamiseen.
Sama aloitus pyörä -> Pyörän kehittäminen mahdollista kun ajotaidot kehittyy. "

Jukka

Back