• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uusi ajokki haussa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Nakkila / Rauma
Foorumilla olen uusi, moottoripyöräilijänäkin suhteellisen vihreä. 90-91 keikuin kevarin päällä (Yamaha DT '85) ja kesällä 2002 tuli 10tkm Yamahan FZS600 pyörällä (vm.01). Sitten muuttuivat vakuutusasiat jne. ja päätin pistää uudelleen aloitetun harrastuksen tauolle. Tänä keväänä viimein kuume oli sitä luokkaa, että pyörä yksinkertaisesti oli saatava!
biggrin.gif
Ostinkin sitten käytetyn halpispyörän, eli Suzuki GSX-F 750cc on nyt alla ja huhtikuun alkupuolelta tähän hetkeen on jo n. 3500km takana. Vaan mikä iski? No se sama mikä tuhansiin muihinkin motoristeihin. Pakko saada uudempi mopo alle! Minun tapauksessani ihan pakko ei ole saada isompaa ja tehokkaampaa.

Olen tässä sisäistänyt pikkuhiljaa sen, että mikä minua kiinnostaa moottoripyöräilyssä. Sen kautta olen myös päässyt kiinni siitä, että millainen tuo seuraava pyöräni olisi. Kankea 184cm kroppani, josta suurin osa on jalkoja asettaa myös omat erityisehtonsa.

Eli viihdyn parhaiten mutkatiellä, ilman kyyditettävää - vaimo tosin on kyydissä aika useinkin - ja nopeusalueella 80-150km/h. (Siis toki rajoitusten puitteissa
bowdown.gif
) En kaipaa suuria huippuja, mutta kiihtyvyys kelpaa kyllä. Haluan kevyen ja hyvin hallittavan pyörän, sellaisen johon todella voi kurvissa luottaa. Pitkiä matkoja en aja, kesän pisimmät siivut jäävät alle 400km mittaisiksi, pääosin liikutaan 100km molemmin puolin.

Näiden lisäksi olen kyllästynyt vinguttamiseen. Eli haluan twinin. Sellaisen pyörän, jolla käytännön tehoalue on luokkaa 5000-8000rpm. Hinnallakin on osuutta tähän valintaan kun duunari olen. Olen päätynyt seuraaviin vaihtoehtoihin:

Aprilia SL 1000 Falco (2000) - Koeajon perusteella sopii minulle, vaikka käsiin aavistuksen liikaa nojataankin. Tästä ryhmästäni tehokkain ja tämä miettimäni yksilö vielä lastulla ja Aprilian omilla hiilikuituputkilla. Moottori on hieno, alusta toimii. Kallein.

Honda VTR 1000F Firestorm (1997-) - Koeajon perusteella aika lailla Falcon kaltainen ajoasennoltaan, eikä moottorissakaan ole valittamista. Tiettyä yksilöä ei ole vielä löytynyt / mielessä. Hinnaltaan sopivia, kunhan vain sopiva löytyisi.

Kawasaki ER6-n (2006) - Pidin tätä jostain syystä viime yöhön asti rivinelosena.. Tämä on siinä mielessä mielenkiintoinen vaihtoehto, että uuden tai lähes uuden saisi samalla hinnalla kuin noita ylläolevia. Tehoa on 72hv, eli siinä ja siinä riittääkö, kun tuossa Suzukissa on yli 100 ja FZS:ssäkin 95hv. Tämän koeajan tänään. Sitten tiedän enemmän. Periaatteessa tämä voisi olla juuri sopiva laite... Tosin jostain syystä olen aina hiukan kavahtanut Kawoja.
nixweiss.gif

Yamaha TRX 850 (1999) - Erittäin mielenkiintoinen pyörä, josta huomenna minulla on koeajo. Kyseessä oleva yksilö on hiukan kallis, mutta hirvittävän kiinnostava. Välirahakin on jo sovittu ja se on sinänsä OK, mutta kuten sanoin lähtöhinta on aika paljon muita vastaavia - joskin vanhempia - kalliimpi. Ajelin jo hiukan tällä, mutta huomenna sitten kunnon koeajoon. Tehoa vain n. 10hv enemmän kuin Kawassa ja samantyylinen paralleltwintekniikka, mutta vääntöä on sitten reippaasti enemmän.

Eli mielipiteitä otetaan vastaan! Minkä juuri sinä ottaisit?

Suzuki sv 1000 s Suosittelen. Vaikkei listaltasi löytynytkään. Vääntöä ja tehoa piisaa. Ei tarvitse vinguttaa aivan tapissa ja silti meno on sangen vauhdikasta, tosin tuo 150 tulee vastaan aivan liian nopeasti. VTR:ään sitä kai voisi verrata. Ajo asento hieman pystympi kuin kyykyillä joten ranteillakaan ei tarvitse makaa.

Selvästi haluat tehoja pyörältäsi, joten älä osta er kutosta se jää pieneksi päivässä!!! Suosittelen tonnista.

Sullahan näyttäis olevan siellä ihan sopiva kauppa kotikylällä, joten eikun sinne. Noilla mieltymyksillä ja toiveilla sopiva pyörä olis Aprilia Tuono. Kannattaa käydä kokeilemassa. Siinä on periaatteessa sama kone kuin tuossa Falcossa, hiukan korkeampi ja pystympi ajettava, runko samanlainen kuin Millessä. Siinä on tilaa myös pitkäjalkaiselle, selvästi enemmän kuin esim. Suzukissa, jota siitä samaisesta kaupasta myös löytyy. Käypä koeistumassa. Pikkukate halkoo pahinta ajoviimaa, mutta pystympi ajoasento toki verottaa mukavuutta isommissa vauhdeissa.

Tosin se Falcokin on aika leppoisa ajettava ja monessa suhteessa Tuonon kaltainen. Runko, jarrut jne. ovat samaa toimivaa laatua. Molemmat ovat myös pärjännet hyvin vertailutesteissä. Siihen etunojaan tottuu nopeasti, varsinkin suuremmissa nopeuksissa, joissa se tuntuu jo mukavalta. Oma 180 sentin ruho mahtuu sen päälle ihan kivasti ja ajomukavuus on ok, vaikka se Tuonoa selvästi matalampi onkin.

Sitten yksi periaattellinen vaihtoehto tuolle TRX:lle olisi sen esikuva, eli 'se aito' Ducati, vaikka SS900 tai SS1000 DS. Kannattaa käydä kokeilemassa, voit jopa tykästyä, ainakin jos sitä TRX:ää vakavasti harkitset.

Eli juuri noista vaihtoehdoista itse ottaisin empimättä Falcon. Muut ovat tylsempiä, etenkin parin kuukauden ajon jälkeen. Tosin oma maku ja omaperstuntumahan sen jälleen kerran taas ratkaisee, joten eikun koeajamaan, ja tee valintasi sen perusteella.

SS 1000Ds Ducatia kannattaa käydä ilmanmuuta koeajamassa.
Kallein noista taitaa olla, mutta elämä on.

Tuono on kyllä koeajettu ja olisi ehkä se kaikkein sopivin peli minulle, mutta tällä hetkellä liian kallis.

ER6-n oli koeajolla ihan sairaan hieno, mutta aavistuksen puhditon. Maukas peli, etenkin sliparilla, höyhenen kevyt. Ikävä vain, että senkin hinta jää aika korkeaksi, kun omasta ei tahdo näemmä uuteen pyörään saada oikein minkäänlaista hyvitystä. VTR:iä ei edelleenkään ole vastaan tullut sopivia ja Ducatit ei kiinnosta mm. huoltoteknisistä ja hintateknisistä syistä. SS:n ulkonäkökään ei oikein osu mun makuuni.

Eli, lyhyesti. Huomenna TRX:n koeajo, katotaan jääkö samalla käteen moinen kapine.

Tonninen Fasu? Jos kerta 600:n ei ahistanut niin tonnisessa on todennäköisesti kaikki mitä tarvitset..

(mieli teki esittää tonnista kilokiksutinta mutta ei jaksa
biggrin.gif
)

Itsellä kymppitonnin verran kokemusta SV1000:sta, ihan kelpo laite. Moottori tosi mukava, mutta vähän tylsä. Ei mitään suurempia tehopiikkejä, mutta vetää tasaisesti jo tosi alhaalta. Alusta/runko ei ole mitään rakettitiedettä. Eniten jäi ärsyttämään sellainen löysän tuntuinen kokonaispaketti, ja teki taas mieli vähän tiukempaa fillaria.

Varmaan painii aika samassa sarjassa Hondan kanssa, ainakin siihen sitä verrataan usein. Itse en VTR:ää ole ajanut, joten eipä siihen osaa sen suurempia kommentoida. Pitäisi irrota kohtuu budjetilla, uudet nakumallit pyörii 11ke:n hinnoissa, katteellisesta saa maksaa vähän enemmän.

Tonninen Fasu? Jos kerta 600:n ei ahistanut niin tonnisessa on todennäköisesti kaikki mitä tarvitset..

Tjoo, FZS1000 oli pitkään mukana ainoana rivinelosena. Mutta kun sen nyt vaan pitää olla twini tällä kertaa... Enkä minä kyllä tarvitse 145hp mopoa.

Olen kallistumassa tuohon TRX:n. SV ei oikein sytytä millään tasolla ja ainakin jonkun mp lehden vertailutestissä sitä haukuttiin esim. VTR:ään verrattuna.

TRXn plussia:
- Yamaha
- Erikoinen, etenkin kyseinen yksilö, Suomessa.
- Ajoasento juuri sopiva (varauksella, katsotaan huomenna paremmin.)
- Hinta sopiva. Sopiva pärrä saatavilla heti.

ER6-n voisi olla vielä parempi, mutta hiukan tosiaan epäilyttää, että onko liian mopo. Lisäksi tosiaan sellaista ei nyt tunnu saavan vaihtopyörää tarjoava sopivasti. Suoraan ostamallahan se on käsittämättömän halpa.

Palaan asiaan huomenna, ehkäpä valintani tehneenä.

Kyllä tässä nyt niin kävi, että kotio tuli tuo TRX. On kyllä kuin uusi kuntonsa puolesta. Kuvia löytää täältä:

http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/download.html

Yksin ajaessa tuo on juuri sitä mitä hain pyörältä. Se pieni tehoero Kawasakiin tuntuu kyllä ja murinatkin on makeammat.
tounge.gif
Yksi ongelma on ja se on se, että miten saisi asennoitu siihen, ettei yrittäisi ajaa enää sillä isoimmalla pykälällä aina. Nimittäin tuossa tehoalue alkaa jostain noin +4000rpm ja vitosella tuo tarkoittaa n. 120km/h mittarissa. Eli mutkatietä on järkevämpi ajaa kolmonen tai nelonen sisällä. Taajamassa kakkosella... Ei tuossa sinänsä mitään, kunhan opin vaan pyörän tavoille. Täyskaasukiihdytys 1. -> 2. -> 3. on kyllä jotain niin makiaa - vaikka tuskin tuo siinä edellistä mopoa nopeampi on - mutta silti. Se tunne on ihan eri...

Olen tyytyväinen. Ruusuja myös Forssan Motofocuksen väelle asiallisesta palvelusta ja sopivasta välirahasta.
bowdown.gif

EDIT: Ai niin. Kaksin ajellessa kuului kummalista nurinaa takajaggaran suunnalta... Pitänee ostaa kieppi roudarinteippiä.
biggrin.gif
Ei vaan tosissaan tuo on kuulemma paljon huonompi kuin äffä takanaolijalle ja onhan se nyt selvä asia. Toisaalta kuskille tuo on suhteellisen OK myös kyytiläisen kanssa.

Suurin plussa GSX-F:ään verraten on tuossa se vakaus ja sellainen luotto mikä syntyy, kun pyörä menee juuri sinne minne haluaa, eikä vatkaa kurveissa yhtään. F oli sellainen lulla ja kurveissa levoton. Siitä en siinä pitänyt, muuten se oli mainio kapistus, jolla tosiaan taittui n. 4000km tänä keväänä.

EDIT2: Ai niin, ekan 200km bensankulutus n. 4,2 litraa sadalla... Voikohan tuo edes olla totta?

^ kyllä on muuten aika hienossa kunnossa pyörä!!!

PS: melkein yhtä puhdas kuin mun.
biggrin.gif

Onnea & Turvallisia/vauhdikkaita twini-kilsoja.

On kyllä erittäin siisti.
Ei oo kauhean yleinen peli, mut nyt oon nähny melkein joka päivä kaks kappaletta työmatkalla Pirkkalaa ohittaessa.

Kilometrejä...

Kai se nyt pienellä menee kun hissuttelee
biggrin.gif
olisit ostanut monkkarin=1,4l/100km Voiko olla totta
wink.gif

Siksipä ihmettelinkin, kun ajoin tuosta testilenkistä ensin 150km yksin mutkateitä ihan silleen reippaasti ja 50km kakspäällä hiukan rauhallisemmin. Oikeastaan ihan samaa ajoa, kuin vanhalla pyörällä, joka vei n. 5,5l / 100km. Onhan tuossa twinissä tietty kierrokset paljon pienemmät samoissa nopeuksissa.

Samahan se on, mitä vähemmän vie, sen parempi.

EDIT: Muokkaan tätä viestiä ja laitan edelläolevan kirjoituksen oikeaan paikkaan, kunhan saan oikeudet tehdä niin jossain vaiheessa.

EDIT2: En tehnyt kauppaa tj:n kanssa kuten ensin oletin, vaan vanhemman myyjän kanssa. Tj:nkin kanssa vaihdoin muutaman sanan ja vaikutti asialliselta hepulta.

EDIT3: eli viestissä oli kyse Motofocukselle menevistä ruusuista, jotka nyt siirsin oikealle alueelle.

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=52306

Ajelin tuossa kokeeksi "hiukan"
sport05.gif
lujempaa enimmän osan toisesta tankillisesta. Sainkin kulutuksen nousemaan jopa huimaan 4,5l / 100km lukemaan.
tounge.gif

Tuo pyörä kertakaikkiaan sopii minulle kuin hansikas. Ajoasento on sellainen, että kädet ei puudu, vaikka etukenoa on selvästi enemmän kuin edellisessä pyörässä. Katteet suojaa hyvin ja niiden taakse pääsee loistavasti tarvittaessa makaamaan. (Oliskohan tuossa mulla jokin tarvike "tuplakupla" kun ei näytä orkkikselta.) Pyörä taipuu todella hienosti nopeisiin mutkiin, hitaissa on opettelemista vielä. Renkaat (Micheli Pilot Sport) pitävät tavallisella tielläkin kuin tauti. Tänään vetäisin tutun mutkatien kuin en koskaan millään laitteella aiemmin. Se tunne. Nelonen koko matkan pesässä, jarruihin tai vaihteistoon ei tarvinnut koskea koko aikana..

Ihan helvetin hauskaa. Tämän tunteen takia minä moottoripyörän ostin...

Tuohon päälle se, että laite on huollettu, siinä on liki kaikki lisäjutut valmiina ja lähes uudet renkaat alla ja se vie naurettavan vähän bensaa. Kyllä.. Unelmat voivat toteutua.

Johon on tullut huhtikuun alusta tähän päivään kilsoja hiukan yli 1000kpl... Ei paljon auton kesärenkaat kulu, kun on kakspyöräinen käytössä.
tounge.gif

Tehtiin vaimon kanssa TRX:llä sellainen reilun 400km lenkki erilaisia teitä. Täytyy tunnustaa, että matkakäyttöön ja erityisesti kakspäällä tuo on aika huono. Etenkin verraten Äffään. Perse puutuu molemmilla niin, että sellaisen 70km välein on pakko pitää pieni lepuutustauko. Lisäksi takamatkustajan jalkatapit kuulemma tärisee välillä ikävästi. Muuta miinusta en ole Yamahasta ekan 1000km aikana löytänytkään. Kulutus matka-ajossa 2 päällä oli edelleen 4,5l / 100km. Pääosin nelosella, isommat maantiet vitosella ajeltiin.

Tosin ei minusta mitään matkamotoristia ikinä tulisikaan ja vaimoakin yritän kannustaa ajamaan kortin ja ostamaan oman mopon. Ei tosin paljoa tartte kannustaa, kun kuume on melkoinen.
cool.gif

Back