• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uudet öljyt gixxeriin.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Markus81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Espoo
Tarvis vaihtaa taas öljyt -07, gixxeriin, mitäs öljyjä suosittelette ja mistä sais kohtuuhinnalla?

Tarvis vaihtaa taas öljyt -07, gixxeriin, mitäs öljyjä suosittelette ja mistä sais kohtuuhinnalla?
Pistä Gastrollin R4.. Tyhmää vain hakea huonoja öljyjä ja halvalla jos omistaa -07 gigsun.. Ei siinä ainakaan säästöä tee jos huonoa sinne latasee!

Maksaa sen 46e 4l kannu Allrightissa.
Eipä se ennenkään ole tarvinnut noin "hyviä" öljyjä
biggrin.gif

Pistä sinne oikeastaan mikä tahansa 10w-40 öljy joka täyttää luokitukset niin pelaa. Semisynteettinen on yleensä hyvä vaihtoehto, täyssynteettisillä liruilla usein ainakin mekaaniset äänet ovat hiukan kovemmat.

Lähes kaikki huollot kaatavat kaikkiin pyöriin jotain 10w-40 semisynteettistä. Merkillä ei niin väliä.

Siinä Tylyttäjällä aika hyvä vastaus. Halpaa Motulia löytyy esim. Motonetistä. Taitaa maksaa Castrolin R4 vähän enemmän kuin 46e koska semisynteettinen Castrol GPS maksaa 46e/4 l.

Edit. Se Castrol R4 maksaa 66 (!) e/4 l.

Ostin juuri varastoon pari purkkia Motulin 7100 10W-40:stä litkua. Sitä tulee uusi CBR syömään.

Mun mielestä on järjetöntä säästää öljyissä. Viskositeetti ja Api kertoo hyvin vähän öljyn ominaisuuksista. Esim. kuumakestosta ne ei kerro juurikaan. Öljyissä on hirveä määrä muitakin mitattavia ominaisuuksia, joita on räätälöity moottoripyöräkäyttöön.

En nyt tiedä saavutetaanko kevyessä käytössä kovinkaan suuria hyötyjä, mutta hyvät öljyt toimii koneen "vakuutuksena". Ei tule öljyistä johtuvia ongelmia kulumisen suhteen pitkällä tähtäimellä. Rahallisesti saatava säästö halpisöljyjä käytettäessä on hyvin pieni. Jos säästää VUODESSA peräti 50€, on se hyvin pieni rahamäärä kokonaiskustannuksia mietittäessä. Ravintolaillassa tollanen rahamäärä helposti menee yhdessä illassa.

Jos käyttää puolisynteettisiä moottoripyöräöljyjä, ei se pitäisi liikaa käydä lompakon päälle. Tunnettujen valmistajien puolisynteettiset öljyt ovat kohtuuhintaisia ja toimivat varmasti moitteettomasti pitkällä tähtäimellä.

"Mun mielestä on järjetöntä säästää öljyissä. Viskositeetti ja Api kertoo hyvin vähän öljyn ominaisuuksista. Esim. kuumakestosta ne ei kerro juurikaan. Öljyissä on hirveä määrä muitakin mitattavia ominaisuuksia, joita on räätälöity moottoripyöräkäyttöön. Esim. prätkäöljyissä käytetään vaihteiston takia korkeapainelisäaineistusta."

Prätkäöljy purkissa mainitaan vaihteistoluokitus API GL-1. Katsoppas mitä se tarkoittaa ja lue tekstisi uudestaan...
biggrin.gif

"Mun mielestä on järjetöntä säästää öljyissä. Viskositeetti ja Api kertoo hyvin vähän öljyn ominaisuuksista. Esim. kuumakestosta ne ei kerro juurikaan. Öljyissä on hirveä määrä muitakin mitattavia ominaisuuksia, joita on räätälöity moottoripyöräkäyttöön. Esim. prätkäöljyissä käytetään vaihteiston takia korkeapainelisäaineistusta."

Prätkäöljy purkissa mainitaan vaihteistoluokitus API GL-1. Katsoppas mitä se tarkoittaa ja lue tekstisi uudestaan...
biggrin.gif
Joo. Näköjään muistin väärin ton EP-lisäaineistuksen suhteen. Sekoitin sen moottoripyöräöljyjen yhteydessä usein kehuttavaan korkeaan öljykalvon lujuuteen.

biggrin.gif
Joo. Näköjään muistin väärin ton EP-lisäaineistuksen suhteen. Sekoitin sen moottoripyöräöljyjen yhteydessä usein kehuttavaan korkeaan öljykalvon lujuuteen.
Mp-öljyä käytän minäkin, olen toki dieselmoottoriöljyäkin kokeillut eikä pahaa sanaa siitäkään. Mutta en vain raaskisi ehkä maksaa yli kuuttakymppiä neljästä litrasta mustaa kultaa. Olen omat neljän litran pönttöni ostanut 25-35 e hintaan, merkistä riippuen. PS. Eikä mineraalin ja semisynteettisen eroakaan ole oikein huomannut, suurin ero taitaa muodostua korvien välissä. Toki eroa on, mutta oma rauhallinen ajotyyli ei välttämättä huippuöljyä tarvitse. Lisäksi öljynvaihtoväli tulee puolitettua.

Ei mun mielestä ole järkeä kun jotkut vaihtaa öljyt 2000-3000 kilsan välein ihan normaaliajossa.Eiköhän se öljy kestä siellä sen normaalin vaihtovälin.
Enemmän tossa menee paskaa koneeseen kun proppuja irrotellaan ja suodatinta vaihdetaan joka välissä.

Ei mun mielestä ole järkeä kun jotkut vaihtaa öljyt 2000-3000 kilsan välein ihan normaaliajossa.Eiköhän se öljy kestä siellä sen normaalin vaihtovälin.
Enemmän tossa menee paskaa koneeseen kun proppuja irrotellaan ja suodatinta vaihdetaan joka välissä.
3000 vaihto välit on tosiaan overkill'iä katukäytössä, vakiopyörillä.

Saa olla aika taavetti huoltohemmo jos sinne likaa vaihdossa saa enemmän kuin kytkin tai ohivirtaus tuottaa.
biggrin.gif

-J-

Ostin juuri varastoon pari purkkia Motulin 7100 10W-40:stä litkua. Sitä tulee uusi CBR syömään.

Mun mielestä on järjetöntä säästää öljyissä. Viskositeetti ja Api kertoo hyvin vähän öljyn ominaisuuksista. Esim. kuumakestosta ne ei kerro juurikaan. Öljyissä on hirveä määrä muitakin mitattavia ominaisuuksia, joita on räätälöity moottoripyöräkäyttöön.

En nyt tiedä saavutetaanko kevyessä käytössä kovinkaan suuria hyötyjä, mutta hyvät öljyt toimii koneen "vakuutuksena". Ei tule öljyistä johtuvia ongelmia kulumisen suhteen pitkällä tähtäimellä. Rahallisesti saatava säästö halpisöljyjä käytettäessä on hyvin pieni. Jos säästää VUODESSA peräti 50€, on se hyvin pieni rahamäärä kokonaiskustannuksia mietittäessä. Ravintolaillassa tollanen rahamäärä helposti menee yhdessä illassa.

Jos käyttää puolisynteettisiä moottoripyöräöljyjä, ei se pitäisi liikaa käydä lompakon päälle. Tunnettujen valmistajien puolisynteettiset öljyt ovat kohtuuhintaisia ja toimivat varmasti moitteettomasti pitkällä tähtäimellä.
Ihan mielenkiinnosta kun tunnut olevan tarkka siitä mitä öljyä mopoosi laitat niin mikset laita hondan omaa 10W-40 öljyä jota valmistaja suosittelee ja monet muutenkin kehuu. Onko motuli mielestäsi laadukkaampaa ja valmistaja puhuu puutaheinää vai onko se vaan liian halpaa?

Ihan mielenkiinnosta kun tunnut olevan tarkka siitä mitä öljyä mopoosi laitat niin mikset laita hondan omaa 10W-40 öljyä jota valmistaja suosittelee ja monet muutenkin kehuu. Onko motuli mielestäsi laadukkaampaa ja valmistaja puhuu puutaheinää vai onko se vaan liian halpaa?
Niinpä. Itse käytin edellisessä XX:ssä ensin muutaman kerran GPS:ää, sitten kokeilin Hondan omia ja koneen käytös parani huomattavasti. Gastrol oli niin ohutta lientä, että laatikko kolahteli ihan vi***ti ja käyntiäänetkin oli melko lujat, omat kurat kun heitti niin siihen loppui kolahtelut. Hintakin oli vissiin 10 € edullisempi...

Tulipa mieleen Castrolista... Kun kävin vaihdattaa öljyt, niin korjaaja yhtäkkiä tokaisi:

- Oho, onpas juoksevaa tavaraa. Koska viimeksi vaihdettu?
- Pari tonnia ajettu...
- Mitäs litkua tämä on?
- Castrolia...
- Mä Arvasin!
tounge.gif

jos ajat normaalia katu-/matka-ajoa tai radalla kisaa tosissaan tai harjoitusmielessä, niin hinta-laatusuhteeltaan mobil delvac 1400 tai mx 15w-40 ovat parhaita öljyjä prätkään.

Ainakin omassa gixussa huomas selvän edun Castrol GPS vs. R4. R4:n eduksi. Kytkimen ja vaihteiston toiminta oli huomattavasti parempi R4:lla. Eli sitä syö mopot jatkossakin. Toinen hyvä öljy, mikä on toiminut hyvin on Repsolin 10w50 Racing. Täyssynteettistä syö siis mun mopot
smile_org.gif
!

Back