• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uudenlainen tie kokeiluun Laihia-Vaasa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Number28
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
YLE:n uutisissa oli juttua uudentyyppisestä tiestä, joka poikkeaa tavalisesta tiestä ajokaistojen keskellä olevasta metrin levyisestä tärinäviivasta. Tie otetaan käyttöön Laihia-Vaasa välillä.

Itselleni tuli mieleen, että tuohan voi olla turvallisempi motoristin kannalta kuin keskikaide, koska kaatuessaan motoristi ei lentäisi rautaiseen kaiteeseen ja silti tuo estää kohtaamisonnettomuuksia.

3:54-6:15

Ja ei keskitytä siihen motoristin ohitukseen ilman vilkkua tässä topicissa!

Epäilen vahvasti, ettei tule jäämään Suomeen; päällysteen pahin vihollinen on vesi, joka edesauttaa päällysteen purkautumista ja keskisaumalla oleva tärinäraita on pahimmassa mahdollisessa paikassa. Lisäksi mielenkiintoista nähdä sen toimivuus talvisissa olosuhteissa.
Euroopassa vastaavanlaisia teitä on paljon ja kokemuksella voin sanoa, että mielenkiintoista ajella sellaista kilometritolkulla jonkun hitaamman perässä kun ohittaminen mahdotonta...

Ja eikös tuo ole suht liukaskin sateella?
Tosiaan itse ajokaistan kaventaminen varmastikin edesauttaa vain riskiohituksien ym. kasvua kun ihmiset kyrpiintyvät edellä ajavaan hidastelijaan kun ohi ei pääse. Ja nopea kaasutus/käännös tuon päällä saisi varmaan kotilonkin ties millaiseen luisuun. Ajatuksena idea kuitenkin ajaa asiansa, parempi se sentään on kuin keskikaide. Mutta henk. kohtaisesti en kaipaisi kumpiakaan maanteille, ja rahaa säästyisi vaikka itse tien kunnossapitoon.

No, onneksi vielä riittää teitä joissa ei ole keskellä muuta sinne kuulumatonta kuin normaalit viivat...

Eikös jo nyt ole käytössä jonkinlaisia tärinäraitoja... muistaakseni kakkostiellä... jotka tosin ei ole mitään asfaltin päälle vedettyjä viivoja vaan tiehen on painetty keskiviivan päälle tien suuntaan nähden poikittaisia matalia uria, vaan eihän ne suoranaisesti mitään estä... herättää kuskin ehkä.

Tuo on sinänsä hyvä idea että levennetään tietä. Olisi mielenkiintoista tietää onko Koskenkylä - Kouvola välillä olevalla tien levennyksellä ollut mitään vaikutusta onnettomuustilastoihin.

Miten ne tärinäraidat haittaavat ohitusta?Minä ainakin teen ohituksen reilusti toista kaistaa.Ei siinä keskellä ole pakko norkoilla.Pitää ohitettavaan niin reilun välin, ettei tarvi kurkkia siitä puskurin juuresta.

Ko. tietä pari kertaa ajaneena rankkasateessa ja kuivalla kelillä -> ei mitään ongelmia. Näitä tärinäuria on ollut teiden reunoilla jo jonkin aikaa, sama juttu.

IMO ihan hyvä juttu. Ei haittaa pyörää laisinkaan ja voi hyvinkin estää kohtaamisonnettumuuksia väsymisen vuoksi.

Ainakin reilu 20 vuotta sitten mainitulla Laihia - Vaasa välillä oli keskinopeudet aamu kuudelta tuollaiset 140. Itse tuohon "Cannon Ball" -kisaan osallituneena muistan. En tiedä mikä on nykytilanne, ehkä nuo on jopa tarpeelliset. En ymmärrä miten mopoja haittaisi? Harva yleensä ajaa sateella(?) ja onko silloin välttämätön tarve ohitttaa?

Johan jonkinlaisia tärinä-raitoja on rouhittu niin keskelle, kuin sivuun ainakin pääkaupunkiseudulla mm. hangontielle ja kehä3:lla läntisessä päässä. Joskus 90-luvun alussa kokeilivat kaistaviivojen maalausta Lahden tiellä siten, että renkaan menessä sen päälle tulee siitä tärinää. Mutta lienee testit lopettu, kun talven aikana aurakset olivat syöneet kaiken pois.

En ymmärrä miten mopoja haittaisi? Harva yleensä ajaa sateella(?) ja onko silloin välttämätön tarve ohitttaa?
1) Toiset ajavat sateen sattuessa sateellla, esim. itse olen 97% ajokauden ajoista ajanut prätkällä kun toinen vaihtoehto on VR tai bussi
2) Sateellahan se on vasta ikävä peesailla kuuttakymppiä kahdeksankympin alueella ajavia - matkassa kestää kauemmin (kastuu enemmän), ja vesisuihku ei todellakaan auta asiaan.

Toinen asia sitten kokonaan on se miten tuollainen täristysväristys haittaa ohitusta.

Toinen asia sitten kokonaan on se miten tuollainen täristysväristys haittaa ohitusta.
Jos nuo tärinäviivat eivät ole tavallista syvempiä niin ei minua ole haitannut, liukkaudesta jne. en kuitenkaan osaa sanoa, koska en ole koskaan sateella ajanut tärinäviivan päällä. Alussa itsellä oli ennakkoluuloja tärinäviivoja kohtaan, mutta kun ohitin niin ne ennakkoluulot lähti pois, itsellä ainakin onnistui ihan mallikkaasti. Liekköhän niitä sitten eri syvyisiä täällä Suomen mantereella?

Sateella nuo tärinäraidat heikentävät tien kestävyyttä. Asfaltin rikkoutuminen alkaa, kun painava leveä kuorma-auton pyörä osuu vesikolon päälle. Syntyvä paineisku purskauttaa asfaltin auki kolon reunalta.

Kuulostaa ihan hyvältä. Ei mua ole koskaan tärinäraidat häirinneet. Huomattavasti enemmän ne tuntuu autolla niiden yli ajaessa. Mopolla ku oon ollu liikenteessä, ei noi oo ohitustilanteissakaan häirinneet lainkaan.

Kyllä ainakin Oulusta pohjoiseenpäin tiellä nro4 kaistojen väliin jyrsityt about 30cm leveet poikittaisurat aiheuttaa selvästi haittaa yliajettaessa.
Tasakaasulla ei nopee ylitys aiheuta yleensä kuin meluhaitan. Muta kiihytäppä siinäkohin ohitukseen, saa yleensä arpoo suuntia jonkun aikaa ku vispailee nii keleesti. eilen viimeksi.. Voi olla että on paljon kiinni kulmasta ym, miten niihin jyrsintöihin sattuu renkaat täsmään. Sateella en todellakaan lähtis niiden ylityksessä siimaa juuri sisään kelaamaan, kuivan kelin kokemuksiin vedoten märkäpito on luokkaa highsider , luulisin näin.

Onhan noita raitoja joka puolella maata sekä pientareilla että keskiviivalla. Moottoriajoneuvolla ajaessa en ole niistä mitään haittaa havainnut.

Fillarilla, siis maantiefillarilla taasen oli kerran hengenlähtö lähellä kun ajelin Tampere-Jämsä etappia ja juuri rekan tullessa takaa osuin tuohon tärinäraitaan. Oli meinaan aivan järkyttävää jytinää ajaa siihen neljääkymppiä täysjäykällä pyörällä ja melkolailla varmasti olisi ollut kumi palasina jos se ei olisi ollut tuollainen 650g superkestävä rengas vaan joku alle 200g kisarinkula.

laihialla halutaan vaan säästää asfaltissa...
tounge.gif

mutta oli noita tehty muuallekin nyt kesän aikana melko paljon kun pohjanmaan kiersin.
en huomannut mitään erikoista tärinän lisäksi. tosin ohittelenkin vähän ja kevyellä kaasukädellä.

Back