• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uuden pyörän huoltaminen itse

Niinhän se nimenomaan on, että merkkihuoltoonkaan ei voi täysin luottaa, mutta ei voi myöskään luottaa siihen, että henkilö itse on huoltanut pyöränsä kunnolla, ellei ole todella hyvää ja luotettavaa dokumentaatiota asiasta. Jotkut öljynostokuitit eivät vakuuta mitään.

Merkkiliikkeen huoltokirjakaan ei tee kovin suurta vaikutusta, mutta se sentään takaa edes jotain. On tullut nähtyä niitä pyörämyyjiä, jotka kirkkain silmin hehkuttavat miten on mopoa pidetty kuin kukkaa kämmenellä, huollettu itse kun ei ne siellä liikkeessä tee mitään kunnolla. Silti takarenkaasta löytyy kamelinpaskapaikkaa, kytkimessä ei ole vapaaliikettä nimeksikään jne.

Pointtini on se, että merkkiliikkeen huoltokirja takaa jotain. Itse huolletut pyörät voivat olla todella hyvin huollettuja ja täysin huoltamattomia tai kaikkea siltä väliltä. Eri ihmisillä kun on erilainen käsitys siitä mikä on hyvää huoltamista (ainakin silloin kun se tehdään itse).

Pointtini on se, että merkkiliikkeen huoltokirja takaa jotain. Itse huolletut pyörät voivat olla todella hyvin huollettuja ja täysin huoltamattomia tai kaikkea siltä väliltä. Eri ihmisillä kun on erilainen käsitys siitä mikä on hyvää huoltamista (ainakin silloin kun se tehdään itse).
Samaa mieltä, vaikka tässä nyt on esitetty näkemyksiä "ristiriidasta". Ei yksinkertaisesti voi tietää kuinka tumpelo toinen on, ainakaan jos ei tunne henkilöä ja tämän työn jälkeä. En tässä aio korostaa kenenkään osaamista, en omaani enkä kenenkään muunkaan.

Otetaan nyt vertailuksi vaikkapa Tampereen eräs suosituimmista huoltoliikkeistä (jääköön nyt nimeltä mainitsematta). Se on ainakin ihan vissi että jonkinlaista osaamista löytyy, sillä motoristien suosio yleensä ansaitaan.

Onhan se tietenkin totta, että joku yksityinen voisi olla vieläkin lahjakkaampi, tai sitten ei. Joka tapauksessa sieltä merkkiliikkeestä saa ainakin hyvää jälkeä. 1000 motoristia, johon mahtuu taitamattomia kuten myös kokeneitakin konkareita, ei voi olla väärässä, eikä nyt puhuta kärpäsistä.
tounge.gif
wink.gif

Näitä samoja pointteja on tässä jaariteltu jo vähän aikaa, mutta sanomani on että kyllä sillä huoltokirjasella on myönteinen vaikutus ainakin minun ostopäätökseeni. Ainakin jos tiedän huollot suorittaneen huoltamon.

Merkkiliikkeen huollosta ei välttämättä ole muuta hyötyä kuin että saa leiman huoltokirjaan - lähes tulkoon pelkästä valohoidosta  
sad_orig.gif
näi on. olen seurannut eräänkin jos toisenkin merkkihuollon toimintaa, nimiä en sano, niin aivan täysin valohoitoa oli uusille pyörille ja eikun leima papereihin ja on ns. huollettu. siis ei edes öljyjä ole vaihdettu, ei yhtään mitään tehty. kommentoivat, että sehän on uusi, ei sille mitään tarvi tehdä, ilmaista rahaa tulee kun tuovat sisäänajon jälkeiseen merkkihuoltoon.

itse huoltamalla saa varmimmin sellaista huoltoa kuin haluaa. tää moottoripyöräily on vielä edelleen rasvanäppien hommaa. meinaan, jos ei halua maksaa ilmasta. olen joskus itekin saanut aikoja sitten prätkän huollosta ja niin vain oli ketju kiristämättä, roikkui ja monet pultit olivat putoamaisillaan, liian löysällä. sen kerran jälkeen päätin, että teen ite mitä osaan tai joku osaava kaveri saa tehdä harrastusmielessä. niitäkin onneksi on ja harrastaja tekee parasta jälkeä.

Itse soittelin muuten tuosta ekasta huollosta (1000 km) liikkeeseen josta pyörän ostin ja joka tän huollon lupas tehdäkin, no setä sanoi että ajella lähemmäs 1500 km ettei aiemmin kannata tuoda... Ens viikolla pitäis tieten soitella ja varata se aikakin että päästäisiin reissuun huolletulla pyörällä. Eli ei muuta kuin
062802moto_prv.gif

Minulle on sanottu erään merkin (ei nykyisen) merkkiliikkeessä, että huolla itse jos haluat ja he lyövät leiman kun ajelen joskus ohi. ihan ok palvelua, mutta ei ehkä kannata jokaiselle asiakkaalle tarjota kuitenkaan.

Että ei niihin merkkiliikkeen leimoihinkaan voi sokeasti luottaa. Jos oikein saivartelemaan ruvetaan, ei voi luottaa yhtään mihinkään. Oli pyörässä merkkiliikkeessä täytetty huoltokirja tai ei. Se voi olla erinomaisesti huolletty tai täysin päin persettä. Ainakin TM:n prätkähuoltotestien mukaan merkkihuoltojen taso on jotain surkean ja katastrofaalisen väliltä. Aina kymmenen pajan testissä löytyy yksi hyvä ja yksi jokseenkin kelvollinen, muut aivan uskomatonta paskaa.

Pyörän kunnosta leimat tai niiden puute ei kerro yhtään mitään. Leima tarkoittaa ainoastaan sen, että öljyt on todennäköisesti vaihdettu ko. ajankohtana ja ketjut säädetty. Kukaan merkkiliike ei rasvaa takajousituksen linkkuja, paineista takaiskaria ym. todelliseen kalleimpien osien kuntoon vaikuttavia asioita. Huoltoleimoista et voi tietää, onko moottori kulunut, nokat kuopilla, iskari vetelee viimeisiään, takalinkut ruosteessa, pyöränlaakerit kuluneet, jarrulevyt lähes vaihtokunnossa jne. jne.

Ainoa suuntaa antava tae kunnosta, arvosta ja ostoksen kannattavuudesta on huolellinen koeajo ja pyörän tarkka syynääminen ennen ostoa asiantuntevan kaverin kanssa, jos itseltä ei asiantuntemusta löydy. Huoltoleima ei kerro sitä, onko pyörä pommi vai ei. Ihan sama autojenkin kanssa. Maksat 400€ huollossa öljynvaihdosta ja peruutusvalon polttimoiden ja takaluukun saranoiden "tarkastuksesta". Mitään todellista huoltoa vaativia käyttöikää lisääviä huoltokohteita nykyautoissa ei edes ole. Niihin vaihdetaan öljyt, tulpat, suodattimet ja rikkoutuneita osia. niitä ei tarvitse säätää eikä rasvata kuten ennen.

Jep, eipä tee merkkiliikkeen huoltokirja enää vaikutusta (tai no luotan kyllä RM Heinon Treen huollon tekemisiin).
Nimittäin ostin pari vuotta sitten käytetyn Gessun johon oli kirjan mukaan juuri tehty Porissa (jääköön liikkeen nimi pois) 60tkm huolto. No eka kesä meni mukavasti (3500km) paitti, että kun päätin vaihtaa koneeseen Denson Iridiumit ihan vain uteliaisuutta, niin no toisen pytyn alatulppa lähti käsin kiertämällä irti. Toisena kesänä aloin ihmetellä kun kumi haisee liikennevaloissa. Syyksi paljastui aivan riekaleina oleva laturin moniurahihna joka kuuluu _vaihtaa_ tuossa 60tkm huollossa.
Talvella tein sitten mopoon kaikki mitä 60tkm huollossa pitäisi tehdä, eli vaihdoin sen riekaleisen hihnan ja bensasuodattimen joka sekin oli täysin tukossa eli täynnä mustaa mönjää. Suodattimen vaihtokin kuuluu 60tkm huoltoon. Jarru- ja kytkinnesteistä en osaa sanoa oliko vaihdettu mutta kaikki 4 jarrupiiriä tuli käytyä läpi ja kytkin. Kytkinnesteen vaihto herkisti kytkintä hurjasti joten ilmeisesti neste oli aluperäistä.

Jos minä ostan käytettyä pyörää, kysyisin ensin edelliseltä omistajalta mitä pyörälle on tehty ja jos omistaja on itse huoltanut, kysyn vain montako momenttiavainta hänellä on. Se kertoo aikas paljon suhtautumisesta vehkeeseen. Minä olen pärjännyt Gessun kanssa kahdella momenttiavaimella. Yhdellä ei pärjää. En ostais pyörää jonka huoltaja ei käytä momenttiavaimia, oli sitten ammattilainen ja harrastaja.
No kun aikaan myyn pyörän se on paljon paremmassa kunnossa kuin minulle tullessa ja niin oli edellinenkin pyörä.

Mutta onko tuosta muun-kuin-merkkihuollon käyttämisestä kokemusta takuun kannalta?

Minun pitäis viedä kawa 6000tkm:n huoltoon, mutta merkkipajalle pääsis joskus 3-4 viikon päästä. Esimerkiksi erään toisen merkin pajalle, jossa hommia hoitelee hyvin hyvin kokenut vanhan kansan mekaanikko, pääsis muutamassa päivässä...

Hommat kyllä hoituisi, siitä ei ole epäilystäkään, vaan mitäpä sanoisi maahantuoja takuuasioiden tullessa kysymykseen?

Jos osaat ja varmasti tiedät mitä teet, ja oikeilla välineillä, ja ammattitaitoa riittää muuhunkin kuin katteiden ja öljyproppujen avaamiseen tai kierteiden rikkomiseen;
sanon vaan että tee itse niin parempi tulee.
Näin se vaan on tässä omituisessa suomenmaassa jossa jokainen osaa apukoulun jälkeen töihin päästyään rakentaa jopa avaruussukkulan.
Kun itse ostan uuden pyörän, en vie sitä edes mihinkään huoltoon en edes ensimmäiseen. Takuusta viis. Jos raukeaa niin tehköön niin. Aattelin kuitenkin siten, että seuraavalla, ihka uudella ajellaan yli 200 tkm. Ja se varmaan muodostuukin sitten omalta kohdaltani viimeiseksi. Tota ikää kun kertyy joka vuosi lisää.
Onneksi aika ei tee poikkeusta.
Mutta tosiaan, jos osaat itse, ja ymmärrät tekniikasta jotain, älä vie suomaaalaiseen huoltoon mitään.
smile_org.gif

Siis tosiaan. On niin. Että suomaalaiset esittää osaavansa mutta eivät sitten puheittensa lisäksi osaa esittää edes oikeanlaatuista lakimiestä...
Siksi kuluttajaneuvojilla hommia piisaa.....kun suomalainen osaa...ja yrittää..osata.
tounge.gif

Nyt 12 tonnin huollon jälkeen taas vähän mietityttää, että viitsiikö tuosta huvista maksaa.

Irrotin tankin vetääkseni navigaattorille virtajohtoa sen alta.
Tankin alla oli 10mm kiintoavain, ja ilmansuodatinkotelosta puuttui puolet ruuveista.

Kate oli koottu väärin (eri kokoisia ruuveja väärissä paikoissa) ja yhtä reunaa oli kolhittu johonkin, maalia puuttui.

Huoltomies oli ollut viimeistä päivää töissä ennen lomaa. Sattumalta oli firmassa juuri käymässä kun soitin antaakseni palautetta, ja totesi itsekin ettei se ole mikään selitys.
Väitti ettei ollut ilmansuodatinkoteloon koskenut. Vähän huono selitys kun suodatin pitäisi huolto-ohjelman mukaan tarkistaa. Tai heidän ohjelmassaan sitä ei kuulemma lue, tai ainakaan sillä ei ole mitään merkitystä.
En tiedä miten ruuvit itsekseen ovat voineet irrota. Jos ne jotenkin tärisisivätkin löysäksi, eivät ne millään voisi pudota kokonaan pois kun ovat melkein pystysuorassa.
Enivei huoltomies sattumalta (miten ollakaan) löysi tarvittavat kaksi juuri sopivaa, aika erikoisen kokoista (hyvin lyhyttä) ruuvia "miljoonalaatikostaan" ja toi ne minulle henkilökohtaisesti (tosin varmaan lähinnä siksi että asuu melkein naapurissa).

Hän kuulemma asettelee katteet aina huolellisesti pehmeälle alustalle, eikä osannut arvata missä ne olisivat voineet kolhiutua. Melko mitätön jälkihän periaatteessa on mutta pyörän päällä istuessa ärsyttävästi aina näkökentässä.

Ketjut oli sentään kiristetty ja rasvattu, jätin sen tahallani itse tekemättä juuri ennen huoltoa ihan koemielessä.
Tulpat ja öljyt on varmaan vaihdettu kun kerran katteetkin on irti otettu, tuskin muuten olisi viitsitty.

Olen pitänyt huoltoa ennen ihan asiallisena. Voipi olla että sitä onkin, mutta tällainen tapaus kyllä panee miettimään, vaikka hyvin voikin olla harvinainen poikkeus. Kun ei voi mistään tietää.

Mutta tosiaan, jos osaat itse, ja ymmärrät tekniikasta jotain, älä vie suomaaalaiseen huoltoon mitään.
smile_org.gif
Hiton hyvä neuvo. Pätee erityisesti autopuolella, ja näköjään myös mopoissa, ainakin pk-seudulla. Niin törkeää tunarointia ja luokatonta leväperäisyyttä että tuskin millään muulla alalla. Huoltokirjojen leimoista näkee lähinnä milloin kulkine olisi pitänyt huoltaa.

Jos itse huoltaa niin uskottavuutta lisää se että kerää kaikki varaosakuitit talteen ja pitää muutenkin listaa mitä on tehty ja koska on tehty
thumbs-up.gif

Aina ei voi sanoa, että merkkihuollot on valohoitoa.
Kyllä kait viidakkorumpu toimii näissäkin. Kaikkihan muistaa Autopuolelta sen legendaariset " asiakas on mulkku" ford liikkeen.

Esim. paikallinen honda huolto ainakin näyttää suorittavan huollot kuten pitää ja uskokaa pois ettenkö olisi tarkistanut.

Hiljattain käytin omaani merkkihuollossa ja töitä oli tehty ja maksoi 100e luokkaa. Nyt on leima vihkossa ja tuoreet öljyt koneessa.
Ei ole kallista ja ei tarvitse selitellä tulevalle ostajalle tai liikkeelle että joo kaikki on tehty ja vielä enemmän. Mitä se todistaa jos esittelen momenttiavaintani? Että osaan käyttää sitä? En käytä sitä muuhun kuin auton renkaiden pulttien kiristämiseen.

On se vain niin helppoa tarkistaa onko työt tehty ( paitsi ehkä venttiilien välys). Öljyn väri muuttuu kirkaammaksi, paskanen öljynsuodatin muuttunut puhtaaksi ja/tai erimerkkiseksi. Kytkimessä ja jarrussa on erilainen tuntuma. Ketjut rasvattu jne.. jne.. tyhjäkäyntiä säädetty
noh, helppojahan nuo on tehdä itsekin.

Mulle käy tämä järjestely, että merkkihuollot hoitaa MP:n sisäpuolen ja minä keskityn kiillottelemaan maalipintaa ja rasvaamaan ketjut.
Ei noihin huoltoihin nyt hirveästi rahaa mene ( ainakaan hondalla)

Vai olenko jotenkin erilainen motoristi, kun haluan vain wash and go.... muut saa selittää
smile_org.gif

Jep, eipä tee merkkiliikkeen huoltokirja enää vaikutusta (tai no luotan kyllä RM Heinon Treen huollon tekemisiin).
Nimittäin ostin pari vuotta sitten käytetyn Gessun johon oli kirjan mukaan juuri tehty Porissa (jääköön liikkeen nimi pois) 60tkm huolto. No eka kesä meni mukavasti (3500km) paitti, että kun päätin vaihtaa koneeseen Denson Iridiumit ihan vain uteliaisuutta, niin no toisen pytyn alatulppa lähti käsin kiertämällä irti. Toisena kesänä aloin ihmetellä kun kumi haisee liikennevaloissa. Syyksi paljastui aivan riekaleina oleva laturin moniurahihna joka kuuluu _vaihtaa_ tuossa 60tkm huollossa.
Talvella tein sitten mopoon kaikki mitä 60tkm huollossa pitäisi tehdä, eli vaihdoin sen riekaleisen hihnan ja bensasuodattimen joka sekin oli täysin tukossa eli täynnä mustaa mönjää. Suodattimen vaihtokin kuuluu 60tkm huoltoon. Jarru- ja kytkinnesteistä en osaa sanoa oliko vaihdettu mutta kaikki 4 jarrupiiriä tuli käytyä läpi ja kytkin. Kytkinnesteen vaihto herkisti kytkintä hurjasti joten ilmeisesti neste oli aluperäistä.

Jos minä ostan käytettyä pyörää, kysyisin ensin edelliseltä omistajalta mitä pyörälle on tehty ja jos omistaja on itse huoltanut, kysyn vain montako momenttiavainta hänellä on. Se kertoo aikas paljon suhtautumisesta vehkeeseen. Minä olen pärjännyt Gessun kanssa kahdella momenttiavaimella. Yhdellä ei pärjää. En ostais pyörää jonka huoltaja ei käytä momenttiavaimia, oli sitten ammattilainen ja harrastaja.
No kun aikaan myyn pyörän se on paljon paremmassa kunnossa kuin minulle tullessa ja niin oli edellinenkin pyörä.
No eipä tuo ole yllätys että tulpat löystyy ajossa, niitä täytyy tarkistella aika ajoin. Taas liikettä haukutaan, kun itse ei osaa senkään vertaa.

Samaa mieltä, vaikka tässä nyt on esitetty näkemyksiä "ristiriidasta". Ei yksinkertaisesti voi tietää kuinka tumpelo toinen on, ainakaan jos ei tunne henkilöä ja tämän työn jälkeä. En tässä aio korostaa kenenkään osaamista, en omaani enkä kenenkään muunkaan.

Otetaan nyt vertailuksi vaikkapa Tampereen eräs suosituimmista huoltoliikkeistä (jääköön nyt nimeltä mainitsematta). Se on ainakin ihan vissi että jonkinlaista osaamista löytyy, sillä motoristien suosio yleensä ansaitaan.

Onhan se tietenkin totta, että joku yksityinen voisi olla vieläkin lahjakkaampi, tai sitten ei. Joka tapauksessa sieltä merkkiliikkeestä saa ainakin hyvää jälkeä. 1000 motoristia, johon mahtuu taitamattomia kuten myös kokeneitakin konkareita, ei voi olla väärässä, eikä nyt puhuta kärpäsistä.  
tounge.gif

wink.gif

Näitä samoja pointteja on tässä jaariteltu jo vähän aikaa, mutta sanomani on että kyllä sillä huoltokirjasella on myönteinen vaikutus ainakin minun ostopäätökseeni. Ainakin jos tiedän huollot suorittaneen huoltamon.
Liekkö kYseisen liikkeen yksi osaajista maailmalla asti käynyt näyttämässä tasoaan? Kertokoon se jotain myös merkkiliikken huoltajan halusta osata tehdä asioita oikein.

Kyllä itselle huoltokirja merkkaa. On se tehty itse tai liikkeessä. Itse tehtyä vaan joutuu sitten selittelemään kauemmin.

Pyörittyäni eri pajoilla muutamia vuosia voi kyllä sen kotikuitoisen sanoa oleva kaikkea paskan ja täydellisen väliltä. Hyvin tehdyn merkitys kun on jokaiselle aivan omannäköisensä.
Veikkaanpa, että kotihuolletuista löytyy ne pahimmat pommit kuitenkin, jotka eivät saa huoltoa kuin silloin vaan jos on pakko, jos silloinkaan.

Ja jos kirjassa näkyy vaikkapa cycle worldin leimoja, jätän ostamatta!

Miten sen takuun kanssa nyt on jos huoltaa itse?
crazy.gif
Raukeaa!
Kuluttajaviraston päätös asiasta koskee vain autoja, moottoripyörät pitää edelleen huoltaa liikkeessä! On kuulemma suomessa niin pieni bisnes tuo mp-korjaus jotta menettäisivät elantonsa ilman ns.pakollisia leimahuoltoja.

Edit. Tehtaan takuu säilyy jos huollot on tehty asianmukaisesti, vaikka itse, mutta maahantuojan ei tarvitse toimia välikätenä.
Näin siis olen asian kuullut alan yrittäjältä.

Veikkaanpa, että kotihuolletuista löytyy ne pahimmat pommit kuitenkin, jotka eivät saa huoltoa kuin silloin vaan jos on pakko, jos silloinkaan.
Ha.

Juuri pari päivää sitten nimeltämainitsemattomassa isossa liikkeessä kuulin sivukorvalla mielenkiintoisen keskustelun jossa huoltomies kyseli pomoltaan löytyisikö mistää kirjanpitoa kuka pyörää X on viimeksi huoltanut. Ai miksikö? No koska ko. liikkeessä oli edellisessä huollossa unohdettu työkaluja pyörän sisuksiin ja hommat oli tehty päin persettä.

Ja aina on systemaattisesti omien huoltokäyntien jälkeen ollut ketjut liian kireällä, tankin huohotinletkut lutussa tankin alla, momentit vedelty paineräikällä perseelleen ja jobit muutenkin jobbailtu vasemmalla kädellä kiireessä.

Tämän palvelun takia pitäisi sitten uhrata keskellä työpäivää useita tunteja pyörän toimittamiseen huoltoon + maksaa vielä reipasta ylihintaa. Taidan kuitenkin tehdä service manualin listalta hommat itse niin tulevat oikeasti tehdyksi.

Pahin rahastus ehkä ensihuolto joka on käytännössä öljynvaihto ja vikakoodien luku.

Juuri pari päivää sitten nimeltämainitsemattomassa isossa liikkeessä kuulin sivukorvalla mielenkiintoisen keskustelun jossa huoltomies kyseli pomoltaan löytyisikö mistää kirjanpitoa kuka pyörää X on viimeksi huoltanut. Ai miksikö? No koska ko. liikkeessä oli edellisessä huollossa unohdettu työkaluja pyörän sisuksiin ja hommat oli tehty päin persettä.

Ja aina on systemaattisesti omien huoltokäyntien jälkeen ollut ketjut liian kireällä, tankin huohotinletkut lutussa tankin alla, momentit vedelty paineräikällä perseelleen ja jobit muutenkin jobbailtu vasemmalla kädellä kiireessä.
Kertoisitko sinä pomollesi tehneesi työn päin persettä? Minusta tuntuu juttusi keksityltä.

Kannattaisiko ehkä vaihtaa pajaa jossa huollattaa? Jos kerran systemaattisesti on ollut huolto huonoa. Tai alkaa itse huoltamaan.

En minä sinun taitojasi haukkunut ota ihan iisisti vaan tai pami  
wink.gif

Sanoin vaan sen mitä minä olen nähnyt tee se itse miehistä. Moni rakentaa harrikoita ja pyöriä. Hiton siistejä ei tuu kuin tusinasta vuodessa, silti niitä suomessakin valmistuu vuosittain satoja. Miksei niistä kaikista kotikutoisista tule hiton siistejä kun se taso rakennella ja huoltaa itse on tasoltaan täydellistä jollei jopa parempaa? Tai toimivuudesta puhumattakaan.
Olen nähnyt omin silmin sellaista poropeukaloa pärräpajoilla, että oksat pois. Itse en päästäisi heitä edes oman m 72 rakentamiseen mukaan, saati sitten 08 gigsun kimppuun.

Satoja rakentelijoita ja huoltajia löytyy joilla ei olisi mitään asiaa pärrä liikkeeseen duuniin.

Itsellä ei ole juurikaan huonoja kokemuksia liikkeiden toiminnasta huoltopuolella. Paskin maku lienee jäänyt asiakas palvelusta.

Edelleen olen aivan varma, että ne pahimmat pommit löytyy kotihuolletuista.
Olkoonkin, että myös parhaiten huolletut.

Back