• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uuden foorumin testaus / foorumiuudistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oskarik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tarkoitin että onko se ok että näkyy oletuksena kaikille, vaikka ei ollisi edes kirjautuneena?

shyhander sanoi:
tarkoitin että onko se ok että näkyy oletuksena kaikille, vaikka ei ollisi edes kirjautuneena?

Eihän profiilitieto tieto kaiketi aukea lainkaan vieras-käyttäjille?
Mutta profiilibannerin kyllä näkee vieras-käyttäjäkin ja siinä se sijainti näkyy jos se on asetettu.

Minusta tuo ja kaikki vastaavat voisi olla oletuksena pois päältä, eikä päällä. 99% ei kuitenkaaan käy tarkistamassa asetuksiaan ja sitten joku alkaa valittamaan jostain henkilötietojen levityksestä.

shyhander sanoi:
Mulla oli profiilissa ainakin joku aika erikoinen aikavyöhyke.
Täytyy ehkä pakkopäivittää kaikille Suomen aikavyöhyke, tieto ei taida siirtyä ihan oikein

shyhander sanoi:
Onko profiilin asetuksissa tarkoitus että voi itse "Unignoorata" bannattuja käyttäjiä? Suomeksi "Huomiotta jätetyt".
Huomiotta jätetyt = Ignore. Eri asia kuin ban. Sama ominaisuus on nykyisessäkin, vähän hankalammassa paikkaa vain.
shyhander sanoi:
Tietosuoja-kohdassa vähän mietityttää että onko oletus esim. kohta "Salli käyttäjien" "katsoa profiiliasi", "vastaanottaa uutissyötteen" ja "tarkastella identiteettejäsi" järkevä ollla oletuksena päällä "kaikki vierailijat"? Entä syntymävuoden näyttö oletuksena?
shyhander sanoi:
Minusta tuo ja kaikki vastaavat voisi olla oletuksena pois päältä, eikä päällä. 99% ei kuitenkaaan käy tarkistamassa asetuksiaan ja sitten joku alkaa valittamaan jostain henkilötietojen levityksestä.
Jokainen jolla sijainti lukee, on sen sinne itse syöttänyt. Kyllähän ne täälläkin näkyy kirjautumattomille? Syntymävuoden näyttö voi ehkä ollu joku jonka voisi piilottaa, koska sitä ei jostain syystä täällä näy vaikka sen näyttäminen on kyllä itseasiassa päällä. Henkilötietoja ei mun mielestä kenenkään kannattaisi foorumin profiilin laittaa sillä oletuksella että ne olisi yksityisiä, mikä järki siinä olisi?

oskarik sanoi:
Jokainen jolla sijainti lukee, on sen sinne itse syöttänyt. Kyllähän ne täälläkin näkyy kirjautumattomille? Syntymävuoden näyttö voi ehkä ollu joku jonka voisi piilottaa, koska sitä ei jostain syystä täällä näy vaikka sen näyttäminen on kyllä itseasiassa päällä. Henkilötietoja ei mun mielestä kenenkään kannattaisi foorumin profiilin laittaa sillä oletuksella että ne olisi yksityisiä, mikä järki siinä olisi?

Sinänsä minusta ajatuskulkusi on ihan oikea, että foorumiprofiiliin useimmiten laitetaan tietoja siksi, että niiden halutaan jollekulle näkyvän.

Mutta siinä on pieni mutta, joku voi luulla, että tietojen keruu liittyy Motorg ry:n toimintaan ja syöttää tiedon siksi… Ja en nyt osaa yhtäkkiä sanoa, että olisiko yhdistyksellä GDPR vaatimukset täyttävä perusteltu tarve käsitellä henkilön syntymävuotta, todennäköisesti on kun eikös nuorisojäsenille ollut eri hinta. Josta päästään taas takaisin siihen, että jäsenen ikää kuitenkaan yhdistys mitä todennäköisimmin ei saa julkaista. Tällä pohdinnalla sanoisin, shyhanderin huoli asiasta ei ole ihan tuulesta temmattu, koska rahalliset sanktiotkin GDPR vastaisesta toiminnasta ovat ainakin teoriassa mahdollisia.

Edit. Ja puhun yllä ennen kaikkea nimenomaan riskeistä tuohon syntymävuoteen liittyen.

sami1024 sanoi:
Mutta siinä on pieni mutta, joku voi luulla, että tietojen keruu liittyy Motorg ry:n toimintaan ja syöttää tiedon siksi… Ja en nyt osaa yhtäkkiä sanoa, että olisiko yhdistyksellä GDPR vaatimukset täyttävä perusteltu tarve käsitellä henkilön syntymävuotta, todennäköisesti on kun eikös nuorisojäsenille ollut eri hinta. Josta päästään taas takaisin siihen, että jäsenen ikää kuitenkaan yhdistys mitä todennäköisimmin ei saa julkaista. Tällä pohdinnalla sanoisin, shyhanderin huoli asiasta ei ole ihan tuulesta temmattu, koska rahalliset sanktiotkin GDPR vastaisesta toiminnasta ovat ainakin teoriassa mahdollisia.

Ymmärrän ajatuksen. Kyseinen tieto on kuitenkin vapaaehtoinen syöttää ja sen voi käyttäjä vaihtaa, poistaa tai piilottaa. Jostain syystä nykyinen tai edellinen foorumi on tietoa kysynyt ja todennäköisesti jossain kohtaa näyttänytkin. GDPR:n kannalta ehkä kyseessä on kuitenkin lähinnä hyvien tapojen vastainen asia kuin rikkomus. Kävin nyt massana ajamassa tuon asetuksen kaikilta pois.

Kuvatyökaluissa enkkua:

N-ytt-kuva-2026-02-07-kello-20-06-07.png

N-ytt-kuva-2026-02-07-kello-20-06-44.png

Back