Joo, huomasin kyllä, nikki "Heksan" foorumin nykyistä moderointi-linjaa arvosteleva viesti poistettiin kokonaan suurinpiirtein heti kun se ilmestyi. Viesti oli asiallinen ja siinä ihmeteltiin josko nykyinen moderointi-linja syö jo foorumin suosiota kun moraali asioista ei saa olla kun yhtä mieltä.
Miltä kohdin Heksan viesti oli mielestäsi asiallinen? Sisältöä varmaankin sieltä löytyi kolmannella lukukerralla jo, mutta kuten tuossa toisessa threadissa sanoin niin ihan asiallinen palaute on paras tapa saada asioihin muutosta, ei se että nimitellään jotain henkilöitä/ryhmiä tai viittaillaan esim että jos porukka X ostaa tietynlaisen mopon niin ainoa syy on munanjatke... hohhoijaa...
Myöskin asiallisesta palautteesta ei pitäisi totuutta vääristellä ja jättää tiettyjä asioita kertomatta, tästä lisää voit lukea tuosta "DDR-ketjusta" jonne perustelin.
Moderoinnin linjauksesta käydään keskustelua ylläpidossa tällähetkellä, jos joku haluaa asiallisesti pistää palautetta ja huolenaiheita niin otamme ne ilolla vastaan - jos taas huutaminen/nimittely tmv helpottaa niin sen pyydämme suorittamaan jollekin muulle taholle
No, sitä sisältöä löytyi kumminkin, vaikka jouduit lukemaan sen useampaan kertaan. Se oli mielipiteeni, ehkä hieman provosoiva mutta siinä oli asiaa jonka tahdoin tuoda esille. Siitähän se keskustelu syntyy, eikä jeesmeiningistä.
Jaa, taisin sitten unohtaa hymiön "sen" perästä
Kyllä mä voin myöntää että mun mopo on mulle munanjatke. Tottakai mä nautin siitä kun heppu ohimennen huikkaa kehut pyörälle. Saakeli, mä saan niistä hyviä fiiliksiä, sen lisäksi että mä voin sillä mopolla ajaa, niin se aiheutta pienoista kateutta muissa. Se tuntuu hyvälle, kiva kun muutkin haluaisivat tällaisen, mutta mulla jo on. Kaipa se on keinotekoista "arvoni" -nousua, mutta kovalla duunilla se on mopo on hommattu. Ei pelkästään munanjatkeeksi vaan ihan kokonaisuuden takia. Samalla tavalla mä olen kateellinen Ferrarin omistajalle, ei sekään sieltä kaupasta ilmaiseksi ole tullut. Sille en voi mitään jos ferrarirahat on saatu jollain muulla tavalla kuin rehellistä työtä tehden. Sitähän mä en tiedä, katellisena kuiteskin möllötän ja kuuntelen korvat höröllä.
Jos en välittäis millä ajaisin, niin allani olisi autona Lada ja moottoripyöränä Royal Enfield. Mitenkään aliarvioimatta sellaisten omistajien omistamismotiiveja.
Ja viestissänihän mainitsin lähinnä kulkuneuvojen järkevyyden. Tuntuu hassulta, että aikuiset ihmiset moralisoivat joitakin asioita kovastikin. Mutta olevat kuitenkin itse aikas hassussa ristiriitaisessa tilanteessa. Esim omistamalla sellaisen moottoripyörän jolla saa kortin lähtemään jopa ykkösvaihteella lähes jokaisella tiellä tässä maassa.
Oikeasti, jos rehellisiä ollaan, niin mitä sellaisella moottoripyörällä tässä maassa tekee? Ei tule mieleen.
Kyllähän mä tiedän ne tavalliset syyt sellaisen ostamiseen, olenhan itsekin ostanut mopoja ihan samoin syin.
Tähän hain vastausta kärjistäen. Oli asiallista tai ei, mutta minusta ei sensuurin arvoista.
Seuraava leikattu on jassun kommenntti "DDR- meininki" -aiheesta.
sanoi:
Mistäköhän johtuisi? Foorumin alkupäivistä lähtien, jo vuodesta 2002, periaatteena on ollut että suoranaisesti henkilökohtaisuuksiin menevät ja provoiksi luokiteltavat viestit pääsevät bittitaivaaseen - kuulostaako tutulta? Oletko koskaan ajatellut että muutosta halutessa paras vaihtoehto on asiallinen palaute eikä suinkaan huutaminen, meuhkaaminen ja syyttely ?
Vastasinkin sinulle tuohon kirjoittamaasi viestiin ennenkuin joku poisti sen, siinä totesin että kirjoittelusi raflaavuudesta puuttui pointti joka muuttaa asioiden luonnetta.
Kritisoit sitä että ylinopeusketju oli juuri muutamaa minuuttia ennen lukittu, unohdit kuitenkin kertoa että se oli lukittu koska toisessa osiossa oli jo vastaava ketju ja että sulun tehnyt moderaattori kertoi tuon syyksi ja tarjosi vielä valmiiksi linkinkin mistä pääsee tuohon toiseen keskusteluketjuun. Mikä tässä toimintamallissa oli mielestäsi vialla ? Pitäisikö mielestäsi joka aiheesta olla 10 ketjua, yksi jokaisessa foorumin alaosiossa?
Huutamiseen ja meuhkaamiseen en ota kantaa. VARSINKAAN KUN ei unohtunut caps lock päälle. Sen voi lukea miten vain.
Siinä ei henkilökohtaisesti syytelty/nimitelty/herjattu ketään, arvosteltiin vain tiettyjä mielipideryhmiä, jotka ovat sen verran laajoja, ettei siitä löydy kehenkään viittaavaa henkilökohtaisuutta.
Koskapa en ole tekstinkäsittely -alan tms ammattilainen, niin tämän tekstin tuottaminen ei ole kovin nopeaa. Kyseinen topikki mihin olin alunperin kommentoimassa lukittiin sen kirjoittamisen aikana. Oletko koskaan kokenut sitä?
Joten copy/pastesin sen uudeksi aiheeksi.
Ja sen verran liukkaasti se katosi bittitaivaaseen, että en sen perään tullutta kommenttia koskaan nähnyt. Kyllä, painoin F5 -näppäintä aikas nopeasti, mutta silti liian myöhään.
Oltaisiko tähän tilanteeseen (moderointiarvosteluun) koskaan menty, jos olisi annettu ketjujen vain jatkua. Todennäköisesti ei. Olikohan siellä lähes puolenkymmentä "253 kmh" -aihetta. Totta, allekirjoitan täysin, että liikaa. Ja osa oli foorumeissa joita en juuri seuraa. Ne vain sattui kaikki tulemaan samana päivänä kaikki. Olisiko kannattanut odottaa hiukan ja siistiä yksitellen pienellä viiveellä pois.
Seuravaksi Duracelin kommentti tässä ketjussa.
sanoi:
Mitä nimimerkki heksan kirjoitukseen tulee, siinä oli senverran henkilöön meneviä asiattomuuksia, että kirjoituksen poistaminen oli täysin aiheellista. Ja sitä, että moiset asiattomuudet poistetaan, voitte pitää moderoinnin yleisenä linjana.
Laita mulle vaikka privana sen henkilön nimi joka saattoi ottaa sen henkilökohtaisesti. Moderaattoreita on listan mukaan 21 kpl, kai se oli joku heistä? Mutta kuka? - En tiedä itsekään.
Tai sitten joku "kukkahattu" -jengiin kuuluvista.
Jaa sitä määrää en edes tiedä. Siinä ei mainittu ketään nimeltä, ainoastaan laajoja joukkoja. Ainoa henkilö jonka kommentin pystyi tekstistä löytämään, oli lentävän linnun kommentoija. Sekin oli vain toteamus ei sormella osoittava laatikossa oleva lainaus. Pahempiakin kommentteja tämänkin foorumin sivuilta löytyy, itse en niitä ole viljellyt, tuo saattoi olla pahin tähän forumiin liittyvän jäsenen "arvostelu", joka on osoitettavissa. Sen verran voin lisätä, että seuraava lainaus poistetusta viestistä oli toteamus tästä ilmastosta mikä tällä hetkellä täällä on.
Lainaus:
"Jaahas "rajua ylinopeutta...253" -topikkikin on sitten taas kiinni, meni tätä kirjoittaessa. Tää taitaa oikeasti sattua joihinkin henkilöihin sisimpään."
Jos siinä olis ollut vaikkapa "johonkin" olisin
varmasti viitannut topikin poistajaan.
Ps. tätäkin hemmetin tekstiä olen vääntänyt ja kääntänyt yli tunnin. Tänäkin aikana on foorumissa ja tässä ketjussa voinut tapahtua vaikka mitä.
Edit: "Ainoa henkilö jonka...löytyy.