• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uskaltaako tankoon porata reikiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HarWa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kahlasin aikani haun kanssa, mutta...

Olen vaihtamassa FZ-1N jammuun vähän suorempaa tankoa. Alkuperäisessähän on reiät, johon menee pienet tapit hallintalaitteiden osista.

Arvaako noita pieniä reikiä porata uuteen tankoon (alumiinia), vai heikentääkö se tangon kestävyyttä oleellisesti? Tuo uusi tanko on ilmeisesti tarkoitettu moottorikelkkaan, joten voisi olettaa sen olevan kohtuu kestävää..

Kiitos.

Tankoon ei saa porata reikiä
crazy.gif

...näin muistelisin jo mopoajoilta tuota jhommaa, että olisi ihan pykälä asiasta !

Itse olen porannut vastaavat reiät (Shadowin tankoon) ja lisäksi lyhentänyt samaa tankoa. Tuskin se siitä miksikään menee.

Kahlasin aikani haun kanssa, mutta...

Olen vaihtamassa FZ-1N jammuun vähän suorempaa tankoa. Alkuperäisessähän on reiät, johon menee pienet tapit hallintalaitteiden osista.

Arvaako noita pieniä reikiä porata uuteen tankoon (alumiinia), vai heikentääkö se tangon kestävyyttä oleellisesti? Tuo uusi tanko on ilmeisesti tarkoitettu moottorikelkkaan, joten voisi olettaa sen olevan kohtuu kestävää..

Kiitos.
Kilpureiden clipareihin noita reikiä ainakin poraillaan ihan surutta ja kilpureissa cliparit on kohtuu kovan rasituksen alla tiukoissa jarruissa ja kiihdytyksissä.

En näe mitään estettä, miksei niitä voisi katupeliinkin porailla. Mutta älä poraa liian isoja, vaan ainoastaan sen kokoiset ja niin syvät reiät kuin on tarpeen. Turhan isoja ei kannata tehdä.

Jos en väärin muista niin ainakin LSL tangossa on että kaksi reikää saa porata...!!??

En ainakaan henk.koht menis ottamaan pois niitä nastoja mitkä on niissä hallintalaite murikoissa..
eek.gif

Itse ainakin porasin kaks sopivaa reikää tankoon, enkä usko että se yhtään sen heikompi on...
tounge.gif

Toisaalta eipä kaikissa hallintalaitteissa noita tappeja ole alunperinkään, eikä tangossa reikiä...

Kilpureiden clipareihin noita reikiä ainakin poraillaan ihan surutta ja kilpureissa cliparit on kohtuu kovan rasituksen alla tiukoissa jarruissa ja kiihdytyksissä.

En näe mitään estettä, miksei niitä voisi katupeliinkin porailla.
Kliparitankoon on helppo porata kun reiän paikalla ei ole niin tarkkaa merkitystä kuin "suorassa" ohjaustangossa, kliparitankoa kun voi pyöritellä sopivaan asentoon...
Suoratankoiseen on joskus vähän hankalaa sijoittaa se reikä oikeaan kohtaan, voi helposti jäädä ne hallintalaitteet vähän ikävään asentoon jos tuo reiän teko ei onnistu kerralla kohdalleen.

Yleisempää on kai leikata ne nastat sieltä pois, niin ainakin kaverit ja itse olen tehnyt...

En ainakaan henk.koht menis ottamaan pois niitä nastoja mitkä on niissä hallintalaite murikoissa..
eek.gif
No mikä ettei? Hyvin toiminut minulla parissa viimeisimmässä pyörässä, joihin olen tankoja vekslannut.

Siis jos nyt puhutaan ihan vaan murikoista joissa on vilkun kytkimiä sun muuta epäoleellista tauhkaa. Hyvin ovat pysyneet paikoillaan ihan niillä kiristysruuveillaan.

Ei liene katastrofi vaikka jonkin mystisen oikun / raivokkaan namiskoiden tökkimisen seurauksena joku vilkkunappularypäs millin heilahtaisikin? Ainakin selvästi pienempi ongelma kuin jos röykkyyn ajaessa poratusta tangosta jää pätkä käteen.

eek.gif
No mikä ettei? Hyvin toiminut minulla parissa viimeisimmässä pyörässä, joihin olen tankoja vekslannut.

Siis jos nyt puhutaan ihan vaan murikoista joissa on vilkun kytkimiä sun muuta epäoleellista tauhkaa. Hyvin ovat pysyneet paikoillaan ihan niillä kiristysruuveillaan.

Ei liene katastrofi vaikka jonkin mystisen oikun / raivokkaan namiskoiden tökkimisen seurauksena joku vilkkunappularypäs millin heilahtaisikin? Ainakin selvästi pienempi ongelma kuin jos röykkyyn ajaessa poratusta tangosta jää pätkä käteen.
Tuossa on muistaakseni ainakin kaasukahvan moliskolla tappi. Kytkin- ja jarrukahvojen kiinnikkeistä en nyt muista. Jarrulla ei tainnut olla..

Vilkku ja valopalikathan pysynee paikallaan ilman noita reikiä.

Reikä ei vaikuta käytännössä mitään staattiseen lujuuteen, eli siihen, millä kuormalla tanko menee poikki/vääntyy rikki.

Sen sijaan reikä vaikuttaa melko paljon siihen, millä kuormalla tai miten nopeasti tankoon syntyy väsymissärö.
Karkeasti yksinkertaistettuna jännitystaso reiän reunalla on noin kolminkertainen verrattuna ehjään tankoon, mikä on omiaan houkuttelemaan väsymissärön ydintymiskohdan sinne.

Eli reikien porailua kannattaisi välttää, jos ne ovat tulossa suurimman vetojännityksen alueella, ts tangon juureen, ja varsinkin jos tällainen reikä jää piiloon niin, ettei mahdollista särönkasvua näe ja jos tankoa meinaa käyttää vaikkapa kymmenen vuotta yhteen menoon. Clipari yleensä vääntyy lippojen seurauksena parissa vuodessa, joten siinä ei liene isosta ongelmasta kysymys.

Muutenkin reiät kannattaa pyrkiä poraamaan kuormitukseen nähden tangon keskilinjalle, ei siis puristus- eikä varsinkaan vetojännityksen puolelle. Eli siis jos kuorma tulee ylhäältä, niin pitää porata putken kylkeen, jos on pakko reikiä tehdä.

Kliparitankoon on helppo porata kun reiän paikalla ei ole niin tarkkaa merkitystä kuin "suorassa" ohjaustangossa, kliparitankoa kun voi pyöritellä sopivaan asentoon...
Suoratankoiseen on joskus vähän hankalaa sijoittaa se reikä oikeaan kohtaan, voi helposti jäädä ne hallintalaitteet vähän ikävään asentoon jos tuo reiän teko ei onnistu kerralla kohdalleen.

Yleisempää on kai leikata ne nastat sieltä pois, niin ainakin kaverit ja itse olen tehnyt...
Juuri tästä syystä joskus sekä porailleena, että nypyköitä viilanneena suosittelen viilaamaan ne nypykät. Ei sillä että sellaisella pikku reiällä olisi mitään merkitystä käytännössä tangon kestävyyden kannalta, mutta sen saa kovin helposti väärään kohtaan ja sitten v-ttaa.

Jotkut oikein mainostavat kaaduttaessa pyörähtäviä kahvoja...

Useammalla enduro kuskilla nähnyt teippiä kahvojen ja tangon välillä.
Pysyy kyllä normaali ajossa paikoillaan mutta kaaduttaessa pyörähtää ja jättää kahvan (todennäköisemmin) ehjäksi.

Tuossa on muistaakseni ainakin kaasukahvan moliskolla tappi. Kytkin- ja jarrukahvojen kiinnikkeistä en nyt muista. Jarrulla ei tainnut olla..

Vilkku ja valopalikathan pysynee paikallaan ilman noita reikiä.
Aaa, OK. Trumpeteissa ei kaasukahvan, eikä peilien rungoissa ole noita nännejä alunperinkään. Eikä aftermarket pikakaasukahvoissa noin yleensä.

Jos vainoharha iskee ja epäilyttää että koko paska voisi lipsahtaa karkuun tangosta niin pistä kahvaa paksumpi tankopaino?

No ei se ihan kaikissa clipareissa noin mene, mutta ymmärrän pointtisi.

ittellä meni eka 5mm reikä hiukka väärään kohtaan ja rasia jäi vähän hassuun asentoon,porasin viereen uuden niin että reiät puhko toisensa ja hyvin on motonetin halpis tanko kestäny.
062802moto_prv.gif
.

Mielipiteitä tuli, ihan kuten arvelinkin. Taidan porata reiän vain kaasun palikalle. Muoviset vilkku-, valo- ja tappokytkin pysynee kohtuullisesti kohdillaan. Kytkimen ja jarrun kiinnikkeet on kuitenkin metallia ja ne saa kirittyä ruuveillaan varmaan tarpeeksi tiukkaan.

Pari vuotta ollu noi kaikki palikat kiinni ilman noit nuppeja (jotta saa helpommin säädettyä ne sopiviin asentoihin), eikä ne ole mihinkään liikkuneet edes kaadossa.

Back