• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

uskaltaako motoristin ohittaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reflex
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kun farkun rinnalla olin, autosta nousi 5 (lue viisi) keskisormea, eli koko perhe huomioi "kiireisen" motoristin iloisella kesätervehdyksellä.

Siinä ilolla pani merkille, kuinka perheen sisäinen liikennekasvatus on kantanut hedelmää ja voimme turvallisin mielin odottaa entistä paremmalla asenteella varustetun nuorison saavuttavan ajokortti-iän.
Ei j*malauta, kyllä on isin "liikennevalistus" mennyt vimpan päälle perille perheen sisällä.
kaboom.gif
No, eilen ilta-ajolenkillä tuli vähän koulutettua nuorta pulipäistä Corolla-kuskia (oli uusi auto ja tyyppimerkintä poistettu).
biggrin.gif

On muuten hienoa ohitella pyörällä  
biggrin.gif
Onneks en tänään ohitellut Ikaalinen-tre välillä piiiitkällä suoralla ku oli poliisit tutkaamassa, jopa samainen setä oli siellä pyörinensä, joka viime kesänä vei kortin...  
033102bebe_1_prv.gif

...Kai sitä on jo jotain oppinut...taikka kasvanut vähän vanhemmaksi
nixweiss.gif

Ohi vaan mikäli et halua kruisailla kaverin peesissä. Luultavasti edelläsi menee harjoitteleva tai nautiskeleva kuski.
sport05.gif

Hö, jos saavutan baanalla jonku olavi ylinysvääjän, liikkuipa tuo sitten a*tolla tai mopolla, niin miks mä jäisin itekki sen perään nysvään ja jonoja kehittään? Ohi vaan, jos siitä joku hernehtii, niin se on sitten voi voi  
cool.gif

Muistuipa mieleen kun kaaaauan sitten oli taskussa ihan tuore ajokortti ja alla "hieno" teini-Corolla. Ajelin siinä kesäiltana 80:n lätkä takaikkunassa, niin täysperävaunurekka ilmesty horisontista takapuskuriin ja ajaa narmas vielä ohi pitkällä suoralla.
biggrin.gif

En provosoitunut, vaan ajelin rekan perässä loppumatkan. Kunnioitus Corollan nopeusmittarin tarkkuutta kohtaan kyllä karisi.
smile_org.gif
Tosin sitä autoa on vieläkin hieman ikävä, sillä se oli ainut omistamani takavetoinen kiesi
sport05.gif

On muuten hienoa ohitella pyörällä  
biggrin.gif
Onneks en tänään ohitellut Ikaalinen-tre välillä piiiitkällä suoralla ku oli poliisit tutkaamassa, jopa samainen setä oli siellä pyörinensä, joka viime kesänä vei kortin...  
033102bebe_1_prv.gif

...Kai sitä on jo jotain oppinut...taikka kasvanut vähän vanhemmaksi  
nixweiss.gif
Pidäppä edelleen varasi. Vaasan tiellä on vielä 2 - 3 viikkoa tehostettu nopeusvalvonta, kertoi Aamulehti jo viikkoja sitten....

Itse olen huomannut että nuo kotilot jostain kumman syystä
nixweiss.gif
antaa useimmiten tietä, että mene ohi vaan, kun ajelen niiden takana vaikka ei olisi aikomustakaan mennä ohi. Joskus on tullut sitten mentyä ohi kun niin mukavia autoilijoita on ollut.

käänsin hiukan rannetta ja menoksi. Kun farkun rinnalla olin, autosta nousi 5 (lue viisi) keskisormea, eli koko perhe huomioi "kiireisen" motoristin iloisella kesätervehdyksellä.

En malttanut olla vilkuttamatta.... eikä kyllä vaimokaan...

Turvallisia kilometrejä.
Heh, muista ajatella sympatialla sitä kaveria.
Ajattele ny, sulla oli nainen kyydissä ja ajelit nautinnollisesti prätkällä.
Farkussa taas oli hermostunut perheenisä, kolme kiljuvaa lapsukaista takapenkillä (hyvin kasvatettuja ;) kuten huomasitkin jo ), piiiiiitkä kesäloma edessä anopin ja vaimon sukulaisten kanssa jossain hemmetin kuusessa ja jonkun caravaanarin miljoonavaunu edessä.Miehellä väsytti, v*, tympäisi, kävi kateeksi, verenpaine oli koholla ja auto ei kulkenu minkäänvertaa...

Itse oon yleensä se ohitettava, vaan kävipä tässä taannoin seuraavasti:
Mulla viimeiset 3 km kotiin on sellaista maaseutupätkää jossa suora, tiukka mutka, suora, mutka jne jne. Ajelen itse ton yleensä siinä 70 - 90 kmh. Tie on myös yleinen motoristien käyttämä maisemapätkä.
Ajelinpa tossa sitten yhden viimesen päälle nahkapuku - nahkahapsu kustomistin perässä suoraa n 60 kmh kunnes mutkaan tultaessa heppu tiputti neljäänkymppiin. Alkoi suora ja nopeus nousi taas kohtuulliseksi joten perässä rauhallisesti vaan. Seuraavassa mutkassa heivattiin taas. Jaksoin pysytellä perässä noin viisi mutkaa mutta sitten nykäisin ohi, ja heppu näytti keskaria ohittaessani. Ensin aattelin pysähtyä ja keskustella vakavasti mutta oli jäänyt senverran kauas etten viitsinyt. Tollaset japsikustomistithan ajelee yleensä hymy täynnä hyttysiä joten mitä sitä onnellista äijää neuvomaan.
Yleensäkin olen sitä mieltä että jos on suoralla kanttia ajaa ylinopeutta niin kyllä sitten pitäis tehdä samoin mutkissakin. Harvemmin tulee itse ajettua ylinopeutta mutta kotipätkä on vaan sellainen mittari jossa ajokauden aikana nopeudet nousee syksyä kohti.

Totta helkkarissa ohitan. Toisen takaa köröttelemisessä oma ajamisen nautinto kärsii varsinkin, jos ajellaan jonkun lätkyttimen takana maukkaalla mutkatiellä 60 lasissa.
smile_org.gif

Elekee haukkuko volvokuskeja!
sad_orig.gif
Ei ne kaikki ole nii kusipäitä! Minä en ainakaan..
smile_org.gif

Se, että suuttuuko ohitettava vai ei, ei missään tapauksessa ole sinun ongelmasi, joten siitä ei kannata turhaan kantaa huolta. Anna hevosen murehtia, sillä on iso pää...

Itte tykkään ainakin ajaa tutulla mutkatiellä vähän reippaammin, saa vähän urheilullisuutta tähän elämään.. Ja jos joku ajaa edessä hiljempaa jollain isommalla matkapyörällä esim. niin kyllä ajan lapanen pystyssä hutiin.. Se on sitten henkilökohtanen helvetti jos se häiritsee..
Ohittamisesta tuli mieleen hassu tapaus, kun ajelin eräässä kylässä tutun kotilon vierellä ja vaiheltiin kuulumisia..niin vähän ajan päästä kuului armoton pörinä vierestä kun pieni mies ryki mankilla silakkana tankin päällä hutiin, oikeelta puolelta...ja 40 rajotusalueella.. Oli vähän naurussa pidättelemistä, ei niinkään ivallisesti..Vaan sympatiaa tunsin tätä nuorta motoristia kohtaan
biggrin.gif

Itse ainakin ohitan jos hetken perässäajelun jälkeen totean ettei nopeutta ole tarpeeksi. Itteäni ei ole ohitettu
biggrin.gif

Autolla ei yleensä tule helposti lähdettyä pyörän ohi, mut jos pyörä ei käänny hidastelemasta edestä, niin yleensä silloin kyllästyy ja on pakko repästä. Eihän tuosta kukaan ole nokkiinsa ottanut ja alkanut sentakia ajamaan lujempaa. Eipä tosin sekään olisi haitannut, jos näin olisi saanut kuskin käyttämään tietä niinkuin pitää.

Ohi vaan mutta moottoripyöräilyyn sopivalla arvokkuudella ja tyylillä... ei yllärinä ns. puskan takaa eikä luupää-ohituksia!

Toiset tykkää haistella horsmantuoksuja hissukseen madellen kun taas toiset haluavat edes hetken kokea olevansa Gibernau/Rossi-osastoa... eli kaikki me vielä mahdumme samalle tielle...

Sitähän tää MP homma on että itte meet mitä
haluut (lähestulkoon)ja minne haluut,ei muita arsyttäen
vaan tuulia nuuhkien, kyllä ohittaa saa.

Back