• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

uskaltaako motoristin ohittaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reflex
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Taitaa motoristitkin viimeistään siinä vaiheessa provosoitua kun tuuppaat autolla ohi. Tässä joku aika sitten ajoin eräällä maukkaalla mutkatiellä autolla (miksi ihmeessä??) jonkun customin ohi ja kuski tuijotti ohitushetkellä mua kuin vierasta sikaa. Oikein huvitti.

Toinen vastaavantapainen hauska mutta ikävä tilanne kävi joskus pari vuotta sitten kun olin menossa autolla kaverin kanssa treeneihin ja 2-kaistaisella tiellä 60 rajoitusalueella aloin vaihtaa vasemmalle kaistalle kun jo osittain toisella kaistalla ollessani huomasin mp:n olevan siinä ns. pimeässä kulmassa. En vain yksinkertaisesti voinut häntä huomata. No mitään ei sattunut ja palasin kaistalleni. Sitten tämä motoristitoveri tuli siihen rinnalle ja alkoi huitoa ja huusi varmaan ihan eläimenä kypärän sisällä. Näky oli huvittava. Vanhahko suurikokoinen mies toppapuku päällä jollain 70-luvun pienellä sahalla. Kypärän sisällä näkyi pelkkää karvaa. Revettiin kaverin kanssa nauramaan vedet silmissä. Äijä näki sen ja huitoi entistä kovempaa. Ei olisi saanut nauraa, minähän siinä olin tehdä liikennerikkeen, mutta tilanne oli vain niin koominen. Ei liittynyt kyllä mitenkään varsinaiseen aiheeseen mutta tulipahan vain mieleen...

Eikun oli vain. Luulisin itse lukeudun niihin hitaisiin motoristeihin kun kaikki tuntuu puskevan ohi ja antaa mennä vain. Mopo on minulle samalla lailla kulkupeli kuin autokin mutta ajamisesta vain nauttii suunnattoman paljon enemmän...
062802moto_prv.gif

Yleensä mopoilijoita vain haukutaan, jopa tälläkin foorumilla, mutta tässä asiassa pitää kyllä antaa kehuja.

Mopokortti on vasta työn alla (käsittelykoe huomenna, nyt jännittää  
sad_orig.gif
), joten kokemusta löytyy vain autolla ohittamisesta, mutta ikinä en muista joutuneeni minkäänlaiseen vaaratilanteeseen prätkää ohittaessa. Pikemminkin päinvastoin, tilaa annetaan reilusti vaikka ajettaisiin isommassakin porukassa.

Mutta yritäpäs ohittaa pari karavaanaria, jotka jököttävät kusta päässään hienon, useimmiten vielä suurelta osin maksamattoman, farmari-Volvonsa ratin takana. 
veryangry.gif

Jos joku mälvää edessä niin ohi meen. Ohitan toisia kuskeja, joten on sama millä ne liikkuu.
Motoristeja tietysti moikkaan ohittaessa, ja jos tietä annetaan niin muitakin.

Mihinhän sitä on aina kiire???

Mutta yritäpäs ohittaa pari karavaanaria, jotka jököttävät kusta päässään hienon, useimmiten vielä suurelta osin maksamattoman, farmari-Volvonsa ratin takana. 
veryangry.gif
Havaittavissa kapeakatseisuutta ja kateutta
wink.gif
biggrin.gif

Ja sitten vielä enemmän aiheen vierestä
tounge.gif
:
Itse olen liikkunut monenlaisilla autoilla, siis karkeasti kaikkea ladan ja johtotähden väliltä, vaunuakin olen vetänyt ja joskus jopa lentelinkin. Olen monta kertaa miettinyt, että kertyyköhän nämä yleistykset kuskissa vai vaihtuuko kuskin "muotokuva" kulloisenkin liikkumavälineen mukaan
nixweiss.gif

Olenko siis kaikenlaisen paheellisuuden kertymä vai pelkästään lähes autottomaksi laskettava surkimus kun nykyinen kotilo on ooppeli
nixweiss.gif

Tottakai voi/saa ohittaa. Kyllä motoristit toisiaan ymmärtää. Ikuna en o ohittanu motoristia, kuka olis alkanu kisaamaan. Ikuna en o yhtään motoristia kiusannu (mopolla tahi autolla) kun mua ohitetaan.

Ei haittaa mitenkään jollei kiilaamaan ruveta. Tai kuten muutama vuosi sitten: ajelin prätkällä valtatietä ja siellä oli tietöitä meneillään. Rajoitus oli 50 km/h aika pitkän matkaa ja illalla se tuntui tietenkin ärsyttävältä, eihän koneita ollut silloin tiellä. Takana ajanut auto lähti sitten painumaan ohi ja apukuskin puolella seisoi ( siis ilman turvavöitä tai -istuinta ) pikkunaski, joka vierellä ollessa näytti ns. "pitkää nenää" minulle. Taisi olla asennekasvatus meneillään...  
tounge.gif

veryangry.gif
Havaittavissa kapeakatseisuutta ja kateutta
wink.gif
biggrin.gif
Osuit niin oikeaan... Ajan nimittäin samalla myös pikku-e:tä.  
tounge.gif

Alkaahan se jurppia kun itsellä ei ole vaunua ja autona on 307 (hatchback, ei edes farmari), jossa on kokonaista 1,6 litran bensakone, eikä edes vetokoukkua ja muilla on V70-Volvot nahkapenkeillä, diesel-koneella ja meidän kämpän hintaiset kärryt perässä.  
pftroest.gif

Teetpä miten tahansa, niin aina joku löytää asiasta jotain valittamista/moralisoimista/itkemistä...eli tee just niin kuin haluat ja anna toisten kantaa turhat murheet
biggrin.gif

Nyt pojjaat te ootte hakoteillä. Wanhan motoristi etiikan mukaan toinen motoristi ei kolleegaa ohita. Ei vaikka tämä ryömisi tiellä. Kotiloja saa ohittaa kuinka paljon hyvänsä...

Mutta kyllä mut saa ainakin ohittaa (ja on ohitettukin, usein
biggrin.gif
)

Mut ohittaa silloin tällöin joku yltiöpäinen prutkuilija. Saanee tyytytyksia sieluunsa siitä. Minäkin ohitan joskus jonkun toisen, mutta harvemmin.

Annan aina tietä sekä autolla että prutkulla. Kummallakaan en lähde kisailemaan vaikka joidenkin autojen suhteen joskus mieli tekisi. Lähinnä silloin kun käyttäytyvät törkeästi ja provosoivasti. Niitäkin vähemmän. Eli ajelen omaa ajoani ja nautin siitä. Tosin vesisateesta ilman sadevehkeitä vähemmän.

Lisäys: Prutkulla autoihin nähden pidän oman kaistani kokonaan. Kun toinen prutku aikoo mut ohittaa, väistän niin reilusti kuin voin.

Kerronpa vähän kysymystä sivuten muutaman tarinan viime sunnuntailta.

Ajeltiin kauniimman puoliskon kanssa Panilla valtatiellä rajoitusten mukaan ja takaa tuli farkku miljoonaa ohi ja heitti edelläni ajaneen asuntoauton ja minuun väliin sitten jarruvalot loistaen, kun vastaankin väkeä pukkasi.

Siinäpä tämä farkku, sisällään ilmeisesti isä, äiti ja kolme mukulaa roikkui niin lähellä asuntoautoa, ettei eteensä nähnyt ja koetti tyrkkiä keskiviivan yli, mutta väkeä lappoi vastaan ja eihän se tuollanen kiesi irtoa täydessä lastissa ohitukseen muuten kuin kalenterin aikataululla.

Kuskin käytös oli perin hermostunutta, suorastaan huvittavaa. Kauempaa takaa näki hyvin eteensä ja kun putki aukesi, vilautin valoja, vilkku päälle, käänsin hiukan rannetta ja menoksi. Kun farkun rinnalla olin, autosta nousi 5 (lue viisi) keskisormea, eli koko perhe huomioi "kiireisen" motoristin iloisella kesätervehdyksellä.

Siinä ilolla pani merkille, kuinka perheen sisäinen liikennekasvatus on kantanut hedelmää ja voimme turvallisin mielin odottaa entistä paremmalla asenteella varustetun nuorison saavuttavan ajokortti-iän.

En malttanut olla vilkuttamatta.... eikä kyllä vaimokaan...

Turvallisia kilometrejä.

Ohi vaan ja jos mahdollista niin sormi pystys... Mut ainaki ohitellaan tuon tuosta ja joskus yritän ajella perässä, harvoin pysyn...
cool.gif

koitan varmistaa, että edellä ajava ja ohitettava havaitsee minut ja pyrin ohittamaan suoralla reilulla turvamarginaalilla. siis keikun hetken perässä, enkä huitaise heti ohi arvaamatta jossakin mutkassa.

ja potkaisen morjestimeksi jalkaa...

Back