• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uskaltaako huoltokirjatonta pyörää ostaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy_84
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä täs nyt olen kovasti pyöriä soitellu lävitte niin suurimmasta osasta on huoltokirja ollut hukassa. Näyttää olevan aika yleistä. Ehkä viimisimmästä huollosta on kuitit löytyny joissain tapauksissa.

Mitä sanotte asiantuntijat, vaikeuttaako pyörän hukkaamiseen huoltovihkon puuttuminen ratkaisevasti vai olenko vain liian vainoharhainen?
crazy.gif

No... Eikös se riipu aika paljon pyörän iästä? Tietenkin jos ensimmäiseltä omistajalta ostaa ja huoltokirja on hukassa, niin aika ihmeellistä huolenpitoa.

Itse ostin aika vanhan pyörän (-99), ja pidin niitä kahta-kolmea edellistä ajokautta tärkeänä. Oli kivasti kuitit tallella kun oli huoltoon osia ostanut, itse kuitenkin huollot pääosin tehnyt. Tietenkin saattoi myös viilata linssiin, kuitteja saa kavereiltakin. Tosin pyörän mukana tuli huoltokirjakin.

Pitäisi muistaa että käytetty on aina käytetty... Itse otin mukaani pyöriä tuntevan tuttuni mukaan laittelemaan jäitä hattuun, auttoi todella paljon.

Tsemppiä pyörän etsimiseen ja jäitä hattuun, kyllä se sinun helmi siellä jossain on
062802moto_prv.gif

Kyllä minä ainakin ostaisin pyörän vaikka ei löydy huoltokirja, tai olen ostanutkin enkä edes muistanut kysyä löytyykö siihen huoltokirja. Kyllä pyörän yleiskunnosta jo näkee aika hyvin onko se hyvin pidetty vai ei? Ja minäkin teen kaikki huollot ja korjaukset itse niin ei se ainakaan minua haittaa vaikka ei löydy kirjaa

Juu se on jännä kun toisaalla hymistellään merkkihuoltojen huonoutta ja valohoitoa, ja sitten jos/kun ne kamalan merkkihuollon leimat puuttuu, niin sekään ei oo hyvä.

Kyllä kait se on ihan yksilökohtainen juttu. Moni käsistään kätevä pyöränomistaja huoltaa pyöränsä itse, eikä siten liikkeen leimoja vihkoon tule, varsinkaan jos pyörä on käytettynä ostettu. Osien ostosta tulleet kuititkaan ei välttämäti jää talteen. Eipä ole itselläkään tullut talletettua jokaikisen kilkkeen ja öljynsuodattimen kuittia.

Eli jos omistaja pystyy kertomaan vakuuttavasti mitä pyörälle on tehty, tai pyörä vaikuttaa muuten kelvolta, niin mikä ettei vois semmoista hommata. Eipä tuo ole ainakaan itseä isommasti haitannut, jos vaikka leimat on takuuajan jälkeen jääneet kertymättä. Niin ja tosiaan, käytetty on aina käytetty. Jos ne liikkeen leimat on tärkeitä, niin sitten kannattaa varmaan siirtyä katselemaan seuraavaa yksilöä, jossa ne leimat ja kuitit on.

Yllättävän monesta käytetystä puuttuu huoltokirja. Mutta en nyt ostamatta jättäis silti. Kyllähän päällekin pyörästä jotain näkee. Ja historia/omistajat/haltijat selviää puhelin soitolla. Jos pyörä on vaihtanut omistaajaa tiuhaan tahtiin niin ite ainakin miettii onko huoltaneet millään tavalla vekotinta. Kai se huoltokirja jonkinlaisen turvan voi jollekin antaa
nixweiss.gif

Itse arvostaisin pyörässä huoltokirjaa, ei väliä onko kaikki leimat merkkiliikkeestä vai ei, mutta ompahan jotain todistetta että sitä olisi huollettu. Kummallista tosiaan jos pyörä on vain muutaman vuoden vanha ja huoltokirja olisi kadotettu.

:burnis:Yx kokemus huoltokirjattomasta autosta. Sen perusteella en osta käytettyä m.p. ilman huoltokirjaa, paitsi enintään KAWASAKI

Heh, just tuossa etsin omaa auton huoltokirjaa kun olen sitä myymässä... Ei löydy ei ja on vuoden vanha "kalliimman luokan" auto. Että kyllä meitä lahopäitäkin on jotka ne onnistuu hukkamaan...

Kyllähän ne ainakin liikkeessä hylkää aika nopeesti jos huoltokirjaa ei löydy... vielä kun saksasta kiikutettu niin se oli selvä peli
tounge.gif
Tai onhan miulla huoltokirja 12tkm asti.. pöh

nimim. viime viikonloppuna pettynyt

ps. jammu myynnissä halvalla
idea3.gif

Eipä tuolla merkitystä ole että onko huoltokirjaa vai ei. Näkeehän sen aika pitkälti päälle päin jos huoltoja ei oo viitsitty tehä. Ja koe ajolla kun käy niin siinä viimeistään sen huomaa että onko huollettu.

Ittekkään muistanu ees kysyä koko huoltokirjaa tai ohjekirjaakaan tuolle pyörälle kun sen ostin. Mutta liekkö nekin kirjat saksassa. Mutta eipä oo kyllä mikään pommi ollu vaikkei sitä kirjaa löytynykkään. Eli en ite niin tärkeenä tuota huoltokirjaa pidä. Kunhan vain käy ja kukkuu eikä kovin pahasti kolise ja suhteellisen siisti on ulkonäöltään niin ei sen kovin pahassa kunnossa luulis olevan. Kuten jo todettiin tuolla aikasemmin niin käytetty on aina käytetty.

Ei ainakaan omista vanhemmista rasseista ole kukaan ostaessa huoltokirjaa kysellyt. Edellinen oli uutena ostettu ja liikkeessä vaihdoin toiseen uuteen. Huoltokirjassa oli jopa pari leimaa alkutaipaleelta, mutta eivät kyselleet mitään.

Nykyinen on pari vuotta sitten uutena ostettu ja huoltokirjassa ei ole yhtään leimaa. Eipä silti, etteikö sitä olisi huollettu. Löytyy paksu mappi, missä on tehtaan korjaamokäsikirja, "huoltovihko"( missä öljyjen ja suodattimien merkki joka vaihdossa, renkaanvaihdot, venttiilivälykset sylinterikohtaisesti ym), ohjelmistojen käyttöohjeita jne. Jos olisin pyörää myymässä, voisin tökätä läppärin kiinni ja näyttää, että vikakoodeja ei ole, synkka on kohdallaan jne.

Onnistuisiko kaupat sellaisen karvaturvan kanssa, vaikka liikkeen leimoja ei ole yhtäkään?

voihan sen viedä huoltoliikkeeseen tarkastettavaksi
pystyyhän siellä jotain sanoon ja näkeen , jos
ei itse osaa ( like me
nixweiss.gif
).

hk. uudessa / vanhassa pyörässä on myydessä aina valttia, se osaltaan kertoo myös mopon (auton) omistajasta.

se kekä väittää vastaan ei tiedä asiasta hevon helv.....ä
kokemusta lue tietoa asian tiimoilta löytyy..että se siitä
pftroest.gif

Tämä hokema, että "näkeehän sen, onko huollot tehty" tms. on kyllä hivenen harhaan johtava. Tostahan voisi päätellä, että hyvin pesty ja vahattu pyörä on yhtä kuin huollettu. Ei mua ainakaan lämmittäisi pyörän siisteys jos ei sisuskalujen elämästä ja ylläpidosta tiedä yhtään mitään muuta kuin myyjän kertoman mukaiset "faktat". Annan siis arvoa huoltokirjalle mutta katson myös kenen toimesta huollettu. Huolloissakin kun on eroja niin kuin mp kansa hyvin tietää...

Annan siis arvoa huoltokirjalle mutta katson myös kenen toimesta huollettu. Huolloissakin kun on eroja niin kuin mp kansa hyvin tietää...
Elikkä annat hylkäävän "leiman", jos huoltoa ei ole tehty suosikkiliikkeessäsi tai jos liikkeestä on jauhettu paskaa internetissä?
yleisestiottaen mp. huoltofirmat tekee huollot asiallisesti, vahinkoja sattuu ja jos useasti sattuu niin ei firma elele pitkästi.

Annan siis arvoa huoltokirjalle mutta katson myös kenen toimesta huollettu. Huolloissakin kun on eroja niin kuin mp kansa hyvin tietää...
Elikkä annat hylkäävän "leiman", jos huoltoa ei ole tehty suosikkiliikkeessäsi tai jos liikkeestä on jauhettu paskaa internetissä?
En paljon leimoja antele kun ei osaaminen moiseen riitä. Pidän vaan huolen, että omasta huoltokirjasta löytyy ne "parhaat mahdolliset leimat"...
wink.gif
Mukavampi myydä eteenpäin hyvän historian omaavaa laatutavaraa kun selitellä niitä näitä omista kokeiluista mopon korjaamisen tiimoilta. Toki jos osaa kaiken itse niin sitten kannattanee vaan huollella itse. Kyllä sillä säästöllä (mikä mopopajojen karttamisesta tulee) voi vähän takkiinkin ottaa myyntitilanteessa jos ja kun ei liikkeen leimoja löydy. Mahdolliset takuuasiat sujunee kuitenkin helpommin kun niitä leimoja on uudehkojen pyörien tapauksessa...

Back