• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Usean pyörän omistajalle vakuutusyhtiötä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joissain sivistysmaissa missä olen asunut (en Itävallassa), vakuutusmaksu nousi jotain 10%, jos otti toisen ajoneuvon. Eli maksu kalleimman mukaan ja lisät ilmaiseksi tai pienellä lisämaksulla.
Ainoastaan Suomessa taitaa olla mahdollista...
Kehtaatko listata muutaman maan, missä tuollainen systeemi on käytössä?

Taitaa kuitenkin olla niin, että aika harvassa paikassa toimitaan noin. Kilpienvaihto olisi kyllä reilu systeemi. Toki siinäkin usein tulisi vielä vapaaehtoisten vakuutusten maksut sen lisäksi, mutta siltikin. Jostain saksalaisesta lehdestä luin, että sielläkin oli ainakin jotain suunnitelmia.

Vakuutusyhtiöiden päätettävissä tuollainen homma ei kuitenkaan ole, ei meillä eikä muualla, joten siitä vaan kevään vaaleihin lobbaamaan...

Olen kysellyt tällaista niin usein ja useammasta yhtiöistä erisuuruisilta päälliköiltä. Joskus on jopa neuvottu perustamaan yritys ja siihen jonkinlainen vakuutus. Mutta kun sekin on varmaan muuttunut nyt kun autoliikkeetkin käyttävät tarrakilpiä.
Jos joku yhtiö tällaisen kehittää niin vaihdan heti siihen yhtiöön.
Itsellä menee 700 eur kuukaudessa vakuutuksiin, vaikka osa vehkeistä on vain osan ajokautta liikenteessä ja kaskotkin vain kahdessa Ducatissa ja autoissa. Neljät 70% bonukset onneksi kerättynä. Harrastus loppuisi kokonaan, jos bonusjärjestelmä lakkautettaisi tai ei saisi enää keskeytyviä vakuutuksia.

USA:ssa homma menee kuulemma niin, että kalleimmasta vakuutuksesta menee täydet, seuraavasta puolet ja kolmannesta vehkeestä enää murto-osa.

Kumma kyllä, että joka vuosi vakuutusmaksut nousevat 5-13%, vaikka korvauskustannukset tai ainakin vahinkojen määrät laskevat. Kaikki vakuutusyhtiöt myös tekevät tietääkseni hyvää tulosta.

Olisin valmis vaikka kymmenkertaistamaan omavastuun, jos mälli sattuisikin jollekulle muulle kuin mulle ja saisin siten halvemmat liikennevakuutukset. Kai nykyaikana ajokorttitietoihin voisi lisätä vakuutetut ajoneuvot.

Olen kysellyt tällaista niin usein ja useammasta yhtiöistä erisuuruisilta päälliköiltä. Joskus on jopa neuvottu perustamaan yritys ja siihen jonkinlainen vakuutus.
Tuo on se neuvo, jonka minäkin sain. Firman lopettaminen ei kuitenkaan ole ihan yksinkertaista ja kun ikä kohta tekee mahdolliseksi sen, että voi siirtyä kokopäivätoimiseksi moottoripyöräilijäksi, jätän tuon houuttelevan vaihtoehdon toteuttamatta.

Joissain sivistysmaissa missä olen asunut (en Itävallassa), vakuutusmaksu nousi jotain 10%, jos otti toisen ajoneuvon. Eli maksu kalleimman mukaan ja lisät ilmaiseksi tai pienellä lisämaksulla.
Ainoastaan Suomessa taitaa olla mahdollista...

Taitaa kuitenkin olla niin, että aika harvassa paikassa toimitaan noin. Kilpienvaihto olisi kyllä reilu systeemi. Toki siinäkin usein tulisi vielä vapaaehtoisten vakuutusten maksut sen lisäksi, mutta siltikin. Jostain saksalaisesta lehdestä luin, että sielläkin oli ainakin jotain suunnitelmia.

Vakuutusyhtiöiden päätettävissä tuollainen homma ei kuitenkaan ole, ei meillä eikä muualla, joten siitä vaan kevään vaaleihin lobbaamaan...
Ainakin viime vuosituhannella "multi-car insurance" oli sekä Ranskassa, että Englannissa huomattavasti halvempi kuin autojen vakuuttaminen erikseen ja vakuutukset olivat vain minulle (muita kuskeja, esim nuorisoa olisi saanut vakuutettua huomattavalla hinnankorotuksella).
Hommahan on nimenomaan vakuutusyhtiöiden päätettävissä, koska he saavat hinnoitella vakuutuksensa miten haluavat. Minulle kelpaisi hyvin vaikka 10000 euron omavastuu suojatilille tallennettuna, jos sillä saisi jotain tolkkua kulkupelien vakuutuksiin.

Tää homma on yleisesti Suomessa prseestä. Väittäisin jopa, että on sosialismin jäänne, eihän kukaan voi omistaa useampia ajoneuvoja...

Olen kuitenkin kuullut, että "alan miehille" voidaan paketoida vakuutukset nippuun. Pienituloisena ja -vakuutusmaksuisena olen kuitenkin tuon populaation ulkopuolella.

Täytyy kuitenkin muistaa, että useampien ajoneuvojen ihmiset ovat vakuutusyhtiöille ajoneuvovakuutuksissa ns. kermankuorintakohteita. Heppu panostaa harrastukseen, no silloin se maksaa myös vakuutuksia "mielellään". Kermankuorinnasta on vaikea luopua. Ennustan, että useampien mp:n kohtuullista nippuvakuutusta ei tule tarjoamaan markkinajohtaja...

Pitäisiköhän pyytää vakuutustarjous ulkomailta?

No Hollannissa toimiva Alessie-niminen firma tarjosi ainakin 3,5 vuotta sitten kaukomaanreissuille jonkinmoista liikennevakuutusta (siis Suomeen rekisteröityyn pyörään). Toinen eurooppalainen optio olisi ollut www.tourinsure.de ..mutten sitten lopulta ottanut kumpaakaan, koska ne ei kuitenkaan olisi olleet voimassa kaikissa maissa, mihin olin menossa. Enkä yhtään tiedä, tarjoavatko myös ns. ´normaaleja´ vakuutuksia Suomeen, mutta kysyminen ei varmaan maksa mitään. Ja onhan noita vakuutusyhtiöitä pilvin pimein, useimmat varmaankin ohjaa sinut takaisin Suomeen, muttei välttämättä kaikki.

crazy.gif
vakuutukset joo...
crazy.gif

mullon molemmat mopot pölhölässä kun se on mulle ihan ylivoimaisen halvin...
062802jumpie_prv.gif

tapiolassa sanoivat, taas, ettei liikennevakuutusten hinnpoissa ole eroja kun ne on lakisääteisiä... hehheh...

taas oli ihan älyttömät erot pohjolan hyväksi kun ton husun vakuutin , pohjolan hinta 347, seuraavaksi "halvin" yli 600€

bonuksia arvottiin tällä kertaa 20% (viimex35%) vaikka oli jo maxin vakuutus valmiiks siellä ja yx tapaturma et sai keskittämisalen...

suomen vakuutusyhtiöt on ihan
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

Löytyykö yhtään vakuutusyhtiötä joka huomioisi mitenkään sitä, että jos omistan vaikka kolme moottoripyörää ja yhden auton, niin ajan niistä vain yhdellä kerrallaan?
Vakuutusyhtiöiden laskurit eivät tuota huomioi mitenkään, eivätkä virkailijat liene sen fiksumpia?
sama täällä. olen menyt seisonnoissa jo sekaisin vuosia. pitäisi anoa turhia vak. maksuja takaisinkin joskus.

Joissain sivistysmaissa missä olen asunut (en Itävallassa)
Ainakin viime vuosituhannella "multi-car insurance" oli sekä Ranskassa, että Englannissa huomattavasti halvempi....
Saksaan tulee tänä vuonna vastaava systeemi. Saa useamman ajoneuvon yksiin kilpiin ja yksi vakuutus.

Joissain sivistysmaissa missä olen asunut (en Itävallassa)
Ainakin viime vuosituhannella "multi-car insurance" oli sekä Ranskassa, että Englannissa huomattavasti halvempi....
Saksaan tulee tänä vuonna vastaava systeemi. Saa useamman ajoneuvon yksiin kilpiin ja yksi vakuutus.
Mut eikös ainakin englannissa noiden kilpien kanssa oo vähän eri systeemi?

Oli noista kilpien varastamisista ja teettämisistä juttu Top gearissa tässä taannoin.

Oli jotenkin et ne ei oo seemonen pyhä asiakirja kuin täällä vaan sen voi teettää ihan niitä tekevissä pajoissa, kunhan on paperit kunnossa. Ja joissain pajoissa ei tarvinnu olla ihan ok papereitakaan..
Ja mulle on jääny vähän epäselväksi, että vakuutetaanko siellä ajoneuvo vai kuljettaja? vai jotenkin molemmat erikseen.
Meillähän se on ajoneuvo johon vakuutus on sidottu.

Mut tuo kilpijuttu on kuiten vähän eri - tai voihan sen tehä niinkin et saat yhen kilven ja sitä siirrät vakuutettujen ajoneuvojen välillä tai sit vakutat useita ajoneuvoja joilla on eri kilvet mut saat ajaa vain yhdellä( tai niin monella kuin sovitaa yhtiön kaa) kerrallaan.
Esim jos perheessä on 2 auto ja 3 mopoa mut 2 kuskia niin voisi olla mitkä tahaansa 2 ajossa yhtäaikaa.

^
Saksassa tuo mennee ilmeisesti niin, että jos minulla olisi 3 moottoripyörää ja tarve pitää ajossa yhtä niistä kerrallaan niin tällöin saisin 1 rek. kilven, jota sitten ruuvailisin kiinni aina siihen pyörään jolla lähden ajamaan. Vakuutuksia olisi yksi.

^
Saksassa tuo mennee ilmeisesti niin, että jos minulla olisi 3 moottoripyörää ja tarve pitää ajossa yhtä niistä kerrallaan niin tällöin saisin 1 rek. kilven, jota sitten ruuvailisin kiinni aina siihen pyörään jolla lähden ajamaan. Vakuutuksia olisi yksi.
Kävis mulle oikein hyvin.

Mutta taidan työntää jo kolmimetristä koiranputkea, ennenkuin tämä menee täällä sisäänlämpiävässä hyväveli-kusetusmaassa läpi.

Edit. Jos viestissä maistuu kitkerä sivumaku, on makuaistisi täysin kunnossa.

No Hollannissa toimiva Alessie-niminen firma tarjosi ainakin 3,5 vuotta sitten kaukomaanreissuille jonkinmoista liikennevakuutusta (siis Suomeen rekisteröityyn pyörään). Toinen eurooppalainen optio olisi ollut www.tourinsure.de ..mutten sitten lopulta ottanut kumpaakaan, koska ne ei kuitenkaan olisi olleet voimassa kaikissa maissa, mihin olin menossa. Enkä yhtään tiedä, tarjoavatko myös ns. ´normaaleja´ vakuutuksia Suomeen, mutta kysyminen ei varmaan maksa mitään. Ja onhan noita vakuutusyhtiöitä pilvin pimein, useimmat varmaankin ohjaa sinut takaisin Suomeen, muttei välttämättä kaikki.
No on tuo ulkomaisen yhtiön vakuutustarjonta tehty liikennevakuutuslaissa töiseväksi:

19 a § (16.4.1993/361)

Jos ulkomainen ETA-vakuutusyhtiö aikoo harjoittaa Suomessa liikennevakuutusta palvelujen vapaan tarjoamisen oikeuden perusteella ulkomaisesta toimipaikasta käsin, yhtiön on sen lisäksi, mitä sanotusta toiminnasta erikseen säädetään, nimettävä tänne edustaja (korvausasiamies) huolehtimaan korvausvaatimusten käsittelyn ja korvausten maksamisen asianmukaisesta järjestämisestä. Korvausasiamies on valtuutettava edustamaan yhtiötä asioissa, jotka koskevat liikennevahinkojen korvaamista ja liikennevakuutuksen voimassaoloa. (29.12.1994/1493)

Korvausasiamiehellä on oltava Suomessa pysyvä koti- tai toimipaikka. (29.1.1999/88)

Ulkomaisista vakuutusyhtiöistä annetun lain 10 §:ssä säädetyssä ilmoituksessa on mainittava korvausasiamiehen nimi ja osoite. Ilmoitukseen on liitettävä korvausasiamiehelle annettu valtakirja sekä selvitys siitä, että yhtiö on liittynyt liikennevakuutuskeskuksen jäseneksi tai toimittanut jäsenyyttä koskevan hakemuksen liikennevakuutuskeskukselle. Viimeksi mainitussa tapauksessa yhtiön on annettava myös sitoumus siitä, ettei se aloita liikennevakuutuksen harjoittamista Suomessa ennen kuin se on hyväksytty liikennevakuutuskeskuksen jäseneksi. (29.1.1999/88)

Mitenkähän nuo vakuutukset menevät vaikkapa tapaturmapuolella? Olen harkinnut liukastumis- ja putoamisvakuutusta, koska touhuan joskus jäisellä peltikatolla tai huterilla tellingeillä.
Minua askarruttaa se, että jos omistan monet kengät ja valitsen niistä aina käyttötarkoitukseen sopivimmat, niin nouseeko vakuutusmaksu esimerkiksi kymmenkertaiseksi? Pienimmän maksun varmaan saa, jos käyttää samoja puukenkiä kaikissa hommissa kesät talvet?

19 a § (16.4.1993/361)

Jos ulkomainen ETA-vakuutusyhtiö aikoo harjoittaa Suomessa liikennevakuutusta palvelujen vapaan tarjoamisen oikeuden perusteella ulkomaisesta toimipaikasta käsin, yhtiön on sen lisäksi, mitä sanotusta toiminnasta erikseen säädetään, nimettävä tänne edustaja (korvausasiamies) huolehtimaan korvausvaatimusten käsittelyn ja korvausten maksamisen asianmukaisesta järjestämisestä.
Niin, omassa tapauksessanihan en etsinyt vakuutusta Suomeen, koska sellainen minulla jo oli, vaan Green Card:in ulkopuolisiin maihin.

Sinänsä hassua, että Suomessa ei ole kuljettajakohtaisia vakuutuksia saatavilla. Kun yksi ihminen harvemmin usealla pyörällä samaan aikaan ajaa
biggrin.gif
. Kyllä kahden pyörän vakuutuskulut itseäkin hirvittävät. Mut molemmissa kuitenkin ympärivuotiset vakuutukset. Voi ajella fiiliksen mukaan
smile_org.gif
.

Back