• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Usean pyörän omistajalle vakuutusyhtiötä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Jumisko
Löytyykö yhtään vakuutusyhtiötä joka huomioisi mitenkään sitä, että jos omistan vaikka kolme moottoripyörää ja yhden auton, niin ajan niistä vain yhdellä kerrallaan?
Vakuutusyhtiöiden laskurit eivät tuota huomioi mitenkään, eivätkä virkailijat liene sen fiksumpia?

Löytyykö yhtään vakuutusyhtiötä joka huomioisi mitenkään sitä, että jos omistan vaikka kolme moottoripyörää ja yhden auton, niin ajan niistä vain yhdellä kerrallaan?
Vakuutusyhtiöiden laskurit eivät tuota huomioi mitenkään, eivätkä virkailijat liene sen fiksumpia?
Ei taida löytyä, kelpais mullekin. Viime kesän rumba kierrättää pyöriä seisonnassa/ajossa aiheutti sen, että olen saanut kymmeniä kirjeitä ja millään ei pysy laskuissa onko kaikki maksut menneet lopulta oikein (kirjeitä/laskuja taitaa olla tullut yli 30 kpl...). Eikä mulla ole kuin kolme kilvellistä pyörää...

Eräs vaihtoehto jota olen miettinyt olisi se, että laitan enskan pois liikenteestä touko- kesä- ja heinäkuuksi, mutta mitenkähän paljon lie tuo sitten maksuihin mitään vaikuttaa?

V:u järjenköyhää touhua kyniä moninkertaisina maksut vaikka ei pysty osoittamaan edes yhtä tekijää millä voisi perustella edes korkeamman maksun, kuin mitä kalleimmassa kulkuneuvossa on.

Jossain vaiheessa varmaan joku (en tietenkään minä) alkaa tosissaan miettiä, miten saisi hyvitystä vuosikymmenien aikana maksamistaan kymmenistä tuhansista euroista.

Lähivakuutus on sellainen jolla ei ole minimimaksuja ja saat seisontaan,ainakin viime kyselyn mukaan olen vaihtamassa koko kakun sinne,3 pyörää vakuutuksissa,kelkka ja kolme autoa joista kaksi on nyt liikenteestäpoistossa.Kysy sieltä,eihän se mitään maksa.
Sveitsissä ainakin oli joskus vakuutus jolla vakuutettiin omistaja/kuski ja yhdellä vakuutuksella voi ajaa koko repertuaarilla.Eihän se tarvitsisi muuta kuin yhtiölle listan niistä ajoneuvoista jonka vakuutus kattaa ja siirrettävät kilvet. Ei olisi kauhean vaikeaa.

Ps.Kuukausi on se minimiseisonta-aika jolloin maksu katkeaa,vakuutuksiin voit ottaa vaikka viikonlopuksi.

Turvassa muinoin mp-erikois-ihme tota oikein yritti, mutta kilpistyi heti isommilla pomoilla periaatteelliseen kieltoon. Sivistysmaissa, kuten Itävallassa, olen nähnyt, miten kilvet vaihtuu autosta toiseen, kun vakuutus on henkilö- eikä ajoneuvokohtainen.
Tämä, kaikkeen alistuva kansa, saa jaksaa maksaa, iäti.

Mullakin on noita vempeleitä 6 ja kohta 7, mutta lähtevät siitä, että joku muu ajaa, kun minä en.

Turvassa muinoin mp-erikois-ihme tota oikein yritti, mutta kilpistyi heti isommilla pomoilla periaatteelliseen kieltoon. Sivistysmaissa, kuten Itävallassa, olen nähnyt, miten kilvet vaihtuu autosta toiseen, kun vakuutus on henkilö- eikä ajoneuvokohtainen.
Tämä, kaikkeen alistuva kansa, saa jaksaa maksaa, iäti.

Mullakin on noita vempeleitä 6 ja kohta 7, mutta lähtevät siitä, että joku muu ajaa, kun minä en.
Sen vielä melkein ymmärtäisi, että maksaisit 6- tai 7-kertaista vakuutusmaksua mutta sitä ei, että bonukset häviävät kaikista muista laitteista.
Käytännössä siis 70-pappabonuksilla ajelevat varovaiset kuskit, kuten minä, maksavat kahdesta pyörästä noin nelinkertaista vakuutusmaksua verrattuna siihen, että ajelisi yhdellä prätkällä.

Tuttua vakuutuspyörittelyä, minulla on IF:ssä ja siellä ainakin saa tämän perinteisen vakuutuksen. Ei kai siinä muu auta kun pitää aina yhtä pyörää se yli 30 vrk:tta levossa. Alennusta sieltä saa keskittämisestä.

En ole vakuutuskauppias. Aikoinaan kilpailutin ahkeraan, mutta eipä siitä juuri hyötyä ollut, yleensä se "säästö" meni kun piti uudelleen rekisteröidä.

Ei ole ollut niitä kokovuoden vakuutuksia, kun ne minun tapauksessa tulee huomattavasti kalliimmaksi.

Niin ja nyt puhutaan liikennevakuutuksesta. Nämä kaskot ja osakaskot jne ovat ihan oma tarinansa. Pääsääntöisesti otan kaskon vain sille ajalle kun ajelen Euroopassa, muutoin ei juurikaan kannata pitää. Palo ja varkauskin (osakasko) on siinä ja siinä, enempi tavanvuoksi.

Käytännössä siis 70-pappabonuksilla ajelevat varovaiset kuskit, kuten minä, maksavat kahdesta pyörästä noin nelinkertaista vakuutusmaksua verrattuna siihen, että ajelisi yhdellä prätkällä.
Tarkoitatko kaskoa vai pakollista liikennevakuutusta?
Pakollista liikennevakuutusta. Kaskoa ei missään laitteissani ole, paitsi varkaus-palo-hirvieläin osakasko käyttöautossa.

Turvalla on käytössä kuukauden minimimaksu vaikka ajaisit yhtenä päivänä,jotain 140 euroa.Että se siitä yhtiöstä.

Pohjantähdessä mulla mopo seisonnassa: eka minimimaksu oli 13e, nyt tuli seuraavan reilun vuoden vakuutusmaksut, yht noin 11e. En tiijä oliko tästä mitää hyötyä tai olinko edes oikeassa mut elämä on jos on.  
pftroest.gif

edit: hetken miettityäni.. olinkin ehkä väärässä! Ei pitäis aina avata suutaan kun ei tiedä edes mistä puhutaan. Nooh siis joo seisonta-ajan hinnasto tuo edellinen

Termi jota kannattaa kysyä on ryhmävarastovakuutus ja sitten ajolupaoikeus itselle. Aikanaan ainakin kun mulla oli viis tai kuus kilvis olevaa autoa ja toinen mokoma prätkiä(ja ei lapsia) niin ryhmävakuutus, eli sama mikä autojoppareil on kalustolleen, maksoi vähemmän kuin yhden auton ja prätkän vakuutus ja siinä millä ajoit oli kaskokin aina päällä. Mut nykykäytäntöä/hintatasoa tuon ryhmävakuutuksen suhteen en tiedä, mutta kyselemällä selvinnee.

Turvalla on käytössä kuukauden minimimaksu vaikka ajaisit yhtenä päivänä,jotain 140 euroa.Että se siitä yhtiöstä.
mä en ole tuota huomannut, eli mitenkähän se oikeasti lasketaan? Siitä olen varma etten ainakaan viikosta ole noin paljoa maksanut. Pyörät ovat olleet vaihtelevasti 1vko-2kk ajossa ja välissä väh. 1kk seisonnassa.
Condori seisonnassa melkein vuoden;kahtena päivänä (veteraaniralli) ajossa, 137 euroa....... siitä taas seisontaan.

Minulla on pyörät Turvassa ja vekslaamista on. Vakuutuslappuja tulee niin maksua kuin hyvitystä siihen tahtiin, ettei perässä meinaa pysyä. Mutta siellä se onnistuu, kun seisontahyvitysta saa huhti-lokakuun väliseltä ajalta. Sillä tavalla saa hyvän säästön vuoden aikaina.

Minulle tuli toisesta pyörästä joku "talvivakuutusmaksu tai jotain" lokakuussa. Soitin ja laitoin pyörän heti lokakuun puolella seisomaan, samalla jatkoin seisonta-aikaa pikkuisen huhtikuun puolelle, niin siitä "talvivakuutusmaksusta" tuli hyvitys. Näin ainakin Turvan täti neuvoi.
Ihan varma en ole voitinko vai hävisinkö, mutta ainakin yritin. Voihan se olla, että se maksu on piilotettu muihin vakuutuslappuihin, mutta niistä ei ota selvää edes oppineempi olternmanni.

*kele kun jostain / joskus saisi henk.kohtaisen vakuutuksen. Sais ajaa omilla mopoilla ilman mitään ihme säätämistä.

Sivistysmaissa, kuten Itävallassa, olen nähnyt, miten kilvet vaihtuu autosta toiseen, kun vakuutus on henkilö- eikä ajoneuvokohtainen.
Miten se vakuutusmaksu mahtaa muodostua?  Jos esim. 1. pyörän vuosimaksu 100 € ja toisen 1000 €, niin keskarvoko eli 550€?
Joissain sivistysmaissa missä olen asunut (en Itävallassa), vakuutusmaksu nousi jotain 10%, jos otti toisen ajoneuvon. Eli maksu kalleimman mukaan ja lisät ilmaiseksi tai pienellä lisämaksulla.
Ainoastaan Suomessa taitaa olla mahdollista, että maksu nelinkertaistuu, jos ajat osan ajasta halvemman vakuutusmaksun pyörällä.

Internetin aikakaudella ei luulisi olevan vaikeaa vaakuutusyhtiöiden kehittää järjestelmää, jonne logattaisiin sisään ja kerroittaisiin millä esim. kolmesta pyörästä aikoo tänään ajaa. Täältä tieto menisi poliisin yms. viranomaisten rekisteriin reaaliajassa.

Liikennevakuutusmaksut menisivät kalleimman pyörän mukaan, kaskot maksettaisiin kaikista pyöristä erikseen.

Heti kun kehitätte toimivan systeemin usean pyörän omistajalle lupaan hankkia pari pyörää lisää.

Vinkki pyöräkauppiaille: Voisitte lobata jotain tämän tyylistä järjestelmää eteenpäin vakuutusyhtiölle, niin saatte pyörien myynnin taas uuteen nousuun.

062802moto_prv.gif

^ keinoja olis monia, suht. yksinkertaisiakin, mutta tahdosta se taitaa olla kiinni. Väittävät nuo yhtiöt, että pyörien (liikenne?)vakuuttaminen ei tällä hetkellä ole kovinkaan kannattavaa toimintaa. Siksipä ei taida ketään kiinnostaa tuollainen tuotekehittely joka ajaa vakuutusmaksuja selkeesti alaspäin.
Voisin arvailla, että tuo saattaisi vaatia lakimuutostakin liikennevakuutuslakiin?

Back