• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Urpo autoilija 16.4.06

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 10100
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaihtakaa tuohon "autolla" sanan tilalle "moottoripyörällä", niin voitte miettiä autoilijoiden ajatuksia, kun pyörällä rinnalle tungetaan. Vai onko se niin, että paheksunta vaihtelee sen mukaan, miten saa rusinoita pullasta. Moottoripyörille odotetaan ilmeisesti erivapauksia mitä muut eivat saa sitten autoilla tehdä. Onhan se tietysti mukavampaa vaihtaa asennetta sujuvasti tilanteen mukaan.
Etkö todellakaan ymmärrä eroa auton ja moottoripyörän välillä splittauksessa ? Ei minua harmita yhtään vaikka esim. mopoilijat saavat ajaa pyörätiellä.. ei ole koskaan tullut mieleen, että rekalla sinne täytyisi päästä myös..

Oikein tehdyn splittaamisen ei tulisi vaarantaa ketään / aiheuttaa mitään ongelmia.. kun valot vaihtuu, motoristi poistuu. Näin se toimii ulkomailla - Suomessa tästä yritetään tehdä ongelmaa välillä. En ole koskaan nähnyt liikenteessä autoa, joka voisi lähteä liikennevaloista minua nopeammin = autolla "splittaaminen" aiheuttaa aina ongelman.

Muutenkin jo kokoero liikenteessä takaa, ettei pyörillä paljoa autoja kiilailla.. toisinpäin se onkin sitten mahdollista ja hengenvaarallista leikkiä.

Vaihtakaa tuohon "autolla" sanan tilalle "moottoripyörällä", niin voitte miettiä autoilijoiden ajatuksia, kun pyörällä rinnalle tungetaan.
Sivistysmaissa siitä ei synny mitään ongelmaa. Käy joskus ulkomailla
lookaround_orig.gif

Sivistysmaissa siitä ei synny mitään ongelmaa. Käy joskus ulkomailla  
lookaround_orig.gif
Kiitos neuvosta, olen kyllä ajanut myös tuolla "sivistysmaissa" eikä ainakaan Ranskan tai Italian liikenne ole ikinä vakuuttanut turvallisuudellaan pyörän selästä katsottuna. Siellä splittaavat ja poukkoilevat autot, mopot, prätkät, kaikki ja kaikkialla. En ihan sellaista tänne haluaisi.

Siellä splittaavat ja poukkoilevat autot, mopot, prätkät, kaikki ja kaikkialla. En ihan sellaista tänne haluaisi.
Siinä ”poukkoilussa” on systeemi, joka usein on synonyymi joustavuudelle. Kun liikennetiheydet ovat suuria, se helpottaa ymmärtämään, että koko liikenne etenee joustavammin, kun se prätkä ei vie sitä auton paikkaa. Sama homma toimii liikennevaloissa siten, ettei ohi seisovan letkan kärkeen ajaminen aiheuta protesteja, b1200 selittämästä syystä.. Mainitsemiesi maiden lisäksi, ei esim. Itävallassa -eikä edes Saksassa, synny splittauksesta ongelmaa. Siellä ehkä liikennetiheys on opettanut liikennekulttuuria –tai sitten ihmiset ovat vaan ajatuskykyisempiä.
nixweiss.gif

auton ratissa lippalakkipäinen mies. Vähentääkö kyseinen hattumalli järjenkäytön minimiin vai ainoastaan keltaneste-aivoiset herratko sellaisia päähineitä himoavat..?
nixweiss.gif
Wähentää verevkiertoa aivoissa samoin kuin kravatti.

veryangry.gif
juu perkele.. kun "ne" ramppia motarille puskevat ei osaa liikennesääntöjä... sille Vasemmalle kaistalle kun EI saa väistää.. sitten ajetaan väkisin kylkeen = pakko väistaa tai kiilataan eteen ja polkastaan jarrua muistutukseksi tai ajetaan takanakissa kiinni.....
cool.gif

Eli sinne vasemmalle kaistalle väistäminen on kielletty!!!!!
..syystä että S Suhari saattaa tulla 200km/h *puskasta*.

Toinen juttu on sitten nämä lippalakkiääliöt
Menee vähän OT mutta todellakin: lähes aina kun jotain sattuu/meinaa tapahtua/tulee läheltäpiti-tilanteita tai joku kotilokuski ei todellakaan osaa ajaa, on auton ratissa lippalakkipäinen mies. Vähentääkö kyseinen hattumalli järjenkäytön minimiin vai ainoastaan keltaneste-aivoiset herratko sellaisia päähineitä himoavat..?
nixweiss.gif
Lippalakit tai hatut yleensäkin selvästi imevät kaiken virran hartioiden yläpuolelta sukupuoleen katsomatta. Kaikkein pahimpia ovat keski-iän saavuttaneet 30+ naiset  
mad.gif
Hei hei! Osui ja kolahti! A) En takuulla ole keski-ikäinen vaikka olen vm.-75 ja B) en käytä hattua ja C) en omista autoa, ja kun lainaan, niin ajan nykyään erittäin hillitysti! Silloin pari vuotta sitten ajoin kuin omistaisin tiet ja te muut olisitte niillä ilman lupaa
033102bebe_1_prv.gif

***tanan sika!
kaboom.gif
biggrin.gif
ja vielä
033102ass_1_prv.gif

Toinen juttu on sitten nämä lippalakkiääliöt
Menee vähän OT mutta todellakin: lähes aina kun jotain sattuu/meinaa tapahtua/tulee läheltäpiti-tilanteita tai joku kotilokuski ei todellakaan osaa ajaa, on auton ratissa lippalakkipäinen mies. Vähentääkö kyseinen hattumalli järjenkäytön minimiin vai ainoastaan keltaneste-aivoiset herratko sellaisia päähineitä himoavat..?
nixweiss.gif
Lippalakit tai hatut yleensäkin selvästi imevät kaiken virran hartioiden yläpuolelta sukupuoleen katsomatta. Kaikkein pahimpia ovat keski-iän saavuttaneet 30+ naiset  
mad.gif
Hei hei! Osui ja kolahti! A) En takuulla ole  keski-ikäinen vaikka olen vm.-75 ja B) en käytä hattua ja C) en omista autoa, ja kun lainaan, niin ajan nykyään erittäin hillitysti! Silloin pari vuotta sitten ajoin kuin omistaisin tiet ja te muut olisitte niillä ilman lupaa  
033102bebe_1_prv.gif

***tanan sika!  
kaboom.gif

biggrin.gif
ja vielä  
033102ass_1_prv.gif
wink.gif
biggrin.gif

Alkuperäinen juttu meni luetun ymmärrykseni mukaan niin, että joku lähti yllättäen oikealta pysäkin kautta ohittamaan. Sehän on niin sanktioitu teko kuin olla voi...siinä sellaisen tempun tekijä syyllistyy ainakin kolmeen eri rikos/rikenimikkeeseen. En vaan nyt muista mitkä ne olivat.

Siinä tilanteessa sen ohitettavan on todella vaikea toimia oikein kun odottamaton tilanne syntyy, oli kummallakin sitten mikä tahansa kulkuväline. Onneksi nyt tällä kertaa sait näköhavainnon...

Muuten tähän keskusteluun haluan muistuttaa, että kaikissa konflikteissa on vähintään kaksi osapuolta. Oli sitten syy sysissä tai sepissä! Korjattavaa on sekä autoilijoissa että motoilijoissa.

Siinä ”poukkoilussa” on systeemi, joka usein on synonyymi joustavuudelle. Kun liikennetiheydet ovat suuria, se helpottaa ymmärtämään, että koko liikenne etenee joustavammin, kun se prätkä ei vie sitä auton paikkaa. Sama homma toimii liikennevaloissa siten, ettei ohi seisovan letkan kärkeen ajaminen aiheuta protesteja, b1200 selittämästä syystä.. Mainitsemiesi maiden lisäksi, ei esim. Itävallassa -eikä edes Saksassa, synny splittauksesta ongelmaa. Siellä ehkä liikennetiheys on opettanut liikennekulttuuria –tai sitten ihmiset ovat vaan ajatuskykyisempiä.
nixweiss.gif
En ole muistaakseni koko topicin aikana tuominnut kyseistä ajotapaa. Itsekin ajoittain splittaan, poukkoilen ja ajan vissiin ylinopeuksiakin. Ihmetyttää vain tuo itku, jos autoilija poukkoilee eteen. Tai ajaa risteyksessä samaa kaistaa rinnalle. Homma on Suomessa virallisesti kielletty ja jos moottoripyörällä otan omine lupineni erivapauksia, suon sen myös toisille. Vaikka olisi autolla liikkeellä. Ja miten tilanne muuttuu siitä, mitä täälläkin usein perustellaan splittaamisesta, että pyörä mahtuu letkan kärkeen auton vierelle odottamaan valojen vaihtumista, jos ainoa ero on se, että auto on tullut paikalle pyörän jälkeen? Taas on jono lyhentynyt yhdellä ajoneuvolla ja pääset kiihdyttämään samalla tavalla helposti jonon keulille valojen vaihduttua kuin siinä skenaariossa, että olet itse tullut auton jälkeen eturiviin. Miksi nyt alkoi kauhea älämölö, jos auto tuleekin pyöräsi rinnalle valoissa? Samalla tavalla siihen mahtuu jos pyörä tulee auton rinnalle odottamaan.

Ihminen on metka eläin, kun se yleensä pyrkii noukkimaan vain ne rusinat siitä pullasta ja selittelemään ja moralisoimaan asioita itselleen suotuisaan suuntaan. Kuten nyt nämäkin:

"joku v..tun urpo pipopää lähti oikealta ohi bussipysäkin kohdalla vihreellä almeralla.olin aavistuksen kauhuissani, ku kotilo lähtee ohittaa samaa kaistaa pitkin."

"Perään vaan ja ihan hieman kädestä pitäen opettanut liikennesääntöjä."

"niin joku
pölkkypää on todella tullut autolla viereen samalle kaistalle. On se
aika kuma tunne ja sitten, kun valot vaihtuvat, niin ei oikein tiedä
mitenkä pitäisi edetä."

Itse jos kärytään samoista ajotaparikkomuksista pyörällä, niin taas haukutaan poliisia ja liikennekulttuurin puutetta jaties mitä. Silloin ei peistä näy mitään "v..tun urpo pipopäitä" tai "pölkkypäitä" vaan on vain harjoitettu sujuvaa ja joustavaa liikennekulttuuria... Jaa mutta ai niin, erivapauksia kaivataan vain moottoripyörille, mieluimmin vielä juuri sille yksilölle, joka omien haarojen välissä sattuu pörräämään.

Se lippishän kuuluu olla taitettu ihan kouruksi, syntyy ns putkinäkö
tounge.gif
Ja toki se pönkittää egoa kun "fiddu näytin sille motoristihomolle".

mad.gif
Entä keski-iän saavuttaneet, alle 30-vuotiaat naiset? Itse kun olen vaaleatukkainen blondi, niin en voi tajuta. Entä jos päässä on niin paljon virtaa, että karvat tippuu, miten käy silloin?

mad.gif
Entä keski-iän saavuttaneet, alle 30-vuotiaat naiset? Itse kun olen vaaleatukkainen blondi, niin en voi tajuta. Entä jos päässä on niin paljon virtaa, että karvat tippuu, miten käy silloin?
Tarkennetaanpas hieman eli tässä faktaa pöytään
cool.gif

Naisilla keski-iän alkaminen vaihtelee hieman kuten rupsahtamisenkin alkaminen, aika tarkkaan 27 ja 32 vuoden välillä. Myös blondeilla. Ei miehillä.

Jos päässä on paljon virtaa niin käy kuten minulla eli kaljuuntuu. Aika vähän on kaljuja naisia...

Ja miten tilanne muuttuu siitä, mitä täälläkin usein perustellaan splittaamisesta, että pyörä mahtuu letkan kärkeen auton vierelle odottamaan valojen vaihtumista, jos ainoa ero on se, että auto on tullut paikalle pyörän jälkeen?
Onhan tuossa tietty logiikka. Auto kuitenkin pääsee vaan sen yhden prätkän viereen. Itävallassa voi splitata helposti vaikka 100-metrin jonon ohi. Se ei onnistu autolla, paitsi siinä tapauksessa, että prätkiä seisoo peräperää 100 metrin jono kaistan reunassa. Sitä ei vissiin oo koskaan tapahtunu –paitsi kun paraatissa annetaan hälytysajoneuvolle tietä. Auto sen sijaan ei voi splita autojen ohi leveytensä vuoksi.

Se on totta, että teknisesti splittaus on Suomessa laitonta. Siitä joutuu aina välillä puhuteltavaksi ja on jo kuulemma saatu sakkojakin. Hölmö laki täytyy saada muutetuksi ja tulkinta täsmennetyksi. Ei suomalaiset voi olla niin paljon kyvyttömämpiä joustavaan liikenteeseen, tai no …
nixweiss.gif

ajoin kuitenkin rajoitusten mukaan
njaa? Siinähän se syy ohitukseen tais jo tulla
biggrin.gif
Kaverilla tais olla kiire, pipokireellä tai muuten vaan vitutti. Kyllähän siinä alkaa keittää, jos joku jumittaa prätkällä rajoitusten mukaan edessä
cool.gif

Mikähän tossa nyt oli niin kauheeta
nixweiss.gif
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin rajoituksenmukaista MITTARINOPEUTTA keskikaistalla ajeleva sunnuntaisuhari.
smile_org.gif

(Mittarinopeuden ja todellisen nopeuden ero voi olla jopa 15kmh)

-Mutta tässä ei nyt varmaankaan ole kyse siitä, koska puhutaan rajoituksen mukaisesta ajosta.
nixweiss.gif

Itse en ota herneitä nenään Suomen liikennekulttuurista,kaikkeen tottuu ja sattuu jos on sattuakseen. Jäitä hattuun.

Ajoin aamulla mopon kanssa töihin ja lähdin ohittamaan suht hitaasti ajavaa jonoa yhden valkoisen Neonin perässä. Hämmästykseni oli suuri, kun Neon pari autoa ohitettuaan meni takasin jonoon ja antoi mulle tietä ja jatkoi ohitustaan mun perässä. Joko kyseessä oli motoristi, tai sitten muuten vain harvinaisen fiksu autoilija, kun tajusi, että mopon kanssa ohitukset sujuu huomattavasti nopeammin kuin autolla ja mopolla on tosi p***kamainen ajella autojen perässä tien ollessa märkää suolapuuroa. Täydet 10 pistettä kyseiselle autoilijalle, kun käyttää myös taustapeilejä ja osaa olla fiksu ja toiset huomioiva tielläliikkuja
bowdown.gif

NO tottakai se Neonikuski oli motoristi!

Itte ajelen aivan ajatuksissani usein rajoituksen mukaista ajonopeutta pienemmällä nopeudella, väliin keskiviivan, väliin reunaviivan tuntumassa (riippuen missä on urat, ajelen siinä harjanteella...) mutta ei se minuu ärsytä, se on pääasia. Muut saa ärsyyntyä ihan rauhassa mun puolesta.

Jos joku ilmestyy sinne taustapeiliin näkyviin, saatan väistääkin jos niin voi tehdä...

nixweiss.gif
En ole muistaakseni koko topicin aikana tuominnut kyseistä ajotapaa. Itsekin ajoittain splittaan, poukkoilen ja ajan vissiin ylinopeuksiakin. Ihmetyttää vain tuo itku, jos autoilija poukkoilee eteen. Tai ajaa risteyksessä samaa kaistaa rinnalle. Homma on Suomessa virallisesti kielletty ja jos moottoripyörällä otan omine lupineni erivapauksia, suon sen myös toisille. Vaikka olisi autolla liikkeellä. Ja miten tilanne muuttuu siitä, mitä täälläkin usein perustellaan splittaamisesta, että pyörä mahtuu letkan kärkeen auton vierelle odottamaan valojen vaihtumista, jos ainoa ero on se, että auto on tullut paikalle pyörän jälkeen? Taas on jono lyhentynyt yhdellä ajoneuvolla ja pääset kiihdyttämään samalla tavalla helposti jonon keulille valojen vaihduttua kuin siinä skenaariossa, että olet itse tullut auton jälkeen eturiviin. Miksi nyt alkoi kauhea älämölö, jos auto tuleekin pyöräsi rinnalle valoissa? Samalla tavalla siihen mahtuu jos pyörä tulee auton rinnalle odottamaan.

Ihminen on metka eläin, kun se yleensä pyrkii noukkimaan vain ne rusinat siitä pullasta ja selittelemään ja moralisoimaan asioita itselleen suotuisaan suuntaan. Kuten nyt nämäkin:

"joku v..tun urpo pipopää lähti oikealta ohi bussipysäkin kohdalla vihreellä almeralla.olin aavistuksen kauhuissani, ku kotilo lähtee ohittaa samaa kaistaa pitkin."

"Perään vaan ja ihan hieman kädestä pitäen opettanut liikennesääntöjä."

"niin joku
pölkkypää on todella tullut autolla viereen samalle kaistalle. On se
aika kuma tunne ja sitten, kun valot vaihtuvat, niin ei oikein tiedä
mitenkä pitäisi edetä."

Itse jos kärytään samoista ajotaparikkomuksista pyörällä, niin taas haukutaan poliisia ja liikennekulttuurin puutetta jaties mitä. Silloin ei peistä näy mitään "v..tun urpo pipopäitä" tai "pölkkypäitä" vaan on vain harjoitettu sujuvaa ja joustavaa liikennekulttuuria... Jaa mutta ai niin, erivapauksia kaivataan vain moottoripyörille, mieluimmin vielä juuri sille yksilölle, joka omien haarojen välissä sattuu pörräämään.
sanoi:
Ja miten tilanne muuttuu siitä, mitä täälläkin usein perustellaan splittaamisesta, että pyörä mahtuu letkan kärkeen auton vierelle odottamaan valojen vaihtumista, jos ainoa ero on se, että auto on tullut paikalle pyörän jälkeen? Taas on jono lyhentynyt yhdellä ajoneuvolla ja pääset kiihdyttämään samalla tavalla helposti jonon keulille valojen vaihduttua kuin siinä skenaariossa, että olet itse tullut auton jälkeen eturiviin. Miksi nyt alkoi kauhea älämölö, jos auto tuleekin pyöräsi rinnalle valoissa? Samalla tavalla siihen mahtuu jos pyörä tulee auton rinnalle odottamaan.

Hyvin sä väännät. Rautalankaa.

Vaihtakaa tuohon "autolla" sanan tilalle "moottoripyörällä", niin voitte miettiä autoilijoiden ajatuksia, kun pyörällä rinnalle tungetaan.
Silloin (kauan sitten), kun olin autokoulussa, autoilijoille se rinnalle tunkeminen oli laillista, mutta motoristeille ei.
nixweiss.gif

Ajat on kyllä muuttuneet, vielä 80-luvulla autojonot antoi kivasti tietä mp:lle (vaikka oli sivuvaunukin).

Nyt ei moista ilmiötä juuri tapaa.
sad_orig.gif

Itse kun olen vaaleatukkainen blondi, niin en voi tajuta.
Tummatukkaiset blondit ei tajua yhtään sen enempää. Eivätkä kaljutkaan.
tounge.gif

(kale Lähetetty Huhti. 18 2006 @ 18:05) sanoi:
Ajoin aamulla mopon kanssa töihin ja lähdin ohittamaan suht hitaasti ajavaa jonoa yhden valkoisen Neonin perässä. Hämmästykseni oli suuri, kun Neon pari autoa ohitettuaan meni takasin jonoon ja antoi mulle tietä ja jatkoi ohitustaan mun perässä. Joko kyseessä oli motoristi, tai sitten muuten vain harvinaisen fiksu autoilija, kun tajusi, että mopon kanssa ohitukset sujuu huomattavasti nopeammin kuin autolla ja mopolla on tosi p***kamainen ajella autojen perässä tien ollessa märkää suolapuuroa. Täydet 10 pistettä kyseiselle autoilijalle, kun käyttää myös taustapeilejä ja osaa olla fiksu ja toiset huomioiva tielläliikkuja
Neoneissa on hyvät peilit ja niillä ajavat tunnetusti fiksut kuljettajat, kuten amerikanautoilla yleensäkin. Paitsi joskus, kun joku lainaa Neoniansa jollekulle himmelikuskille, silloin ne intoutuvat niillä mitä kummallisimpiin suorituksiin, kun pääsevät kerrankin kunnollisen auton rattiin.
wink.gif

Back