• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Unelmien moottoripyörätalli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faitteri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Unelmien moottoripyörätalli

Minkälainen olisi itsellesi täydellinen moottoripyörätalli? Minkälainen varustus, mitä laitteita, työkaluja ja tarvikkeita siellä tulisi olla? Minkälaisessa tilassa tämä sijaitsisi ja minkälaiset työskentelytilat siellä olisi?

Kaikkea sitä tulee aina suunniteltua ja jotain jopa toteutettuakin, realiteettien puitteissa, mutta jos mahdollisuuksia ei rajaisi raha eikä sopivan tilan puute, niin minkäköhänlainen talli sitä itsellekin syntyisi?

Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia sekä ajatuksia ja kuulla mahdollisista toteutuneista tallikokonaisuuksista.

Olen suunnitellut piharakennuksemme päädyn valjastamista moottoripyörätallikäyttöön, ja siitäpä tämä ajatus kyselyyn lähti. Itse haluaisin talliin pyöränosturin, kiinteän paineilmaverkoston, juoksevan lämpimän veden (ei tule toteutumaan, tällä tietoa..) ja reilusti sekä hyllytilaa säilytykseen että työpöytätilaa itse työskentelyyn. Työpöydillä kun on valitettava taipumus aina täyttyä tavarasta.. Siirrettävä työkaluvaunu sekä kiinteä työkaluseinä olisi oltava. Valaistusta riittävästi ellei enemmänkin, ja hieman joka suunnasta. Pistorasioita annosteltuna reilulla kädellä ja oikeisiin paikkoihin, nämä onneksi hallitsen työni puolesta.

Ja koska villeimmilläkin ajatuksilla on aina mahdollisuus toteutua, ainakin jossakin muodossa, olisi niitäkin kiva kuulla. Tällä hetkellä minulla on suunnitelmissa jonkinlainen moottoripyörähissi, jolla saan nostettua kaksipyöräiset alakerrasta piharakennuksen vintille, jonne olen suunnitellut pienimuotoista moottoripyörävarastoa/näyttelytilaa. Toteutustapa ei ole vielä täysin loppuun suunniteltu, mutta jotakin on jo mallillaan.

Heittäkää ajatuksia, ideoita, jopa kuvia toteutuneista mestoista. 1 kuva = 1000+ sanaa jne..

Katteille ja tankeille oma teline! Kattoon tai vaunuksi, tms.

Yks mikä meidän tallilla on ollu oivallinen vaikkakin tahaton. Sähköjohtoja varten siellä on katossa useammat "hyllyt" , vähän ku alumiini tikkaat,ne on tuplakäytössä katteiden säilytystä varten huoltojen yhteydessä. Ihan ehoton että on joku tuommonen paikka että saa katteet pois jaloista ja pöydiltä. Toki jos katteellisia pyöriä hoitaa

Muuten tuossa luettelitkin aikalailla perusasiat.

Sitten työkaluissa nuo pylväsporat, sorvit, (hydrauli)puristimet,iskaripuristimet - tarpeen mukaan, hintavia ku ovat.

Noile ja muille sotkuhommille kannattaa rajata oma alue, maholisesti vaikka suojaverhot.

Sitten yksi mitä oon miettiny, on hommata joku tiskipöytä, tehdä sihti altaan päälle tai pohjalle ja öljysäiliö viemäriksi. Kätevä tyhjentää vaikka iskareita ja putsata osia - sihti kerää karanneet osat ja öljy/likavaluu pois samantien.

Itellä haaveena nykyiten tavaroiden lisäksi osienpesukaappi, kuution kokoinen mihin sopisi vaikka vanne renkaineen. Ja paineilmatoiminen imuvaihtaja öljylle sekä paineilmaputkisto siten että kompressori jossain muualla, mielellään vielä ruuvikompura.

Sinänsä naapurissa on vapaa tontti jonne nyt olen viitisen vuotta miettinyt rakentaa jotain sisätiloiltaan 100-150 neliöistä 4m korkeaa konehallia takkahuoneella ja saunatiloilla. Nykyinen 10 neliön miesluola ja talli ei tunnu riittävän kun kaikennäköistä tarpeelista pyörii nurkissa

Tuolla paskiksen puolella samaa mietitty oman tulevan projektin kautta, tosin autotalli-otsikko on taidettu jo sieltä poistaa.. rahaa vaan puuttuu. Mut eiköhän se ensimmäinen seikka ole, ettei se ainakaan liian pieni ole..

Mulla talon yhteydessä oleva talli toimii talouden autojen ja moottoripyörän huoltopaikkana, ja osittain olen sitä jo ehtinyt mieleiseksi tekemään. Tärkein juttu ainakin itselle on, että tavarat pysyisivät järjestyksessä, eivätkä lojuisi pitkin pöytiä ja lattioita - se on edelleen haastavaa.
Paras ostos tähän mennessä on ollut Boxon työkaluvaunu työkaluilla. Harmi ettei sitä tullut aiemmin ostettua. Työkaluja on vaunussa paljon ja jokaiselle on oma paikkansa. Lisä- ja varaosia saa ostettua. Kannattaa huomioida, että jopa Bahcon vaunuissa työkaluja on aika vähän, eli tilaa menee haaskuuseen. Toisella seinällä on koko pituudelta metallisia mappihyllyjä ja muilla seinillä seinän yläosassa pari hyllyriviä (ei vie lattia/seinätilaa). Oikeastaan varustelusta puuttuu enää laadukas kattoon asennettava paineilmaletkukela, sähköjohtokela ja öljyjen imulaite.
Kun teen kaikki kulkupelien huoltotyöt itse olen koittanut panostaa laadukkaisiin työkaluihin (en tarkoita kalliisiin) ainakin niiden työkalujen osalta, joita tulee eniten käytettyä.

Riittävästi (ei aivan tajuttomasti - vähintään 100m^2) tilaa. Pääpaino viihtymiselle. Pakolliseen mopotalliin riittäisi vähempikin, mutta unelmien talliin kuuluisi sohvat, äänentoistot ja viihderojut - saisipa kaveritkin käymään pyörineen. Ja tietysti sauna tallin yhteyteen, näköalalla.
sauna.jpg

Jos olisi mahdollista toteuttaa unelmien talli, niin silloin pyörät voisi huoltaa ihan missä lystää, tahi pyytää huoltaja tallille omine työkaluineen :grin:

Unelmien tallissa olisi ensinnäkin pyörien säilytystila, toisekseen pesutila, sitten pienropaustila (renkaanvaihdot yms.) Sitten olisi puhdas rakentelutila jossa projektien loppukokoonpano suoritetaan. Likainen rakentelutila varsinaineselle osien teolle ja sovitukselle, itse koneistamo tietysti erikseen, kuten myös maalaamo. Varastotilaa.

Työkalupuolelta tuo hydrauliprässi olikin laite, jonka olin unohtanut. Sellainenhan olisi kyllä syytä olla. Samoin renkaanvaihtoon ja tasapainotukseen soveltuvat vehkeet.

Katteita olen roikottanut seinään lyödyistä pitkistä nauloista, tosin eri tilassa kuin mihin nyt suunnittelen tuota mopoverstasta.

Ja itsekin olen meidän nykyistä autotallirakennusta, kooltaan 56m2, laitellut oman maun mukaiseksi. Siitä tämä koko mopotalli-ajatus lähtikin, kun autotallissa on toisella puolen vaimon käyttöauto ja toisella puolen mun harraste-Chevyni sekä tallin perällä pienehkö työtila jossa restauroin erästä pientä moottoripyörää tällä hetkellä, niin alkaa se tila olemaan aikalailla kortilla, teit sitten mitä tahansa, renkaanvaihtoa tai moottoriremonttia. Jos saisi ne kaksipyöräiset omaan tilaansa työstettäviksi niin helpottuisi moni asia.

Työkalujen ja osien etsiminen on todella ärsyttävää ja vie tolkuttomasti aikaa ja hermoja, joten jokaiselle työkalulle oma paikkansa ja osille riittävästi säilytystilaa on ehdoton vaatimus.

Ja jonkinsortin palkki täytyy jättää kattoon käytettäväksi vaikkapa mopon keulan roikottamiseksi. Renkaanvaihtokin sujuu helposti kun kieppaisee liinat vaikka tankojen ympäri ja vinssaa etupyörän irti maasta.

Ja tuo viihtymispuoli tulee itsellä ainakin toteutettua sen vintin avulla. Vintille, jota on siis satakunta neliömetriä, on kulku portaita pitkin tästä tilasta, josta nyt suunnittelen mopoverstasta. Vintille tulee sitten sitä sohvaa ja muuta viihdykettä, äänentoistoa täytyy toki saada siirrettyä myös sinne alakerran verstasosastollekin, jottei ihan hiljaisuudessa tarvi työstää kaksipyöräisiä. Seinän takaa löytyy meidän piha/puusauna, jonka ikkunasta katselen sujuvasti peltoisaa maalaismaisemaa viskiä hörppien, eli se puoli on jo kondiksessa tässä vaiheessa :)

Paljon hyviä ideoita ja ajatuksia, hienoa! Eikä haittaisi vaikka jotain yksityiskohtaisempaakin joku haluaisi visioida, kaikki ei tule aina itselle mieleen ja foorumilaisilla on varmasti kokemusta jokusia vuosisatoja tai tuhansia takanaan..

Mun unelmatalli: Lexus pois ja yksi mopo, nosturin kanssa tilalle. Vielä jos saisi vähän lisää valoa sekä kameran takana olevaan tilaan rutosti erinäisiä jyrsimiä, poria, maalaustiloja, puhdistustiloja, hitsauslaitteita ym.
Sohvia, telkkareita tai saunoja ei tarvii. Äärettömän hyvin soivat stereot sekä kylmä jääkaappi riittää. Maisema voisi olla joku muu, mutta ei ei silläkään väliä.
:bisseä:

Ja kuten kuvasta näkyy, niin näitä loosseja sitten kymmenen lisää ja jokaiseen joku mielenkiintoinen rakennettava :D
Yksi tärkeä asia on myös se, että ei tarvitsisi olla töissä. Voisi vaan miljonäärinä osteskella ja rakennella mielenkiintoisia osia ja väkertää pyöriä :grin:

Ja jos tuohon sun talliprojektiin lisäisin jotain olennaista, niin valaistus. Hitto se ei riitä ikinä! Taas on huomattu, että lisää valoa kaipaa kokoajan. Vaaleat pinnat auttaa kovasti ja olenkin sitä mieltä, että ropaustilojen tulee aina olla vaalean värisiä.
Toinen idea on purnukkahylly. Eli ~10 cm syvä ja saa olla sen 2 m leveä. Mulla se meni katonrajaan. On muuten kiva, kun on kaikki purnukat kädenulottuvilla ja näkyvissä. Näkee heti, missä purkki on ja saa sen nopeasti myös käyttöön :thumbup: Ikävästi vaan täyttyi hylly heti. Pitää katsoa, saanko sitä laajennettua muuallekin. Mutta äärettömän helppo, halpa ja käytännöllinen.

Liitetiedostot

• 1cc9282a1ecb18bf9e19be9dd5d67d8d.jpg
    1cc9282a1ecb18bf9e19be9dd5d67d8d.jpg
    92,5 KB · Katselut: 181
  • hylly.jpg
    hylly.jpg
    51,2 KB · Katselut: 159
Viimeksi muokattu:
Perustallivarustus olis joku tämmönen:

1) Luonnollisesti perustyökalut millisinä ja tuumaisina.
2) Kaikki tarvittavat erikoistyökalut.
3) Nostopöytä
4) Jarrullinen dyno kunnolla äänieristetyssä kopissa kunnollisilla puhaltimilla ja pakokaasuimurilla.
5) Tulityötila+tarvittavat työkalut
6) Maalaustila+tarvittavat työkalut
7) CNC-sorvi/jyrsin tai yhdistelmä. Vähintään 5-akselinen.
8) Metallivarasto, jossa sopiva määrä terästä/alumiinia tankona/levynä/profiilina
9) Osienpesukone
10) Kunnollinen pesupaikka

Tuo nitron perustalli kuullostaa meikäläisen lottovoittotallilta. Meniköhän kevään sponssirahojen suunta väärin päin :dunno:?

Tuo valaistuksen tarve on kyllä täysin totta, sitä ei ole koskaan liikaa. Työn puolesta saatiin valmistumaisillaan olevaan 6000m2 halliin juuri tänään valaistus toimintakuntoon. Etukäteen sitä mietittiin, että kun 12 metriä korkeassa hallissa on yli 200 kappaletta 200 wattisia led-valaisimia katossa, joista jokainen tuottaa 30.000 lumenia valotehoa, niin siellähän sokeutuu kun valot räväyttää päälle. Mutta aivan mainio valaistushan siitä tuli, näkee ainakin tehdä töitä :) Kunhan ei katso suoraan kohti niitä valaisimia....

Meidän nykyinen autotalli, vuodelta 1949, on saanut hieman parannusta meikäläisen toimesta. Ohessa kuva.

20150827_141655.jpg

Ripustelin ylijäämäloisteputkivalaisimia sekä rappukäytävävalaisimia mielestäni riittävästi, mutta vaikka tuolla työpisteellä onkin katossa 8kpl 10W led lamppuja, niin lisää valoa tarvittaisiin. Tuo edellämainittu purnukkahylly on ollut ihan ehdoton!

tallin seinä.jpg

Näissä kuvissa työkaluseinä on vielä alkuvaiheessaan, pelkästään senkin täyttäminen järkevästi on ollut pitkän funtsailun tuotosta. Eikä se vieläkään ole täysi, eikä täydellinen.

Tuo pakokaasuimuri on muuten sellainen vekotin, joka itselläkin tuli hetki sitten mieleen. Varsinkin kun tykkää noita kakstahtivehkeitä laitella niin sen sinisen pilven ulos saattaminen olisi aika oleellista. Yksinkertainen versiohan olisi reikä seinään, edullinen kanavapuhallin tukusta ja sopiva määrä kiinteää sekä taipuisaa putkea sekä sopivasti nivelletty teline/varsi.

RiderOnTheStorm sanoi:
Tuo nitron perustalli kuullostaa meikäläisen lottovoittotallilta. Meniköhän kevään sponssirahojen suunta väärin päin :dunno:?

Huomasitko, että tuo oli kirjotettu konditionaalissa? Nyt on n.6 neliön ruutu kimppatallista. Nostopöytä ja työkaluja on ja pesupaikka. Muu on haaveilua.

HMPK kerholla on aika hyvä talli Tapanilassa

- Kaikki perustyökalut millisinä ja tuumaisina
- Nostopöytä, paineilmakäyttöinen
- Painepesuri
- Vesiletku normipesuun ja pesupaikka
- Kompura ja paineilmamittarit rengashommiin
- Ultraäänipesuri
- Yleismittari, juotosvehkeet, vuotovirtausmittari, puristuspainemittari, synkkamittari, yms.
- stetoskooppi laakeriäänien yms. kuunteluun
- Ketjutyökalut
- Kierresarjat
- Laakerien irrotussarja
- Smirkeli, suojalaseja ja kuulosuojaimia
- Paineilmakäyttöiset ruuvinvääntimet (auton renkaisiin jne.)
- Kunnon työpöytä ja ruuvipenkki
- Rengaskone ja tasapainotuspukki.
- Kierrätysastiat, moottoriöljyt, muut öljyt, jarrunesteet, jäähdytysnesteet, öljysuodattimet, metallijäte
- Taka- ja etupukkeja
- Auton moottorinostin, jota voi käyttää pyörän nostamiseen vaikka rengashommissa.
- Taskulamppu, akkuporakone, kuumailmapuhallin
- Käsisirkkeli, pistosaha, rälläkkä
- Pora/jyrsinkone
- Tiskipöytä ja vesi käsien ja osien pesuun tallissa
- Endoskooppi
- Hiekkapuhalluskaappi

Kerhon jäsenmaksu on 65.- euroa vuodessa, jolla nuo kaikki saa käyttöönsä kerhon aukioloaikoina.
tuolta, klik
Jäseniä kerhossamme on nyt kai jotain 250.

Viimeksi muokattu:
Talli olis muuten valmis mutta kalut puuttuu. Tuo purkkihyllyidea on loistava, ajattelin toteuttaa sen kaappina siten että purkkeja saisi takaseinälle ja myös oven sisäpuolelle kuten jääkaapissa. Ovien ulkopintaan voisi laittaa vaikka monisäilö-lokerikkoja. Tietty saranat pitää olla normikalusteita tukevammat.

milläs nimellä tuollaiseen sitten lupaa haetaan? jos lukee autotalli, niin eihän siellä periaatteessa saa pitää ku autoa ja jotain pientä..

XX-xenon sanoi:
milläs nimellä tuollaiseen sitten lupaa haetaan? jos lukee autotalli, niin eihän siellä periaatteessa saa pitää ku autoa ja jotain pientä..

Saahan siellä tehdä mitä vaan, mutta jos sattuu jotain, niin ei kannata vakuutusyhtiöltä kovin suuria korvauksia kysellä...:grin:

Back