• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ulosajo seinään Hollolassa 9.6.2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hako1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Moottoripyöräilijä menetti ajoneuvonsa hallinnan ja törmäsi talon seinään Hollolassa Paimelantiellä puoli neljän aikaan keskiviikkona iltapäivällä.
Törmäys sattui lähellä nuorisoseurantaloa.
Moottoripyöräilijä oli matkalla Vääksystä Lahden suuntaan. Nainen oli törmäyksen jälkeen tajuissaan, mutta hänet toimitettiin loukkaantuneena hoidettavaksi Päijät-Hämeen keskussairaalaan. Päivystävä palomestari kertoo, että silminnäkijän mukaan moottoripyöräilijä ajoi noin viidenkympin tuntivauhtia. Nainen oli moottoripyörän selässä varsin tuore kuski.
Talosta meni törmäyksessä ikkuna rikki. Lisäksi kulmalista vaurioitui."

ESS - linkki

Lienee siinä kohtaa kun on ysikymppinen muuten aika mukavasti aaltoilevalla kylätiellä.

Pakko kommentoida vaikka se kulunutta nitinää onkin; hyvin nuo silminnäkijät osaa aina sanoa nopeuden ihan km/h tarkkuudella... itse en lähtisi edes yrittämään moista arviota, mutta ehkä mulla on sitten vaan niin surkea kolmiulotteinen hahmotus tai jotain.

"Talosta meni törmäyksessä ikkuna rikki. Lisäksi kulmalista vaurioitui."

voi pahus...

Tässä tapauksessa silminnäkijöillä on mahdollisesti hyvä referenssi. Jos tulee fillarilenkillä juuri tuosta suunnasta niin noin kolmeakymppiä menee tuo mutka. Hiukan lisää -> noin viittäkymppiä, erottuu kyllä fillaristeista.

Joka tapauksessa hyvä hartialukon tai hiekkasladin paikka.

Ei saa "kukaan"loukkaantua!
Moto-cross/endurokuski "ei ymmärrä"tämäntyyppisiä tapauksia! Minua "itkettää",kun näen/kuulen ko tapauksista!
Ei voi olla tuuria,että olen selviytynyt vuodesta 1964.Crossi/enduromopoilla "kontannut"lukemattomia kertoja.En esiinny yli-ihmisenä. Monta kertaa menty kaarteisiin liian suurella nopeudella! Täsmennän siis katumopoilla! "Runttaus"=rumaa ajamista,pakko hätätilanteissa!  Historiaan:  Siis suoritin 1964 mp-ajokortin. Silloin opettaja istui minun "kyydissä"! Hauskaa näin jälkikäteen.
Vielä kuten alekirj.näkyy mopoja ollut.Tämä näin lyhykäisyydessään.         Toivon,että motoristi toipuu ja ettei pahemmin käynyt!

aina ei voi osata..
nixweiss.gif

Liekkö ysikymppinen yllättänyt ja usko loppunut?

Jos nopeutta oli tuo 50 niin olishan tuo saattanut kääntyä tuosta jos vain tarpeeksi kyljelleen vastaohjauksella kaataa. Ilman sitä tuskin.

No sattuuhan näitä ja jokaisen pitää homma joskus opetella. Putoaa ne ratsastajatkin hevosen selästä eikä siihen lopeta. Ja onhan siellä voinut hiekkaakin olla.

Toivottavasti nyt ei käynyt pajemmin eikä tulisi traumoja. Ei kun paranemista.

Ei ollut ainakaan eilen hiekkaa tai muuta epämääräistä tuossa kohtaa. Tuossa mutkassa on huono näkyvyys ja pihoista voi tulla tielle liikennettä. Vois heittää arvauksen, että tiellä on ollut joku ajoneuvo edessä, tai säikähtänyt piilosta tullutta ajoneuvoa --> mopo käsistä.
nixweiss.gif

paikka on sellanen että puistattaa jos on hiekkaa. no se on valinta kaatuuko mopo vai ajaako seinään... sitä seinää on muuten koeteltu aikain saatossa useammalla ajoneuvolla.

Jos tuo googlen katunäkymä ei aivan järjettömästi valehtele, niin on kyllä aika paikka ajaa ulos. Jos 50kmh on ollut vauhtia ja etukäteen on varoitusmerkki mutkasta, niin aika paha hartialukko on pitänyt tulla, ettei tuosta taitu. Lisää ajotreeniä olisi ollut aika pahasti tarpeen.

No, pääasia että kuski tulee kuntoon. Ikkunoita, kulmalistija ja pärränosia saa aina kaupasta lisää.

Tuttu paikka, kun oon asunut tuossa 200 metrin päässä... Jos tuossa mutkassa tulee sopivasti auto (tai varsinkin bussi!) vastaan, niin voi olla kokeneellakin eväät vähissä selviytyä ilman kolhuja. Tilaa nimittäin ei juuri ole.
Hiekkaakin siinä on usein ollut, mutta ei eilen...

Jos tuo googlen katunäkymä ei aivan järjettömästi valehtele,  niin on kyllä aika paikka ajaa ulos. Jos 50kmh on ollut vauhtia ja etukäteen on varoitusmerkki mutkasta, niin aika paha hartialukko on pitänyt tulla, ettei tuosta taitu. Lisää ajotreeniä olisi ollut aika pahasti tarpeen.

No, pääasia että kuski tulee kuntoon. Ikkunoita, kulmalistija ja pärränosia saa aina kaupasta lisää.
Kyllä toi Googlen näkymä jonkin verran valehtelee, itsekin ensin meinasin, ettei tuo ole se paikka. Mielestäni ainoat "korpin natsat" tolla tiellä on just ton talon kohdilla ja Vääksystä päin tultaessa se on ihan oikea ysikymppi. Helppo tossa on seinään vetää jos tulee liian kovaa tai kipsi yllättää.

Tuossa pari lisää samaa sarjaa, toinen jarrutti hiekalla etusen lukkoon, toinen kaivoi lompsaa taskusta ja ajoi ojaan:

http://www.kaleva.fi/uutiset....6
biggrin.gif
no ei sentään lähetellyt tekstaria,sitäkin on meinaan nähty.
Mut sentään sakot tulossa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Lompakon kaivaminen (miksi ajon aikana?) nyt vois tuohon kategoriaan mennäkin mut se et tiellä on hiekkaa- menee vähän harmaalle alueelle mun oikeustajun mukaan.

kyllä sen nopeuden pystyy suurinpiirtein arvioimaan niinkuin tuossa olikin että noin 50 km/h. Nääkeehän sen eron jos vauhtia on esim. 80 tai sata kaupunkialueella...

Tuossa pari lisää samaa sarjaa, toinen jarrutti hiekalla etusen lukkoon, toinen kaivoi lompsaa taskusta ja ajoi ojaan:

http://www.kaleva.fi/uutiset....6
On se hauskaa että kun jarruttaa soralla pyöränsä nurin ja vaikka ei paikalla ole ketään, niin poliisi veloittaa palvelumaksuna muutama kymmentä päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Sen siitä saa kun Poliisi mentiin muuttamaan liikelaitokseksi.

Tuttu paikka, kun oon asunut tuossa 200 metrin päässä... Jos tuossa mutkassa tulee sopivasti auto (tai varsinkin bussi!) vastaan, niin voi olla kokeneellakin eväät vähissä selviytyä ilman kolhuja. Tilaa nimittäin ei juuri ole.
Hiekkaakin siinä on usein ollut, mutta ei eilen...
Itse en ole tuota koskaan ajanut, mutta pitääpä käydä katsomassa kun seuraavan kerran menee mökkeilemään Asiakkalaan.

Voisin kuvitella että tuo on tosi ahdas jos siitä tulee bussi tai kuorkki vastaan.

Liekkö itsellä ikääntyminen vai mikä, mutta mitä vanhemmaksi tulen sitä hitaammin ajan. Toisin kuin nuorena, nyt on iskenyt sellainen malli että pitäisi nähdä mihin on menossa.

Siis niin kuin sellainen oletus että se mitä et näe on siellä. Eli tuossa siis oletus että kulman takaa on kuitenkin tulossa joku tien leveydeltä ja sitten tulee himmattua aika hitaalle kun menee pimeään ysikymppiseen sisään.

Tuossa jos joku pitkä vielä työntää keulaa oman puolensa yli, ettei putoa takapyörät ojaan käännöksessä niin eihän tuosta mahdu autokaan samaan aikaan. Melkein kuin kadunkulmasta kääntyisi, kun ei näe yhtään talon läpi tuleeko sieltä ketä.

Back