• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Työntö, veto vai molemmat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NOx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saksalainen Motorrad lehti on tehnyt testejä miten ABS jarrut vaikuttavat pyörään, kun kallistuksessa suoritetaan täysjarrutus.

Raja kulkee siinä 35 asteessa, jolloin mopo vielä pysyy pystyssä.

30 asteessa ja 50km/h vauhdista täysjarrulle, nosti pyörän heti väkisin pystyasentoon!

Sama 35 asteessa pidensi jarrumatkan yli 12m, joka vastaa jarruttamista sadekelillä.

Linkki saksankielen taitoisille: http://www.motorradonline.de/specials/motorrad-fahren-gut-und-sicher-abs-in-schraeglage/446804?seite=6

finn sanoi:
Saksalainen Motorrad lehti on tehnyt testejä miten ABS jarrut vaikuttavat pyörään, kun kallistuksessa suoritetaan täysjarrutus.

Raja kulkee siinä 35 asteessa, jolloin mopo vielä pysyy pystyssä.

30 asteessa ja 50km/h vauhdista täysjarrulle, nosti pyörän heti väkisin pystyasentoon!

Sama 35 asteessa pidensi jarrumatkan yli 12m, joka vastaa jarruttamista sadekelillä.

Linkki saksankielen taitoisille: http://www.motorradonline.de/specials/motorrad-fahren-gut-und-sicher-abs-in-schraeglage/446804?seite=6
Toi oli hyvä artikkeli, kiitos.
Nouseehan se pyörä pystyyn aina jarrutettaessa. Ellei sitten työntöohjata lisää.

Siinä todettiin kanssa noin. Google käännöksenä, kun porukka varmaan osaa englantia paremmin.
"But more important is that in this test neither front nor back wheel even slightly inclined to block , so there was never a danger of falling . Which means that modern anti -lock braking systems are quite skew- compatible."

Ja kanssa noin:
"After two rounds of the Honda rider has stabilized at 30 degrees inclination - and gets fully into the iron. What happened? The machine is based on lightning , comes after a sensational 10.6 meters to a halt. Next attempt at 35 degrees inclination . Again, hard braking , the VFR stops after 12.7 meters. A value corresponding to the braking distance in the wet."

Eli ei noi jarrutusmatkat paljon eroa suorasta jarrutuksesta.

Ikinä ei ollut vaaraa, että pyörät lukkiutuvat ja pyörä kaatuu.
Hyvä juttu. Niin minunkin ABS toimii. Vaikka on jo 14 vuotta vanha.

Pekka
:O:O:O

PS. Sama juttu käännettynä suomeksi sillä Google kääntäjällä
Ei tuosta saa kyllä mitään selvää.
"Mutta tärkeämpää on, että tämä testi ei edessä eikä takana pyörä jopa hieman taipuvainen estää , joten ei ollut koskaanvaarassa pudota . Mikä tarkoittaa, että moderni lukkiutumattomat jarrut ovat varsin vinossa - yhteensopiva ."

Paras käyttää Google kääntäjää englannin kieleen, niin ymmärtääkin jotain.

Viimeksi muokattu:
collikka sanoi:
Tämä on nyt taas minun oma ajatus, jokainen tehköön miten haluaa...

Mutta uhkaavassa törmäystilanteessa jarrutetaan aina ensin, vapautetaan jarru ja sitten tehdään väistöliike...

Miksi?

Siksi että näin pyritään minimoimaan törmäyksen voima jos toisinpäin tehtäessä väistö ei onnistukaan...

Aika harvassa on tilanteet jossa tie on niin tukossa ettei siellä ole pyörän mentävää aukkoa.

marko.fzs sanoi:
Aika harvassa on tilanteet jossa tie on niin tukossa ettei siellä ole pyörän mentävää aukkoa.
Näin on.
Siksi pitäisikin osata väistää salaman nopeasti. Sillä työntöohjauksella.
Kolmion takaa tulee auto. Mihin väistät? Onko pelto oikealla vai syvä oja ja siltarumpu.. Mitä on vasemmalla?
Pakotie pitää miettiä jo ennen sitä risteystä. Jokaisessa tilanteessa ja joka hetki.
Jos osaa väistää työntöohjauksella, niin päättää vaan minne sitten väistää.

Pekka

Kaverit näemmä luottaa aikas paljon omiin ajotaitoihinsa...:thumbup:

Itse en luota omiini niin paljon että kuvitteleisin alkavani kikkailemaan mahdollisessa törmäystilanteessa vaan olen yrittänyt takoa päähäni että ensin tiukka jarrutus jolloin on sekunnin osa aikaa miettiä minne mennään (vai kaataako pyörä) ja sitten mahdollinen väistö.

Tähän saakka tämä on toiminut (jokunen tiukka tilanne on kohdalle sattunut eikä ole ollut edes väistömahdollisuutta mutta jarrulla on kuitenkin pysähtynyt).

Mitä tulee tuohon "että aika harvassa on tilanteet joissa ei ole pyörän mentävää aukkoa" -ajatustapaan tuudittautuminen on aika vaarallista, entäs jos sitä aukkoa (yllättäen) ei olekaan...:no:

Viimeksi muokattu:
Pekkavee sanoi:
Toi oli hyvä artikkeli, kiitos.
Nouseehan se pyörä pystyyn aina jarrutettaessa. Ellei sitten työntöohjata lisää.

Tuota väitettä en oikein usko, jos ABS nakuttaa. Jos näin olisi, niin se olisi myös testissä kerrottu. Vastaavasti 35asteen kallistuksessa pyörä nousi loivemmin pystyyn ja kaarsi jarrutuksessa suurempaa sädettä.

collikka sanoi:

Itse en luota omiini niin paljon että kuvitteleisin alkavani kikkailemaan mahdollisessa törmäystilanteessa vaan olen yrittänyt takoa päähäni että ensin tiukka jarrutus jolloin on sekunnin osa aikaa miettiä minne mennään (vai kaataako pyörä) ja sitten mahdollinen väistö.

Tähän saakka tämä on toiminut (jokunen tiukka tilanne on kohdalle sattunut eikä ole ollut edes väistömahdollisuutta mutta jarrulla on kuitenkin pysähtynyt).

Mitä tulee tuohon "että aika harvassa on tilanteet joissa ei ole pyörän mentävää aukkoa" -ajatustapaan tuudittautuminen on aika vaarallista, entäs jos sitä aukkoa (yllättäen) ei olekaan...:no:

Näinpä..

Itse rehellisesti sanoen en luota. Siksikään että yhden kipannut rajun jarrutuksen seurauksena ja rakas romuksi. :itkupilli:

Suosittelen harjoittelemaan ehdottomasti kaikenlaista väistö ja jarruharjoittelua kaikille lämpimästi ja monipuolisesti ja jatkuvasti (ainaki 1krt/vko) jotta lelut pysyy ehjänä ja oma egogin kasassa.. :)-

No ei vain egon kanssa, vaikkapa kippaa niin romua ja muovia saa uutta kunhan nahka luineen pysyy sellaisessa muodossa kuin tarkoitus on.

shyhander sanoi:
Vasta marraskuu perhana. Yks-kaks-kolme-nel-vii…s kuukautta pitää jaksaa vääntää… :D

Kyllähän tästä helposti saadaan yli kolkyt sivua vääntöä aikaan, kun otetaan mukaan keskusteluun metsäajo, väistöt ja ABS. Eikä kukaan enää muista mitä ketjun aloittaja oikestaan halusikaan tietää. :bye:

zpete sanoi:
Jos näin on, niin silloin asia on niin että et osaa kunnolla vastaohjausväistöä. Terävällä vastaohjausliikkeellä pyörä väistää tuollaisen kaivonkannen nopeammin kuin kukaan siirtelee kroppaansa mihinkään suuntaan.

Absoluttisen itsevarmalle zpetelle toinen kysymys:
Kun teet nopean vastaohjauksen oikealle, ohjaustankoa vasemmalle kääntäen, vaaran uhatessa sieltä niin ikään, mihin suuntaan yläkehosi heilahtaa?

Tämä kysymys koskee suakin Pekkavee:

Kun teet nopean vastaohjauksen oikealle, ohjaustankoa vasemmalle kääntäen, vaaran uhatessa sieltä niin ikään, mihin suuntaan yläkehosi heilahtaa?

collikka sanoi:

Haen tässä sitä että kun kuskilla esimerkiksi pimeässä mutkassa tulee tilanne päälle ei selkärangasta tulisi mennä jarrulle vaan myös etsittäisiin sitä pako väylää.

Esimerkki. Ohitin rekkajonoa ja edessä ajava auto rupesikin himmaamaan jolloin puikkasin rekkojen välistä hidastus kaistalle, jolle olikin pakettiauto pysähtynyt. No paniikissa jarrulle ja kun ei pysähtynyt niin penkan puolelta vierelle. Siinä penkalla kun mietin niin, entä jos olisinkin vain kääntänyt takaisin motarille jossa tilaa oli paljon ja näin ei olisi ollut edes kiire.
Tämän jälkeen olen aina reenannut ensin väistö sitten jarru.

Nyt tulee jo ensin väistö selkärangasta. Esimerkki viime kesänä pimeä pitkä mutka, sellainen että pääsee oikein kanttaamaan. Auto tulee vastaan puoliksi mun kaistalla. Vaiston varainen väistö ja selvittiin. Oikein kylmää ajatus jos olisin mennit ensin jarrulle enkä väistänyt.

mchuurre sanoi:
Tämä kysymys koskee suakin Pekkavee:
Mun kroppa ei heilahda juuri minnekään, kun siellä Tattarisuolla mutkitellaan nopeita ässämutkia kuin käärme.
Ei se kroppa ehdi perässä, kun mutkien väli on jotain puolen sekunnin luokkaa.
Ohjaustanko vaan kääntyilee reippailla työnnöillä tiuhaan tahtiin ja pyörä kanssa.

Pekka

Viimeksi muokattu:
Pekkavee sanoi:
Mun kroppa ei heilahda juuri minnekään, kun siellä Tattarisuolla mutkitellaan nopeita ässämutkia kuin käärme.
Ei se kroppa ehdi perässä, kun mutkien väli on jotain puolen sekunnin luokkaa.
Ohjaustanko vaan kääntyilee reippaalla työnnöllä tiuhaan tahtiin ja pyörä kanssa.

Pekka

Se on sitten hartialukko koko ajan päällä ?:O

marko.fzs sanoi:
Haen tässä sitä että kun kuskilla esimerkiksi pimeässä mutkassa tulee tilanne päälle ei selkärangasta tulisi mennä jarrulle vaan myös etsittäisiin sitä pako väylää.

Esimerkki. Ohitin rekkajonoa ja edessä ajava auto rupesikin himmaamaan jolloin puikkasin rekkojen välistä hidastus kaistalle, jolle olikin pakettiauto pysähtynyt. No paniikissa jarrulle ja kun ei pysähtynyt niin penkan puolelta vierelle. Siinä penkalla kun mietin niin, entä jos olisinkin vain kääntänyt takaisin motarille jossa tilaa oli paljon ja näin ei olisi ollut edes kiire.
Tämän jälkeen olen aina reenannut ensin väistö sitten jarru.

Nyt tulee jo ensin väistö selkärangasta. Esimerkki viime kesänä pimeä pitkä mutka, sellainen että pääsee oikein kanttaamaan. Auto tulee vastaan puoliksi mun kaistalla. Vaiston varainen väistö ja selvittiin. Oikein kylmää ajatus jos olisin mennit ensin jarrulle enkä väistänyt.

Hyvä että olet selvinnyt säikähdyksellä...

Se pointti jota tässä yritin on esittää se että kun mennään ensin jarrulle, jo pelkällä hetken jarrutuksella vauhti hidastuu dramaattisesti (olettaen että jarrutus on edes jotenkin hallinnassa) ja (parhaassa tapauksessa) näin antaa aikaa tehdä ratkaisu tulevan suhteen, onko se sitten väistö johonkin suuntaan tai sitten kaato kyljelleen...jos sitten kuitenkin on niin ettei väistömahdollisuutta ollutkaan, törmäys on lievempi.

Eli ensin minimoidaan törmäyksen vaikutukset... noin niinkuin yleispätevä periaatteena.

Tilanteet on toki erilaisia ja ratkaisu täytyy tehdä tilanteen mukaan, hyvä ajotaito auttaa aina...

(minua taas jäätää ajatus mitä olisi tapahtunut jos en olisi jarruttanut ensin ja loppuun saakka, toissakesän tilanteessa jossa ajoin (tunnustan, liian kovaa) sokeaan oikealle nyppylän yli kaartuvaan mutkaan ja jossa olikin nyppylän takana rekkakuski peruuttamassa metsäkoneen lavettia tien poikki, ei väistömahdollisuutta, vasemmalla vankka kuusikko, oikealla kallio (sinnepäin tuskin olisi kääntynytkään)...

collikka sanoi:
Hyvä että olet selvinnyt säikähdyksellä...
(minua taas jäätää ajatus mitä olisi tapahtunut jos en olisi jarruttanut ensin ja loppuun saakka, toissakesän tilanteessa jossa ajoin (tunnustan, liian kovaa) sokeaan oikealle nyppylän yli kaartuvaan mutkaan ja jossa olikin nyppylän takana rekkakuski peruuttamassa metsäkoneen lavettia tien poikki, ei väistömahdollisuutta, vasemmalla vankka kuusikko, oikealla kallio (sinnepäin tuskin olisi kääntynytkään)...
Huh. Aika jännäkakka paikka sulla oli.
Hyvä että pysähtyi.
Onhan tuo jarrutus se eka homma mikä pitää tehdä.
Paitsi, jos kurvaa oikealle menevässä kurvissa. Silloin jarrutus nostaa pyörää pystyyn ja lentorata muuttuu suoraan siihen auton keulaan, joka tulee siis sun puolella keskiviivaa.
Jos ei ole ABSia, niin sitten jarrun vapautus ja nopea väistö työntöohjauksella.
No sulla ei ollut sitä vaihtoehtoa.
Ja siihen mennessä on vauhti jo pudonnut aika lailla, jos osaa jarruttaa tehokkaasti.
Jos ABSittomalla jarruttaa väistön aikana, niin on aika iso vaara, että pyörä lähtee alta.

Jos on ABS niin jarrutuksen ja väistön voi tehdä yhtä aikaa.
Tuota pitää vaan harjoitella. Muuten sitä ei uskalla tiukan paikan tullen tehdä.
Mutta se onnistuu, oikeesti.
Olen harjoitellut.

Pekka

Viimeksi muokattu:
Back