• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tyhmä minä: Kuinka kiristää ketjuja!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JP-800
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JP-800

MotOrg ry jäsen
withstupid.gif
Ohjeet kuinka kiristää itse ketjuja jos saisi. Mikä on oikea kireys? Mistä tietää milloin ketjut on kuluneet?
withstupid.gif

Onks pyörässäs kaks ruuvia takahaarukan päissä?Jos on,ei muuta ku takarenkaan pultti löysälle ja päistä ruuvaamaan.
Kuluneet ketjut tietää siitä kun kiristysvara on lopussa tai teet testin.Otat sormilla takarattaan keskeltä kiinni ja vedät (taaksepäin),jos ketju nousee rattaalta esim sentinkin se on loppu.
Uus ketju ei nouse kun joku millin pari.

Kiitoksia. päistä löytyy tosissaan pari ruuvia. Täytyypi heti huomenna ottaa käsittelyyn nuo ketjut ennenkuin rikkovat jotain enemmän... hankaavat jo jäjilstä päätellen takahaarukkaa eli eivät taida olla ihan kuosissa...

Pitääkö ketjuja muuten itse yleensä kiristellä vai pitäisikö huoltovälit riittää??

No ketjuja kannatta kiristellä sen mukaan miten ajelee ja kannattaa tarkkailla ketjujen kireyttä koska erillainen ajo kuluttaa ketjuja aivan eri tavalla.

Elätetään toiveita, että joku muukin saattaa olla yhtä tyhmä kuin minä, joten tässä pieniä ohjeita niitä tarvitseville..

ketjut.jpg

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (BMW @ Huhti. 29 2002,12:07)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Onneksi on kardaaniveto niin säästyy noiltakin huolilta...  
tounge.gif
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Niinpä. mutta tulee se päivä sullekin, jolloin alkaa tasuspyörästön stefa vuotaa tienpäällä ja sitä ei sitten kiristetäkään kuntoon...

Bemukka vaan peräkärryyn ja maitojunalla kotiin...

Niinpä!

Kaikkeahan tuolla tienpäällä voi sattua.

Taidan laittaa seuraavaksi enduron, nehän ovat parhaita esimerkkejä luotettavuudesta...
sleepy.gif

Lainaus:Elätetään toiveita, että joku muukin saattaa olla yhtä tyhmä kuin minä, joten tässä pieniä ohjeita niitä tarvitseville..

=>Kyllä mä tyhmäks itseni tunsin ku vaihdoin ketjut pyörästä, eikä siinä tullut jousi/sokkalukkoa mukana. Päätin sit soittaa allrightiin ihmetellen et eiks sokka kuulu ketju/ratas sarjaan. Kävikin ilmi että ne oli niitatavat ketjut. Kyl meinaa vähän hävetti... no ei kai sitä kaikkee voi tietää.

Tuo ketjujen kiristäminen kannattaa... taas tyhmä minä kun en tätä teinnyt.. katselin Allrightin kuvastoa ja ketjujen hintoja. Hinnat nähdessäni tuli samantien fiilis päästä rasvaamaan omia ketjuja ja tarkistelemaan kireyksiä uudelleen.. MITEN VOI KETJU OLLA NOIN KALLISTA. Mun pyörään uudet ketjut 1000 mk!!

Ainiin, se on MP ketjua eli johan se voikin maksaa
biggrin.gif

Joo ei niitä joka kuukaus viittis uusia ostaa. Kai niitä pitäis rasvaa n. 500 km välein. Mut on mull joskus jäänyt rasvausväli vähän pidemmäks...

Nyt alkaa varmaankin ketjut olemaan jo aika finaalissa.. samoilla ketjuilla kilometrejä kertynyt jo 25 tkm ja venyvät todella rajusti. Joka viikko saa olla kiristelemässä. Ketjuihin myös jää taitoksia eli ei enään kovin luistavaa ja notkeaa (c;

Pyörän peräpäästä kuuluu myös ihmeellistä todella kovaa rutinaa kun on veto päällä pienillä vaihteilla. Kytkin pohjaan ja rutina loppuu. Johtuukohan tämä ketjuista vai ehkäpä jostain muusta?

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (JP-800 @ Touko. 24 2002,20:28)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Nyt alkaa varmaankin ketjut olemaan jo aika finaalissa.. samoilla ketjuilla kilometrejä kertynyt jo 25 tkm ja venyvät todella rajusti. Joka viikko saa olla kiristelemässä. Ketjuihin myös jää taitoksia eli ei enään kovin luistavaa ja notkeaa (c;

Pyörän peräpäästä kuuluu myös ihmeellistä todella kovaa rutinaa kun on veto päällä pienillä vaihteilla. Kytkin pohjaan ja rutina loppuu. Johtuukohan tämä ketjuista vai ehkäpä jostain muusta?[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Vain veto päällä kuuluessaan tuo voi tarkoittaa myös takapyörän laakereita!
Ei kuitenkaan välttämättä, venynyt ketju kun ei sovi enää hampaille niin hyvin ja tarpeeksi venyttyään se rutisee. Sitä vain että sen pitäisi rutista koko ajan ja sekä edestä että takaa...Voisi olla hyvä idea nostaa pyörä tuelle, ottaa ketju pois rattaalta ja koittaa rutiseeko tai täriseekö takanakki ollenkaan pyöriessään.

Jos siihen ketjuun muuten jää taitoksia niin vaihda ihmeessä, parhaassa tapauksessakin semmoinen kunnon lukko naarmuttaa lohkoa aika rumasti. Huonommassa tapauksessa rikkoo lohkon kokonaan tai lukitsee takarenkaan vauhdissa, ei hyvä
tounge.gif

Hyviä neuvoja kaikki, kiitos
smile.gif

VFR:ssä ja esim. Ducateissa onkin hieman mielenkiintoisempi tapa kiristellä ketjuja. Piti ensimmäisellä kerralla käydä ihan liikkeessä kysymässä miten se tehdään. Toispuoleinen takahaarukka -> epäkesko akseli, jota pyöräytetään erikoistyökalulla...

Huomasin sellaisen asian, että ketjuja EI saa kiristää liian kireälle. Meneepi ketjut pilalle ja saattaapi rikkoa muutakin... Toivottavasti ei rikkonut
sad.gif

Liian kuivilla ketjuilla ajo aiheutti myöskin kummaa rapinaa takapäästä. Siihen auttoi ketjujen pesu moottoriöljyllä ja kunnon ketjuvaha pintaan.

Pitää kuitenkin varmuuden (ja kuluneisuuden) vuoksi vaihtaa ketju ja rattaat samalla kun uusii eturenkaan. Kallis on Allrightin paketti ~200€, mutta ei voi mitään. Hyvästä joutuu maksamaan (siis moottoripyöräilystä yleensä)

Liian kireät ketjut venyttävät ketjut ja syövät rattaat. Kun kuulemma takarattaassa alkaa näkymään "koukkuja" niin on eturatas jo tässä vaiheessa loppu.

Mieluummin liian löysät kuin liian kireät.

Tuosta moottoriöljyn käytöstä oli muistaakseni jossain puhetta ja taisi jollain tavalla vahingoittaa näitä uusia O ja X - rengas ketjuja... korjatkaa jos olen väärässä...

Onko kellään muita hyviä neuvoja ketjujen putsaamiseksi. Mitä ainetta kannattaa käyttää?

Jossain lehdessä on joskus ollut mainos laitteesta, joka laitetaan ketjun ympärille ja pesuaine sisään ja renkaan pyöritystä perään. Onko kellään kokemusta vehkeestä? Jos hyvä, niin mistä saa? Putsaaminen varmaan kannattaa tehdä aika ajoin, ettei aina vaan rasvaa likaisia ketjuja...

Mikä on muuten ero ketjuvahalla ja ketjuöljyllä? Mitkä ovat niiden parhaat ominaisuudet etc. Nykyisiin ketjuihin olen käyttänyt vahaa (ajon jälkeen kuumiin ketjuihin). Ketjun vaihto on edessä, joten kannattaako siirtyä samantien ketjuöljyyn?

Mulle huoltoäijät antoivat perään vinkkejä kun ostin uuden setin, että käytä tarpeeks usein ketjuöljyä, älä pidä liian kireällä, mielummin löysällä ja muista pestä ketjuja välillä esim. vanhalla tiskiharjalla ja jollain hellällä liuttoimella (HUOM. liian tehokas liuotin voi pilata ketjut&#33
wink.gif
. Voi myös putsailla ihan vaikka vaan vedellä, jos tarpeeks usein putsaa. Hyvät ohjeet on Allrightin kuvastossa ketjujen hoitamisesta, jos sellasta ei löydy sen voi tilata osotteesta www.allright.fi .
smile.gif

Nimen omaan Allrightin kuvastosta lukaisin neuvon, jossa kehotettiin voitelemaan ketjut moottoriöljyllä ja ajamaan pari sataa kilsaa. Kokeilin ja puhdistui kummasti. Ja öljy tosiaan lähtee paremmin vanteesta kuin ketjuvaha (joka on aika tykkiä mönjää
exclamation.gif
)

Voisi kokeilla lyhyttä stinttiä (rauhallinen kympin lenkki) moottoriöljyllä ja sitten vahaa perään...

Ketjut naksuu hieman, joten onkin uusinnan aika. VFR:ään ei vaan millään meinaa tulla eturatasta Brandtilta. Huoltoaika piti olla pari viikkoa sitten, mutta ei kannata vaihtaa ennen kuin kaikki osat on paikalla (tietenkään&#33
wink.gif
. Toivottavasti etunakki kestää siihen asti kun ratas tulee. Alkaa olla keskeltä jo millissä...
sad.gif

Ketjujen pesusta vielä sen verran että kokeilkaas pojjaat ja tytsit Lamppuöljyä
exclamation.gif

Joo luit oikein lamppuöljy ja sitten vaan pensseli käteen ja sen pensselin kanssa käyt läpi ketjut ja voi luvata että pas*at lähtee.

oli pakko vähän selventää ku kukaan ei sitä tehnyt.
eli moni ei tunnu tietävän että o-rengas ketjun itse rengasosassa on rasva sisällä josta johtuu ketjun taipuisuus.
eli toimii voiteluaineena.
niin kauan kuin sitä rasvaa on siellä niin ketju on taipuisa,joten
loppu olevan ketjun tunnistaa juuri niistä koukuista ja lisääntyneestä kiristämistarpeesta.
itse öljyämisen tehtävänä on myös lisätä ketjun ikää mutta se
liottaa sen paskan irti niistä.

itse teen niin että öljyän ketjun norm.moottoriöljyllä, ajan vähän aikaa ja sitten pesen ne samalla kun koko pyörän ja sit
pistän sen ketjuvahan.

ja niinku rd sano nii kandee vaihtaa ne ketjut ja rattaat samalla
kertaa ettei ne ketjussa olevat koukut todellakaan pääse rikkomaan mitään sieltä koneen poskesta.

tää basic tieto luulis olevan kaikilla mutta?

en haluu nipottaa mutta tuli vaa mielee!

biggrin.gif

Back