• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tyhmä(?) kysymys "vihreistä" pesuaineista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Setämies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Setämies

Born to be Mild
Tyhmä(?) kysymys "vihreistä" pesuaineista

:tyhmäminä: Millä tökötillä pesette pyöränne? Onko suosituksia jostain ympäristöystävällisestä pesuaineesta, jolla voi kotipihallakin pestä ilman voimakkaita liuottimia ja myrkkyjä, jotka tappavat niin talossa kuin puutarhassa? Viime kesänä, kun muutaman kerran pesin skootterimme omalla pihalla, roiskin suihkupullosta mäntysaippualiuosta. Toimii sekin jollain lailla, mutta onko parempia ideoita?

Rivaripihallamme ei ole viemäriä ja siellä on myös syötäväksi tarkoitettuja kasveja, joten sen mukaan pitää valita aineetkin.
:ohmy:

Minun kokemukseni noista ekopesuaineista on, että ne eivät pahoja rasvatahroja, kuten vaikkapa ketjurasvaroiskeita, juuri sen paremmin irroittele kuin vaikkapa Fairy, joten olen päätynyt täsmäkäyttämään maltillisesti kunnon myrkkyjä niille alueille, joissa tarvista on ja muutoin pesen pyöräni, omakotitalon pihalla, mäntysuovalla. Puhdasta tulee eikä tunnu pihanurmi kärsivän.

Pienet suhaukset pumppupullosta tuskin aiheuttavat rivarin pihallakaan sen kummempia ongelmia kun nyt ei aivan kasvimaalle mene pesemään. Ja eikö silloinkin suurempaa vahinkoa tee tallomalla salaatit!?

Itse olen noita kulkineita lätrännyt TurtleVaxin Big Orangella. Tiedä sitten onko tuo ympäristöystävällisempää kuin muutkaan pesuaineet, mutta edullinen, ihan mukavan tuoksuinen, eikä ole tuo nurmikkokaan aineesta nokkiinsa ottanut :thumbup:

Akiva sanoi:
Ei ne öljyt ja rasvat muutu yhtään ekologisemmiksi millään aineella.:jpstyle:

Juu ei muutu, mutta tarkoitus olikin minimoida vaikutukset. Ja jos oikein pukkaa öljyä, niin sitten tarttee muutakin kuin pelkkää pesua.

Wurth pineline tehopesu, laimentamattomalla olen myös pessy ketjut ja ovat tulleet puhtaaksi ja on mäntyöljypohjainen pesuaine.

Pisteet täältäkin Pineline tuotesarjalle. Sillä on joutsen ympäristömerkki. Lisää eri versioista www.pineline.fi. Duunissa on noilla kalustoa pesty ja tiukempikin chaisse irronnut kun oikean pesuaineen on valinnut pineline sarjasta.

Se että aine on ns. Ympäristöystävällinen tai mäntyöljypohjainen ei ole tae sille että sitä on soveliasta käyttää syötävien marjojen ja hedelmien saati kasvisten lähellä. Esim mäntysuopaa kehutaan vesistöystävälliseksi jota se onkin. Sellaisenaan kalan suolistoon joutessaan aiheuttaa lähes välittömän kuoleman...

^ Jep! En joisi raakana enkä muutenkaan. :D

Joo en ihan ryytimaan vieressä ajatellut pestä. Jonkinlainen "hajurako" pitää jättää enkä muutenkaan tykkää kovia myrkkyjä maahan laittaa. Jonkinlaisena kompromissina tuollainen mäntyöljypohjainen aine kai toimii.

Setämies sanoi:
^ Jep! En joisi raakana enkä muutenkaan. :D

Joo en ihan ryytimaan vieressä ajatellut pestä. Jonkinlainen "hajurako" pitää jättää enkä muutenkaan tykkää kovia myrkkyjä maahan laittaa. Jonkinlaisena kompromissina tuollainen mäntyöljypohjainen aine kai toimii.

meillä on jo vuosia pesty würthin pinelinella. Painepulloon seos ja sillä kauttaaltaan sumuttaa vehkeen (moottoripyörän siis) märäksi, minuutin kahden odottelu jos ei aurinko paista suoraan kuumana ja painepesurilla huuhtelu. En suosittele suoraan lukkoihin sumuttelemaan kovin ja siltikin lukkojen voitelu on viisasta erityisesti pinelinen kanssa. Seoksen suhteen kannattaa noudattaa valmistajan suostusta. Pesuteho laskee kun seos vahvenee.

Tuossa itsekkin tulee aika ahkerasti tuota autoa pestyy ja seos suhteella 7-7,5 vettä ja 0,5-1,0 tehopesua, ja kyllä silläkin on jo lähtenyt naftat auton kyljestä ilman mitään hankaamisia,:thumbup: siskon mies oli ostanut jotain kookkosöljymitälie pesuainetta ja on ainakin ihan paskaa..:dunno:

Pakko kehua vaikka onkin oman talon tuotteita.

Solmaster AS 40. Oli viime vuonna parin pesuainetestin voittaja. ( Kuningaskuluttaja, Autobild )
Lähtee sitten jarrupölyt ja piki tosi helposti.
Kotimainen sitruspohjainen biohajoava pesuaine.
Olen itse käyttänyt myös mattojen pesuun.
Ei haittaa vaikka kuivuu pinnalle, pesuaine aktivoituu uudestaan kun saa vettä.
Mäntyöljypohjaiset pesuaineet ei saa kuivua pestävälle pinnalle, muuten alkaa armoton liuotinpesu operaatio.

www.solmaster.fi

beerbros sanoi:

Solmaster AS 40. Oli viime vuonna parin pesuainetestin voittaja. ( Kuningaskuluttaja, Autobild )
Mäntyöljypohjaiset pesuaineet ei saa kuivua pestävälle pinnalle, muuten alkaa armoton liuotinpesu operaatio.

www.solmaster.fi
Jep. Hyvää tavaraa. Eipä ole muuta enää jaksanut kokeilla, Pinelinekin saanut jäädä käyttämättä. Käsittääkseni ei ole ympäristölle haitallistakaan vaikkei purkin kyljestä pandojen kuvia löydykään (eikä moottoripyöränkään kuvaa). Ketjurasvat sitten poistan halvalla korrekin perusvahalla.

beerbros sanoi:

www.solmaster.fi

Herättää kiinnostusta... Marssimpa seuraavana arkipäivänä paikalliseen agriin ja kaapasen kannun kainaloon. Pitää laittaa käyttäjakokemukset tänne ku saa kokeiltua.

Ande749 sanoi:
Minun kokemukseni noista ekopesuaineista on, että ne eivät pahoja rasvatahroja, kuten vaikkapa ketjurasvaroiskeita, juuri sen paremmin irroittele kuin vaikkapa Fairy, joten olen päätynyt täsmäkäyttämään maltillisesti kunnon myrkkyjä niille alueille, joissa tarvista on ja muutoin pesen pyöräni, omakotitalon pihalla, mäntysuovalla. Puhdasta tulee eikä tunnu pihanurmi kärsivän.

Pienet suhaukset pumppupullosta tuskin aiheuttavat rivarin pihallakaan sen kummempia ongelmia kun nyt ei aivan kasvimaalle mene pesemään. Ja eikö silloinkin suurempaa vahinkoa tee tallomalla salaatit!?
Meikällä on hiukan samoja mietteitä, eli mitä ystävällisempi ympäristölle sen huonompi pesuteho.
Loppupeleissä tuleekin mieleen että kumpi mahtaakaan olla ekologisempi vaihtoehto.

beerbros sanoi:

www.solmaster.fi

tämä on ihan sikahyvä pesuaine, käytän pumppukannussa laimennettuna 1:6 ja kyllä lähtee paskat ja kiilto säilyy, aika vaikea vaan löytää ,nytkään ei ole koko salonseudulla kuin yhdessä paikassa joten otin heti pari kannua varastoon...

sen sijaan varoituksesn sananen tästä;
autoglym-motorcycle-cleaner-1000_MED.jpg

vie kaiken kiillon ja muuttaa moottorin mattaharmaaksi, eikä saa enää millään nätiksi...:hanuria:

aina glymin tuotteita käyttäneelle tämä oli aivan kauhea pettymys, kun olen aina niistä pitänyt ja kehunut..

vanteisiin sitten sonaxin vannepesu on ihan sikakallista mutta ainoa mikä toimii, suosittelen:thumbup:

Back