• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tweety matkailee (jos rahat vaan riittää...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TweetyLeaf
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Leirintäalueidenkin hinnoissa on kohtuu isoja eroja palvelun tason ja alueen mukaan. Valitsin itse viime kesänä "parempia" leirintäalueita arvostelujen perusteella ja yöpymisen hinnaksi (plus lämmin suihku, joskus sekin maksaa muutaman euron ekstraa) tuli keskimäärin hiukan alle 20EUR poislukien Normandia jossa leirintäalue oli aivan järjettömän kallis. Itäisessä osassa Eurooppaa tietysti halvinta.

Telttakamat eivät mielestäni tilan kannalta ole mikään ongelma pyörällä liikkuessa, jos nyt olisin kamoja hankkimassa hankkisin jopa isomman teltan (nykyinen on kahden hengen) kun se kuitenkin kulkee pyörän päällä yhtä näppärästi kun pienempikin.

Kannattaa kuitenkin varata budjettiin sen verran "hätävaraa" että vaikka pääasiassa aikoisikin telttailla saa tarvittaessa muutaman hotelliyön - teltassa on todella vaikea saada kamoja kuivaksi jos sataa useita päiviä putkeen.

Trangian polttoaineen saatavuus vissiin vaihtelee maakohtaisesti ja on tärkeää tietää millä nimellä sitä missäkin maassa myydään. Paras ratkaisu lienee multifuel-poltin joka toimii vaikka lyijyttömällä bensalla. Omassa Trangiassani on kaasupoltin ja selvisin neljän viikon reissun samalla kaasupullolla.

Budjetilla matkailtaessa mulle tulis kylä mieleen hommata just airbnb:stä joku oma kämppä aina muutamaksi päiväksi, kauempaa keskustasta ja pienehkö, niin ollaan 20-30€ varmaan. Sieltä sitten päiväretkiä kaupunkiin ja poiskaupungista. Siellä on netit ja pesukoneet, suihkut ja keittiöt niin antaa budjettiin omatoimisäästöä (ei siis mitään kimppakämppää). Samalla ei tarvi ajella kauheiden kampevuorien kanssa ja pystyy tutustumaan tavallisen kansan naapurustoon, nurkkiin ja tapaan asua. Menis alueelta alueelle ja kaupungista kaupunkiin. Ainiin :p mikä mä olen neuvomaan kun en ole mp:llä ikinä ulkomailla ollu :jpstyle:

Ajatuksia: Telttailu on kivaa kunhan ei sada, joten teltta vain mukaan. Ilmapatjasta puolet ilmasta pois niin mukavuus paranee oleellisesti. Tavaraa tulee teltta/trangia vaihtoehdossa paljon lisää mutta yksinään matkatessa se ei ole ongelma ja leirintäalueilla saa mukavasti juttuseuraa. Sapuskat maksaa paikallisissa pikkukaupunkien Aldeissa vain puolet siitä mitä Suomessa. Teltan voi pistää pystyyn myös muualle vaikka se ei ihan pykälien mukaista olekkaan. Motareiden varrella on sitten bensa ja ruoka paljon kalliimpaa jos haluaa säästää. Välimeren rantatie on sitten tooodeeella hidas ajaa (ja kuuma). Elokuussa yksin reissaamisessa ei ole mitään ongelmaa, yöpaikka löytyy aina kunhan etsii yösijan mielellään ennen neljää. Kun teltta on varalla niin ei hätää.

Viikko sitten tuli palattua Marokko+ euroopan läpiajoreissulta. Hyväksi majoituksen etsimiskeinoksi osoittautui booking.com kännykällä plärättynä. Siinä kuuden maissa illalla tietää suunnilleen jo missä meinaa yönsä viettää, ja vaikka bensatauolla varaa matkanvarrelta hotellin jos sattuu osumaan sopivan hintaisia.

Kyllä tuolla budjetilla pitäisi ihan ok reissu saada tehtyä. Paljon tullut hyviä neuvoja edullisista majoituksista.
Pelkällä kasko-vakuutuksella et kuitenkaan pääse ongelmista jos pyörään tulee jotain pulmaa. Sehän korvaa vain pyörän jos itse olet syyllinen kolariin. Autoliiton turvaa suositeltiin ja itsekin toistaisin tuon ohjeen. Se syö satasen, mutta korvaa itsensä, jos olet ongelmissa. Turva jatkuu koko vuoden suomessakin, olet autolla tai pyörällä liikkeellä.

Omista interrail retkistä on jo 30 vuotta, mutta uskoisin että sama neuvo toimisi edelleen. Info piste, yleensä kaupungin keskustassa tai alppikylissä saattaa olla "kylmäasema", josta löytää edullisen majoituksen kysymällä. Kylmäpisteissä saa suoraan napin painalluksella soitettua majapaikkoihin.

Jokamiehen oikeudet eivät omankaan kuuleman mukaan ole noissa maissa samanlaisia. Itse olen kuitenkin nukkunut melko monenlaisissa paikoissa omilla budjettimatkoilla. Ranskassa rannalla nukkuessa poliisit kohteliaasti herättivät vasta aamukuuden aikaan, eikä siitä seurannut mitään ongelmia. Saksassa ja Tanskassa on tullut hiukan huilattua levähdyspaikoilla ongelmitta. Joitakin nurmikkoalueitakin on tullut käytettyä. Yleensä noita ei viitsi kahta yötä peräkkäin käyttää, joten se hostellikortti on kiva olla mukana.

Turusta Tukholmaan, Naantalista Kapelskäriin tai yhteysaluksilla Ahvenanmaan/Eckerön kautta Ruotsiin. Jokin noista lienee halvin/sopivin. Kuten myös mainittiin niin se kansipaikka Finnlinesillä on myös tarkistamisen arvoinen.

Laske kuitenkin että rahat riittää paluumatkaan ja mene siihen asti omalla mukavuusalueella!

Hyvää reissua!
jussi

Luin vielä kertaalleen ketjun läpi ja jäi vähän outo fiilis. Hotelleissa pitäisi aina yöpyä ja ravintoloissa syödä, jotta on kivaa. Täytyy myöntää että itekkin tulee noin tehtyä, mutta ei se minusta ole mikään onnen tae, pikimminkin enemmänkin laiskuuden ja kiireen mukana tuoma piirre.

Teltta ja Trangia vain mukaan. Säästöt ei per kerta ole mahdottomia verrattuna halvimpiin budjettipaikkoihin mutta kertautuvat reissun myötä. Esim Saksassa oleilu on merkittävästi halvempaa kuin loma Suomessa. Esim ruoka on halpismarketista ostettuna noin puolet mitä Suomessa.

Yksin reissatessa kustannuksia nostaa se että sapuskaa ostaessa samalla tulee ostetuksi useamman päivän ruoka ja miten sen saa sitten säilymään. Itse olen huomannut että on kivempaa olla pari-kolme päivää paikallaan ja tehdä retkiä ympäristöön kuin vaihtaa koko ajan paikkaa. Kyllä ne safkatkin paremmin säilyy teltan varjossa kuin sivulaukussa moottoritiellä. Aikaa vain pitää olla riittävästi. Niihin kauppareissuihin, leirinpystytyksiin ja ruuan laittoihin kun menee myös oma aikansa.

Telttailu hyvällä ilmalla on varmasti kivempaa kuin tunkkaisessa budjettihotellissa. Mutta jos sataa niin sitten vain sinne budjettihotelliin.

Parhaat reissuyöpymismuistot ovat jääneet teltan vieressä istuskellessa punaviinilasin kanssa ja jutellessa naapurityypin kanssa. Halpishotellin baarimikon kanssa kun on vähän tylsä juttua vääntää.

Ei muuta kuin reippaasti hippifiiliksellä matkaan. Ei se raha onnea tuo, mutta pieni vararahasto on kuitenkin syytä olla kuten täällä neuvottiin.

Jos ranskaan meet tuonne nizzan seudulle ja vuoristotiet kiinnostaa,niin poimi helmet,eli route napoleonia ja route des grandes alps on loistavaa ajettavaa,monia hienoja solia,hyvää mutkaa pitkän matkaa.Muutenki ranskan alpit on hienoa seutua.Trangia mukaan ja jos oiken suostuu telttaileehan,niin säästää huomattavasti.Muuten,mielestäni matkakohteen pitää olla kiinnostava(vaikka tärkeintä onki lähteminen- - -),eli vaikkei taskut oo täynnä rahaa silti en valitse matkaa maan hintatason perusteella,eikä niinkään tuu itään ajettua,vaikka toki sieläkin nähtävää.Liika ei kannata ahnetia.Niin,ranskassa jos ajelee pienempiä teitä,näkee enemmän,eikä taida olla tiemaksuja,monilla moottoriteillä on ja äkkiä 20euroa pyörähtää päivässä kun oiken ajelee.

Tuolla budjetilla minäkin suuntaisin itä-eurooppaan / balttiaan. Puola, Unkari, Romania, Kroatia, Serbia, etc hintatasoltaan selkeästi halvempia kuin länsi-euroopan maat. Itse kiertelin vaimon kanssa viime kesänä 3 viikkoa linjalla Ruotsi, Tanska, Saksa, Tsekki, Slovakia, Kroatia, Serbia, Montenegro, Bosnia, Unkari, Puola, balttia ja saatiin rahaa kulumaan kahteen pekkaan 3000 euroa

Laitetaan tähän nyt kokoontumisajovinkki.
Useissa kokoontumisajoissa kuuluu kämppäröinti osallistumismaksuun. Ja jos on oikein nuuka luonteeltaan niin joissain kokoontumisissa se osallistumismaksu käydään maksamassa erikseen eli jos ei käy maksamassa tikettiä niin kämppäröinti on ilmainen.

Pippo Zanninin nettisivut on ilmeisen kurjat, mutta kyseinen kerho järjestää vuosittain kokoontumisen Roveretossa ja yleensä kämppäri on avattu jo muutamia päiviä ennen rallin varsinaista alkua. Eli saapuu ralliin jo tiistaina ja ajelee muutaman päivän paikallisia mutkateitä joita siinä lähistöllä on ihan riittämiin useiksi päiviksi.

motoraduni.it - rovereto international

mc-pippozanini.it

Ei tainnut tulla mainituksi, mutta varsinkin pienellä budjetilla reissatessa ulkomailla kannattaa aina tankatessa maksaa tiskille. Eräältä reissulta palattuani ihmettelin kummittelevaa parinsadan € varaussummaa luottokortilla, ja ilmeni, että olikohan Ruotsissa automaattitankkauksen varaus automaattisesti aina 60€ tms per kerta (ei siis itse valittavissa suuruudeltaan kuten Suomessa), ja tämä varaus purkautui vasta huomattavan pitkän ajan jälkeen, toista viikkoa taisi kulua. Ko. varauksen verran on sitten vastaavasti vähemmän rahaa käytössä.

Kiitos mahtavista vinkeistä taas, päivittelen tässä kohta reittisuunnitelmaa tarkemmin yms kunhan paranen tästä karmeasta flunssasta.

Heren kanssa olen nyt kikkaillut noita paikkoja, en vaan osaa tuota collectionia jakaa, eikä se vielä ole edes valmis.

Sen verran pystyn tässä nyt vielä kirjoittelemaan, että reissusuunnitelma on olennaisesti muuttunut siinä mielessä, että tosiaan täällä ehdotettua Via Balticaa tulee nyt näillä näkymin ajeltua. Rahatilanne näyttää sellaiselta tällä hetkellä, että reissu toteutuu.

Ainiin. Reissunpäälle lähdetään varustelekan sissiriippumaton (ja sen päälle laitettavan laavukankaan) kanssa. Teltta jää kotiin.

TweetyLeaf sanoi:
Reissunpäälle lähdetään varustelekan sissiriippumaton (ja sen päälle laitettavan laavukankaan) kanssa. Teltta jää kotiin.
Tuosta on kiva kuulla kokemuksia. Tuli mieleen että onko noilla leirintäalueilla sopivia puita mihin tuollaisen saa roikkumaan...

Noniin lupasin tarkempaa päivitystä ja tässä sitä tulee.

Olen päätynyt käyttämään Here:ä ja sain vihdoinkin kunnolla toimimaan tuon 12v ulostulon pyörästä. Aikaisemmassa systeemissä oli hieman ongelmaa ja itse boxi hajosi myös.

Hereen laitan "collectioniin" reittipisteitä ja sitten ajelen pisteestä toiseen jaksamisen ja huvittamisen mukaan. Prahassa päätin viettää ensimmäisen viikonlopun. Reittipisteisiin on löytynyt nyt 3 kpl järviä, missä on vesiurheilu mahdollisuudet, esim. purjelautailua yms. Ranskassa tuntui paikkoja olevan yllättävän vähän, liekö järvien puute suurin syy?

Matkabudjetti on tässä hieman ottanut osumaa ja Hornet lähtee huoltoon ensi maanantaina.

Seuraavat asiat tehdään pyörään:

- Renkaat vaihdetaan Pilot road 4 (tai 3).
- Jarrupalat.
- Kaasari säädetään.
- Öljyt/nesteet yms.
- Yleistarkistus.
- 51200 km huolto.
- yms.

Voi tulla aika hintavaksi tuo :(

Noh, ei murheita, laivalippu on nyt varattu ja lähtö on 1.8 tallinnaan. Ajattelin hurauttaa suoraan Viron läpi Latvian puolelle samana päivänä.

Riippumattoilu edelleen hieman huolestuttaa (juurikin noiden paikkojen takia), mutta toisaalta, jos oikein rupeaa homma vituttamaan, niin onhan siellä kauppoja mistä saa halpistelttoja ja muuta sellaista. Telttaa pidän silti toistaiseksi vielä huonompana vaihtoehtona tavaramäärän takia. Itse en oikein innostu Stealth campingistä tai muusta sellaisesta, leirintäalueella on kuitenkin seuraakin ja muutakin tekemistä kun nukkuminen.

Pari juttua on tässä ajatuksissa, ensimmäinen on se, että olisi kiva pitää jotain matkapäiväkirjaa, mutta kännykällä en rupea kirjoittelemaan ja toisaalta kynä ja joku vihko on aika perseestä kun tarvitsee sitten paperilta kopioida tietokoneelle kaikki :/ Tablettia tai kannettavaa ei ole, eikä tietty ole myöskään varaa moisia hankkia.

Toinen juttu on tuo yksinreissaaminen ja purjelautailu yhdistelmä, mihin hittoon tungen kaikki arvotavarat kun lähden märkäpuvussa tuulen riepoteltavaksi. En ole oikein keksinyt sellaista ratkaisua joka olisi täysin itseäni miellyttävä, en nyt tässä sano omia ideoitani, jotta saatte ideoida ihan vapaasti tähän ongelmaan ratkaisua.

Toki olen ennenkin reissannut yksin tai kaksin niin, että molemmat on uimassa yhtäaikaa, mutta tämä on kyllä haastellisin pohdittava ollut tähän mennessä, muista vastaavista ongelmista olen aiemmin selvinnyt liiemmälti asiaa ajattelematta.

Yksi juttu on kanssa Trangian "bensa" eli marinoli. Tuskin marinolia myydään joka tien notkossa tuolla. Tiedän tiedän, ota kaasukeitin, mutta ei ole semmoista eikä ole varaa ostaa (yllätys), joten nestepolttoisella mennään. Olis hirveen kiva osata kaikkia 12 kieltä mihin tulen matkanvarrella törmäämään, mutta kun kielitaito on rajoittunut kahteen (englanti ja suomi, tosin englantini on hyvä, ellei jopa erinomainen).

Isoin yksittäinen huolenaihe kuitenkin löytyy ajokamoista, mulla on sinisalon housut ja saksasta tilattu takki. Molemmat on liian kuumia _oikein_ kuumalla. Ilman takkia en aja (nössö, eikö niin?) ja esim kevlar farkut maksaa 200€ (ei o rahaa, muistatko?). En oikein keksi tähän hätään mitään sellaista ratkaisua joka toimisi kun pitäisi muka ilmaiseksi saada moiset jostain. Noh, ilman paitaa ja takki puoliksi auki ja kaikki vetskarit yms tuuletukset tapissa ja sitten toivotaan ettei tule nestehukka.

Oli mulla muutakin kirjoitettavaa, ei vaan juuri nyt muista kaikkea.

Toulousen ja Pariisin välistä olisi kiva kuulla jotain hauskoja kohteita, sen välin olen aiemminkin ajanut, mutta hurautin sen suoraan ja ilman suurempia pysähdyksiä autolla. Myöskin Ranskan rivieralta halpoja mestoja saa ehdottaa.

Ainiin, mites pärjääkö tuolla passista otetulla kopiolla vai onko käytännössä pakko ottaa tuo passi mukaan ?

Ajokorttihan ei sitten Suomen lisäksi monessakaan maassa käy virallisesta henkilöllisyystodistuksesta. Käytännössä ajokortti toimii, mutta jos vastaan astuu pilkuntarkka mikätahansa, sen kanssa ei saa kaatosateessa edes hotellihuonetta. Eli passi tai oikea henkkari mukaan.

Passi mukaan ehdottomasti, niin rajahommat ja majoittumishommat sujuvat aina ja varmasti hyvin. Eipä ollakaan aikoihin vilauteltu passia ja muita papruja, lähinnä Green Gard, kuin Baltiassa nytten.

Passi ehdottomasti mukaan, vaikka EU:n sisällä sitä ei juurikaan missään kysytä, niin saattaa jopa valutan vaihto olla vaikeeta ja noin joka toisessa hotellissa kysyvät passia.

Greengardin vaativat vain jossain Serbian rajalla, EU:n sisällä sitä ei tarvi.

Jos vuokraat jotain vesivehkeit, märkäpuuu, surffilautaa... niin eiköhän ne siel vuokraamos ota sult aina jotain tavaroit säilöön :bye:

Ja ainoa oikea ajopuvun materiaali nahka :;):

kuumalla ajamiseen olen itse käyttänyt urheilukerrastoa, eli tekniset pitkälahkeiset ja -hihaiset ajopuvun alle. On miellyttävää kun ei hiki tarraa lahkeita tai hihoja ihoon kiinni ja pysyy muutenkin ihoa vasten kuivempana.
Tästä toki joku on tasan toista mieltä, mutta itselle se on toiminut. Halvimmillaan tollaisen asun saa kympillä

jussi

Unoda vaan se Trangia ja hommaa vaikka MSR Pocket Rocket, ei maksa Suomessakaan kuin 39,- eikä tämä ole varmaan edes halvin hinta. http://www.retkiaitta.fi/product/970/msr-pocket-rocket--keitin
Olen käyttänyt tätä monta vuotta jo ihan retkikäytössä. Säästää painossa ja hiukan tilassa ja kaasupatruunoita saa pitkin maailmaa eikä tarvitse Marinolin kanssa läträtä ja pelätä että vuotaa johonkin. Trangian kattiloitahan voi tässä käyttää mainiosti ja on hiukan nopeampikin kuin Trangia... jos sillä on merkitystä... huonolla säällä on ainakin mukava kun pöperöt valmistuu nopeasti jos taivasalla keittelee.

Baltian kautta meno oli järkiveto. Halvempaa ja näkemistäkin riittää toisin kuin Ruotsin läpi ajaessa. Isoja teitä kannattaa vältellä ettei mene tylsäksi paahtamiseksi.
Itseltä löytyy pieni 2h haltin teltta ja hennessy hammock riippumatto. Riippumatto parempi nukkua, mutta se tarttee tosiaan puut mihin sitoa, ja selän alle jonkun retkipatjan palasen..muuten jäätyy selkä. Pieni teltta parempi vaihtoehto moporeissulla,saa pystyyn mihin vaan ja tuo "vapautta" reissuun kun ei tartte väkipakolla kattoa löytää pään päälle.
Leirintäalueita ei kannata ainakaan baltiassa vältellä hinnan takia,telttapaikka jotain 2-5e.
Ainakin itsellä alkaa hotellien etsimiset/ sisäänkirjautumiset / tavaroitten ruijaamiset eestaas korpeamaan pitemmän päälle,ja teltta tuo samalla vaihtelua.

Trangia nestekäyttöisenä aika työläs peli,mutta kyllä silläkin ruuat tekee. Kaasupoltin siihen ei taida tosin kustantaa kuin 40e luokkaa joten kannattaa harkita .

Säästöä tulee paljon kun teet huollot pyörään itse, tai jos et osaa niin kavereilta saa apuja? Samalla opit pyörääsi rassaamaan mikäli reissun päällä tulee ongelmia..

Kannattaa heren lisäksi asentaa puhelimeen maps me softa. Ilmainen ja sen avulla löytää helpommin POI:t. Viime reissulla (Mongolia) here sekoili ajoittain pahasti,joten hyvä olla toinen softa rinnalla..

Kyllä noilla ajokamppeilla pärjää. Itsellä "hengittävät" goretex romppeet ollu päällä joka reissulla,mutta vtut mitkään vermeet viileänä pysy kun lämmöt menee yli kolmenkympin. Auttaa kun hihansuun väliin työntää jotain jotta ilmavirta puhaltaa sisään:).
Vettä tietysti mukaan reilusti.

Back