• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tuulessa ajaminen nakupyörällä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Unreal
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuulessa ajaminen nakupyörällä.

Tuntuu oudolle näin kortin just saaneena ajaa 120km/h vauhtia nakupyörällä. Pituutta on se 192 ja hartioita löytyy myös. Hiffasin kyllä vastaohjaamisen tässä tapauksessa mutta kantti saattaa välillä olla koetuksella. Miten kokeneemmat kuskit suhtautuu tähän asiaan ? Oletan, että ajan kanssa tuulen vaikutusta ei enää rekisteröi samalla tavalla.

Alkuun se voi tuntua pahemmalta kuin se onkaan. Varsinkin jos tuuli on kovin puuskittainen. Vastaohjaus tietenkin tilanteen mukaan, muttei liian tönkkönä saisi olla, jotta ehtii reagoida mahdollisiin puuskiin.
Jos tuulee sivulta oikein kunnolla - kuten toisinaan ison meren rannan tuntumassa - joutuu kallistamaan tuulta päin.

Oliskohan hieman korkeammasta etumaskista hyötyä pitemmillä reissuilla ? Nyt tuuli tulee suoraan rintaan.

En ole ihan noin pitkä, mutta tiedän kyllä mitä tarkoitat. Itse tykkään siitä, kun ottaa kaikki lasit ja läpäreet vek, jotta ilmavirta tulee mahdollisimman tasaisesti torsoon, eikä johonkin tiettyyn kohtaan. Monesti korkeampi lasi aiheuttaa joko pyörteitä tai sitte ilmavirta osuu suoraan päähän, mikä on vielä vittumaisempaa.

Tuntuu vähän riippuvan päivästä miten +120 km/h tuntuu ajella.. Riippuu tosiaan tuulesta jne.. ajelee sitten hiljempaa jos tuntuu ikävältä.

Jankka sanoi:
Tuntuu vähän riippuvan päivästä miten +120 km/h tuntuu ajella.. Riippuu tosiaan tuulesta jne.. ajelee sitten hiljempaa jos tuntuu ikävältä.

Yhdyn kyllä tähä. Ensimmäistä kertaa kun ajoin nakupyörällä pyörän kotio n. 100 km motaria 120 km/h, ei tuuli tuntunut haittaavan. Toisella kerralla porvoonväylällä oli aivan pas*** housuissa kun tuuli lujaa puuskittaisesti. Ei kannata ihan heti masentua :) :p

Antaa tuulen viskoa. Ei se ojaan kaada. Plekseistä ja isoista tuulisuojista on meikäläiselle yleensä ollut vain harmia. Pitemmillä reissuilla joku peruspleksi vrt. BMW gs, on ihan riittävä. Pää pitää saada puhtaaseen ilmaan. Yli 190 heeboilla se tarkoittaa sitä, että mahdollinen tuulenohjain ei saa olla liian korkea. Muuten nuppi tutisee. Jos jotain muovipalaa harkitset, aloita pienimmästä.

Nakupyörällä ajaessa toisten ajoneuvojen aiheuttama turbulenssi häiritsee. Siksi kannattaa ajaa aina etummaisena. Ratkaisu ongelmaan on oikeassa kädessäsi.

Tämän totesin myös äsken heittämälläni Lapin reissulla. Rekkojen takana on äärinmäisen vittumaista keikkua.

Tuntuuhan se nakupyörässä, se kai sen idea onkin. Pysyy vauhdit hallinnassa pidemmillä matkoilla ihan luonnostaan. Omassa tuntuu vastatuuleen jo satasen vauhti pidemmällä matkalla rasittavalta. Saas nähdä miten tuohon tottuu, mutta nurkka-ajoonhan nämä on suunniteltukin.

Ihonmyötäinen nahkaaaasu auttaa vähentämään tuulen riepomista.
Turbulenssissa ja kuopissa (kuten aina muulloinkin) kannattaa muistaa pitää kädet rentoina ja torso jämäkkänä, ettei itse huomaamattaan kisko tankoa miten sattuu tuulen riepotellessa yläkroppaa.
Tietyssä vauhdissa ilmavirtaa vasten voi nojata rennosti, mutta suuremmissa nopeuksissa joutuu itse painamaan kroppaa eteen. Omalla 175cm varrellani tuo rento leijailu tuulen varassa asettuu pyörästä ja asennosta riippuen johonkin 100-130km/h nopeuksiin.
Kovempi sivutuuli vaatiikin sitten ohjausliikkeitä, ettei löydä itseään ojan pohjalta. :crash:

Oikean kokoiset varusteet vaikuttaa yllättävän paljon. Ekan kesän ajelin liian isoissa nahkoissa ja kypärässä. Nyt kun on oikean kokoiset niin riepottelee huomattavasti vähemmän.

Itsellä myös pituutta 192 ja pyöränä Z750. Tasainen ilmavirta ei alun jälkeen haittaa. Olen koittanut alkuperäisellä pleksillä varustettua zetaa ja ilmavirta riepotteli kypärää tosi pahasti. Eli ei sellaista ainakaan mulle:)

Joe sanoi:
Tuntuuhan se nakupyörässä, se kai sen idea onkin. Pysyy vauhdit hallinnassa pidemmillä matkoilla ihan luonnostaan. Omassa tuntuu vastatuuleen jo satasen vauhti pidemmällä matkalla rasittavalta. Saas nähdä miten tuohon tottuu, mutta nurkka-ajoonhan nämä on suunniteltukin.

Hyvin sanottu, se vähä (~2-2500km) mitä olen nakuilla ajanut on kulminoitunut juuri siihen että meinaa pää lähteä irti muusta kropasta jos yrittää ajaa kuten katetulla, mutta pienemmässä pyörittelyssä kyllä makeita vailla turhia muovinpaloja

Tottumuskysymys, mutta ite tykkään kun ilmavirta muodostaa tavallaan ilmapatjan mitä vasten nojata. Tätä voi säädellä vaihtamalla hieman kropan asentoa. Kieltämättä 200+ nopeuden pitäminen pidemmän aikaa on vähän roikkumista. >160kmh menee ihan rennosti.

Vaatteet vaikuttavat tosi paljon. Aavistuksen isolla fleecevarallisella gorelaminaattipuvulla tuntuu välillä kuin purjeen kanssa menisi, kun taas hieman liian pienellä kalvottomalla ja hyvin istuvalla puvulla ei tuuli juuri haittaa.

Tässä kevään aikana 4000km enduromallin tuulisuojattomalla pyörällä ajelleena alkaa pikkuhiljaa oppimaan ajoasentoa maantiellä (ja opettelu jatkuu). Kropan jännitys kostautuu väsymyksenä. Keskivartalojännityksellä meni alku, mutta itseasiassa tangosta jos joutuu roikkumaan yhtään, niin puutuminen tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan. Yleensä ennemmin. Pienellä painolla pitäisi nojata tankoon. Välillä se vaatii reipastakin tuuleen nojaamista, varsinkin jos satasen teitä ajelee. Tosin ne suorat satasen tiet ja moottoritiet ovat kyllä vielä parempia autolla ajettuna, voi räplätä kännykkää samalla niin ei tylsisty.

Viimepäivät on tullut kokeiltua avokypärää ja ajolaseja. Fiilis on noussut astetta korkeammalle tasolle. Tällaisilla yli 20-asteen aurinkoisilla keleillä on ihan parhautta ajaa puhtaassa pyörteettömässä tuulessa, tuuli kypärässä ja iholla pyörien. Koleampaan keliin tietty sitten sitä gorea ja schuberttia.

Asiaa sivuten.. Miten nakukuskit putsaa ötököiden raadot vaatteista? Ei nuo isoimmat roiskeet näytä harjalla irtoavan eikä joka viikonloppu viitsisi pukuakaan pestä. Joku quick'n'dirty tason pirkkaniksi olisi tarpeen.

Minulla on projekti vaiheessa, jossa muutan 1200GS:n enemmän nakuksi. Tuo vakio tuulilasin takaa tulee pyörteet kypärään joka asennossa. Kokeilin sahata ylimääräisestä orggis lasista puolet pois ja äänimaailma muuttui tasaisemmaksi mukavammaksi suhinaksi. Pitää pikkuisen vielä siistiä leikkauskohtaa ja maalata uudestaan (aihio on maalattu ja tarroitettu edellisen omistajan toimesta). Todennäköisesti lähden miltei nakulla gessulla kohti Välimerta ensi kuussa. Sen koitoksen jälkeen pystyy paremmin arvioimaan oliko muutoksessa mikään järkeä.

seppo02 sanoi:
Hyvin sanottu, se vähä (~2-2500km) mitä olen nakuilla ajanut on kulminoitunut juuri siihen että meinaa pää lähteä irti muusta kropasta jos yrittää ajaa kuten katetulla...

Mulla oli customin kanssa sama fiilis, lisäksi kypärä kohisi aivan valtavasti. Vissiin se asento meni jo liian pystyksi. Tuolla jammulla kypärä on selvästi hiljaisempi, mutta ei se ole silti edes siedettävä ilman korvatulppia. Lisäksi customilla se repi juurikin tuohon tyyliin niskaa, mutta tämän jammun kanssa aerodynamiikka tuntuu pelaavan paremmin.

Vaimon Shuberthia kokeilin ihan lyhyen matkaa, se tuntui hyvältä ajaa. Tosin koeajo ei ollut kuin pari kilsaa, puristi niin pirusti että harkitsin jo puolessa välissä matkaa ajavani takaisin ilman kypärää.

Muutama vuosi sitten otin koeajolle yhden shuberthin kypärän (en muista mallia ja siitä S oli liian iso eikä pienempää ollut), se meni mukavasti kun katsoi vaan eteen päin. Kaistanvaihdossa kun päätä käänsi sivulle, se repaisi tosi rajusti. Ihan kuin olisi purje nostettu pystyyn, fiilis oli tosi epämukava. Nykyinen on varsin neutraali tuon asian suhteen.

jerex sanoi:
Itsellä myös pituutta 192 ja pyöränä Z750. Tasainen ilmavirta ei alun jälkeen haittaa. Olen koittanut alkuperäisellä pleksillä varustettua zetaa ja ilmavirta riepotteli kypärää tosi pahasti. Eli ei sellaista ainakaan mulle:)

Miten motari nopeuksissa, taivutatko yläroppaa yhtään alaspäin kyykkypyörämäisesti vai istutko pystysuorassa ?

Motarilla menee hyvin kun on lievä etunoja ja leuka hieman alaspäin ettei ilmavirta nappaa kypärästä. Minulla aika hyvä pleksi joka ohjaa tuulta. Orggiksen kanssa varmaan painetta tulisi enemmän kropalle. Nahkarotsi, tiukka sellainen, auttaa paljon. Samoin sen hyödyn huomaa tuulisella kelillä :thumbup:

Back