• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Turvallinen pukeutuminen kaupunkiolosuhteissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oksu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ootko koittanut erillisen selkäpanssarin kanssa reppua? Mä en edes huomaa ajaessa reppua selässä kun panssari on välissä, jossei nyt leuka tankissa miljoonaa vedä.
Enpä ole, mutta jotenkin en näe että siitä olisi apua, kun oma oletus on se, että tuuli se on mikä jotenkin pääsee reppuun käsiksi ja sitä kautta väsyttää hartioita ja käsiä.

Toisaalta en mä nyt varma voi olla asiasta. Mun piti itse asiassa ostaa selkäpanssari, mutta nyt kun tuli ostettua tuo selkäkyhmyllinen puku niin saattaa jäädä erillinen panssari ainakin toistaiseksi ostamatta.
Hartioiden ja käsien väsyminen viittaa siihen, että repun olkaremmit on liian tiukalla. Löysää olkaremmejä ja kiristä rintaremmiä niin pitäisi helpottaa. Samoin vyötäröremmiä ei kannata tiukata paljoa, koska pienissä repuissa se kiskoo reppua alas aikä kannata sitä eikä anna hartioiden olla rentona oikeassa ajoasennossa.

Pyörän kanssa tulee mentyä monesti t-paidassa ja shortseissa, monesti alkkarit päällä, joskus pelkkä pyyhe jos on just saunasta tullut.

Sitten kun pyörän koneen joutuu käynnistämään niin päälle laitetaan pitkävartiset ajosaappaat, ajohousut täysillä suojilla, ajotakki täysillä suojilla, ajohanskat ja kypärä. Kelistä riippuen nahkaa tai tekstiiliä.

Kamojen käyttö tai käyttämättömyys on sama asia kuin käytätkö turvavyötä vai etkö. Korttelin ympäri toki voi ajaa ilman turvavyötä tai vaikka töihin, kunhan matkan pituus ei ylitä x:ää, vai voiko?

Reppu on huomaamaton kun hommaa Kriegan ja hintaa on saman verran kun vaikka Haglöfsin napsäkeillä.

Dainesen nahkarotsi, ajohanskat ja shoein raid II yleensä pelkästään päällä.

Tässä puolitoista kautta kun ei ole kesäsin ollut autoa käytössä niin aika turhamaiselta tuntuis jokasta reissua varten vetää full leatherit niskaan ja pyöriä niitten kanssa kesäkuumissa jossain teranssilla.  
cool.gif

Kuten myöskään mitään laukkuja en ala pulttaamaan ennenkun ajan sillä apupyörä varusteisellä/hihnavetoisella ruohonleikkurilla.
062802moto_prv.gif

ei voi mielyttää kaikkia.

onhan täälä topikki jossa on juttua aiheesta "morjestatko t-paidassa ajeleville", ei niille passaa moikata ,se on naurettavaa itsensä ja muitten vaarantamista.. on aika monen kanta.

on myös jossain topikissa juttua kuinka naurettavan näköistä on kun joku kulkee ajokamat päällä ruokakaupassa, sepä vasta naurettavaa on ,ajaa nyt ruokakaupalle ajovarusteissa ..on monen kanta...

itse pyrin ajelemaan kesäisin mahd. paljon pyörällä ,myös kaupunki ajot ja ruokakauppareissut .joskus teen ko. reissut t-paidassa, joskus ajoasussa ,tein kummin vain aiheutan paheksuntaa / huvittuneisuutta arvoisissa .org jäsenissä. loppukaneettina voi vain todeta että paheksukaa / naurakaa ,kestan kyllä...

Hö, kyttyränahkatakissa selkäsuoja takin alla heitän kauppareissut, pitkävartiset ajokengät jalassa. Housuissa hieman lipsun ja ajelen kaupungissa monesti farkuissa.
Mopo kun on ollut aina ainoana kesäkulkineenani.

Ei hävetä jos jotkut katsoisikin että kuljen ajokamppeissa kaupassa
smile_org.gif

Terassireissut kuljen polkupyörällä tai bussilla, sillon kun saa nautiskella oluttakin

itse pyrin ajelemaan kesäisin mahd. paljon pyörällä ,myös kaupunki ajot ja ruokakauppareissut .joskus teen ko. reissut t-paidassa, joskus ajoasussa ,tein kummin vain aiheutan paheksuntaa / huvittuneisuutta arvoisissa .org jäsenissä. loppukaneettina voi vain todeta että paheksukaa / naurakaa ,kestan kyllä...
Enpä jaksa uskoa, että kukaan sulle nauraa, jos käyt ruokakaupassa ajovarusteet päällä. Vai pitäskö tätä mp-hommaa ruveta sitten oikein häpiämään?

Enpä jaksa uskoa, että kukaan sulle nauraa, jos käyt ruokakaupassa ajovarusteet päällä. Vai pitäskö tätä mp-hommaa ruveta sitten oikein häpiämään?
Itse ainakin käyn ajopuku päällä ostoksilla, mukavempi olla ostoksilla ajopuku päällä kuin asvaltti-ihottuman kourissa. Kun se onnettomuus ei tule kello kaulassa ja aina syyllinen ei ole itse, juuri kun olet ekaa kertaa farkut jalassa saattaa naapurin Jaska tulla humalassa autolla päälle. Nössö kun olen
wink.gif

E: Itsehän siinä vaaran aiheuttaa, jos ajaa vaikkapa shortsit jalassa ja ilman paitaa, eikä se minun elämiseen kauheasti vaikuta
biggrin.gif

Kun kerrankin vetäisee lipat ihan hiljaisestakin nopeudesta, sen jälkeen tietää miksi on polvi- ja kyynärpääsyndit.

Kerran omaa hölmöyttäni pyörä lähti alta teininiä piikillä ajellessa, farkut vaan päällä. Koko kesä meni piloille, melkein luulle menneissä polvissa ja kyynärpäisssä. Toisella kertaa bussi kiilasi, pari vuotta sitten. Sillon olikin jo ihan kunnoliset goret päällä. Vaikka asfaltti onkin kovaa, ei tullut kuin mustelmia.

Samoin kerran nilkan muljauttaneena ja kaikki jalkapöydän luut rikkoneena ymmärtää sen, että ajosaappaat on ne ainoat oikeat. Ne saappaat, joissa on kova ja tukeva pohja sekä nilkan ylikääntymissuoja.

Jos ottaa aivoon ajaa kuumassa hikoillen kunnon ajokamoilla, silloin oikea kulkuneuvo on kotilo ilmastoinnilla. Mun mielestä prätkällä ei pidä ajaa ilman asialisia ajovarusteita.

Kesää ja kärpäsiä odotellen...

-M

^^^ Näin se menee. Ketkä on heittäytyneet puutteellisissa ajokamoissa, muistaa kyllä sen pitkään.

Ja se on myös aika kehno perustelu, ettei niistä välttämättä ole hyötyä. Ei olekaan. Mutta kukaan meistä ei osaa sitä sanoa etukäteen. Jos osaisi, emme tarvitsisi mitään suojavarusteita.

Itse käytän kesäkuumalla joko ihan tavallisia farkkuja (jotka eivät kestä asfaltilla liukumista juurikaan, eli se on tietoinen riski), tai vähän paksumpia cordura-vahvisteisia ´ajofarkkuja´, housujen alla motocross-polvisuojat, pitkät ajosaappaat, nahkapuvun takki selkäsuojalla, ja raking-henkiset ohuet mutta suojaavat ajohanskat. Joskus jopa avokypärä, mutta integraalissanikin onneksi on ihan toimiva ilmanvaihto.

En lähtisi maratonia juoksemaan nuo päällä, mutta silloin kun konevoima vastaa pääosin liikkumisesta, nuo eivät mielestäni Suomen olosuhteissa ole oikeastaan ikinä liian kuumat. Farkut ei varmasti suojaa niin hyvin kuin nahkapuvun alaosa, mutta ne on paljon kevyemmät ja miellyttävämmät, jos ollaan pidempään paikallaan jossain, kävellään tms.

Ai niin joo, ei herneitä nenuun kenellekään, tämä ei ollut mikään absoluuttinen totuus asioista, ja jokainen on täysin vapaa valitsemaan, minkä verran omaa kroppaansa laittaa alttiiksi asfaltti-ihottumille.

Vaijerilukko (kelautuva n. tupakka-askin kokoinen 60cm vaijerilla) on kätevä, jos haluu jättää vaikka ajoasun pyörään jossa ei laukut mukana, vetäsen yleensä puntista/hihasta läpi ja tarakkaan kiinni. 3-4 mm vaijeri varten pitää olla kohtuuliset leikkurit, aikakaan yleisellä paikalla päiväsaikaan ei jää ohikulkijan matkaan ihan heti.

Yhden asian opin kesällä 1988. Ne jotka muistaa se oli kuuma kesä se.
No, ajoin ihan kaupunkiajoa, ilman hanskoja koko ajan +25 varjossa. Noin kuukauden sitä kesti, sitten rupesi kädet kolottamaan niin, ettei yöllä saanut nukuttua. Ja mä olin sillon aika paljon nuorempi.
Saatan joskus tosi kuumalla ajaa farkuissa pätkän, mutta ilman hanskoja en koskaan enää.

Toi hanskattomana ajelu on kyllä ihme hommaa. Itsellä on aina hanskat vaikka ajaisin fillarilla koska joka ikinen kerta kun heittäytyy ottaa käsillä vastaan ja silloin on kämmenet paskana aina. Ja se tuumaXtuuma arpi ei polvessa haittaa juuri mitään mutta keskellä oikeaa kämmentä alkaa olemaan aika ikävä. Jo kevyet crossi hanskat kestävät kaupunkivauhdeista heittäytymiset ja menevät vaikka taskussa. Satuinpa jopa viime kesänä näkemään parit tixtexmotoristit hikoilemassa rukan pilkkihaalaria muisttutavassa asusteessa ilman hanskoja
omg.gif

Muuten en ihan allekirjoita tuota kesä pilalla yksistä lipoista juttua. Pari kertaa mopolla ja kevarilla livennyt ilman mitään ajokamoja asfaltilla eikä ole pikku vauhtia raitoja kummempaa tullut. Tuuristahan se toki on kiinni ja siittä kuinka on tottunut kaatuilemaan. Itse olen treenannut maastopyörällä tuota väärissä varusteissa kaatumista asfaltti-ihottumaa vältellen ihan tarpeeksi
biggrin.gif

Vaijerilukko (kelautuva n. tupakka-askin kokoinen 60cm vaijerilla) on kätevä, jos haluu jättää vaikka ajoasun pyörään jossa ei laukut mukana, vetäsen yleensä puntista/hihasta läpi ja tarakkaan kiinni. 3-4 mm vaijeri varten pitää olla kohtuuliset leikkurit, aikakaan yleisellä paikalla päiväsaikaan ei jää ohikulkijan matkaan ihan heti.
Suomessa saattaa kalliimpikin ajokampe ehkä vielä juuri ja juuri löytyäkin siitä, mihin sen jätti... mutta monessa muussa paikassa, varsinkaan esim. Italiassa, en lähtisi kauemmas näköetäisyydeltä, vaikka olisi vaijerein kiinnitetty.

Joo, ja ilman hansikkaita ajelu muuten on kyllä kuumimpaan aikaan erikoinen ilmiö. Näkee porukkaa, joilla muuten on pitkät saappaat ja täydet tixtexit niskassa - paljain käsin. Jos sitä vähänkään on tajua tallella siinä vaiheessa, kun tullaan alas asfaltille, sillä paljaalla kädellä sitä yrittää ihminen ottaa ihan vaistomaisesti vastaan. Ei taida olla aivan loppuun asti mietitty ´set-uppi´.

Ei tarvinnut kuin kerran kaatua jopa ajohanskat päällä, kun päätin, että ilman hanskoja en aja, sen verran rumaa jälkeä tuli sormista hanskojenkin kanssa. Farkut kestivät yllättävänkin hyvin ja nahkatakki esti isommat vauriot. Kävi myös mielessä, että ihan hyvä, että oli umpikypärä päässä, muuten olisi napsahtanut ihan kunnolla leukaan.

Eli valinta seuraava: Umpikypärä, ajoon soveltuvat kengät (mukavuuskysymys), kevyehkö nahkatakki suojilla, Kunnolliset hanskat hyvällä tuuletuksella, suojafarkut tai muut tukevat housut.

Joku tuossa taisi mainita, et kannattaa tosiaan hankkia ne Kevlar ajofarkut, kevyemmin topattu nahkatakki ja lyhyt vartiset ajokengät... Ja jos pyörässä on laukku niin sujauttaa loput sinne...

Mut pystyssä pysytään niin ei kai siinä vaikka vetäis munasillaan...
Itse vedän täysvarustuksen VAIN kun lähden ulos taajamasta...

Kesällä tulee kaupunkiajoon vedettyä Alpinestarsin läpivirtaava verkkopuku, läpivirtaavat hansikkaat ja Wave-selkäsuoja. En ole niin kuumaa keliä vielä nähnyt, etteikö noilla menisi mukavasti, ja suojaukset ovat kuitenkin aika hyvin kohdillaan. Ruuhkassa seisoskelussa tulee kyllä kuuma, mutta niin tulisi siinä tilanteessa vaikka munasillaan. Housujen alle voi laittaa siviilit jos siltä tuntuu.

Toi hanskattomana ajelu on kyllä ihme hommaa. Itsellä on aina hanskat vaikka ajaisin fillarilla koska joka ikinen kerta kun heittäytyy ottaa käsillä vastaan ja silloin on kämmenet paskana aina. Ja se tuumaXtuuma arpi ei polvessa haittaa juuri mitään mutta keskellä oikeaa kämmentä alkaa olemaan aika ikävä. Jo kevyet crossi hanskat kestävät kaupunkivauhdeista heittäytymiset ja menevät vaikka taskussa. Satuinpa jopa viime kesänä näkemään parit tixtexmotoristit hikoilemassa rukan pilkkihaalaria muisttutavassa asusteessa ilman hanskoja  
omg.gif

Muuten en ihan allekirjoita tuota kesä pilalla yksistä lipoista juttua. Pari kertaa mopolla ja kevarilla livennyt ilman mitään ajokamoja asfaltilla eikä ole pikku vauhtia raitoja kummempaa tullut. Tuuristahan se toki on kiinni ja siittä kuinka on tottunut kaatuilemaan. Itse olen treenannut maastopyörällä tuota väärissä varusteissa kaatumista asfaltti-ihottumaa vältellen ihan tarpeeksi
biggrin.gif
Tarkoitin, että lipoista voi mennä kesä ihan pialle. Ei tarvitse mennä uimaan, eikä saunaan... Motskarilla voi toki ajaa, mutta kyllä tikatut haavat on todella kipeitä koko kesän... kokemusta on  
wink.gif
Pahimmassa tapauksessa sitten voikin pitää kipsiä ja sen kanssa onkin sitten mukava ajella  
biggrin.gif

Back