• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Turkki. Käyneitä, menijöitä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toumash
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse olin jouluna Istanbulissa erittain kauniin, pitkan ja hoikan blondin kanssa (itse suhteellisen natti punapaa) ja meidat jatettiin aivan rauhaan. Kukaan ei kadulla kaynyt kimppuun, eika yrittanytkaan tulla juttusille. Basaarissa yritettiin myyda kaikkea, jos vahaakaan pysahtyi katselemaan, mutta kohteliaasti kun sanoi 'No, thanks', meidat jatettiin rauhaan. Parissa kojussa kavimme ostoksilla, emmeka tinkineet (kaikki kojut eivat ole rihkamakojuja, joissa tinkiminen kuuluu asiaan) ja saimme huivit ja tossut erittain edullisesti. Matot ja lamput yms olisivat taydellakin hinnalla olleet suhteellisen edullisia, mutta todellinen myyntihintahan olisi noin 1/3 alkuhinnasta, jos vain viitsisi ruveta tinkimaan.

Ulkona sai syoda edullisesti, ihmiset olivat todella ystavallisia vaikka eivat aina puhuneetkaan englantia (toisaalta, enhan minakaan puhu turkkia), maistiaisia sai joka paikassa, huiveja kun katselimme hieman, heti tuotiin omenateeta meille. Jos emme ravintolassa tienneet, mita ottaa, tuotiin monesti maistiaisia eri kebabeista.

Moskeijoiden kauneudesta menimme sanattomiksi, ja kiireiset paivat oli mukava lopettaa kylpylassa.

Ehdottomasti palaan sinne, taaskin turistikauden ulkopuolella. Onneksi Lontoosta on halpa matkustaa lahes joka paikkaan.

Metsahan vastaa niin kuin sinne huudetaan...

sellaiset vaietkoot, jotka siellä eivät ole käyneet!!! Olen käynyt ja pahasti pettynyt verrattuna muihin maihin... Olen käynyt lähes kaikissa Euroopan maissa mp:llä ja pakko myöntää, että Turkki on todella hanurista, jos noin sivistyneesti sanotaan, eikä sen huomaamiseen tarvinnut edes aasian puolelle mennä.... voihan sen ilmaista suomeksikin: PERSEESTÄ se on !!!!  
033102ass_1_prv.gif

Yksi asia on hyvä: Onneksi Romaniassa oli keskiajalla Vlad Tepes, joka laittoi noita rättipää turkkilaisia kepin nenään roikkumaan aika monta.... Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset aivoillanne(jos niitä siis on?), olisko kiva kumartaa mekkaan päin joka päivä ja laulaa allahia apuun täällä Euroopassa, jos ne olis tänne pässeet tulemaan, niinkuin yrittivät silloin keskiajalla? HÄ?  Voi perkele.... Onneksi eivät päässeet "Unkaria edemmäksi"!!!  
062802jumpie_prv.gif

Thaimaahan ei ainakaan kannata lähteä,kun motoristitkin ovat täysin seinähulluja.. Lincci
Epäilempä, ettei ollut paikallinen joka tuon lahtauksen tehnyt. Moottoripyöräily ainakin rauhallisemmissa paikoissa kuten Hua Hin on ihan ok, vain pärrien vuokraaminen vaikeaa kun tarjontaa niin vähän.
Thurkki taasen on pahin persläpi mihin olen ikinä eksynyt ...hyi helvetti mikä paikka ja mitkä tavat.
Thaimaan auringossa viihdyin neljä kertaa viime vuonna ja eiköhän ensi kuussa taas sinne mennä.

Marmaris, Kemer, Alanya ja Antalya ovat tulleet tutuksi monien lomien viettopaikkana. Autoja ja moottoripyöriä olen aina lomillani vuokrannut. Ajaminen ja maisemien katseleminen on aina ollut kivaa, eikä ongelmia ole ollut.
Basaarit ovat iltaisin oikein mukavia kauppapaikkoja ja tapaamispaikkoja. Paljon olen niistä ostellut mm. nahkoja ja mausteita. Mausteet käyn ostamassa vuosittain Turkista, koska sieltä saan ne parhaimmillaan.
Pikkasen kun siirtyy sivuun turistirysistä muuttuu maailma aivan toisenlaiseksi, vaatii vaan uskallusta.
Turkissa on paljon kauniita ja korkeita vuoria helposti tavoitettavissa. Vuoristot ovat aivan oma maailmansa.
Suosittelen Turkkia monipuolisena ja edullisena matkailumaana kaikille.
-Sergei-

Jotain pientä kokemusta viime syksyltä; Bulgariasta ajettiin Kreikkaan Turkin osuuden läpi ja yötäkin oltiin. Tämä Mustanmeren rantaa pitkin kohti Kreikkaa.

Kukaan ei kusettanut, kebapbbi oli komiaa ja majoitus löytyi. Aika helposti saatiin mopot suojaan yöksi ja kaverit kantoivat takalaukunkin ym. 3 kerrokseen. Ei valittamista mistään. Ainoa pahan oli Turkin ja Kreikan raja, ihme juoksuttamista luukulta toiselle pari tuntia ja kysyttiin isän nimeä ym.

Mutta tiet kunnossa, paremmat kuin Romaniassa x 8 ja liikenne aika soljuvaa.

Olen mopolla ajanut Thaikkulassakin, kyllä se sielläkin sujuu, pikku opettelun jälkeen. Tosin en varmaan selviäisi Bangkokissa
, sen verran kiivasta tuo on.

Joululomalla sain (tai ainakin ymmärsin asian näin) luvan lähteä perhettä ja talvea pakoon viikoksi.

Antalyaan olisi edullisia matkoja tarjolla, mutta moottoripyörien tarjonta todella kapeaa ja hinnat kalliimmat kuin Kanarialla, Madeirasta puhumattakaan.

Vinkkejä vuokraamoista, hakusessa 600-750 kuutioinen esim. Tracer, Tenere tjsp.

Sergei The Eagle sanoi:
Hieno maa ja hienoja ihmisiä. Otin vuokraamosta alleni viikoksi Varaderon, kivaa oli eikä kukaan kusettanu.
Niin metsä vastaa kuin sille huutaa.
-Sergei-

Jokseenkin samaa mieltä. Joku vuosi sitte ajeltiin autolla Bulgariasta Turkkiin ja pyörittiin siinä lähellä Edirnessä ja sen ympäristössä. Rajan ylitys oli melkoinen show mennessä (joku pieni raja-asema, en muista mikä).

Ylipäätään noilla kulmilla juuri kukaan ei ollut kiinnostunut meistä ja mitään tyrkyttäjiä/kusettajia ei siellä näkynyt. Tai sitte olivat niin pirun taitavia, ettemme edes tajunneet tulleemme huijatuiksi.

Pahoittelut viestiketjun aloittajalle, koska en siis ole siellä kaksipyöräisellä käynyt ja näin ollen vastaukseni oli ylipäätään hyvinkin typerä. Mutta tuota... Ota moposi ja lähde, eihän se muutenkaan selviä!

t. Ile

Kelien puolesta näytti siltä että vettä tulee Turkissa rankasti. Kohde vaihtui Madeiraan jossa on aikaisemmin tullut ajeltu autolla. Eli josko sitten joku toinen kerta Turkkiin.

Kannattaa tarkistaa, että onko vakuutusyhtiön liikennevakuutus/kasko voimassa Turkissa. Saattaa olla, ettei ole, sillä esim. IF:llä ei ole voimassa. Rajalta saa onneksi ostettua määräaikaisen vakuutuksen.

Liittenä kuva IF Green Cardista, ei ole tosiaan voimassa Turkissa. Samat rajaukset koskevat myös kaskovakuutusta.
Screenshot 2024-12-24 015316.png

Back