• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Turboon männät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Joko löytyy öljyärrään vakio kokoon valmiita turbo mäntiä vai vieläkö pitää sorvata itse? Pauttiarallaa 8:1 olis aikas kohtuullinen puristus suhde.
Ne mitä olen löytänyt ovat aikas paljon ylikokoon porattavaa mallia ja ei tuo kuutioiden kasvatus oikein kiinnostais.
bawling.gif

Joko löytyy öljyärrään vakio kokoon valmiita turbo mäntiä vai vieläkö pitää sorvata itse? Pauttiarallaa 8:1 olis aikas kohtuullinen puristus suhde.  
Ne mitä olen löytänyt ovat aikas paljon ylikokoon porattavaa mallia ja ei tuo kuutioiden kasvatus oikein kiinnostais.
bawling.gif
Et ole harkinnu paksumman tiivisteen laittamista sylinteriryhmän alle? Se ei ole tietenkään paras ratkaisu tehon ja kulutuksen kannalta, mutta puristukset saa kyllä alas halvalla..

Joo. Peltiä ryhmän alle ja männistä pois. Nehän ne ovat perinteisiä puristuksien lasku konsteja, mutta ne valmiit männät kiinnostais.

bawling.gif
Et ole harkinnu paksumman tiivisteen laittamista sylinteriryhmän alle? Se ei ole tietenkään paras ratkaisu tehon ja kulutuksen kannalta, mutta puristukset saa kyllä alas halvalla..
No ei todellakaan. Puristussuhde kyllä tippuu mutta muuten perseestä moottoriteknisesti.

Moottoriteknisenä idioottina kysyn, kun kiinostaa, että paljonko mäntien päissä on tavaraa, meinaan että mitä siinä riskeeraa jos lähtee vakiomännästä vaikka milliä paria koittaan hioa poikkeen?

bawling.gif
No ei todellakaan. Puristussuhde kyllä tippuu mutta muuten perseestä moottoriteknisesti.
Juu sitä meinasinkin. Moni tekee kuitenkin niin..

Kymppi puristeiset vakiokokoiset takomännätkin kelpais.

Nyt havaitsin oivan paikan oppia lisää moottoritekniikasta... miten tuo ratkaisu on moottoriteknisesti perseestä? En pidä itseäni mitenkään erityisen hyvänä moottoritekniikan tuntijana, mutta yleisesti tekniikan ala on jotenkuten hallussa. Itselläni ei tule nopeasti mieleen mitään muuta vaikutusta kuin nokkaketjun kiristyminen ja kiristäjän toispuoleisuudesta johtuva ajoituksien muuttuminen, josta päästäneen eroon noilla säädettävillä nokkapyörillä, kuten joku mainitsi. Onko jotain muuta asiaa, jossei oteta huomioon jäähdytysvesikanavien pitenemistä korkeamman tiivisteen vaikutuksesta?
smile_org.gif

Nyt havaitsin oivan paikan oppia lisää moottoritekniikasta... miten tuo ratkaisu on moottoriteknisesti perseestä? En pidä itseäni mitenkään erityisen hyvänä moottoritekniikan tuntijana, mutta yleisesti tekniikan ala on jotenkuten hallussa. Itselläni ei tule nopeasti mieleen mitään muuta vaikutusta kuin nokkaketjun kiristyminen ja kiristäjän toispuoleisuudesta johtuva ajoituksien muuttuminen, josta päästäneen eroon noilla säädettävillä nokkapyörillä, kuten joku mainitsi. Onko jotain muuta asiaa, jossei oteta huomioon jäähdytysvesikanavien pitenemistä korkeamman tiivisteen vaikutuksesta?
smile_org.gif
Tässä B12 kertoo minkä takia se ei ole järkevää:
http://www.bomber.fi/forum....uish%2A

Okei, tässä lainaus B12:n tekstistä:

sanoi:
Kyllä se kone käy korotuspalankin kanssa, mutta moottoriteknisesti kannen nostaminen ei ole hyvästä. Paljevälys kasvaa liian suureksi ja "squish band" lakkaa toimimasta. Moottorin hyötysuhde laskee melkoisesti. Turbosarjoissa usein käytetään välilevyä, sillä se on halpa ja helppo bolt-on-ratkaisu, joka onnistuu nakkisormeltakin.

No sitten vähän googletettuani luulisin saaneeni selville, että tuo squish band ja paljealue ovat sama asia. Kyseessä siis lienee tuo palotilan reunalla oleva "matalampi" alue, jonka välys männänpäähän nähden yläkuolokohdassa on hyvinkin pieni. Tämän välyksen kasvaminen taas lieventänee efektiä, joka sen on tarkoitus saada aikaan. Tuo efekti taas lienee se, että tuolta "raosta" purskahtaa puristustahdin lopussa suurella nopeudella seosta sinne muun seoksen sekaan luoden seokseen turbulenssia tasaisemman palamisen aikaansaamiseksi.

Näin se homma siis toimii. Ja jos meinaa männän laelta kamaa poistaa puristusten laskemiseksi, pitää kamaa poistaa muualta kuin tuolta paljealueelta.

Menikö homma näin, vai onko tuo paljealue joku muu?

Kiitän.Soitin ko. paikkaan ja sieltähän niitä mäntiä saa, tosin mittatilaus tavaraa.Hintaa kertyy JE-takomännille 8:1 puristuksilla 810€. Toimitusaika piiiitttkkkääää......!!!!

Ei taida wisecolta löytyä muita kun korkeammilla puristuksilla. Voi olla kyllä että oon väärässä.

JE:ltä saa tosiaan mittatilauksesta melkein millaiset takomukit vain, hinta silti palttiarallaan sama kuin wisecolla ylikoko. JE on Wisecon sisar tms. yhtiö ja mm. McXpressin käyttämä.
Hayabusan männät ovat Xpressin Ericin mukaan hyvänmalliset 1127 gixxerissä turbokäytössä. Ei hajuakaan joutuuko työstämään/poraamaan niiden kanssa, enkä ota selvää.

Back