• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Turboa kehiin sitte vain.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Päästömittaus+todistus (2000e)+matkat+tehotodistus+katsastusmaksu = n. 2500-3000e

Satsi asennettuna n.4500e..eli varaa n.7000-8000e projektiin...
Miten helvetissä tuo päästömittaus voi maksaa noin paljon, kun se autollaki maksaa satkun verran?
Niinpä... hyvä pyytää kun on ainoa paikka missä voi suorittaa ko. mittauksen.
Toisaalta mittaus on "hieman" erillainen kuin mitä katsastus konttorilla on totuttu näkemään.... siinä ajellaan syklejä ja ottaa aikaa n.4-6h.

Vaikka miten asiaa tarkastelee en ymmärrä mikä tuossa päästömittauksessa voi maksaa parituhatta Euroa??! ITSE olen kuullut että mittaus kestäisi vain puolituntia mutta vaikka viisikin tuntia niin on siinä tuntiveloitus kohdillaan  
smile_org.gif

Miksei muuten kukaan hommaa tuollaista mittauslaitetta Suomeen jos tuollaisia hintoja saa riistettyä? Ja vaikka puolet pudottaisi taksasta pääsisi silti hyville palkoille. Ymmärtääkseni tuollaisia laitteita Suomessakin on tai ainakin ollut.

Oma turbotin on ilman leimaa mutta tuolla parillatuhannella maksaa jo monta sakkoa ja kun orkkisosatkin löytyy niin ei maksa vaivaa Ruåttiin kuskata mopoa. Orkkisosat paikalle ja konttorilta hakemaan kilvet takaisin.Toki onhan siinä hommaa.

Nk."vastaavuustodistuksesta" voisi olla itselle apua jos sellaisen joku suostuisi kirjoittamaan.

Kyllä Suomessa on tuollaisia laitteistoja, jopa ihan tässä omalla nurkallakin yksi laitos. Tosin eivät tee yksityiselle mitään mittauksia tai tyypityksiä.

Vaikka miten asiaa tarkastelee en ymmärrä mikä tuossa päästömittauksessa voi maksaa parituhatta Euroa??! ITSE olen kuullut että mittaus kestäisi vain puolituntia mutta vaikka viisikin tuntia niin on siinä tuntiveloitus kohdillaan  
smile_org.gif

Miksei muuten kukaan hommaa tuollaista mittauslaitetta Suomeen jos tuollaisia hintoja saa riistettyä? Ja vaikka puolet pudottaisi taksasta pääsisi silti hyville palkoille. Ymmärtääkseni tuollaisia laitteita Suomessakin on tai ainakin ollut.

Oma turbotin on ilman leimaa mutta tuolla parillatuhannella maksaa jo monta sakkoa ja kun orkkisosatkin löytyy niin ei maksa vaivaa Ruåttiin kuskata mopoa. Orkkisosat paikalle ja konttorilta hakemaan kilvet takaisin.Toki onhan siinä hommaa.

Nk."vastaavuustodistuksesta" voisi olla itselle apua jos sellaisen joku suostuisi kirjoittamaan.
Tuota vaihtoehtoa olen tosiaan itseki harkinnu. Mutta oon miettiny et miten paljon se sakko on jos ajat muutoskatsastamattomalla ajoneuvolla? Selviääkö rikesakolla vai meneekö päiväsakoille?

Tuota vaihtoehtoa olen tosiaan itseki harkinnu. Mutta oon miettiny et miten paljon se sakko on jos ajat muutoskatsastamattomalla ajoneuvolla? Selviääkö rikesakolla vai meneekö päiväsakoille?
Tuotaa.. Sakot vaarmaan pienin murhe, jos "kärähtää" tai aiheuttaa onnettomuuden.. Nimittäin ainakin eräästä vakuutusyhtiöstä asiaa sivuten mainittiin, että korvauksista pestään heti kädet puhtaiksi, sekä takautuvasti kuusinkertaiset maksut siitä päivästä lähtien, kun olet pyörän ostanut. Siis vaikka turpo olisi viikko sitten laitettu...
eek.gif

Moi!

Mulla on BMW K1200S MAB:n turbosetillä.
TÜV hyväksyntä hoidettu Saksassa ja noilla papereilla muutoskatsastettu Suomeen. Hoidettu 20% dynopapereilla.

Pyörässä on kahdet ECUt ja kahdet ruiskut.

Ajettavuus: kuin alkuperäinen K1200S normaaliajossa. Käy kauniisti, vetää normaalisti aivan alhaalta asti eikä turboa huomaa. Eli ajotyyli ei tarvitse mitään muutoksia. Ihan kuin vakiomopo olisi alla.

No sitten kun tulee kiirus, niin käännetään vähän lisää tupesta (ei ihan nurin
smile_org.gif
) ja tässä vaiheessa ajotyylin tarvitaan muutos. Ainut ohje on: pidä kiinni! Eli kun kiihdyttää, niin meinaa aika käydä vähiin, jos seuraa nopeusmittaria, kiekkamittaria ja katsoo vielä mihin ajaa. niin, ja sitten kun vielä noudattaa nopeusrajoituksia niin tupesta ei pidä kääntää ollenkaan.

Turbo tulee mukaan vain kun avaa kaasua ja kierroksia on yli kolme tonnia. Ei minkäänlaista "turbopotkua". Mutta minulla saastevehkeet säätävät seosta jonkin verran 5500 kierroksen kohdalla jolloin tehokäyrään tulee hetkellinen kuoppa. Eli ECUa pitäisi varmaan huijata hiukan esim. poistamalla Lambda käytöstä korvaamalla se jollakin vakiosignaalia antavalla mokkulalla.

Noin satasen nopeudessa turbo on jo koko ajan toiminnassa eli se antaa hienoisen ylipaineen ihan pintakaasullakin.

Paineet päällä pyörässä on sitten vääntöä riittävästi eikä sitä tarvitse kierrättää. Todellinen kierrosten käyttöalue jää helposti 3000…7000 alueelle kun kone alun perin antaa huipputehot vasta kymppitonnin jälkeen. Tuollakin kierrosalueella meno on ”rautaista” ja ohitukset "turvallisia". Mutta tämähän on ajotyylistä kiinni. Ja kun on alla kivasti kiihtyvä vekotin, niin onhan sitä sitten kiihdyteltävä ja kokeiltava paljon enemmän kuin tarpeeksi. Eli ajotyyli muuttuu kyllä kokemuksen myötä vähemmän polttoainetta säästäväksi ja turhan aggressiiviseksi.

Kaksilla ECUilla on hoidettu päästöasiat kuntoon. Alkuperäinen ECU on tehty toimivaksi päästöjen kannalta, MABin ECU ja lisäruiskut antavatkin sitten lisää ruokaa, kun ollaan hypätty alipainepuolelta paineelliseen menoon.

Eli lyhyesti. Pyörä on normaalisti ajettavissa. Turbo on käytössä vain hetkellisesti eli rasittaa konetta vain pienen osan käyttöajasta. Mutta kortin saa lähtemään muutamassa sekunnissa koska hyvänsä.

t. Repa

Tuotaa.. Sakot vaarmaan pienin murhe, jos "kärähtää" tai aiheuttaa onnettomuuden.. Nimittäin ainakin eräästä vakuutusyhtiöstä asiaa sivuten mainittiin, että korvauksista pestään heti kädet puhtaiksi, sekä takautuvasti kuusinkertaiset maksut siitä päivästä lähtien, kun olet pyörän ostanut. Siis vaikka turpo olisi viikko sitten laitettu...  
eek.gif
Siis hä mitkä maksut kuusinkertaistuu hä? Tarkotus oli siis ottaa kaskotkin helvettiin moposta jos nikseen tulee... Mut siis jos mopo on omissa nimissä ni mikäs maksu siinä kuusinkertaistuu?

Siis hä mitkä maksut kuusinkertaistuu hä? Tarkotus oli siis ottaa kaskotkin helvettiin moposta jos nikseen tulee... Mut siis jos mopo on omissa nimissä ni mikäs maksu siinä kuusinkertaistuu?
Liikennevakuutusmaksut... Pointti oli sillä äijällä se, että ajoneuvo ei vastaa käytännössä sitä, mitä rekisteriotteeseen on merkattu.. Enkä väitä nyt, että tämä olisi ehdotonta faktaa, mutta näin on vakuutusyhtiön setä kertonut.

Liikennevakuutusmaksut... Pointti oli sillä äijällä se, että ajoneuvo ei vastaa käytännössä sitä, mitä rekisteriotteeseen on merkattu.. Enkä väitä nyt, että tämä olisi ehdotonta faktaa, mutta näin on vakuutusyhtiön setä kertonut.
Toi on nyt kyllä todella vaikea niellä tuo juttu.

Jos on näyttää jotain paperilla joka tollaseen oikeuttais, niin ootko kiltti ja näytät. Muussa tapauksessa en kyl minkää lain pohjalla usko että tosta vaa ponnahtaa vakuutusmaksut kuusinkertaiseks.

Tossa pari muutaki kaveria replys mulle että "no ei helvetissä nouse"... Joten en oo ainoa epäilevä tuomas tässä asiassa
biggrin.gif

Jos on näyttää jotain paperilla joka tollaseen oikeuttais, niin ootko kiltti ja näytät. Muussa tapauksessa en kyl minkää lain pohjalla usko että tosta vaa ponnahtaa vakuutusmaksut kuusinkertaiseks.

Tossa pari muutaki kaveria replys mulle että "no ei helvetissä nouse"... Joten en oo ainoa epäilevä tuomas tässä asiassa
biggrin.gif
No ei kyllä ole paperia näyttää kahden vuoden takaisesta suullisesta keskustelusta..
nixweiss.gif
Aattelin vaan jakaa sen "tiedon", mitä mulle on vakuutusyhtiön edustaja kertonu. Mutta jos kaverisi tietää, että toi on paskapuhetta, niin eihän siinä sitten onkelmaa ole..

biggrin.gif
Ongelmista pienimpiä kolaritilanteessa voi olla maksujen kuusinkertaistuminen, jos vakuutusyhtiö pesee kätensä korvauksista laittoman virityksen vuoksi. Jos esimerkiksi joku joutuu onnettomuudessa loppuiäkseen pyörätuoliin, voivat korvaukset kuntoutuksineen ja eläkkeineen käydä todella kalliiksi.

eek.gif
Tuskinpa vakuutusyhtiö voi pestä käsiää muutoskatsastamattoman ajoneuvon vuoksi. Otetaan tilanne että Amis-Antero on vaihtanut tuning-Corollaansa isommat renkaat mitkä pitäisi muutoskatsastaa. Naapurin Irma tulee pyytämään ko.autoa lainaksi että pääsisi kylälle asioimaan. Amis-Antero lainaa kinneriä ja Irma sitten vahingossa ajaa äidin ja rattaissa olleen pikkulapsen suojatiellä kuoliaaksi. Aika epäoikeudenmukaista alkaa vaatimaan korvaussummaa Irmalta koska tämä on tietämättään ajanut MUUTOSKATSASTAMATTOMALLA autolla! Koska tuskin ne laittomat renkaat on sitä kolaria aiheutanut. Kyllä vakuutuslaissa on kuluttajalle annettu kuitenkin sellainen suoja ettei selvää oikeusmurhaa pääse tapahtumaan.

Kyllä minä olen siinä uskossa että jos vakuutusyhtiö pystyy näyttämään juuri TURBOAHTIMEN olevan yksin syyllinen turbotetun pyörän kolariin voi se evätä ainakin osan korvaussummasta. Ja kyllä se yleensä kolarit aiheuttaa ainoastaan kuljettaja ja siksi hänen/meidän tunarointinsa vuoksi meidät vakuutuksenottajat on vakuutuksilla suojattu kuten myös ajopelimme.

Jos vakuutusyhtiö voisi laittomalla ajoneuvolla ajamisen vuoksi evätä vakuutuskorvauksen ei täällä uskaltaisi ajaa kuin omalla ajoneuvolla. Muilla kun voi olla auto/pyörä katsastamatta,vakuuttamatta tai jotenkin muuten laiton.

eek.gif
Tuskinpa vakuutusyhtiö voi pestä käsiää muutoskatsastamattoman ajoneuvon vuoksi. Otetaan tilanne että Amis-Antero on vaihtanut tuning-Corollaansa isommat renkaat mitkä pitäisi muutoskatsastaa. Naapurin Irma tulee pyytämään ko.autoa lainaksi että pääsisi kylälle asioimaan. Amis-Antero lainaa kinneriä ja Irma sitten vahingossa ajaa äidin ja rattaissa olleen pikkulapsen suojatiellä kuoliaaksi. Aika epäoikeudenmukaista alkaa vaatimaan korvaussummaa Irmalta koska tämä on tietämättään ajanut MUUTOSKATSASTAMATTOMALLA autolla! Koska tuskin ne laittomat renkaat on sitä kolaria aiheutanut. Kyllä vakuutuslaissa on kuluttajalle annettu kuitenkin sellainen suoja ettei selvää oikeusmurhaa pääse tapahtumaan.

Kyllä minä olen siinä uskossa että jos vakuutusyhtiö pystyy näyttämään juuri TURBOAHTIMEN olevan yksin syyllinen turbotetun pyörän kolariin voi se evätä ainakin osan korvaussummasta. Ja kyllä se yleensä kolarit aiheuttaa ainoastaan kuljettaja ja siksi hänen/meidän tunarointinsa vuoksi meidät vakuutuksenottajat on vakuutuksilla suojattu kuten myös ajopelimme.

Jos vakuutusyhtiö voisi laittomalla ajoneuvolla ajamisen vuoksi evätä vakuutuskorvauksen ei täällä uskaltaisi ajaa kuin omalla ajoneuvolla. Muilla kun voi olla auto/pyörä katsastamatta,vakuuttamatta tai jotenkin muuten laiton.
Joo tällä kannalla mäki vähän oon. Ja vaikka voisikin evätä korvaukset muutoskatsastamattoman turbon takia, niin ei mun käsittääkseni sittenkää mikään laki oikeuta kuusinkertaistamaan jotain maksuja. Sen vielä hyväksyn täysin että Kaskon tapauksessa oman pyörän korvauskulut evättäis laittomien viritysosien takia, mut kyl mun käsittääkseni se liikennevakuutus silti kattaa vastapuolen kolarin, varsinkaan kun kyse ei ole rattijuopumuksesta tms vastaavasta.

Luulenpa, että vakuutusyhtiö kieltäytyisi maksamasta korvauksia laittoman turbon kolaritapauksessa ja oikeuskäsittelyn kautta olisi yritettävä saada asiaan korjausta. Mahdolliset uhrit kyllä saavat korvaukset vakuutusyhtiöltä, mutta yhtiö karhuaisi niitä vakuutuksen ottajalta.

Luulenpa, että vakuutusyhtiö kieltäytyisi maksamasta korvauksia laittoman turbon kolaritapauksessa ja oikeuskäsittelyn kautta olisi yritettävä saada asiaan korjausta. Mahdolliset uhrit kyllä saavat korvaukset vakuutusyhtiöltä, mutta yhtiö karhuaisi niitä vakuutuksen ottajalta.
Vain jos vakuutusyhtiö pystyy todistamaan AHTIMEN ollee yksin syypää onnettomuuteen.

Heitän toisen esimerkin. Aken sivuilla sanotaan että ajoneuvo pitää muutoskatsastaa jos siihen asennetaan ahdin,välijäähdytin tai molemmat. Kukaan nyt tietenkään pelkästään välijäähdytintä mihinkään laita mutta JOS näin tekisi esim. Amis-Antti ja laittaisi teini-Corollaan coolerin ja lainaisi sitä kaverilleen joka juoppokuskina ajaisi kolarin ja kyytiläisistä kuolisi vaikka kolme niin epäilysi mukaan kuljettajalta siis perittäisiin kolmen vainajan korvaukset siitä syystä että on ajanut muutoskatsastamatonta autoa. Pelkällä coolerilla varustettu autohan ei ole yhtään sen suorituskykyisempi kuin vakiokaan. Kuljettajahan ei välttämättä edes tiedä että autossa ko.jäähdytin on. Onko siis ihmisen oikeusturva kohdallaan jos tuosta syystä kaveria syytetään ja laitetaan korvausvelvollisuuteen loppuiäkseen?? Ei kyllä se vakuutus korvaa vaikka ajoneuvossa turbo olisikin ilman katsastusta.

Vakuutusyhtiö voi evätä korvauksen jos:

- Kuljettaja on ajanut huumaavan aineen vaikutuksen alaisena.
- Jos vahinko on tahallinen.
- Myös maksamattomien vapaaehtoisten vakuutusten maksujen laiminlyönnistä johtuen voi vakuutusyhtiö irtisanoa vakuutuksen ja tällöin ei tietenkään KASKO-VAKUUTUS OLE VOIMASSA. Pakollien  liikennevakuutushan on aina voimassa vaikkei koskaan olisi laskuja maksanut! Tosin sehän korvaa vain syyttömän osapuolen vahingot  
smile_org.gif

Heitän toisen esimerkin.  <klip> epäilysi mukaan
Hei camoon. Älä nyt heittele aivan älyttömia, äläkä yritä tehdä maailmasta mustavalkoista. Eihän vakuutusyhtiökään ihan älyttömiin oikeusprosesseihin lähde. Kyllä siellä jonkinlaiset mahdollisuudet pitää olla jutun voittamiseksi. Laiton turbo voidaan vain joissakin tapauksissa (yhtiön mielestä EHKÄ ylinopeutta tms.) ottaa tällaiseksi keppihevoseksi. Vakuutusyhtiöillä on yleensä varaa ja suhteet asianajajiin, jotka ovat hyviä saivartelemaan tällaisissa tilanteissa. Onhan siinä tietysti sellainen lohtu, että jos vakuutuksen ottajalla on myös kasko hän voi ottaa asianajajan vakuutusyhtiön laskuun  
smile_org.gif

UGH, olen puhunut  
033102ass_1_prv.gif

Back