• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

tuplavalot RS

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyrhen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuossa aikaisemmin oli puhetta tällä foorumilla molempien ajovalojen kytkemisestä palamaan samaan aikaan ST:ssä..Mistäköhän mahtaa RS:ssä löytyä Nuo tyhjät relekannat mihin valoreleet
voi kytkeä?? Vai voiko RS:än valoja kytkeä palamaan samaan aikaan ylipäätään?
omg.gif

Penkki pois ja oikealta sivulta löytyy kaksi vapaata relesokkelia. Niihin, kun tökkäät vakiokytkentäiset (1-kyntiset) releet, niin johan pelittää. Toinen releistä kylläkin "vetää" kokoajan ja selvitän miksi, kunhan saan kytkentäkaavion kopsattua.

Edit: keskimmäinen releistä jättää virrat päälle ja tyhjentää akun. Pelkän releen pitovirran ei pitäisi tyhjentää akkua, koska silloin on kyseessä vain muutamia milliamppeereja, joten johonkin sen kautta sähköä kulkee... selvitellään.

ps. älä laita paikoilleen vielä, tyhjentää akun: Köpi
062802jumpie_prv.gif
ystävällisesti varoitteli asiasta
smile_org.gif

Kyl mulla akku on kestänyt. Tuossa keväällä mopo
seisoi 2vkoa releet ja akku kytkettynä ja iloisesti
hyrähti käyntiin sitten..

Voihan tuohon ostaa ihan Trumpan(olisko Hella) releet
jos haluaa maksaa.

Minä maksoin Motonetin releistä, mitäköhän olis ollu, ehkä 5e.

Penkki pois ja oikealta sivulta löytyy kaksi vapaata relesokkelia. Niihin, kun tökkäät vakiokytkentäiset (1-kyntiset) releet, niin johan pelittää. Toinen releistä kylläkin "vetää" kokoajan ja selvitän miksi, kunhan saan kytkentäkaavion kopsattua.

Edit: keskimmäinen releistä jättää virrat päälle ja tyhjentää akun. Pelkän releen pitovirran ei pitäisi tyhjentää akkua, koska silloin on kyseessä vain muutamia milliamppeereja, joten johonkin sen kautta sähköä kulkee... selvitellään.

ps. älä laita paikoilleen vielä, tyhjentää akun: Köpi  
062802jumpie_prv.gif
ystävällisesti varoitteli asiasta  
smile_org.gif
mää oottelen.Ilmoitelkaapas kun hommeli selviää...kiitos.

Siis se "voi" tyhjentää, ei siis välttämättä sitä tee, huomaat kyllä jos näin käy
wink.gif

Tarkastakaas omien mopojenne umpiot: mulla on toinen HC ja toinen HR. Lähivalon umpiosta tulee surkeaa "kauko"-valoa ulos ja kaukovalon umpiosta ei tule lainkaan lähivaloa ulos, elikkäs toimii vain "parkkina". Eipä taida nää suomenmallit olla yksikään HCR (yhdiste: lähi-/kaukovalo) umpioilla varustettu, joten noista releiden lisäämisestä ei ole mitään hyötyä: ainakin omassa mopossani olis vain turhaa kuormitusta laturille/akulle ja saa jäädä kokonaan laittamatta...

Tarkastakaas omien mopojenne umpiot: mulla on toinen HC ja toinen HR. Lähivalon umpiosta tulee surkeaa "kauko"-valoa ulos ja kaukovalon umpiosta ei tule lainkaan lähivaloa ulos, elikkäs toimii vain "parkkina". Eipä taida nää suomenmallit olla yksikään HCR (yhdiste: lähi-/kaukovalo) umpioilla varustettu, joten noista releiden lisäämisestä ei ole mitään hyötyä: ainakin omassa mopossani olis vain turhaa kuormitusta laturille/akulle ja saa jäädä kokonaan laittamatta...
No voi ryökäle jos näin todellakin on.Kyllähän ne kaksi umpiota polttelemassa lamppua yhdessä luo paremman huomattavuuden kuin yksi.....tai sitten ei....mutku..mutku ne ois niin helkkarin hyvän näköiset...(no enhän mä mitenkään turhamainen ole..enhän..)On se kumma kun valmistajat tekevät pienen moottoripyöräilijän lamppuhommelit näinkin vaikeiksi..
wink.gif

Täytyypä käydä kysäsees, saako nuo huollot/merkkiliikket toimitettua HCR-umpioita ja mihin hintaan...
Jos joku löytää toimittajan netistä, niin voisko linkittää tänne: kimppatilaus jo kiinnostaa...
smile_org.gif

Tuoretta tietoa...mikä tahansa tarvikerele ei tuohon hommaan kelpaa, kytkennät "väärinpäin" ja tyhjää akun...

Joko Triumphin oma rele, tai sitten täytyy "kääntää" kytkennät.

Sorry huono terminologiani, en ole sähköinssi
wink.gif

Kaide (HD-Center) joutui vuokseni tuohon asiaa perehtymään
cool.gif

Hämmästelen akun tyhjenemispulmaa. Jokusen viikon ovat releet olleet paikoillaan. Ainoastaan kerran on aamulla akku ollut tyhjä ja silloinkin olin illalla vääntänyt vistalukon ohi lukitus-asennon parkivaloille
withstupid.gif
.
Teimpä yleismittarin kanssa tarkastuksen ST:n syömästä virrasta parkissa olessa. Ilman releitä n 1,8 mA eli kellohan se tiellä tikittää. Releet paikoilleen ja uusi mittaus- sama n 1,8mA virta. Eli sen takia ei pitäisi ainakaan minulla tulla ongelmia.
Releet minulla on tavallisia parin euron Motonetin halppistavaraa. Siellä oli myös diodilla sekä vastuksella varustettuja sekä käänteisiä- olisiko joku kokeillut vahingossa jotakin näistä?

HELLA 4RD 003 520-037  Relay, main current  Normally-open relay

Tuo on trumpan "orkkis-rele", elikkäs tyhjiin paikkoihin pitäis sopii mikä tahansa vakiokytkentäinen rele.

Täytyy itsekkin käydä vkl. ostamassa rele, niin ei näytä RS enään yks.silmäiseltä
062802jumpie_prv.gif

Back