• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tuplavalojen asennus, toisen polttimon piuhat palaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samba2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vihdoin sain rakentamisen valmiiksi tämän 954:sen kanssa ja sillä on ajeltu nyt viikon verran ja tuntuu toimivan.
Eilettäin huomasin, että tuplavalojen toinen umpio on pimiä ja tänään sitten tarkastelin tuota.
Elikkä toisen umpion piuhat on palaneet, + piuha oli ihan musta ja - piuha oli selvästi vähäsen lämmennyt. Poltin itsessään oli kuitenkin ehjä.

Bilteemanista tuli ostettua valot, kun vahingossa ohi kävelin.
Nuo on siitä erikoiset, että toisessa umpiossa on H4 poltin + parkki, mutta toisessa vain H7.
Ja nytten kyseessä on tuo H7 umpio.
H4 umpiota käytin irti niin se oli ihan hyvän näköinen, ei mitään palamisen merkkejä, piuhat hyvän näköiset jne.

Olin luullut, että tuo on rakennttu silleen, että H4 umpiossa on pitkä sekä lyhyt ja H7 umpiossa ainoastaan lyhyt, mutta taisin sittenkin olla väärässä. Tarkemmin kun kattelin piuhoja, niin H7 umpioon tulee + piuha mikä haarautuu kahteen paikkaan. Valkoinen piuha haarautuu H4 liittimeen (lyhyt), sekä keltainen piuha haarautuu H4 umpioon (pitkä).
Mites tuon nytten käytännössä pitäisi toimia, miksi tuohon H7 umpioon tulee sekä pitkältä, että lyhyeltä piuhat?
Kun ei kait ne voi palaa yhtä aikaa palaa.
Kaavio tuosta hässäkästä alhaalla !

Tässä 954:ssa on vakiona yksi lähivalo (H7) ja kaksi pitkää (H7,H7).
Pitäisikös minun laittaa jokin rele väliin, että valot toimisivat jotenkin erinlailla vai pystynkö vain liittämään liittimet tuohon H4 liittimeen, kuten nytten olen tehnyt?

http://aijaa.com/JADiYf
12433863.t.jpg

http://aijaa.com/rpYIap
12433864.t.jpg

12434079.jpg

Ainakin ne saa palaa samaan aikaan ja ainaki omien ajatusten mielestä se olis ihan toivottavaa..

shyhander sanoi:
Ainakin ne saa palaa samaan aikaan ja ainaki omien ajatusten mielestä se olis ihan toivottavaa..

Selvä. Eli olen ilmeisesti ihan oikein ne asentanut.
Pitää alkaa tutkimaan sitten nuita johdotuksia olisko jossain oikkari. On vain outoa, että tuo H7 poltin on palanut, kun tuo H4 umpio on se pää umpio mistä menee sitten piuhat tuonne H7 umpioon. Että minkä takia H4 umpio ei ole kärähtänyt :/.

Eikös tuossa ole jompi kumpi h7;lle menevä +johto liikaa?
Tuossahan pääsee sähkö aina kaikille langoille?

samba2 sanoi:
Tässä 954:ssa on vakiona yksi lähivalo (H7) ja kaksi pitkää (H7,H7).

Palaako lähivalo pitkien kanssa samaan aikaan? H4:ssa virta menee jommallekummalle langalle, ei molemmille paitsi väläytys napilla. siis vakio systeemeissä

DizzySpell sanoi:
Palaako lähivalo pitkien kanssa samaan aikaan? H4:ssa virta menee jommallekummalle langalle, ei molemmille paitsi väläytys napilla. siis vakio systeemeissä

Juu tässä palaa vakiona kaikki valot yhtä aikaa. Kaverilta kyselin niin se sano, että hänen vanhassa volvossa palaa H4:ssa pitkät ja lyhyet yhtä aikaa. Tämä voi kylläkin olla eri asia ?

Tässä pari kuvaa nuista johdoista ja ekassa kuvassa tuo H7 umpiosta lähtevä valkoinen piuha johon tulee tosiaan myös tuo keltainen
pitkiltä tuleva johto siihen kylkeen ja toisessa kuvassa olen ottanut tuon h4 umpion liittimen irti. Toisessa liittimessä lukee maa,lyhyt. tämä on se liitin mihin liitän mopon omat piuhat:
12434026.jpg

12434027.jpg

Nää mun pohdinnot ei nyt auta tohon johtojen sulamiseen...

Toi sarja vissiin tarkoitettu normi H4 lampun tilalle,eli H7:lle menevässä johdossa diodi? ja kun valoja vaihtaa lyhyen ja pitkän väliä vaikka H4:ssa vaihtuu lanka niin H7:an menee virtaa kokoajan.

DizzySpell sanoi:
Nää mun pohdinnot ei nyt auta tohon johtojen sulamiseen...

Toi sarja vissiin tarkoitettu normi H4 lampun tilalle,eli H7:lle menevässä johdossa diodi? ja kun valoja vaihtaa lyhyen ja pitkän väliä vaikka H4:ssa vaihtuu lanka niin H7:an menee virtaa kokoajan.

En nyt ymmärtänyt mitä yritit kysyä, mutta H7 umpiossa palaa kokoajana valo. Oli päällä sitten pitkät tai lyhyet.
Parkit kun on päällä niin silloin tietenkään ei pala nämä valot.

Jos rautalangasa yritetään vääntää tätä niin minä luulin tämän toimivan näin:
Lähivalon palaessa H4 umpiossa on lähivalo ja H7 umpiossa on lähivalo,
Pitkien palaessa H4 umpiossa palaa sekä lyhyet, että pitkit ja H7 umpiossa palaa ainoastaan lähivalot.

Mutta kun tarkemmin katoin tätä asiaa niin luulen tämän toimivan näin:
Pitkien palaessa H4 umpiossa palaa AINOASTAAN pitkät ja H7 umpiossa palaa lähivalot.

Toisin sanoen minun pitäisi rakentaa tuohon semmoinen rele systeemi, että pitkät laittaessa päälle H4 umpiossa lyhyille menevä virta katkeaa
(mutta H7 umpiossa palaa edelleen lähivalot, koska siihen tulee myös virta pitkiltä) ?

Olenko nyt ihan hakoteillä vai olisko käynyt tosiaan jokin kämmi valojen asennuksessa?

samba2 sanoi:
Toisin sanoen minun pitäisi rakentaa tuohon semmoinen rele systeemi, että pitkät laittaessa päälle H4 umpiossa lyhyille menevä virta katkeaa
(mutta H7 umpiossa palaa edelleen lähivalot, koska siihen tulee myös virta pitkiltä) ?

Mitenkäs seuraava kytkentä toimisi?

H7:lle ja H4:n lyhyelle sähkö alkuperäisestä lyhyiden johdosta.
H4:lle menevää haaraan vaihtava rele joka lyhyillä ajettaessa kiinni, eli molemmat valot palaa.
H4:n pitkille sähkö alkuperäisestä pitkien johdosta.
Ja tästä haaroitus joka vetää releen auki pitkille vaihdettaessa, eli palamaan jää tuo H7 lyhyt ja H4:n pitkä.
Lamppujen ja releen maat tietenkin sopivaan ja hyvään maadoitukseen.

Jotenkin näin...
HiLo-Dual.JPG

Jos H4-polttimossa palaa molemmat langat yhtä-aikaa, niin kannattaa ottaa huomioon lämmöntuotto, ettei muoviumpio ja lampunkanta sula! ! ! !
Ei ole eka kerta,kun näin tapahtuu.
Toinen mikä pitää ottaa huomioon, niin on valokatkaisijan kesto, jos on + puolella.
Autopuolella paloi valokatkaisijoita, kun vaihtelivat 100W polttimoita.
Virta kasvaa ja katkaisijan hennot kärjet ei kestä. Kipinöintiä kytkettäessä ja lämpöä virran kulkiessa katkaisijan kärkien läpi.
Jos virta kasvaa, niin sitten myös paksummat piuhat (+ ja maa)

Alkuperäiset kaapelit voi laittaa tekemään releohjausta, kuten joskus ennen vanhaan oli biltemassa "valosarja".

samba2 sanoi:
Mutta kun tarkemmin katoin tätä asiaa niin luulen tämän toimivan näin:
Pitkien palaessa H4 umpiossa palaa AINOASTAAN pitkät ja H7 umpiossa palaa lähivalot.
Noin mä sen olisin tehnyt. (Huom. Mulla ei ole näistä mitään oikeeta kokemusta!) Mulla on jotenkin sellanen ajatusfiilis että H4:ssa samaan aikaan palavat langat (pitkä+lyhyt) ei olis mitenkään optimaalista polttimon käyttöiän kannalta. Tuleehan siinä lamppuun melkein kaksinkertainen lämpökuormituskin ja tietty sähköä imasee (samasta johdosta) aika hulppeaan.

Metu69salemi sanoi:
Alkuperäiset kaapelit voi laittaa tekemään releohjausta, kuten joskus ennen vanhaan oli biltemassa "valosarja".

Releillä minäkin tuon systeemin rakentaisin.
Ainoa "ongelma" olisi kunnollisen virtajohdon ja maajohdon suunnittelu, koko ja mistä se pääkaapelin sähkö otetaan (akulta suoraan?)

Seikkailu_R sanoi:
Mitenkäs seuraava kytkentä toimisi?

H7:lle ja H4:n lyhyelle sähkö alkuperäisestä lyhyiden johdosta.
H4:lle menevää haaraan vaihtava rele joka lyhyillä ajettaessa kiinni, eli molemmat valot palaa.
H4:n pitkille sähkö alkuperäisestä pitkien johdosta.
Ja tästä haaroitus joka vetää releen auki pitkille vaihdettaessa, eli palamaan jää tuo H7 lyhyt ja H4:n pitkä.
Lamppujen ja releen maat tietenkin sopivaan ja hyvään maadoitukseen.

Jotenkin näin...
HiLo-Dual.JPG

tää on muuten hyvä mutta jos alunperin on vain 1 lyhyt saattaa tällä kytkennällä lyhkästen piiriin tulla liikaa kuormaa kun tuleekin 2 lamppua samaan johtoon,tuo rele kun ei noin kytkettynä auta siihen...
lisäksi laittaisin vielä toisen releen lyhyen valon syöttöjohdolle,niin ei olis palamisvaaraa:thumbup:

Juu, parempi olisi laittaa suoraan sulakkeelliset syötöt akulta ja releille ohjaus noista alkuperäisistä johdoista, ihan jo valotehon kannalta.

Kai noissakin on sentään alkuperäiset sulakkeet mitoitettu niin että säilyy se palojärjestys oikeana... :p

Seikkailu_R sanoi:
Juu, parempi olisi laittaa suoraan sulakkeelliset syötöt akulta ja releille ohjaus noista alkuperäisistä johdoista, ihan jo valotehon kannalta.

Kai noissakin on sentään alkuperäiset sulakkeet mitoitettu niin että säilyy se palojärjestys oikeana... :p

Kiitän kovasti vastauksista. Tämän voisi yrittää tämän päivän aikana hoitaa.
Voisitteko kertoa tarkkaan minkälaiset releet minun nyt pitää hankkia, kun niitäkin on niin erinlaisia
ja meneekö ihan mätönetin releet tähän hommaa ?

Osaan rakennella nuita sähköhommia kyllä, mutta tarvitsisin semmoisen rautalangasta tehdyn ohjeen :D
Amatööri kun oon...

Pari tavallista 4 napaista sulkeutuvaa ja yksi 5 napainen vaihtava, pari sulakerasiaa (mielellään sama sulake tyyppi kuin muutenkin pyörässä), johtoa ja liittimiä.
Jos siis laittaisi molemmille valoille oman sulakkeellisen syötön.
Jos vain lyhyelle, niin yksi tavallinen ja yksi vaihtava.

Seikkailu_R sanoi:
Pari tavallista 4 napaista sulkeutuvaa ja yksi 5 napainen vaihtava, pari sulakerasiaa (mielellään sama sulake tyyppi kuin muutenkin pyörässä), johtoa ja liittimiä.
noilla pärjää, olen samaa mieltä..:thumbup:

Seikkailu_R sanoi:

Eli tuolla yhdellä 4 napaisella releellä saisin tuon yhden lähivalon lisää, jolloin orkkislähivalon johto ei kuormitu liikaa ?
Ja tuolla 5 napaisella releellä saisin sitten sen systeemin tuohon, että pitkät laittaessa lyhyet sammuu ?

Kun tuossa tuplavaloissa on ihmeellisesti tehty tuo kytkentä, että tulee myös pitkiltä johto H7 umpioon.Niin olisko helpompi rakentaa tuo ihan alusta.
Eli H7 umpioon tulisi omalla releellä akulta suoraan virta ja tähän en laittaisi ollenkaan tuota pikän johtoa kiinni. Ja sitten tuolle H4 umpiolle tekis sen, että orkkis piuhojen väliin laittaisi tuon releen, jolloin pitkät päällä laittaessa H4 umpiossa sammuu lyhyt ja palaa pitkä. Mutta tämä ei vaikuttaisi ollenkaan tuohon H7 umpioon, koska se saa virran suoraan akulta releen kautta ja ottaa sen herätteen tuosta lähivalojen piuhasta ?

Kuvittelenko asiat taas aivan liian vaikeasti, että olisko helpompi antaa tuplavalojen johdotusten olla rauhassa ja yrittää rakentaa tuohon väliin se rele systeemi niin, että H7 umpioon tulee virta lyheltä valoilta ja pitkiltä valoilta ?

Tällä sivustolla oli jotain piirrustuksia tehty relekytkennöistä, olisko nuista mikään minulle sopiva vaihtoehto ?
http://www.customfighters.com/forums/showthread.php?t=48236

Back