• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

tupakansytytin prätkään GPS laitetta varten

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pate [CBR]
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Elikkä nyt pitäis saada GPS laite matkalle mukaan pärrään ku kesällä matkalle lähössä ja kovasti pitäis saada toi sytytin tohon pärrään että saa laitetta ladattua.On aika uus juttu mulle ton asennus et jos jollain jotain kokemusta niin vinkkejä kaipailtais.Pyörä on Honda CBR 600f vuosimallia 1998.Kiito etukäteen
062802moto_prv.gif

eihän tuo nyt niin ihmeellinen juttu ole
withstupid.gif
? itse laittaisin siten että:

- autosähköliikkestä sopiva (miel. läpällinen vesisuojattu )tupsyt pistorasia, etsi sille sopiva paikka ja poraa sopivan kokoinen reikä tai rakenna teline

- keskinavasta johto (johdon väliin laitettavan) sulakerasian kautta akun + napaan

- sivunavasta johto akun - napaan

siinä olis yksinkertaisin toteutus
idea3.gif
jos hienostelemaan ruvetaan niin relettä väliin, jota ohjataan virtalukolta.... jne

oliksko tästä apua
nixweiss.gif

niin mietin tässä että jos ois virrat ottanu virtalukosta ja laittanu sulakkeen väliin...tää sähkötietämys ku on mulla melkein nolla niin aattelin kysyä jotain helppoa konstia:D
idea3.gif

se nyt on aivan sama otatko virran akusta vai virtalukolta.... käytännössä saattaa vain olla helpompi kytkeä johdot rengasliittimillä akkuun kuin lähteä virtalukolta ryöstelemään....
nixweiss.gif

suosittelisin akulta
omg.gif

jep
biggrin.gif
kaksi johtoa ja sulake

plussa keskelle ja miinus reunaan... ymmärrät kyllä kun saat tupsyt-rasian käteesi..

ja sulake PLUSSA johtoon ja mahd. lähelle akkua... neuvovat varmaan mielellään asiantuntevassta autosähköliikkeessä lisää.

itselläni on omatekoinen teline garminille ja siihen rakennettu kiinteä virransyöttö, kuiten on vakio autotelineessäkin... mutta se on jo hieman hienosteluakin...
withstupid.gif
... helpomminkin voi asian tehdä..

no mun sähkötuntemuksella tollasen saa ehkä just just järkättyä
bowdown.gif

mut kiitti kummiski neuvoista
033102beer_1_prv.gif

ei varmaan hirveesti merkitystä oo mistä moisen sytkärin ostaa kuhan on vesitiivis.

mut siinähän kulkee virta sitte koko ajan eikö?että ei passaa unohtaa kepsii latauksee ku lähtee pitemmäks aikaa pois:D

niinpä.... siinä on jatkuva virta.. toisaalta en minä ainakaan jätä omaani kiinni pyörään... ainakaan yleisillä paikoilla.... ja onhan gps:ssä virtakatkaisin.... laite pois päältä niin ei kuluta virtaa..

onhan gps:ssä virtakatkaisin.... laite pois päältä niin ei kuluta virtaa..
Taitaa useimmat uudet Gepsit kuluttaa virtaa oman sisäisen akkunsa lataukseen aina kun ovat narun päässä, riippumatta siitä onko laite pistetty virtakatkaisimesta pimeäksi vai ei.

Edit. Niin joo ja siitä aiheesta: noita säänkestäviä töppeleitä on tarjolla paljon sirompiakin kuin se tupakinsytkäversio. Jos ei välttämättä halua sitä jättikokoista pistorasiaa viritellä.

Suosittelen laittaan kuitenkin virtakytkimen taakse (esimerkiksi valojen virtapiuhasta) koska on h*tin ikävää huomata että akku on tyhjä kun aamulla pitäs lähtee ajeleen ja gepsi jäänyt kiinni pyörään. Muuten sama ohje kuin yllä mutta virtaa ei oteta akulta vaan valojen sulakkeen lampun puolelta. Tällä tavalla voi lintsata ettei ihanvältämättä tarvi erillistä sulakettakaan. Saman tien kun kerran asentaa niin mä kyllä laittaisin releenkin: releen ohjausnastalle piuha tosta valojen sulakkeelta ja jännitesyötölle akulta ja siihen väliin sulake (sulakkeen koko riippuu johdon paksuudesta, mutta tähän ei kovin isoa tarvitse). releen lähtö sit sinne tupakinsytyttimelle. En nyt muista niitä releen nastojen numerointia, joku vois täydentää.

JA kaikki liitokset juottamalla tai liittimillä, ei koskaan ryöstäjillä.

Itse virittelin Autocomin ja tupakansytytinliitännän juurikin sulakkeen ja releen kanssa.

Piuha akun plusnavasta sulakkeelle, josta releen liitäntään 30. Ohjausvirran otin ryöstöliittimellä (hyi hyi, mutta juottamista varten olisi pitänyt purkaa puolet mopon kaapeloinneista) takavalon plus-kaapelista, ja kytkin releen liitäntään 86. Virta tupakansytyttimen ja Autocomin plus-johtoihin releen liitännästä 87, ja lopuksi releen liitäntä 85 yhdessä Autocomin ja tupakansytytintöpselin miinusnapojen kanssa pyörän rungossa olevaan maadoituspisteeseen. Hyvin toimii.

Nuo releen liitäntöjen numeroinnit lienevät standardit, ja esim. Biltemasta löytyy sopiva sulkeva rele ja sille tiivis pidike jossa on liitännät numeroitu ja piuhanpätkätkin valmiina.

Edit: Relesokkeli on Bilteman tuotenro 42314 ja itse rele 42301. Nettikuvastossa releiden kuvat eivät pidä ihan paikkaansa. Sulakepidike mitä käytin on nro 35648.

Useille tämä on itsestään selvyys, mutta kommentoin kuitenkin:
Liitin ja johdot kannattaa laittaa paikkaan, johon ei sateella tule vettä valtoimenaan. Jonnekin katteiden suojaan.
Ja akulta tulevan johdon liitin niin päin, ettei se kerää vettä sisäänsä - esim. tupakansytyttimen runko-osa vaakaan tai hiukan alakenoon.

Muoviteippiä johtojen ja liittimen liitoksiin, jotta ovat vedeltä (lue: oikosuluilta) suojassa.

itse käytin motonetin kumitulpattua pistoketta ja lattamallista sulakekantaa. otin maan yleisestä maadoituspisteestä ja plussan starttireleeltä. omassa pyörässä siitä saa helpommin kuin akulta. virta tulee siis aina. ikävä ladata parkissa esim kännykän akkua jos ei tuu virtaa, toisaalta ikävä jos virta loppuu, kumpi kampi...

sulake on ehdoton vaatimus ja mahdollisimman lähelle akkua se sulakekanta, jos joku johto lähtee irti, niin on sulake arvossaan...

Taas yksi niitä aiheita, mihin voisi vastata että eikö kaikissa mopoissa ole tuota jo valmiina...muttei viitsi moista jauhaa, koska joku voisi tulkita sen jotenkin schwidduiluksi tai jotain sinne päin...Hienoa että jälleen kerran kysyjä sai oikeitakin vastauksia ja toivon mukaan pystyy neuvojen avulla toteuttamaan asian.

Vettä satelee ja on tylsää olla vapaalla.

Luulenpa että 90% pyörämalleista ei ole virran ulosottoa vakiona.
Ei edes Hondan Pan-Europeanissa...
omg.gif

Kaikista Bemareista taitaa löytyä, Yamahan FJR:stä ja muutamasta muusta.

Kävin tuossa hakemassa Bilteman roiskevesisuojatun setin, maksoi peräti reilut 3€. Odottaa vielä asennusta. GPS on tosin kytketty suoraan akkuun, joten sen puoleen tarvetta ei ole, josko sitten noita N-Com -kypäräpuhelimia latailisi sen tupakansytyttimen kautta. Sikäli mikäli kypärässä olevan akun 8 tunnin toiminta-aika ei riittäisi.

no näistä tuli kyllä hyvät neuvot taas kiitoksia vaan kaikille
bowdown.gif

mä luulen että toi +napaan johto ja -napaan johto ja sulake väliin on se mun juttu minkä teen tällä mun sähköosaamisella
biggrin.gif

pyörä tullut muuten läpikäytyä mutta sähköihin en perkele koske!!

jossain vaiheessa ois hyvä vähän enemmänki opetella niitä...

Back