• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tuore Aprilian omistaja kyselee...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LLuca
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuli viikonloppuna hommattua nakuksi muutettu Aprilia SL 1000 Falco...

Pyörällä olen kerinnyt ajamaan vasta muutaman tunnin, mutta jo nyt on pari
muokkaus ideaa herännyt...

Ensimmäiseksi huomasin, että välitykset ovat aivan liian pitkät.
120km/h ajettaessa mennään vielä 5 vaihteella, joten jää yksi pykälä kokonaan käyttämättä.
Kysymys siis kuuluu, mitä rattaita olette omissanne käyttäneet?

Sitten seuraavaan aiheeseen...
Pyörän perä on mielestäni turhan matalalla. Edellisissä prätkissäni on tämä asia korjattu helposti
vaihtamalla lyhyemmät koiranluut. Pikainen vilkaisu Falcon alla paljasti, että siinä on sellainen kolmion mallinen häkkyrä "normaalin" linkuston tilalla... Pystyykö sen asentoa muuttamaan ja vaikuttaako se pyörän korkeuteen?
Neuvokaahan viisaammat, että miten olisi fiksuinta toimia.

Tässä vähän tähän mennessä tehtyjä muutoksia:
-Yläkolmio,raiserit ja Renthal:in tanko.
-Akrapovic:in sliparit.
-Arrowin ruiskunohjaus.
-K&N filtteri

Vinkkejä otan mielelläni vastaan pyörän parantelun suhteen!

Sen verran päivitystä asiaan, että Bikefarm MV:ltä Saksasta löytyi Falcoon +35mm korottava "riser kit".
Sellainen nyt siis tilattu.
Eihän tuo Aprilian jousitus sitten loppu peleissä ole sen kummempi toiminnaltaan, kuin ne perinteisemmät.
Hetken asiaa kun tutkittiin, niin siinähän on vain yksi nivel enemmän kuin perinteisessä linkullisessa jousituksessa.

Mielessä kävi sekin asia, mutta ainakin silmämääräisesti näyttäisi, että kolmiossa olisi saman pituiset sivut... Mittaamallahan tuo tietysti varmistuisi, mutta nyt on jo tosiaan uutta palikkaa tilattu... Seuraavaksi niiden.välitysten kimppuun...

Kun näyttää löytyvän madallussarjaa niin luulis löytyvän myös nostosarjaa, en vaan nopealla etsimisellä itsekään löytänyt vasta kuin madallusosia.

Ainakin RSV1000R:ään myydään juurikin noita madaltavia ja nostavia kolmioita.

Kun pääsis jossain vertailemaan että pystyiskö hyödyntämään jonkun toisen Aprilia mallin kolmioita.

Tokihan ne voisi tehdä joko itse tai leikkauttaa jossain firmassa esim. laserilla tms...

ulkomaan aprilia voorumilta kun tässä töiden "ohessa" :p asiaa vähän tutkailin niin sain semmoisen käsityksen, että Falcoon kävisi Millen(vuosimalliin -01 asti) takapään jousi, koiranluu ja ne kolmiot. Eli summasummaarum vanhempien Millejen madallaus osat käy myös, ehkä, mahollisesti...

Mulla on Tuonossa -1/+2 tai saatto olla takana +3:kin, mut en ny muista tarkkaan...

Tolla välillä menee tosi mukavasti ja sujuvasti niin maantiellä kuin kaupungissa =)

LLuca sanoi:
Ensimmäiseksi huomasin, että välitykset ovat aivan liian pitkät.
120km/h ajettaessa mennään vielä 5 vaihteella, joten jää yksi pykälä kokonaan käyttämättä.
Kysymys siis kuuluu, mitä rattaita olette omissanne käyttäneet?

Tuo eteen -1 ja taakse +3 kuulostaa ihan asialliselta. Täytyy kuitenkin seuraavaksi purkaa eturatas näkyville, niin tietää mikä koko siellä on nyt. Osaa sitten tilata oikean kokoisen.

Falcossa on erilainen takaiskarin kiinnitys kuin RSV:ssä? Ainakin omassa '03 oli perän korkeudensäätö. Pultit siellä iskarin alapäässä jos oikein muistan.

-1 eturattaassa oli myös mulla RSV:ssä. Ero oli merkittävä, mutta ei mulla vanhoillakaan väleillä jäänyt kyllä kutonen käyttämättä.

Ton liittimen kun pitää puhtaana ja akkurasvassa niin sekin ehkäisee sulamisen.
Hapettuma -> vastus - > lämpö.
Eli puhtaat kontaktit noissa molemmissa liittimissä ja huonolla akulla näitä ei kannata rikkoo...

Beef sanoi:
Lievä offtopic: Eroz, milloin tuo sun Mille on lunastettu ? Ettei vaan ole nykyisin mun pyörä...

Offiin vastataan: 2011, harmaa perusmallin RSV. Tuli Corolla liikennevaloissa perään 40 km/h tai yli ja jälki sen mukaista.

Nyt on "riser kit" asennettuna. Eli tähän kit:iin kuului siis uuden mittaiset kolmiot.
Perä nousi ne luvatut 35mm. Ajo-ominaisuudet pysyivät ennallaan, eli mission accomplished.
Oli vaan vähän projektia, kun arvottiin, että miten päin ne asennetaan...
Originaaleissa kun on nuoli mistä näkee oikean asennon.
Lyhyin sivu tuli iskarin alapään ja rungon välille.

Back