• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tuontipyörä vai suomipyörä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miten saksasta tuotu pyörä on huonompi,kun vastaava "suomipyörä" ei pysty ymmärtämään
nixweiss.gif
En tarkoittanut että tuontipyörä olisi millään lailla huonompi. Ajttelin vaan että vm -04 pyörä ja 11 tkm mittarissa;

-jos on kyseessä "suomi" pyörä, eli suomessa koko elinikänsä ajettu prätkä, voi tuo mittarilukema pitää paikkansa

-jos taas kysessä saksasta tuotu, on todennäköisempää että mittaria on rukattu

Ja mulle olis ihan sama onko vehje huollettu merkkiliikkeessä, vai naapurin peralla, mutta kyseisestä prätkästä ei ole minkäänmoista historiaa tiedossa. Siksi on epäiltävä tuota mittarilukemaakin.

Tarkoitus ei ollut mollata tuontipyöriä, vaan kysyä, saako pyörän historian jostakin selville?
Toin ite oman uuden 10r, -04 Saksasta. Nyt mittarissa 46 tkm, kaipa siihen sitten pitäisi lisätä vähintään 20 tkm. jos meinaisi myydä kun se on Saksasta tuotu...
Aikoinaan myin -93 ZZR 1100, Saksasta hain ja kun myin niin tais olla 74 tkm mittarissa. Parin viikon päästä se oli myynnissä 36 tkm ajettuna!

Ei sillä ole väliä onko "harmaa tuonti" åyörä. niissäkin on hyviä ja huonoja yksilöitä. Ainoaksi ongelmaksi voi tulla takuun alaiset korjaukset, jos pyörässä on takuu. Niitä ei ehkä suomalainen maahantuoja halua korjata. Voi olla hankaluuksia.
Ei ole sellaista käynyt niin en tarkkan tiedä kuinka homma toimii. Ehkä joku jolla on näin ikävää tapahtunut voisi valottaa.

Oli se sitten suomalainen tai ulkolainen alkujaan, niin ainakin minussa herättää epäilyksiä tuo huoltokirjan puuttuminen. Miten on pyörää pidetty, jos huoltokirjakin on "hukattu"..

Orgin ja bajahillin sivuilta löytyy vinkkejä, mitä tarkastaa pyörää ostaessa, ja miten kilometrit näkyy pyörässä. Pyöränhän tulisi noilla kilometreillä olla uudenveroinen. Ja kannattaa mielellään ottaa kaveri mukaan, joka ei katso pyörää ruusunpunaisten lasien läpi.

Työkaverilla oli 600CBR muutamia vuosia käytössä, ja pienten lasten vuoksi ajokilometrejä tuli muutama sata vuodessa. Eli ei ne pienet kilometrit ole välttämättä aina ruuvattu.

Saksassa ja Suomessa taidetaan ajella suurinpiirtein samanlaisilla keleillä. Saksassa vaan on tuo nopea tie, jossa niitä pyöriä testataan.

Suomessa olen kuullut, että eräät prätkien omistajat ottavat nopeusmittarin vaijerin irti kun alkaa kilometrejä kertymään. Mielestäni kilometrit eivät merkkaa yhtään mitään. Jos mopo on ulkoisesti siisti, käy tasaisesti ja kulkee hienosti niin eikös se jo riitä. Joka tapauksessa siihen uuteen kultaan vaihtaa kuitenkin kaikki nesteet, teräspunosjarruletkut, jarrupalat ja kaikki muut kuluvat osat heti kun ekalta ajolta kotiin pääsee.

Niin ainakin itse teen.

sport05.gif

Kunnon puolesta ei varmaankaan eroja pyörissä. Kuitenkin, ainakin autopuolella asennoidun niin että Saksan tuontipeli pitää olla halvempi. Ja miksi. Siksi että minäkin haluan osani siitä että se on halvemmalla maahan saatu. Esimerkiksi jos peli Suomesta ostettuna maksaa 10 tEUR ja Saksasta uitettuna 8 tEUR, en minä halua siitä 9 tEUR enempää maksaa, minäkin haluan osani Saksan tuonni halpuudesta eikä pelkästään se tuoja. Itsekästä varmaan mutta näin minun logiikka menee.
sport05.gif

Kunnon puolesta ei varmaankaan eroja pyörissä. Kuitenkin, ainakin autopuolella asennoidun niin että Saksan tuontipeli pitää olla halvempi. Ja miksi. Siksi että minäkin haluan osani siitä että se on halvemmalla maahan saatu. Esimerkiksi jos peli Suomesta ostettuna maksaa 10 tEUR ja Saksasta uitettuna 8 tEUR, en minä halua siitä 9 tEUR enempää maksaa, minäkin haluan osani Saksan tuonni halpuudesta eikä pelkästään se tuoja. Itsekästä varmaan mutta näin minun logiikka menee.
sport05.gif
Hae itse, niin ei tartte täällä mussuttaa. Kyllä välittäjä hakumaksun ansaitsee, niin saksasta, kuin alkon kulmaltakin.

JOVVAINOON..
sport05.gif

..............Naaaaa, jos saa valita niin tuontipyörä ilman muuta !! Nimim: käypääkä kahtomas + 2 ite tuootuna......

sport05.gif
Hae itse, niin ei tartte täällä mussuttaa. Kyllä välittäjä hakumaksun ansaitsee, niin saksasta, kuin alkon kulmaltakin.
Mielenkiintoinen ajattelutapa. Tolla logiikalla EE-speedillekin pitää maksaa sama hinta kuin viralliselle myyjälle. Eihän ostaja saa hyötyä siitä että joku tuo halvemmalla !! Mussuta vaan itsekses ....
buttrock.gif

Nimimerkki pari autoa itsekin tuonut.

En tosiaan aloittanut tätä topiikkia aloittakseni väännön kumpi kampi on parempi, suomi- vai tuontipyörä. Joten tuo aiheen otsikko meni nyt pahasti pieleen  
thumbs-up.gif
.

Lähinnä ihmetyttää, miksi kukaan "haluaa"  hukata huoltokirjan, mielestäni pyörän tärkeimmän dokumentin rekkaripapereiden ohella? Ja mistä saa tietää tälläisessä tapauksessa pyörän historian?

Joku tuolla aikaisemmin viittasi AKE:n sivuille joten kiitos siitä. Tosin ei mistään huoltohistoriaa saa jälkeenpäin tietää, joten pyörän yleiskunnon tsekkaus pitää tehdä tavallista huolellisemmin, niinkuin joku aikaisemmin mainitsi. Ja kaverin todellakin otan mukaan, sillä mopokuumeen sokaisemana kaikki viat ovat pieniä.

Ja eihän se mopon merkki ja malli mikään salaisuus ole TÄSTÄ nettimotoon porukalla pällistelemään mahdollisesti tulevaa mopoani  
tounge.gif
.

Tunnistaako kukaan ex-kultaansa?

Lähinnä ihmetyttää, miksi kukaan "haluaa"  hukata huoltokirjan, mielestäni pyörän tärkeimmän dokumentin rekkaripapereiden ohella?
Jos vaikka haluaa pitää pyörästään hyvää huolta ja huoltaa sen siksi itse?

Sitten tähän "off-topic":iin: mielestäni suomalaiset ajavat keskim. kaudessa enempi kuin keskiverto saksalaismotoristi. Täällä nuo maksaa sen verran paljon ettei oo "varaa" seisottaa pihassa huippukelejä odottamassa..
tounge.gif

Lähinnä ihmetyttää, miksi kukaan "haluaa" hukata huoltokirjan, mielestäni pyörän tärkeimmän dokumentin rekkaripapereiden ohella?
Jos vaikka haluaa pitää pyörästään hyvää huolta ja huoltaa sen siksi itse?

Sitten tähän "off-topic":iin: mielestäni suomalaiset ajavat keskim. kaudessa enempi kuin keskiverto saksalaismotoristi. Täällä nuo maksaa sen verran paljon ettei oo "varaa" seisottaa pihassa huippukelejä odottamassa..
tounge.gif
Mulla ei ole koko huoltokirja hävinnyt, mutta merkintöjä siihen ei enää liikkeen puolesta tule. Mulle itelle on osa harrastusta hoitaa ja huoltaa (TÄYSIN) pyörä itse.. auton kanssa näin olen toiminut jo vuosikausia ja ei tuo pyörä sen kummempi ole huoltaa.. helpompi oikeestaan, kun mm. momentit paljon pienempiä & eikä pultit ole aina ruostuneet kiinni
tounge.gif

Mä tein 22tkm huollosta semmoisen "huoltokirjan", että räpsin joka työvaiheesta tarkat kuvat ja kommentien kanssa polttelen jossain vaiheessa koko mopon huollot + muut toimenpiteet dvd:lle / cd:lle. Siinä on seuraavalle omistajalle kohtuu hyvä huoltokirja, sanoisin että tarkempi kuin oikean huollon vastaava
wink.gif

- P

Yksi olennainen seikka on tässä oikeastaan unohtunut. Mikäli tuommoiseen ostokseen päätyy, niin saat olla itse myöhemmin pyörääsi myydessä selittelemässä huoltokirjan puuttumista... ja jos itse ajat vähän, niin saat sitten selitellä niitä vähäisiä kilometrejäkin.
confused_orig.gif

Yksi olennainen seikka on tässä oikeastaan unohtunut. Mikäli tuommoiseen ostokseen päätyy, niin saat olla itse myöhemmin pyörääsi myydessä selittelemässä huoltokirjan puuttumista... ja jos itse ajat vähän, niin saat sitten selitellä niitä vähäisiä kilometrejäkin.  
confused_orig.gif
Tuota itsekkin miettisin mutta aion kuitenkin pyörää huoltaa / huollattaa, ja dokumentoida huollot tavalla tai toisella, joten huoltohistoriaa olisi näytillä minun omistuskaudesta lähtien.

Jokainen niistä vessoista on joskus tuotu jostain. Osta pyörä jos on ehjä huolla ite ja elä huoleti.

Motorradissa 02/08 oli kyselyn tulos ajokilometreistä Saksassa

- pyöreät 3000 km/v 10 %
- 5000 km/v 20 %
- 7500 km/v 28 %
- 10000 km/v 25 %
- 15000 km/v 17 %

Jos tuosta nyt jotain voi päätellä, niin kolmivuotiailla on lykätty
menemään pääosin yli 20.000 km. Tämä oli vain kysely, ei TUV:n
tilasto, jos sellaista tästä onkaan.

Itse ostin cbr1000rr -04 viime elokuussa liikkeestä, huoltokirjaa ei ollut jota hieman ihmettelin, pyörällä oli ajettu 5200km. Liikkeessä eivät tienneet onko "virallisen" maahantuojan kautta tuotu pyörä, joten soitin maahantuojalle ja pyörää ei oltu tuotu heidän kautta Suomeen.
Pyörä oli rekisteröity toukokuussa -05. Syynäsin pyörän huolella ja näytti olevan ensiasennus renkaat alla eli kilometrit pitivät varmaan paikkansa.
Pyörä on erittäin siistissä kunnossa ja tuo huoltokirjan puuttuminen ei sitten loppujen lopuksi paljoa haitannut, koska ainoastaan 1000km huoltotieto puuttuu ja uskoisin että jokainen joka ostaa uutena pyörän, niin tekee tuon ensimmäisen huollon.
Muista huolloista otan kuitit talteen ja säilytän ne, niin myydessä on näyttöä, että huollot on tehty.

Tuontipyörän itse ainakin ostan ennemmin kun "suomipyörän", koska sen saa halvemmalla ja yleisesti ottaen hyväkuntoisia ovat.

Ja tietenkin kun itse hakee ulkomailta niin saa matkailua samalla
062802jumpie_prv.gif

Back