• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tuontipyörä rekisteriin ilman TÜV/COC todistusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gabriel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Soitin jokin aika sitten katsastusasemalle, ja kysyin että että million vaatimuksenmukaissuustodistusta tarvitaan ja milloin ei (liittyen maahantuonti-rekisteröintikatsastukseen). Katsastusmies sanoi että yleisesti tarvitaan, mutta joidenkin vuoden -98 ja sitä uudenpien pyörien rungoista saattaa löytyä "ey-merkintä" ja silloin vaatimuksenmukaisuustodistusta ei tarvita.

Onko kenelläkään tietioa että mikä se tällainen "ey-merkintä" on? Milät se näyttää? Mistä se löytyy?
nixweiss.gif

Jos joku on saanut tuontipyörän rekisteriin ilman vaatimuksenmukaisuustodistusta, niin mikä merkki, malli ja vuosimalli on ollut kyseessä?

BMW GS1150 Adv, 2003
Eivät kyselleet todistusta 2008 keväällä Tampereella, vaikka se minulla olisi ollutkin.

Eikös se ey-merkintä ole sellainen pitkä koodisarja(noin 17 numroinen), joka löytyy pyöränrungosta myös. Ihan varmaksi en muista nyt sanoa, mutta itse en tarvinnut Tüv-lappua ja katsastaja tarkisti vaan sen numerosarjan, että matsaa..

Niin ja koodi löytyy rungon etuosasta, muistaakseni etujarrukahvan alapuolelta. Siinä on sellanen metallinen laatta, johon tekstiä on painettu.

Pyörä oli zx12r, ja vuosimalli 2002

Eikös se ey-merkintä ole sellainen pitkä koodisarja(noin 17 numroinen), joka löytyy pyöränrungosta myös. Ihan varmaksi en muista nyt sanoa, mutta itse en tarvinnut Tüv-lappua ja katsastaja tarkisti vaan sen numerosarjan, että matsaa..

Niin ja koodi löytyy rungon etuosasta, muistaakseni etujarrukahvan alapuolelta. Siinä on sellanen metallinen laatta, johon tekstiä on painettu.

17 kirjaimen/numeron sarja on valmistenumero.

Kokoajoneuvon tyyppihyväksyntä on esim tällainen:

e17*98/14*0020*02

Edit: Mikäs on pyörä?

Minä olen saanut kaksi pyörää kilpiin ilman todistuksia,suzuki tl 1000 s vm97 ja honda cbr 600 sport vm 01.Kiitos ahkerille insinööreille että innokkaasti tutkivat merkit pyöristä ja omista kirjoistaan.
bowdown.gif

17 kirjaimen/numeron sarja on valmistenumero.

Kokoajoneuvon tyyppihyväksyntä on esim tällainen:

e17*98/14*0020*02

Edit: Mikäs on pyörä?
Niinpäs olikin, sekoitin sen siihen kun katsastusmies sitä katseli katsastuksen yhteydessä.

Tuotanuin, onko olemassa oikeasti joku syy miksei sitä vaatimuksenmukaisuustodistusta hankkisi? Kauppiaalle kun sanoo että sellanen tarvitaan, ne hommaa sen ilmasiks.
Näin ainakin allekirjoittaneelle on tuo toimitettu viiden tuontilaitteen kohdalla

...ja eipähän tarvitse konttorilla sitten ihmetellä
smile_org.gif

Tuotanuin, onko olemassa oikeasti joku syy miksei sitä vaatimuksenmukaisuustodistusta hankkisi? Kauppiaalle kun sanoo että sellanen tarvitaan, ne hommaa sen ilmasiks.
Näin ainakin allekirjoittaneelle on tuo toimitettu viiden tuontilaitteen kohdalla

smile_org.gif
On siinä se, että suurimmassa osassa paikkoja tuo todistus maksaa sen huntin ja on täällä aivan turha.

sanoi:
Vaatimustenmukaisuustodistukset osittain historiaan

Vaatimustenmukaisuustodistus on byrokratian kukkanen, johon moottoripyöriä maahantuoneet ovat joutuneet viime vuosina tutustumaan. Sen tarkoituksena on ollut osoittaa, että moottoripyörä täyttää sitä koskevat EU-lainsäädännön asettamat vaatimukset.

Periaatteessa jokainen tehtaalta lähtenyt pyöräyksilö on uutena saanut mukaansa vaatimustenmukaisuustodistuksen, mutta käytettyjen pyörien markkinoilla todistus on ollut vain harvoin saatavilla kauppa-asiakirjojen mukana. Niinpä viralliset maahantuojat ovat saaneet kaupata niitä sopivaksi katsomallaan hinnalla, komission 100 euron hintakattosuosituksesta riippumatta.

Vaatimustenmukaisuustodistuksen tiedot ovat kuitenkin olemassa viranomaisten rekistereissä. Nämä tiedot yhdistää moottoripyöräyksilöön tyyppihyväksyntänumero, joka lukee valmistajan kilvessä kaikissa tyyppihyväksytyissä moottoripyörissä. Autojen kohdalla vaatimustenmukaisuustodistuksia ei käytännössä olekaan enää vaadittu rekisteröintikatsastuksissa, koska samat tiedot on saatavissa muutenkin.

Käytäntö aiotaan nyt laillistaa ja ulottaa koskemaan myös moottoripyöriä. Jatkossa vaatimustenmukaisuustodistusta ei enää vaadita sellaisista EU-jäsenvaltioista Suomeen tuoduista moottoripyöristä, joiden tiedot on saatavissa viranomaisten rekistereistä ja yksilöitävissä kyseiseen pyörään tyyppihyväksyntänumeron perusteella. Yksi byrokratian kukkanen on siis kuihtumassa.

Kattava tuo suomen katsureiden tietolista on vasta vuodesta -03, mutta useampia vanhempikin pyöriä tiedän minkä tiedot on löytyneet koneelta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/2002/20021244
Laki ei velvoita paperia hankkimaan, jos tiedot siis saa koneelta, mutta jos ei saa niin sitten asiakas hankkii tarvittavat tiedot.

smile_org.gif
Jos yksityisiltä ostaa niin yleensä ei mitään vaatimuksenmukaisuustodistusta saa. Sillon joutuu itse homaamaan ja maksaa yli 100e.

Jos yksityisiltä ostaa niin yleensä ei mitään vaatimuksenmukaisuustodistusta saa. Sillon joutuu itse homaamaan ja maksaa yli 100e.
Ei ihan pidä paikkaansa.

Viimeisen pyörän ostin yksityiseltä ja kiltisti herra sen kaivattavan paperin Germaanin Trumpan edustajalta haki, eikä maksanut edelleenkään mitään.

Mutta niinkuin moni muukin asia, tämähän on ostotilanteessa puhdas neuvottelukysymys, ei enempää eikä vähempää.

Ei ihan pidä paikkaansa.

Viimeisen pyörän ostin yksityiseltä ja kiltisti herra sen kaivattavan paperin Germaanin Trumpan edustajalta haki, eikä maksanut edelleenkään mitään.

Mutta niinkuin moni muukin asia, tämähän on ostotilanteessa puhdas neuvottelukysymys, ei enempää eikä vähempää.
Ei se papari ilmaiseksi muutu jos henkilö B hakee sen henkilön A sijasta. Joku sejn jossain vaiheessa joutuu kuitenkin maksamaan. Ja hyvin harva myyjä haluaa olla hyväntekijä tässä suhteessa. Sinunkin triumphi olisi voinut kentises lähteä satasen halvemmalla jos et olisi papetria pyytänyt. "neuvottelukysymys" kuten sanoit.

Siksipä tämän keskusteluketjun pointti onkin kerätä listaa niistä pyöristä joihin ei kyseistä paperia tarvita.

Eli jos joku on saanut tuontipyörän rekisteriin ilman vaatimuksenmukaisuustodistusta, niin mikä merkki, malli ja vuosimalli on ollut kyseessä?

Nythän on niin, että lista pyöristä, jotka saa kilpiin ilman CoC-paperia, on aika pitkä...

Lyhyemmin: jos pyörän tyyppikilvessä on tyyppihyväksyntänumero täydellisenä, se menee kilpiin ilman CoC-paperia.

Jos valmistaja on tehnyt pyörään EU-tyyppihyväksynnän sen saa rekisteriin kaikissa EU-maissa ilman TÜV tai COC todistusta Tyyppikilvessä ja rekisteriotteessa on e4.............alkuinen hyväksyntänumero, se tarkoittaa että pyörä on EU-tyyppihyvksytty. Pyöriä on alettu valmistajien toimesta EU-tyypithyväksyttämään 2000 luvun taitteessa, tämä siis koskee käytettyjä pyöriä.

Jos tuot rekisteröimättömän pyörän COC-todistus tarvitaan aina.

Vuonna 2006 toin -03 mallisen SV1000S Suzukin ja "vastaavuustodistusta" ei tarvinnut. Katsastusmies sanoi minulle silloin, että 2003 ja sen jälkeen EU:ssa rekisteröidyt pyörät eivät tarvitse erillisiä vastaavuustodistuksia.

mä kuljetin pärrän TrakTranssin hallilta suoraan katsastuskonttorille ja käytiin pärrä läpi muilta osin että toimitan vaan enään vaatimuslapun, eikä tarvii mopoo enää viedä sinne.
pistin sähköpostia Tuv Nord Finlandille ja lappu pitäs olla tulossa + tietty lasku
kaboom.gif

Back