• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tuono Mille FalcoTyyppiviat luotettavuus yms.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja skuikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tämä on tämä maailman kaikkien ajoneuvofoorumien eniten kysytty kysymys, mutta kysyn silti.
Houkuttaa ostaa halvemman pään V2 urheilu-Aprilia arkimopoksi. Nettimotosta löytyy alle 4k€ luokasta aika paljon noita otsikon vehkeitä.
Olen mielestäni kääntänyt internetin kohtuu hyvin ylösalaisin, enkä ole kovin runsaita haukkuja löytänyt tekniikan luotettavuudesta. Onko ne niin hyviä? Mitä niistä menee rikki jos menee? Mitä kannattaa tarkastaa ostaessa? Olen siinä ymmärryksessä että yllä mainituissa perusmoottori on sama, pienia softa- ja hengityseroja lukuunottamatta.

1) Takajarru, ei toimi kunnolla. Ilmaamalla AF1-foorumilla olevien ohjeiden mukaan toimii jotenkin. Tarkista, ettei ole kärynnyt omistajan tehdessä fiksiä jarrulle säätämällä takajarrun pääsylkän työntötankoa liian tiukaksi. Oikea fiksi on sijoittaa pääsylkkä jalkatappisarjan vaihdon yhteydessä muualle.
2) Katso, että alkuperäinen starttirele on vaihdettu 150 A versioon.
3) Latausliittimet. Ainakin oikean takakatteen alla oleva ruskea liitin pitää tarkistaa, ja mielellään ohittaa kolvaamalla/ vaihtaa. Toinen tärkeä liitin on koneen oikealla puolella oleva tynnyrimäinen valkoinen liitin. Käytä se ainakin auki ja spraytä sekaan. Tsekkaa myös maaliittimet (puhdista) rungon oikealla puolella, starttireleen liittimet ja akun liittimet.
4) Kunnon akku. Huono akku/ huono latausjärjestelmä tuhoaa startin vapaakytkimen huonoissa starteissa. Jos kuuluu repivää ääntä startatessa on vapaakykä menossa.
5) Ajan myötä polttoainepumpun letkuista se lyhyempi menee huonoksi, joten vaihda se filtterin yhteydessä. Ohjeet AF1-foorumilta (tarvikkeet saa Motonetistä ja vaikka Dunlop Hiflexistä). Ilmenee pyörän takkuamisella, kun polttoaineen paine ei ole se, mitä pitää.

Mopon saa toimimaan entistä hienommin tekemällä putkistoon ns. collector modin (väliputken modaus), laittamalla varhaisen millen ilmaboksin sisääntulon (30€), ja tilaamalla Gabrolta (AF1-foorumi) lastun 70-100 €. Jos jättää putken modaamatta, kannatta nuo kaksi muuta halpaa muutosta tehdä kuitenkin.

Ai niin, Falcon takapamppu on aika susi. Tuonoon/ Milleen kannattaa hommata käytety öölari ja kunnostaa, jos meinaa ajaa reippaamminkin. Toinen vaihtoehto on esimerkiksi uusi Nitronin pamppu. Tuonon/ Millen öölari ei mene Falcoon linkustoa vaihtamatta.

Linkki alkuunpääsemiseksi

Summa summarum: lataus, akku, sähköliittimet. Ei siis ihan perushonda.

JMH sanoi:
1)
Tuonoon/ Milleen kannattaa hommata käytety öölari ja kunnostaa, jos meinaa ajaa reippaamminkin. Toinen vaihtoehto on esimerkiksi uusi Nitronin pamppu. Tuonon/ Millen öölari ei mene Falcoon linkustoa vaihtamatta.

Ja mikähän siinä Tuonon/Millen alkuperäisenä olevassa Showasa on vikana? :dunno:

pupu sanoi:
Ja mikähän siinä Tuonon/Millen alkuperäisenä olevassa Showasa on vikana? :dunno:

Ei siinä Showan keulassa ole mitään vikaa. Se Sachs pehmenee ajan myötä, ja ei ole oikein kunnostettavissa

Tuo vikalista kuulostaa melkein liian vaivattomalta. No, katsotaan mitä niitä löytyy.
Mikäs sen Sachsin huollettavuudessa on ongelma? Eikö saa tiivisteitä vai mikä?
Luulen että Valinta ajautuu tuonne Mille/Tuono akselille, mutta toisaalta Falcoja näkyy olevan hitusen halvemmalla ja ne on (ehkä) hankittu rauhallisempaan käyttöön.

skuikka sanoi:
Tuo vikalista kuulostaa melkein liian vaivattomalta. No, katsotaan mitä niitä löytyy.
Luulen että Valinta ajautuu tuonne Mille/Tuono akselille, mutta toisaalta Falcoja näkyy olevan hitusen halvemmalla ja ne on (ehkä) hankittu rauhallisempaan käyttöön.

Ei oo oikein osia siihen. Ei ole tehty avattavaksi. MP-Huollon kaveri huolsi mulle Sachsin sen mukaan, mitä voi, mutta ostin sitten myöhemmin öölarin.

Se on muuten toi Sachsin kampe kaupan, jos tarvii halvan fiksin iskariin, josta on vaimennukset kadonneet.

Niin joo, jos tulee arkiajoon tuo laite, niin asenna akun latauspistoke siihen. Säästyy vitutukselta.

JMH sanoi:
1) Takajarru, ei toimi kunnolla. Ilmaamalla AF1-foorumilla olevien ohjeiden mukaan toimii jotenkin. Tarkista, ettei ole kärynnyt omistajan tehdessä fiksiä jarrulle säätämällä takajarrun pääsylkän työntötankoa liian tiukaksi. Oikea fiksi on sijoittaa pääsylkkä jalkatappisarjan vaihdon yhteydessä muualle.
2) Katso, että alkuperäinen starttirele on vaihdettu 150 A versioon.
3) Latausliittimet. Ainakin oikean takakatteen alla oleva ruskea liitin pitää tarkistaa, ja mielellään ohittaa kolvaamalla/ vaihtaa. Toinen tärkeä liitin on koneen oikealla puolella oleva tynnyrimäinen valkoinen liitin. Käytä se ainakin auki ja spraytä sekaan. Tsekkaa myös maaliittimet (puhdista) rungon oikealla puolella, starttireleen liittimet ja akun liittimet.
4) Kunnon akku. Huono akku/ huono latausjärjestelmä tuhoaa startin vapaakytkimen huonoissa starteissa. Jos kuuluu repivää ääntä startatessa on vapaakykä menossa.
5) Ajan myötä polttoainepumpun letkuista se lyhyempi menee huonoksi, joten vaihda se filtterin yhteydessä. Ohjeet AF1-foorumilta (tarvikkeet saa Motonetistä ja vaikka Dunlop Hiflexistä). Ilmenee pyörän takkuamisella, kun polttoaineen paine ei ole se, mitä pitää.

Mopon saa toimimaan entistä hienommin tekemällä putkistoon ns. collector modin (väliputken modaus), laittamalla varhaisen millen ilmaboksin sisääntulon (30€), ja tilaamalla Gabrolta (AF1-foorumi) lastun 70-100 €. Jos jättää putken modaamatta, kannatta nuo kaksi muuta halpaa muutosta tehdä kuitenkin.

Ai niin, Falcon takapamppu on aika susi. Tuonoon/ Milleen kannattaa hommata käytety öölari ja kunnostaa, jos meinaa ajaa reippaamminkin. Toinen vaihtoehto on esimerkiksi uusi Nitronin pamppu. Tuonon/ Millen öölari ei mene Falcoon linkustoa vaihtamatta.

Linkki alkuunpääsemiseksi

Summa summarum: lataus, akku, sähköliittimet. Ei siis ihan perushonda.

Tää on hyvä. Pikku tarkennuksena; Falcossa (ja Futurassa) ei taida noita takajarruvaivoja olla kerran työsylinteri on fiksummin sijoitettu ja mitoitettu.
Eli soivia pelejä kaikki tyynni:WAZAAP:

skuikka sanoi:

Tuo vaikuttaa melkein liian hyvältä ollakseen totta. Hirveä pleksi roskiin (ja ehkä vilkut, jos ei maistu) ja ajoa :orgmp2:

Tämä on jo tarjouksena toiselta planeetalta, jos on niin kuin lukee

JMH sanoi:
1) Takajarru, ei toimi kunnolla. Ilmaamalla AF1-foorumilla olevien ohjeiden mukaan toimii jotenkin.
Mulla toimi ihan hyvin pari vuotta, sen jälkeen ku ilmasin kunnolla.
Mut kytkintä saikin ilmata vähän väliä, joka ratapäivän jälkeen. Katuajos vähän harvemmin 2-4 viikon välein.

JMH sanoi:

Jos/kun sen tankin avaa, niin sielt kannattaa samalla uusia kaikki letkut. Mulla oli korvausilma/tankinkorkinjuurest veden poisto letku hapertunu paskaks. Molemmat menee tankin läpi, bensakorkin juurest tankin pohjaan.

pupu sanoi:
Mut kytkintä saikin ilmata vähän väliä, joka ratapäivän jälkeen. Katuajos vähän harvemmin 2-4 viikon välein.

Jos/kun sen tankin avaa, niin sielt kannattaa samalla uusia kaikki letkut. Mulla oli korvausilma/tankinkorkinjuurest veden poisto letku hapertunu paskaks. Molemmat menee tankin läpi, bensakorkin juurest tankin pohjaan.

Niin joo, sultahan tuli bensat vetelissä varikolle, jos muistan tarinan oikein :no:. Talvella ohjelmassa tuo takajarrun kunnostus. Saas nähdä, millaista itkua näillä rukkasilla saa aikaan.

pupu sanoi:

JMH sanoi:
Niin joo, sultahan tuli bensat vetelissä varikolle, jos muistan tarinan oikein :no:. Talvella ohjelmassa tuo takajarrun kunnostus. Saas nähdä, millaista itkua näillä rukkasilla saa aikaan.

Ajoinhan mä Millen jopa varikonportille saakka, josta nöyrtyneenä työnsin sen takaisin varikolle :(

Mut pääsin (lue jouduin) sillä kertaa suht runsaasti kiertää raatoautol rataa, enpä ois moneen ajosettiin jäänny aikaa :crash:

pupu sanoi:

Muuten, sulla tais olla toi eri tavalla, kun varhaisempi malli. Mulla menee, kuten tässä ylemmässä kuvassa, ja noita ei niin vain vaihdella.

Sulla tais nuo kaksi letkua mennä bensapumpun pohjalevyyn sieltä korkista, kuten alemmassa kuvassa. Jäin tätä arpomaan, kun oman bensapumpun pohjalevyssä on kuitenkin nuo letkujen kiinnityskohdat sisä- ja ulkopuolella, ja hetken sitä päätään raapi, kun tankin sisällä olevat letkut meni kuitenkin noihin nippoihin.

P1010064.jpg

attachment.php

JMH sanoi:
Muuten, sulla tais olla toi eri tavalla, kun varhaisempi malli. Mulla menee, kuten tässä ylemmässä kuvassa, ja noita ei niin vain vaihdella.

Sulla tais nuo kaksi letkua mennä bensapumpun pohjalevyyn sieltä korkista, kuten alemmassa kuvassa. Jäin tätä arpomaan, kun oman bensapumpun pohjalevyssä on kuitenkin nuo letkujen kiinnityskohdat sisä- ja ulkopuolella, ja hetken sitä päätään raapi, kun tankin sisällä olevat letkut meni kuitenkin noihin nippoihin.

Joo toi alempi, saman värinenkin tankki :)

On nykyisin toi oman pyörän ruuvailu ja korjaaminen vähentyny dramaattisesti, ku siirryin takas jaappanilaiseen laatuun :polonen:

pupu sanoi:
Joo toi alempi, saman värinenkin tankki :)

On nykyisin toi oman pyörän ruuvailu ja korjaaminen vähentyny dramaattisesti, ku siirryin takas jaappanilaiseen laatuun :polonen:

Äähh.... ei tuossa muuta vikaa tullessa ollut kuin, että oli ruma. Mitä nyt kytkin lahos :D Talvella maalia hipiään. Mutta totta tosiaan, ei tuollaista yli 10 v RSV:tä kannata ostaa sillä mielellä, että vaihdanpa kerran kesässä öljyt, ja ajan vaan.

Niin ja mikään pyörä ei kestä marjastusta. (Virokin on vaarallinen)

En minä viatonta mopoa kaipaa, se olisi tylsää. Kohan utelin ettei noissa mitään kalliita miinoja ole sisäänrakennettuna.
Pitää koota ja hukata yksi enskamopo että saa pääomaa toisen Itävalta-Italia sekasikiön hankkimiseen. Ehtii vielä ennen kevättä purkaa ja koota. Tuo esille tulleiden tyyppivikojen määrä kyllä yllätti. Esimerkiksi Kotarin LC8-johdannaisistakin löytyy pitempi lista ja pidän niitä kovin vähävaivaisina. Semmoista tuossa jo ehdin kaavailemaankin, mutta kun minulla niitä on jo ollut ja 60-asteista twiniä taas ei, niin perehdytään välillä näihin. Sitten onkin jäljellä enää HD ja boxerit, niin on kaikki haaramoottorien kulmat omistettu. Niihin perehtyminen saa kyllä odottaa vielä jokusen vuosikymmenen.

D-Iivil sanoi:
Voin lämmöllä suositella 2004-2005 mallin Milleä jos haluat päästä kunnolla harrastamaan :)

Joo, sul oli se Kinder-pata. Myynnissähän se näyttää olevan.

Jaa tuo Automajalla myynnissä oleva? Mikäs sen historia on? Eihän se muuten ole sama mopo joka majaili Koivuhaassa kimppatallilla joku vuosi sitten? Näyttää tutulta ja kaatumisjälkiäkin näkyy.

Back